Kilpailu autojen katsastuksessa kiristyy
15.12.2010 11:39 | Päivitetty: 15.12.2010 15:51 |
STT
Kilpailu autojen katsastuksessa on kiristynyt parin viime vuoden aikana. Alan suurin toimija A-Katsastus ilmoitti keskiviikkona aloittavansa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 200 henkilön irtisanomiseen.
"Alalle on tullut paljon pieniä yksityisiä katsastusasemia, joiden markkinaosuus on kasvanut", kertoo A-Katsastuksen toimitusjohtaja Seppo Hämäläinen.
A-Katsastuksen markkinaosuus on pudonnut viime ja tänä vuonna 60 prosentista reilusti alle 50 prosenttiin, minkä vuoksi yhtiön on sopeuduttava uuteen tilanteeseen, Hämäläinen perustelee.
Hän ei allekirjoita väitettä, että yksityiset katsastusasemat olisivat tehokkaampia kuin yli 100 vuotta toiminut entinen valtion monopoliyhtiö. Hänen mukaansa uudet asemat saavat väistämättä asiakkaita. He ovat vanhemmilta toimijoilta pois.
Katsastusasemien määrä on yli kolminkertaistunut 1990-lukuun verrattuna, mutta ajoneuvojen määrä on pysynyt suurin piirtein samana, Hämäläinen arvioi.
Alalle on hänen mukaansa syntynyt ylikapasiteettia.
Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton toiminnanjohtaja Matti Ojala vahvistaa muutokset markkinaosuuksissa. Hänen mukaansa liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu markkinaosuus on 33 prosenttia.
Ojala pitää kuitenkin muutosta maltillisena, joskin kehitys on kiihtyvää.
Hän perustelee markkinaosuuden kasvua sillä, että omistajavetoisissa yrityksissä tehdään hartiavoimin töitä. Lisäksi esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ajoneuvokanta on lisääntynyt niin, että uusille yrittäjille löytyy tilaa.
Hintahaitari katsastusalalla on erittäin suuri. Katsastushinnat.fi -nettisivuston mukaan halvimmat asemat ovat tällä hetkellä Joensuussa sijaitsevat Q Katsastus ja A-Katsastus.
Katsastus, pakokaasumittaus, ja OBD-mittaus maksaa yhteensä 34-36 euroa.
Kallein on Kittilän A-Katsastus, jossa hintaa kertyy 109 euroa.
Hämäläinen perustelee Kittilän ja muiden pohjoisten pikkupaikkakuntien korkeita hintoja sillä, että asiakkaita on vähän, mutta laitteita ja henkilökuntaa pitää olla riittävästi. Kustannukset asiakasta kohti ovat suuret.
Joensuun alhaisiin hintoihin on syynä kilpailu. Ojala huomauttaa lisäksi, että joillakin toimijoilla halpa hinta kuuluu yrityskuvaan