Onko katsastuspalvelu mielestäsi laillistettua ryöstöä?

Onko katsastuspalvelu mielestäsi laillistettua ryöstöä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    57

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksei markkinaoikeus tms. voisi vain määrätä ketjua myymään osan asemistaan? Niinhän tais käydä S-ryhmällekin jonkin ruokakaupparyppään hankinnassa...
Kun se koskee ketjujen ostamista. Mikäli yksittäisellä kaupalla ei ole merkitystä kokonaisuuteen niin se ei mene kilpailuviraston käsittelyyn.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kun se koskee ketjujen ostamista. Mikäli yksittäisellä kaupalla ei ole merkitystä kokonaisuuteen niin se ei mene kilpailuviraston käsittelyyn.
Kilpailuviraston tehtäviinhän kuitenkin kuuluu kilpailunrajoitteiden tutkiminen ja niihin puuttuminen. Mitähän on tehtävissä luonnollisesti kasvaneen yrityksen määräävälle markkina asemalle tai onko niillä ylipäätään mitään toimivaltaa sellaiseen?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Todennäköisin riski tuollaisessa "korjaamot katsastaa" kuviossa olisi se, että päästetään liian helposti autot läpi katsastuksesta ettei asiakas mene muualle seuraavalla kerralla. Mutta sama riski on kai nykyäänkin.

En oikein ymmärrä mikä ongelmakeskittymä yhdistetystä korjaamosta ja katsastusasemasta syntyisi. Täällä Lpr:ssa on vierekkäin saman katon alla katsastusasema ja autokorjaamo ja vielä varaosaliikekin, tuossa noin. Varmaan toiminta muuttuisi oleellisesti pahempaan suuntaan jos siihen korjaamon ja katsastamon väliseen seinään tehtäisiin ovi tai muu kulkuaukko ja molemmat putiikit siirtyisivät samalle omistajalle :confused:.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Todennäköisin riski tuollaisessa "korjaamot katsastaa" kuviossa olisi se, että päästetään liian helposti autot läpi katsastuksesta ettei asiakas mene muualle seuraavalla kerralla. Mutta sama riski on kai nykyäänkin.
Mun mielestä tuossa on riskinä, että sieltä etsitään nimenomaan etsitään sitä korjattavaa, koska asiakas todennäköisesti kuitenkin korjauttaa viat juuri siinä korjaamossa vaikka se maksaisikin vähän enemmän. Ehkä pelkästään katsastukseen keskittyvissä paikoissa voisi olla tuollaista suurpiirteisyyttä, että houkutellaan asiakkaita helpolla leimalla? Sieltähän ne asiakkaat helpommin kaikkoaa jos ei leimaa tule tai maine leviää. Ihmiset jotka vievät auton merkkihuoltoon, yleensä muutenkin ovat valmiita maksamaan huollossa löytyvien vikojen korjaukset.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä tuossa on riskinä, että sieltä etsitään nimenomaan etsitään sitä korjattavaa, koska asiakas todennäköisesti kuitenkin korjauttaa viat juuri siinä korjaamossa vaikka se maksaisikin vähän enemmän. Ehkä pelkästään katsastukseen keskittyvissä paikoissa voisi olla tuollaista suurpiirteisyyttä, että houkutellaan asiakkaita helpolla leimalla? Sieltähän ne asiakkaat helpommin kaikkoaa jos ei leimaa tule tai maine leviää. Ihmiset jotka vievät auton merkkihuoltoon, yleensä muutenkin ovat valmiita maksamaan huollossa löytyvien vikojen korjaukset.
Juu on noi riskit olemassa, mutta kyllä missä tahansa korjaamossa nykyäänkin on mahdollisuus etsiä korjattavaa tuohon malliin. Ilman katsastustoimintaa siinä ohessa.

Ja pikkasen (ei siis paljoa) pisti silmään parit kommentit siellä STT:n uutisessa:
... Kanerva epäili, johtaako muutos toivottuun tulokseen vai ollaanko luomassa kone, joka tuottaa varsin hyviä voittoja, mutta jossa vaikutus liikenteen turvallisuuteen on jokseenkin vähäinen.
Eikös tuollainen tuottoautomaattikone luotu jo silloin kun katsastus yksityistettiin.

Myös Juha Korkeaoja (kesk) oli sitä mieltä, että katsastuksen sallimista autokorjaamoissa on syytä miettiä tarkasti.

- Sillä on hyvät puolensa, mutta johtaako uudistus siihen, että korjaamojen yhteyteen rakennetaan uutta kapasiteettia ja tulee tarpeettomia kustannuksia, kun jo olemassa olevaa kapasiteettia jää käyttämättä, Korkeaoja pohdiskeli.
Eli katsastuskapasiteetti on nyt tarkkaan mitoitettu ja optimoitu :confused:? Vois kuvitella, että katsastustoimintaan ryhtyvät korjaamot laskee itse kustannuksensa ja niiden tarpeellisuuden. Ainakaan eduskunnan ei tarvinne niistä kantaa huolta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli katsastuskapasiteetti on nyt tarkkaan mitoitettu ja optimoitu :confused:? Vois kuvitella, että katsastustoimintaan ryhtyvät korjaamot laskee itse kustannuksensa ja niiden tarpeellisuuden. Ainakaan eduskunnan ei tarvinne niistä kantaa huolta.
Jos tulee liikaa ylikapasiteettia, niin siinähän saattaisi jopa käydä niin, että osa lopettaa liiketoiminnan kun ei se kannata :D Eikös se olekaan markkinataloutta ja kilpailua. Katsastustoiminta lienee niin luvanvaraista toimintaa, että ilmeisesti siinä luvanmyöntäjääkin jostain kumman syystä huolettaa luvan saajan liiketoiminnan kannattavuus.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Jos tulee liikaa ylikapasiteettia, niin siinähän saattaisi jopa käydä niin, että osa lopettaa liiketoiminnan kun ei se kannata :D Eikös se olekaan markkinataloutta ja kilpailua. Katsastustoiminta lienee niin luvanvaraista toimintaa, että ilmeisesti siinä luvanmyöntäjääkin jostain kumman syystä huolettaa luvan saajan liiketoiminnan kannattavuus.
Niinpä. Onkohan kapasiteettilaskelmissa otettu huomioon uusintakatsastukset? Kyllä varmaan. On ensin laskettu autojen määrä ja sen jälkeen määrätty joku tietty hylkäysprosentti ettei jää kapasiteettia käyttämättä :idea:.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos tulee liikaa ylikapasiteettia, niin siinähän saattaisi jopa käydä niin, että osa lopettaa liiketoiminnan kun ei se kannata :D Eikös se olekaan markkinataloutta ja kilpailua. Katsastustoiminta lienee niin luvanvaraista toimintaa, että ilmeisesti siinä luvanmyöntäjääkin jostain kumman syystä huolettaa luvan saajan liiketoiminnan kannattavuus.
Luvanmyöntäjän tulisi vain katsoa onko puitteet kunnossa toimintaa varten ja valvoa sitten katsastussääntöjen noudattamista. Mikäli alalla kuin alalla on ylikapasiteettia se vaikuttaa hintoihin ja hieman pidemmällä aikavälillä myös palveluiden tarjontaan. Sitä kutsutaan markkinataloudeksi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Minä en korjauttaisi autoni katsastuspuutteita ko. katsastusaseman korjaamolla. Sen voi teettää muuallakin.

Siksi toisekseen, katsastustoiminta on melko tarkasti säädeltyä hommoo.
Jos kuluttaja epäilee kusetusta/tarkoitushakuisuutta katsastuksen lopputuloksessa on asia melko helppo tarkastuttaa tällä samalla katsastajalla - tai tämän kieltäytyessä - toisella katsastusasemalla.
Virheen tuottanut katsastusasema luonnolliseti maksaa kuluttajalle aiheutuneet ylimääräiset viulut.

Katsastuskusetuksista ja -virheistä voi valittaa suoraan AKE/katsastuksen valvonta.

En jaksa uskoa, että sellainen käytäntö yleistyisi, jossa katsastusluvat saanut yritys riskeeraisi bisneksensä tekemällä tahallisia virheitä kusetusmielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
No nyt näyttää jotakin tapahtuvan. Mutta vaikuttaako hintoihin?

Kilpailu autojen katsastuksessa kiristyy

15.12.2010 11:39 | Päivitetty: 15.12.2010 15:51 |

STT

Kilpailu autojen katsastuksessa on kiristynyt parin viime vuoden aikana. Alan suurin toimija A-Katsastus ilmoitti keskiviikkona aloittavansa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 200 henkilön irtisanomiseen.

"Alalle on tullut paljon pieniä yksityisiä katsastusasemia, joiden markkinaosuus on kasvanut", kertoo A-Katsastuksen toimitusjohtaja Seppo Hämäläinen.

A-Katsastuksen markkinaosuus on pudonnut viime ja tänä vuonna 60 prosentista reilusti alle 50 prosenttiin, minkä vuoksi yhtiön on sopeuduttava uuteen tilanteeseen, Hämäläinen perustelee.

Hän ei allekirjoita väitettä, että yksityiset katsastusasemat olisivat tehokkaampia kuin yli 100 vuotta toiminut entinen valtion monopoliyhtiö. Hänen mukaansa uudet asemat saavat väistämättä asiakkaita. He ovat vanhemmilta toimijoilta pois.

Katsastusasemien määrä on yli kolminkertaistunut 1990-lukuun verrattuna, mutta ajoneuvojen määrä on pysynyt suurin piirtein samana, Hämäläinen arvioi.

Alalle on hänen mukaansa syntynyt ylikapasiteettia.

Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton toiminnanjohtaja Matti Ojala vahvistaa muutokset markkinaosuuksissa. Hänen mukaansa liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu markkinaosuus on 33 prosenttia.

Ojala pitää kuitenkin muutosta maltillisena, joskin kehitys on kiihtyvää.

Hän perustelee markkinaosuuden kasvua sillä, että omistajavetoisissa yrityksissä tehdään hartiavoimin töitä. Lisäksi esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ajoneuvokanta on lisääntynyt niin, että uusille yrittäjille löytyy tilaa.

Hintahaitari katsastusalalla on erittäin suuri. Katsastushinnat.fi -nettisivuston mukaan halvimmat asemat ovat tällä hetkellä Joensuussa sijaitsevat Q Katsastus ja A-Katsastus.

Katsastus, pakokaasumittaus, ja OBD-mittaus maksaa yhteensä 34-36 euroa.

Kallein on Kittilän A-Katsastus, jossa hintaa kertyy 109 euroa.

Hämäläinen perustelee Kittilän ja muiden pohjoisten pikkupaikkakuntien korkeita hintoja sillä, että asiakkaita on vähän, mutta laitteita ja henkilökuntaa pitää olla riittävästi. Kustannukset asiakasta kohti ovat suuret.

Joensuun alhaisiin hintoihin on syynä kilpailu. Ojala huomauttaa lisäksi, että joillakin toimijoilla halpa hinta kuuluu yrityskuvaan
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Nyt tänä vuonna oli miellyttävän paljon (en muista tarkemmin, oisko ollu parinkin kympin luokkaa) viimevuotista halvempi. Hinnat tulleet alaspäin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En jaksa uskoa, että sellainen käytäntö yleistyisi, jossa katsastusluvat saanut yritys riskeeraisi bisneksensä tekemällä tahallisia virheitä kusetusmielessä.
Monissa asioissa on tulkinnanvaraa riittävästi, että pikkuvikoja löytyy riittävästi uusintatarkastusta varten. Viime keväänä mulle tuli neljästä pikkuviasta korjauskehotus, Pyyhkijän sulka rikki (oli sulan päässä noin kahden millin repeämä, tuulilasi naarmuuntunut (uusintatarkastusta varten olin pessyt ikkunan molemmin puolin kunnolla ja meni läpi), etuvilkku ei toimi (toimi kyllä kun laitoin päälle), neljättä en muista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kannattaa ajaa niin uudella kiesillä ettei joudu katsastamaan.

Emmä tiedä, paljon ajaessa se yhden katsastuksen hinta on aika pieni kokonaisuudesta. Enämpi menee ihan helvetin turhaa rahaa siihen että pysähdyt vuoden aikana kaffelle ja otan jotain suolaista tai makeaa sen kylkeen. Ei ne ole enää tältä planeetalta hinnat maksaa lähes 2 euroa aika pienestä kahvista, ja sen lisäksi jostain sauhulohileivästä 4,5 euroa, niin 500 kertaa vuodessa tuo satsi on aika kallis pieti.
 
Ylös