No niin jälleen on tullut aika palata syheröiselle Hungaroringin radalle, kun tulevana viikonloppuna edessä on Unkarin GP. Rata on keskinopeudeltaan sarjan kolmanneksi hitain rata, hitaampia ovat vain Monacon ja Singaporen katuradat. Viime vuoden voittajan Heikki Kovalaisen keskinopeus kilpailussa oli 188,810 km/h. Unkarin rata vaatii autolta paljon downforcea ja ohitusten tekeminen on vaikeaa johtuen radan hidaista ja kapeista mutkista. Parhaat ohituspaikat löytyy radan keskivaiheilta mutkasta 11 ja heti pääsuoran jälkeen mutkasta 1. Profiililtaan Unkari on lähimpänä Monte-Carlon ja Barcelonan ratoja sisältäen paljon hitaita mutkia ja lyhyitä suoria. Barcelonan mootorirata tosin on selkeästi Hungaroringia ja Monacoa nopeampi rata, mutta sisältää samantyyppisiä mutkia kuin Hungaroring. Perinteisesti Hungaroringilla on ollut kilpailuviikonlopun aikana pääasiassa helteisen kuuma sekä aurinkoinen keli ja samaa on luvassa tulevallekin viikonlopulle. Kilpailuissa ei ole kovin paljon yleensä tapahtunut, mutta toivotaan tänä vuonna radalla nähtävän paljon mielenkiintoisia ja jännittäviä tapahtumia. Toivottavasti hyvä suoritus aika-ajossa, kilpailun startti ja varikkotaktiikoiden osuminen kohdalleen ei ratkaisisi tänä vuonna koko kilpailua eli toivottavasti nähdään myös ohituksia ja muita tapahtumia radalla. Nigel Mansell on vastannut yhdestä hienoimmista nousuista Unkarin GP:ssä vuonna 1992 noustuaan voittoon 12. lähtöruudusta ja useimmat käyttäjät täällä varmasti muistavat Jenson Buttonin nousun voittoon 14. lähtöruudusta kauden 2006 sadekisassa. Hungaroringillä kaikesta huolimatta on aina hieno fiilingi ja paljon suomalaisia faneja katsomassa kisaa. Itse olin paikanpäällä vuonna 2004, jolloin Michael Schumacher ja Rubens Barrichello otti kaksoisvoiton Ferrarille ja Fernando Alonso sijoittuin Renaultilla 3. sijalle kilpailussa. Ferrari varmisti kisassa myös kauden 2004 valmistajien mestaruutensa. Kimi Räikkösen kisa McLarenilla päättyi valitettavasti keskeytykseen johtuen sähkö-ongelmista. Koko viikonloppu kokonaisuudessaan oli hieno ja kilpailu oli myös loistava, mieleenpainuva kokemus huolimatta suomalaisittain pettymykseen päättyneestä kisasta. Jossain vaiheessa tulevaisuudessa olisi jälleen hieno matkustaa Hungaroringille seuraamaan kisaaviikonloppua paikanpäälle.
Tulevana kisaviikonloppuna odotan itse Red Bull Racingin menestyksen edelleen jatkuvan ja heitä ei ole varmasti helppo voittaa. Sebastian Vettel ja Mark Webber ovat varmasti molemmat vahvoilla ajatellen kilpailun voittotaistoa. Toinen peräkkäinen kaksoisvoitto edellisenä kisaviikonloppuna Nürburgringin radalla Mark Webberin johdolla oli vakuuttava suoritus. Mielenkiintoista nähdä jatkuuko tallin menestys nyt tulevana viikonloppuna samanlaisena Hungaroringin hyvin erilaisella radalla paahtavan kuumissa olosuhteissa. Tallin molemmilla kuljettajilla on erinomaiset mahdollisuudet menestyä ja molemmilla on voittoja alla tältä kaudelta nyt. Nyt on kiinnostavaa nähdä, miten Red Bullin auto toimii kuumissa olosuhteissa ja hitaammalla radalla. Itse uskon, että kärjessä voi olla nyt tasaisempaa ja joitakin muutoksia voimasuhteissa voidaan nähdä. Red Bullin uskon kuitenkin edelleen olevan kärkitalli.
Brawn GP:n kohdalla menestys on viime kisoissa ollut vaisumpaa. Brawn GP on menettänyt alkukauden valta-asemaansa jonkin verran, mutta Unkarissa uskoisin heidän jälleen palaavan kärkitaistoon kuuman kelin ja uusien kehitysosien myötä. Jenson Buttonin uskon yltävän pienen tauon jälkeen voittotaistoon, jos mitään ongelmia ei tule ja Rubens Barrichellon uskoisin yltävän parhaassa tapauksessa palkintokorokkeella tai ainakin hyville pistesijoille. Loppukauden aikana Brawn GP:ltä vaaditaan edelleen hyviä suorituksia, jotta he onnistuvat säilyttämään kärkipaikkansa sekä valmistajien mestaruuus-sarjassa että kuljettajien mestaruus-sarjan puolella. Red Bullilla kehitystahti on viime kisoissa ollut kovaa ja he ovat kutistaneet Brawn GP:n johtoa valmistajien MM-sarjan puolella 19,5 pisteeseen. Brawn GP:llä on tällä hetkellä kasassa 112 MM-pistettä. Button johtaa edelleen kuljettajien MM-sarjaa 68 pisteellään, mutta Vettel on tulossa vauhdilla takaa piste-eron ollessa tällä hetkellä 21 pistettä. Webber on vain 1 ½ pisteen päässä tallikaveristaan ja hän on myös tiukasti mukana kuumimmassa MM-taistossa.
Ferrarin odotan Unkarissa nostavat hieman suoritustasoaan. Radan pitäisi sopia hitautensa puolesta tämän kauden Ferrari-autolle ja Unkariin odotettavissa olevan kuuman kelin pitäisi myös auttaa Ferraria. Kimi Räikkösen kohdalla täytyy toivoa, että Saksan epäonnen jälkeen nyt olisi vuorossa parempaa menestystä Unkarin "kotikisassa". Toivottavasti Kimi saisi nyt kerrankin ajaa ongelmattoman viikonlopun ja kaikki osuisi nappiin myös taktiikan osalta. Kimi voisi nyt kaiken osuessa kohdalleen yltää ainakin taisteluun hyvistä piste-sijoista ja podium olisi hieno juttu. Viimeisistä uusista kehitysosista ennen Monzaa on varmasti myös hyötyä ja niiden pitäisi parantaa suorituskykyä. Felipe Massan odotan myös yltävän taisteluun hyvistä pistesijoista ja podiumista parhaassa tapauksessa.
McLarenin kohdalla odotan kehitystä edelliseen kisaaan nähden. Nyt myös Heikki Kovalaisella on käytössä samat uudet kehitysosat kuin Lewis Hamiltonilla jo viime kisassa. Hamiltonin kisa meni viimeksi pilalle heti ensimmäisellä kierroksella tapahtuneesta rengasrikosta johtuen ja todellinen potentiaali jäi näkemättä. Tässä kisassa uskoisin tiimin yltävän molempien kuskien voimin ainakin taistelemaan hyvistä pistesijoista ja Heikin kohdalla viime vuoden voitto varmasti tuo hyviä muistoja mieleen sekä nostaa fiilingiä. Heikin kohdalla viime kisan 8. sija toivottavasti paranee Unkarin kisassa oikein kunnolla.
Kisan potentiaalisiksi yllättäjiksi veikkaisin Fernando Alonsoa ja Nico Rosbergia. Alonson ja Renaultin suoritustaso oli nousussa jo edellisessä kisassa Saksassa ja Rosberg on ajanut tasaisen varmasti hyville pistesijoille viime kisoissa. Unkarissa olisi loistavaa nähdä Nico ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeellla ja Oviedon ihmemiehen odotan taistelevan ainakin pistesijoista. Viimeisistä pistesijoista uskoisin käytävän taistelua Toyotan, BMW:n ja Force Indian välillä tällä kertaa. Force Indian historian ensimmäiset MM-pisteet voivat olla lähellä tulevissa kisoissa, jos viime kisojen hyvä noususuhdanne jatkuu. Adrian Sutil ainakin tuntuu olevan hyvässä vedossa.
Viikonlopun mielenkiintoinen nimi on Toro Rosson uusi kuski, Jaime Alquersuari. Espanjalaisella Alquersuarilla on ikää vain 19 vuotta ja 125 päivää hänen avauskisassaan sunnuntaina ja samalla hän on kaikkien aikojen nuorin kisaaan starttaava kuljettaja. Edellinen ennätysmies on Mike Thackwell, joka starttasi kauden 1980 Kanadan kilpailuun 19 vuoden ja 182 päivän ikäisenä Tyrrell-tallin autolla. Thackwell pääsi mukaan kisaan viimeisenä kuljettajana ja keskeytti itse kilpailun. Jaimella varmaan aika rankka ja fyysisesti kova viikonloppu hyvin vähäisellä kokemuksella F1-autoista, mutta toivottavasti viikonloppu menee hänellä kaikinpuolin hyvin. Tallikaveri Sebastien Büemin päihittäminen ekana viikonloppuna on vaikea tehtävä ja itse en ainakaan paljoakaan Jaimelta heti alkuun odota. Ensimmäisen kisan maaliin ajaminenkin olisi häneltä jo hyvä suoritus. Vaikea arvioida Alguersuarin tasoa sen paremmin, kun hänen suorituksiaan ei ole vielä yhtenäkään F1-kisaviikonloppuna nähty. Mielenkiintoista tässä kohtaa on se, että Toro Rossolla on nyt kaikkien aikojen nuorin kisakuskipari, kun Alquersuari on tosiaan vasta 19v. ja Büemi 20v. Alquersuarin kohdalla on poikkeuksellinen juttu on se, että hän aikoo jatkaa myös World Series By Renault-sarjassa kilpailemista F1-kisojen rinnalla. Saa nähdä korvaako Alquersuarin kuitenkin kauden päätöskisassa Abu Dhabissa Sebastien Loeb kuten huhutaan.
Haluan myös ottaa osaa Henry Surteesin kuolemaan tässä kohtaa. Todella järkyttävä ja surullinen onnettomuus F2-sarjan 2. kisassa Brands Hatchin radalla. Tuosta jäi ikävä varjo nyt Unkarin GP-viikonlopun päälle. Voimia Henryn isälle Johnille, äidille Janelle, koko perheelle, ystäville ja tukijoukoille suuren surun keskellä. Kilpa-autoileva maailma menetti 18-vuotiaan huippulahjakkaan, rennon ja elämäniloisen kuljettajan.
Nyt haluan tähän loppuun toivottaa kaikille foorumin käyttäjille jännittävää ja suomalaisittain menestyksekästä tulevaa GP-viikonloppua. Tsemppiä Kimille, Heikille ja Nicolle koko kisaviikonlopuksi! Hoitakaa homma hienosti kotiin. Kimille onnea tulevan 150. GP-kilpailun johdosta, toivottavasti Kimin juhlakisa päättyy suomalaisittain mahdollisimman menestyksekkäästi. Jaimelle paljon tsemppiä ensimmäiseen GP-viikonloppuun. Itsellä menee kisaviikonloppu suurimmalta osin Porissa ja Sonispheressa. Useimmat ajojaksoista ja viikonlopun kisoista jää todennäköisesti ainakin suorana väliin. Täytyy sitten jälkikäteen katsoa ne uudestaan. Tsemppaan kuitenkin täysillä kokoajan suomalaisten puolesta ja yritän pysyä tilanteiden tasalla.