Unkarin GP 2009 Ennakko & Harjoitukset

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hungaroring olisi mainio rata mikäli sitä uudistettaisiin nykyautojen ominaisuuksia vastaavaksi(tiukat jarrutukset) Maastossa on korkeuseroja joka tarjoaa hienot puitteet radalle.
Heh, eli voisi sanoa, että jos rata tehtäisiin kokonaan uusiksi siitä voisi tulla hyväkin. :D No joo, mutta ei tuo mitenkään formulakäyttöön ole sopiva, Singapore ja Monaco tarjoaa sentään erikoisuuksia ja glamouria (Singaporessa jopa kelvolliset ohitusmahdollisuudet), mutta Hungaroring ja Unkari ei yhtään mitään millään tavalla. Inhokki. Valencia pääsee lähelle, jos tämän vuoden kisa on yhtä puuduttava ja rata edelleen hirvittävän ruma betoniränni. Tässä onkin loistavat kaksi kisaa tiedossa, onneksi sentään kesätauko osuu juuri näiden kisojen väliin. Sopiva kohta valittu.

Ferrarilla viimeinen paikka varmaankin tänä vuonna iskeä kiilaa podiumtaisteluun, eikä sekään ole oletusarvo, että näin kävisi. Ok, Kimi ehkä Spassa voi onnistua myös. Toivon Kimille edelleen sitä ongelmatonta viikonloppua ja edes hiukkasen tuuria niin hyvä ajo saisi palkinnonkin ja media joutuisi olemaan hetken hiljaa. Ne kun ei tulosten taakse osaa tai halua ikinä katsoa.

Red Bullin tietenkin tahtoisin nähdä molempien kuskien voimalla Buttonin edellä, vaikka kuuma onkin. Lisäksi Rosberg, McLarenit ja Ferrarit saisivat myös syödä pisteitä pois Buttonilta niin säilyy mielenkiinto kärkitaistossa. Heikki saisi jatkaa Saksan viitoittamalla tiellä, Unkarista on ainakin hyvät muistot. Olisi kova temppu, jos onnistuisi lyömään Hämiksen toistamiseen kisassa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hungaroring olisi mainio rata mikäli sitä uudistettaisiin nykyautojen ominaisuuksia vastaavaksi(tiukat jarrutukset) Maastossa on korkeuseroja joka tarjoaa hienot puitteet radalle.
Uudistus vaikka tähän tapaan:


Radan takalenkin luonne pysyisi melkolailla ennallaan. Vain loppu- ja alkuosa radasta kokisi lähes täydellisen muodonmuutoksen.

PS. Webslaven Imatrack toimi osaltaan innoittajana tähän :ahem:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoinen ehdostus ja todennäköisesti toimiva sellainen. En tiedä tarvitseeko tuon suoran olla ihan noin pitkä, mutta ohituksia nähtäisiin varman enemmän. Siitä vaan Bernielle ehdotusta ja homma toimimaan. :p
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä tulee mieleen sellainenkin juttu, että mikäli pääsuoraa voisi pidentää, tulisi säätöjen haku hankalammaksi. Joten mikäli päädytään hakemaan suurempaa suoranopeutta, downforce kärsii mutkaosuuksille. Näin ohituksia saatettaisiin nähdä yllättävissäkin paikoissa.

Tosin, ei Indianapoliksessakaan mahdottomasti ohituksia nähty pääsuoran ulkopuolella. Mutta ihan mutuilullakin jo arvelisi että tuolla Hungaroringin modifikaatioilla ohitusmahdollisuudet paranisivat reilusti. Radan loppuosalla on erilaisia keskinopeita, tiukkoja ja vielä tiukempia mutkia, jolloin jonon kasaantuminen pääsuoralle mahdollistuu nykyistä paremmin. Lisäksi viimeinen mutka mahdollistaisi takumasatomaiset kamikaze -jarrutusyritykset. Nykyisessä viimeisessä mutkassa ohitus onnistuu vain edelläajavan pahan ajovirheen johdosta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4213
Sue Me:n ehdotus ihan jees, rata sijaitsee nykyisellään mäellä ja pääsuoralla olisi korkeuseroa varmaan luokkaa 30 m jos se olisi noin pitkä :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
PS. Webslaven Imatrack toimi osaltaan innoittajana tähän :ahem:
:thumbup: Olen otettu, että Imatrack muistetaan. :)

Varmaan kymppimutkaa pitäisi vielä tiukentaa, jotta mutkaan 11 saataisiin ohituspaikka (ehkei suora kuitenkaan olisi riittävän pitkä.).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä ei olisi kannattavaa tiukentaa 10 mutkaa, vaan ennemmin tehdä muutama peräkkäinen nopea mutka ja loppuun tiukka 11 tyylinen mutka. Sillä se rohkein nopeiden mutkien vetäjä saisi hyvän ohituspaikan sinne mutkaan 11. Tuossa vaan ei taida olla tarpeeksi pituutta Eua Rouge tyyliseen yhdistelmään.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Unkarissa kisat olen nähnyt 96, 98, 99, 00, 01, 03, 05, 07. Eka reissu paikoilla ynnä muut. Seuraavat pääkatsomossa ja ainakin nuo 3 viimeistä tuossa gold 4 katsomossa. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin tuo 01 taisi olla se kun Leuka varmisti mestaruutensa siellä ja silloin olin siinä katetussa pääkatsomossa. Eli tuo katsomo rakennettiin varmaan samalla kun tuota mutkaa korjattiin. Eli 03. No joka tapauksessa 3 suomalaisvoittoa on tullut koettua ja kyllä oikeesti viime vuonna söi kun en ollut paikalla.
03 oli tosiaan eka vuosi uudistetuilla mutkilla 1 ja 11. Ja silloin olikin mukavasti ohituksia, vaikka oli kuiva keli. Ralf ajoi kuin jellona.

Olen ollut paikalla 96, 98, 99 ja 03 eli varmaan olen nähnyt öö ruzin!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
03 oli tosiaan eka vuosi uudistetuilla mutkilla 1 ja 11. Ja silloin olikin mukavasti ohituksia, vaikka oli kuiva keli. Ralf ajoi kuin jellona.

Olen ollut paikalla 96, 98, 99 ja 03 eli varmaan olen nähnyt öö ruzin!
Ihme on jos ei samassa kaljajonossa olla oltu. Siellä oli 07 sunnuntaina ensimmäisenä F1-historic race. Kylmät väreet meni koko sen ajan kun ne veti kisaa siellä. Paljon unkarikuvia täällä: www.funclub.fi
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Varmaan kymppimutkaa pitäisi vielä tiukentaa, jotta mutkaan 11 saataisiin ohituspaikka (ehkei suora kuitenkaan olisi riittävän pitkä.).
Kävi mielessä tämäkin. Ajattelin aluksi tehdä kymppimutkasta loivan, pitkän vasurin, jonka jälkeen olisi oikea neulansilmä ja nykyistä tuplasti pidempi suora kohti nykyisen ehdotelmani 11 mutkan neulansilmää.

Sitten muistin Hungaroringin maa-alueen maastonmuodot ja luovuin ajatuksesta. Olisi joutunut tekemään syvän kanjonin nykyisen luonnonrinne -katsomon paikalle ja se ei tuntunut kovinkaan järkevältä. Mutta kymppimutkan hidastaminen olisi tarpeen, jotta 11 mutkasta tulisi realistinen ohituspaikka. Nyt tuo 11 mutka toimii lähinnä letkan kasaajana lähestyttäessä pääsuoraa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18207
Kävi mielessä tämäkin. Ajattelin aluksi tehdä kymppimutkasta loivan, pitkän vasurin, jonka jälkeen olisi oikea neulansilmä ja nykyistä tuplasti pidempi suora kohti nykyisen ehdotelmani 11 mutkan neulansilmää.
Kymppimutkahan on radan hienoimpia paikkoja, ei sitä saa muuttaa. :thumbdown
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kymppimutkahan on radan hienoimpia paikkoja, ei sitä saa muuttaa. :thumbdown
Se on toinen syy, miksi jätin koko radan takalenkin ennalleen. Siellä on monia hyviä mutkia, joita ei viitsisi tuhota ohituspaikkojen luomisen takia.

Radan ykkösmutka oli myös hieno ennen 2003 muutoksia. Alamäkeen taittuva loiva keskinopea mutka. Siinä jopa ohiteltiin ennenmuinoin 1980- ja 1990-luvuilla ilman mutkan tiukennustakin.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Nyt odotan Ferrarilta ja Mäkiltä hyvää viikonloppua. Kärjen tuntumaa uskallan odottaa, varsinkin Ferrarilta. Pettymys olis jos ei kärjessä ole sanotaan vaikka siihen 4 joukkoon aika-ajoissa. Toinen ainakin.
 

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1409
No niin jälleen on tullut aika palata syheröiselle Hungaroringin radalle, kun tulevana viikonloppuna edessä on Unkarin GP. Rata on keskinopeudeltaan sarjan kolmanneksi hitain rata, hitaampia ovat vain Monacon ja Singaporen katuradat. Viime vuoden voittajan Heikki Kovalaisen keskinopeus kilpailussa oli 188,810 km/h. Unkarin rata vaatii autolta paljon downforcea ja ohitusten tekeminen on vaikeaa johtuen radan hidaista ja kapeista mutkista. Parhaat ohituspaikat löytyy radan keskivaiheilta mutkasta 11 ja heti pääsuoran jälkeen mutkasta 1. Profiililtaan Unkari on lähimpänä Monte-Carlon ja Barcelonan ratoja sisältäen paljon hitaita mutkia ja lyhyitä suoria. Barcelonan mootorirata tosin on selkeästi Hungaroringia ja Monacoa nopeampi rata, mutta sisältää samantyyppisiä mutkia kuin Hungaroring. Perinteisesti Hungaroringilla on ollut kilpailuviikonlopun aikana pääasiassa helteisen kuuma sekä aurinkoinen keli ja samaa on luvassa tulevallekin viikonlopulle. Kilpailuissa ei ole kovin paljon yleensä tapahtunut, mutta toivotaan tänä vuonna radalla nähtävän paljon mielenkiintoisia ja jännittäviä tapahtumia. Toivottavasti hyvä suoritus aika-ajossa, kilpailun startti ja varikkotaktiikoiden osuminen kohdalleen ei ratkaisisi tänä vuonna koko kilpailua eli toivottavasti nähdään myös ohituksia ja muita tapahtumia radalla. Nigel Mansell on vastannut yhdestä hienoimmista nousuista Unkarin GP:ssä vuonna 1992 noustuaan voittoon 12. lähtöruudusta ja useimmat käyttäjät täällä varmasti muistavat Jenson Buttonin nousun voittoon 14. lähtöruudusta kauden 2006 sadekisassa. Hungaroringillä kaikesta huolimatta on aina hieno fiilingi ja paljon suomalaisia faneja katsomassa kisaa. Itse olin paikanpäällä vuonna 2004, jolloin Michael Schumacher ja Rubens Barrichello otti kaksoisvoiton Ferrarille ja Fernando Alonso sijoittuin Renaultilla 3. sijalle kilpailussa. Ferrari varmisti kisassa myös kauden 2004 valmistajien mestaruutensa. Kimi Räikkösen kisa McLarenilla päättyi valitettavasti keskeytykseen johtuen sähkö-ongelmista. Koko viikonloppu kokonaisuudessaan oli hieno ja kilpailu oli myös loistava, mieleenpainuva kokemus huolimatta suomalaisittain pettymykseen päättyneestä kisasta. Jossain vaiheessa tulevaisuudessa olisi jälleen hieno matkustaa Hungaroringille seuraamaan kisaaviikonloppua paikanpäälle.

Tulevana kisaviikonloppuna odotan itse Red Bull Racingin menestyksen edelleen jatkuvan ja heitä ei ole varmasti helppo voittaa. Sebastian Vettel ja Mark Webber ovat varmasti molemmat vahvoilla ajatellen kilpailun voittotaistoa. Toinen peräkkäinen kaksoisvoitto edellisenä kisaviikonloppuna Nürburgringin radalla Mark Webberin johdolla oli vakuuttava suoritus. Mielenkiintoista nähdä jatkuuko tallin menestys nyt tulevana viikonloppuna samanlaisena Hungaroringin hyvin erilaisella radalla paahtavan kuumissa olosuhteissa. Tallin molemmilla kuljettajilla on erinomaiset mahdollisuudet menestyä ja molemmilla on voittoja alla tältä kaudelta nyt. Nyt on kiinnostavaa nähdä, miten Red Bullin auto toimii kuumissa olosuhteissa ja hitaammalla radalla. Itse uskon, että kärjessä voi olla nyt tasaisempaa ja joitakin muutoksia voimasuhteissa voidaan nähdä. Red Bullin uskon kuitenkin edelleen olevan kärkitalli.

Brawn GP:n kohdalla menestys on viime kisoissa ollut vaisumpaa. Brawn GP on menettänyt alkukauden valta-asemaansa jonkin verran, mutta Unkarissa uskoisin heidän jälleen palaavan kärkitaistoon kuuman kelin ja uusien kehitysosien myötä. Jenson Buttonin uskon yltävän pienen tauon jälkeen voittotaistoon, jos mitään ongelmia ei tule ja Rubens Barrichellon uskoisin yltävän parhaassa tapauksessa palkintokorokkeella tai ainakin hyville pistesijoille. Loppukauden aikana Brawn GP:ltä vaaditaan edelleen hyviä suorituksia, jotta he onnistuvat säilyttämään kärkipaikkansa sekä valmistajien mestaruuus-sarjassa että kuljettajien mestaruus-sarjan puolella. Red Bullilla kehitystahti on viime kisoissa ollut kovaa ja he ovat kutistaneet Brawn GP:n johtoa valmistajien MM-sarjan puolella 19,5 pisteeseen. Brawn GP:llä on tällä hetkellä kasassa 112 MM-pistettä. Button johtaa edelleen kuljettajien MM-sarjaa 68 pisteellään, mutta Vettel on tulossa vauhdilla takaa piste-eron ollessa tällä hetkellä 21 pistettä. Webber on vain 1 ½ pisteen päässä tallikaveristaan ja hän on myös tiukasti mukana kuumimmassa MM-taistossa.

Ferrarin odotan Unkarissa nostavat hieman suoritustasoaan. Radan pitäisi sopia hitautensa puolesta tämän kauden Ferrari-autolle ja Unkariin odotettavissa olevan kuuman kelin pitäisi myös auttaa Ferraria. Kimi Räikkösen kohdalla täytyy toivoa, että Saksan epäonnen jälkeen nyt olisi vuorossa parempaa menestystä Unkarin "kotikisassa". Toivottavasti Kimi saisi nyt kerrankin ajaa ongelmattoman viikonlopun ja kaikki osuisi nappiin myös taktiikan osalta. Kimi voisi nyt kaiken osuessa kohdalleen yltää ainakin taisteluun hyvistä piste-sijoista ja podium olisi hieno juttu. Viimeisistä uusista kehitysosista ennen Monzaa on varmasti myös hyötyä ja niiden pitäisi parantaa suorituskykyä. Felipe Massan odotan myös yltävän taisteluun hyvistä pistesijoista ja podiumista parhaassa tapauksessa.

McLarenin kohdalla odotan kehitystä edelliseen kisaaan nähden. Nyt myös Heikki Kovalaisella on käytössä samat uudet kehitysosat kuin Lewis Hamiltonilla jo viime kisassa. Hamiltonin kisa meni viimeksi pilalle heti ensimmäisellä kierroksella tapahtuneesta rengasrikosta johtuen ja todellinen potentiaali jäi näkemättä. Tässä kisassa uskoisin tiimin yltävän molempien kuskien voimin ainakin taistelemaan hyvistä pistesijoista ja Heikin kohdalla viime vuoden voitto varmasti tuo hyviä muistoja mieleen sekä nostaa fiilingiä. Heikin kohdalla viime kisan 8. sija toivottavasti paranee Unkarin kisassa oikein kunnolla.

Kisan potentiaalisiksi yllättäjiksi veikkaisin Fernando Alonsoa ja Nico Rosbergia. Alonson ja Renaultin suoritustaso oli nousussa jo edellisessä kisassa Saksassa ja Rosberg on ajanut tasaisen varmasti hyville pistesijoille viime kisoissa. Unkarissa olisi loistavaa nähdä Nico ensimmäistä kertaa tällä kaudella palkintokorokkeellla ja Oviedon ihmemiehen odotan taistelevan ainakin pistesijoista. Viimeisistä pistesijoista uskoisin käytävän taistelua Toyotan, BMW:n ja Force Indian välillä tällä kertaa. Force Indian historian ensimmäiset MM-pisteet voivat olla lähellä tulevissa kisoissa, jos viime kisojen hyvä noususuhdanne jatkuu. Adrian Sutil ainakin tuntuu olevan hyvässä vedossa.

Viikonlopun mielenkiintoinen nimi on Toro Rosson uusi kuski, Jaime Alquersuari. Espanjalaisella Alquersuarilla on ikää vain 19 vuotta ja 125 päivää hänen avauskisassaan sunnuntaina ja samalla hän on kaikkien aikojen nuorin kisaaan starttaava kuljettaja. Edellinen ennätysmies on Mike Thackwell, joka starttasi kauden 1980 Kanadan kilpailuun 19 vuoden ja 182 päivän ikäisenä Tyrrell-tallin autolla. Thackwell pääsi mukaan kisaan viimeisenä kuljettajana ja keskeytti itse kilpailun. Jaimella varmaan aika rankka ja fyysisesti kova viikonloppu hyvin vähäisellä kokemuksella F1-autoista, mutta toivottavasti viikonloppu menee hänellä kaikinpuolin hyvin. Tallikaveri Sebastien Büemin päihittäminen ekana viikonloppuna on vaikea tehtävä ja itse en ainakaan paljoakaan Jaimelta heti alkuun odota. Ensimmäisen kisan maaliin ajaminenkin olisi häneltä jo hyvä suoritus. Vaikea arvioida Alguersuarin tasoa sen paremmin, kun hänen suorituksiaan ei ole vielä yhtenäkään F1-kisaviikonloppuna nähty. Mielenkiintoista tässä kohtaa on se, että Toro Rossolla on nyt kaikkien aikojen nuorin kisakuskipari, kun Alquersuari on tosiaan vasta 19v. ja Büemi 20v. Alquersuarin kohdalla on poikkeuksellinen juttu on se, että hän aikoo jatkaa myös World Series By Renault-sarjassa kilpailemista F1-kisojen rinnalla. Saa nähdä korvaako Alquersuarin kuitenkin kauden päätöskisassa Abu Dhabissa Sebastien Loeb kuten huhutaan.

Haluan myös ottaa osaa Henry Surteesin kuolemaan tässä kohtaa. Todella järkyttävä ja surullinen onnettomuus F2-sarjan 2. kisassa Brands Hatchin radalla. Tuosta jäi ikävä varjo nyt Unkarin GP-viikonlopun päälle. Voimia Henryn isälle Johnille, äidille Janelle, koko perheelle, ystäville ja tukijoukoille suuren surun keskellä. Kilpa-autoileva maailma menetti 18-vuotiaan huippulahjakkaan, rennon ja elämäniloisen kuljettajan.

Nyt haluan tähän loppuun toivottaa kaikille foorumin käyttäjille jännittävää ja suomalaisittain menestyksekästä tulevaa GP-viikonloppua. Tsemppiä Kimille, Heikille ja Nicolle koko kisaviikonlopuksi! Hoitakaa homma hienosti kotiin. Kimille onnea tulevan 150. GP-kilpailun johdosta, toivottavasti Kimin juhlakisa päättyy suomalaisittain mahdollisimman menestyksekkäästi. Jaimelle paljon tsemppiä ensimmäiseen GP-viikonloppuun. Itsellä menee kisaviikonloppu suurimmalta osin Porissa ja Sonispheressa. Useimmat ajojaksoista ja viikonlopun kisoista jää todennäköisesti ainakin suorana väliin. Täytyy sitten jälkikäteen katsoa ne uudestaan. Tsemppaan kuitenkin täysillä kokoajan suomalaisten puolesta ja yritän pysyä tilanteiden tasalla.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Veikkaus viikonlopun voimasuhteista: Red Bull vie, ja Brawn taantuu Ferrarin ja Mäkinkin taakse.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Unkari ja Monaco ovat olleet kumpikin vuosikausia nk. maksimi downforce ratoja eli tallit ovat yrittäneet saada mahdollisimman paljon downforcea autoista ilmanvastuksesta välittämättä. Sen vuoksi Monacossa ja Unkarissa ollaankin usein nähty ihmeellisiä siipiviritelmiä mitä muissa kisoissa ei ole nähty. Aivan turha verrata rataprofiilien ja mutkien samankaltaisuutta Barcelonan kanssa, koska se ei merkkaa yhtään mitään. Periaatteessa mitä lyhyempi ja hitaampi (mutkaisempi) rata niin sitä enemmän downforcea ja mitä pidempi ja nopeampi (enemmän pitkiä suoria) rata sitä vähemmän downforcea.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Alguersuari ajaa ensimmäisiä kierroksiaan F1-autolla. Suoratestejä en laske kierroksiksi :p
 
Ylös