Anssister
Well-known member
- Liittynyt
- 2.9.2005
- Viestit
- 137
Se on nopea jousi, joka menee 830 km/h.p=mv=0,8kg*230m/s= 184 kgm/s.
Se on nopea jousi, joka menee 830 km/h.p=mv=0,8kg*230m/s= 184 kgm/s.
Heh. Enempää en jaksanut lukea, fysiikkaa saa tarpeeksi koulussakin.Liikemäärä, joka tuosta jousen törmäyksestä voidaan laskea, on p=mv=0,8kg*230m/s= 184 kgm/s.
Joku joka tietää häkkisen mällistä enemmän vois kertoa että mitä luokkaa ne mikan vammat oli? Miten mulla oli semmonen muistikuva että häkällä ei varsinaisesti kallon murtumaa ollut.. Vaan niskassa ja muualla. Plus muuta yleisdamagea ympäri kehoa vai muistelenko jotain toista?En usko uran päättymiseen. Häkkinen mälli oli minusta luokkaa pahempi ja sieltä noustiin vielä kukkulan kuniinkaaksi. Sen sijaan uskon vahvasti, että tämä kausi oli tässä.
Mielestäni Mikalle todellakin tuli kallonmurtuma siihen kohtaa, joka törmäsi rattiin. Asiasta ei tosin uutisoitu heti, vaan vasta seuraavan vuoden puolella Mikan jo parannuttua. Lisäksi häneltä rikkoutui korvista jotain luita, jotka vaurioittivat hänen toisen korvansa kuuloa melkoisesti ja hän menetti pitkäksi aikaa maku- ja hajuaistinsa. Päälle tuli vielä osittainen kasvohalvaus, jonka jäljet näkee vieläkin hänen hymyillessään.Joku joka tietää häkkisen mällistä enemmän vois kertoa että mitä luokkaa ne mikan vammat oli? Miten mulla oli semmonen muistikuva että häkällä ei varsinaisesti kallon murtumaa ollut.. Vaan niskassa ja muualla. Plus muuta yleisdamagea ympäri kehoa vai muistelenko jotain toista?
Mutta eiks häkälle jääny pysyviä vammoja tuosta kuitenki. Olikohan juuri hieman heikompi näkö toisessa silmässä yms.
Näinhän se kilpa-autoilussa on. Kun toinen raivataan tai raivaa itsensä pois tieltä, on se etu aina toiselle kuskille. Raakaa hommaa, mutta niin se menee (tai ainakin meni ).Niin ikävää kuin tätä onkaan sanoa ääneen (mutta sanon silti, koska uskon. että täällä osataan katsoa asioita myös objektiivisesti), niin tuo tapaus saattoi pelastaa Räikkösen F1-uran, sikäli mikäli se nyt oikeasti jossain vaiheessa edes oli katkolla.
Nythän tuosta voidaankin jarnata maailman tappiin tyyliin: "Niimmutku jos Massa ei olis törmännyt jouseen niin kyllä ihan varmana olis voinut Alonso ajaa Massan tallikaverina kaudella 2010!", mihin voidaan vastata jotain ja siihen taas: "Niinmutku ehkä kuitenkin..." jne. jne...Niin ikävää kuin tätä onkaan sanoa ääneen (mutta sanon silti, koska uskon. että täällä osataan katsoa asioita myös objektiivisesti), niin tuo tapaus saattoi pelastaa Räikkösen F1-uran, sikäli mikäli se nyt oikeasti jossain vaiheessa edes oli katkolla.
Näinhän se kyllä on. Massan onnettomuus antaa Räikköselle työrauhan. Massa on selkeästi ollut se median ja tiimin henkinen lellikki Ferrarikuskeista, vaikkei mitenkään ole kyennytkään Kimiä dominoimaan. Nyt Kimi saa mahdollisuuden olla ykkösnyrkki, jolle heruu enemmän positiivista huomiota, sekä tiimiltä että medialta. Edellämainittu helpottaa tuloksen tekemistä, ja toinen juttu vähentää lehdistön turhaa paskanjauhantaa.Niin ikävää kuin tätä onkaan sanoa ääneen (mutta sanon silti, koska uskon. että täällä osataan katsoa asioita myös objektiivisesti), niin tuo tapaus saattoi pelastaa Räikkösen F1-uran, sikäli mikäli se nyt oikeasti jossain vaiheessa edes oli katkolla.
Kyllä, se on juurikin näin. Itse olen sitä mieltä, että jos Kimi ei tätä oljenkortta pysty nyt käyttämään, niin ehkä sitten on todellakin Räikkösen pojan aika siirtyä jonnekin muualle. Nyt on se hetki, jolloin pitää näyttää, että tulosta tulee kunhan vaan palvelu pelaa. Lienee sanomattakin selvää, että Räikkönen on nyt se Ferrarin "sielu ja sydän", nyt kun Massa on pois. Ihan sama, kuka tulee Massan korvaajaksi, mutta Kimi saa nyt kyllä kaiken huomion.Millään tavalla toivomatta Massalle pahaa, sanoisin että Kimi ansaitsee tämän tilanteen sen suunnattoman negatiivisen vyörytyksen johdosta, jota hänen niskoilleen on mediassa kaadettu.
Minä uskon, että tämä Massan tapaus ei vaikuttanut sekuntiakaan Kimin kisan kokonaisaikaan siltä osin mihin hän itse pystyi vaikuttamaan.Varmasti paineet oli nyt paljon helpommat. Uskon, että tämä on Räikkösellä juuri se helpottava tilanne, jota on odottanut. Ei kyllä varmastikaan näin kamalan tapauksen kautta, mutta kuitenkin.
Minulle ei tullut mieleenkään alkaa miettiä, olisiko Kimi ollut "lukossa" Massan ollessa samaan aikaan kisaamassa. Hyvinhän Kimi ajoi ihan itse.Minä uskon, että tämä Massan tapaus ei vaikuttanut sekuntiakaan Kimin kisan kokonaisaikaan siltä osin mihin hän itse pystyi vaikuttamaan.
Kai ne "tärkeimmät" Mikan kolarin vammoista oli ne, että kallo halkesi ja aiheutti niin kovan aivovaurion että Mikan leuat olivat pureutuneet yhteen kun hänet nostettiin autosta. Myös elintoiminnot olivat pysähtyneet, mutta yhteen puristuneet leuat estivät normaalin ensiavun antamisen, joten Mikalle tehtiin kaulaan viilto jonka kautta tekohengitystä pystyttiin antamaan pillillä.Joku joka tietää häkkisen mällistä enemmän vois kertoa että mitä luokkaa ne mikan vammat oli? Miten mulla oli semmonen muistikuva että häkällä ei varsinaisesti kallon murtumaa ollut.. Vaan niskassa ja muualla. Plus muuta yleisdamagea ympäri kehoa vai muistelenko jotain toista?
Mutta eiks häkälle jääny pysyviä vammoja tuosta kuitenki. Olikohan juuri hieman heikompi näkö toisessa silmässä yms.
Mikan mällin seuraukset tiedetään, mutta Massan kohdalla on kaikki vielä arvailua. Olihan Massan onnettomuudessa itseasiassa kaksi kovaa iskua päähän. Ensimmäinen tajun vienyt isku kilon jousella 250kmh päähää sivuosumana, joka heilautti päätä sivuttaissuunassa rajusti ja toinen isku 190kmh menosuuntaan päin rengasvallia äkkipysähdyksen kanssa. Toisaalta Massalla oli käytössä Hans.En usko uran päättymiseen. Häkkinen mälli oli minusta luokkaa pahempi ja sieltä noustiin vielä kukkulan kuniinkaaksi. Sen sijaan uskon vahvasti, että tämä kausi oli tässä.