Renaultin kilpailukielto

  • Viestiketjun aloittaja f1.
  • Aloituspäivämäärä

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Niin no tuo tietysti.. Sikäli yllätyin kiellosta, että esim. Häkkisen (1999) ja Alonson (2001) tapauksissa kummankaan talli ei saanut ajokieltoa.. Eikös kummillakin irronnut Silverstonessa rengas suluissa olevina vuosina? Vai oliko Mikan kohdalla vain niin että rengas oli löysällä. Tosin Rellun ajokiellosta yllättymiseen vaikutti sekin etten heti tiennyt tapauksen kaikkia taustoja..
Ehkä tässä on turha lähtä kymmenen vuoden taakse etsimään vastaavia tapauksia. Nyt eletään tätä päivää ja viimeaikaisten tapahtumien vuoksi ratkaisu on ymmärrettävä ja toivottavasti jatkossa pidetään samanlainen linja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Ehkä tässä on turha lähtä kymmenen vuoden taakse etsimään vastaavia tapauksia. Nyt eletään tätä päivää ja viimeaikaisten tapahtumien vuoksi ratkaisu on ymmärrettävä ja toivottavasti jatkossa pidetään samanlainen linja.
Aihe rangaista on ilmeinen, mutten osannut odottaakaan kilpailukieltoa, kuin korkeintaan ehdollisena + roimat sakot päälle.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Aihe rangaista on ilmeinen, mutten osannut odottaakaan kilpailukieltoa, kuin korkeintaan ehdollisena + roimat sakot päälle.
Niin, on mahdollista että tuo rangaistus muuttuu vielä lievemmäksi. Veikkaan että kova rangaistus annettiin yleisenä varoituksena ettei tälläinen ole leikin paikka ja että jatkossa tallit ovat tarkempia tälläisten asioiden kanssa.
 

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Olkoon vaikka mitä onnettomuuksia sattunut, niin tällainen ylireagointi on todella anuksesta:thumbdown Sakot???, valmistajien pisteiden menetys:thumbdown???, kilpailutuloksen hylkäys??? Vaan ei, piti sitten lyödä kaikista paskin rangaistus.

FIAlle:thumbfh::nope:

*Tähän kohtaan kuuluu facepalm.jpg*
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Olkoon vaikka mitä onnettomuuksia sattunut, niin tällainen ylireagointi on todella anuksesta:thumbdown Sakot???, valmistajien pisteiden menetys:thumbdown???, kilpailutuloksen hylkäys??? Vaan ei, piti sitten lyödä kaikista paskin rangaistus.

FIAlle:thumbfh::nope:

*Tähän kohtaan kuuluu facepalm.jpg*
Viikko sitten vastaavassa tapauksessa on kuollut kuljettaja ja sinä puhut ylireagoinnista??? :eek!::eek!::eek!:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Viikko sitten vastaavassa tapauksessa on kuollut kuljettaja ja sinä puhut ylireagoinnista??? :eek!::eek!::eek!:
Kaksipiippuinen juttu. Tapahtunutta ei saa tekemättömäksi, mutta olisi niitä muitakin keinoja muistuttaa ettei moinen saa toistua vaan on oltava ehdottomasti tarkempi.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Renault reagoi loogisesti ongelmaan, joka johtui tikkarimiehen huolimattomuudesta, ja käski kuskinsa takaisin varikolle. Alonso ajoi sitten hitaasti renkaiden vaihtoon. Kuka tahansa muu kuski tai talli olisi menetellyt aivan samoin.

Fian tulisi antaa toiminta ohjeet vastaaville tapahtumille, ja muuttaa niin vallitsevia käytäntöjä. Tumio Renaultille oli raukkamainen ja osoitti huonoa arvostelukykyä. Vaarallisiin osiin radalla tulee suhtautua vakavasti, mutta mitä tämä rangaistus auttoi?
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Renault reagoi loogisesti ongelmaan, joka johtui tikkarimiehen huolimattomuudesta, ja käski kuskinsa takaisin varikolle. Alonso ajoi sitten hitaasti renkaiden vaihtoon. Kuka tahansa muu kuski tai talli olisi menetellyt aivan samoin.

Fian tulisi antaa toiminta ohjeet vastaaville tapahtumille, ja muuttaa niin vallitsevia käytäntöjä. Tumio Renaultille oli raukkamainen ja osoitti huonoa arvostelukykyä. Vaarallisiin osiin radalla tulee suhtautua vakavasti, mutta mitä tämä rangaistus auttoi?
Aivan, aiemminkin osien kanssa jotka ovat irtoamassa niin ollaan samalla tavalla menetelty.

Sitten vielä viime vuonna Kimi ajoi pakoputki löysällä jotain 10 kierrosta ja ei tullut mitään sanktioita.

Periaatteessa hyvä että huomautetaan ja jopa rangaistaan, mutta jos tämä olisi tapahtunut viime kisassa rangaistus olisi ollut sakot + varoitus.
Myöskin jos tämä olisi tapahtunut myös viime kisassa, FIA ei periaatteessa olisi voinut antaa kuin saman rangaistuksen kuin silloin, mutta nyt sitten rankaistaan kovaa.

Ymmärrän että Alonso-fanius ehkä paistaa läpi, mutta kuitenkin, aika kova tuomio periaatteessa yksinkertaisesta tikkarimiehen mokasta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ymmärrän että Alonso-fanius ehkä paistaa läpi, mutta kuitenkin, aika kova tuomio periaatteessa yksinkertaisesta tikkarimiehen mokasta.
En tiedä FIA:n kantaa mistä rangaistus tuli, mutta oletan, että Renaultin puutteellisesta toiminnasta joka siis FIA:n mielestä oli moka. Näin ollen tuomio ei tullut lainkaan tikkarimiehen virheen takia.

Sitä paitsi eturenkaan pultin kiinni laittanut kaveri piti kättä ylhäällä merkiksi valmiista työstä, toinen kaveri sitten yritti saada sitä pölykapselia oikeaan asentoon mutta ei saanut. Tikkarimies ei siis tässäkään näkökulmassa (jossa ei siis Renaultia syytetä) tehnyt mitään väärää, vaan se renkaan kiinni laittanut kaveri joka piti kättä ylhäällä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aivan, aiemminkin osien kanssa jotka ovat irtoamassa niin ollaan samalla tavalla menetelty.

Sitten vielä viime vuonna Kimi ajoi pakoputki löysällä jotain 10 kierrosta ja ei tullut mitään sanktioita.
Kovasti yritin tähän viitata mainitessani, että kerrankin hyvä päätös. Kimi-esimerkki ei ole suinkaan ainoa tilanne, jossa vaarallisella autolla on annettu jatkaa kisaa ilman toimenpiteitä. Näihin olisi pitänyt puuttua jo kauan ennen Massan onnettomuutta.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllä siinä tilanteessa varmaan aika monet katsojat (ja tuomarit ym) säikähtivät kun se rengas lähti pomppimaan.Kävi itselläkin mielessä että nytkö tapahtuu taas kauheita,kun muistissa on Surteesin ja Massan tapaukset.Siltä kantilta rangaistuksen ymmärtää kun Alonson tapaus oli huolimattomuutta ja estettävissä.

Sanontahan menee että ei kahta ilman kolmatta.Toivottavasti ei tule pitämään paikkaansa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
En tiedä FIA:n kantaa mistä rangaistus tuli, mutta oletan, että Renaultin puutteellisesta toiminnasta joka siis FIA:n mielestä oli moka. Näin ollen tuomio ei tullut lainkaan tikkarimiehen virheen takia.

Sitä paitsi eturenkaan pultin kiinni laittanut kaveri piti kättä ylhäällä merkiksi valmiista työstä, toinen kaveri sitten yritti saada sitä pölykapselia oikeaan asentoon mutta ei saanut. Tikkarimies ei siis tässäkään näkökulmassa (jossa ei siis Renaultia syytetä) tehnyt mitään väärää, vaan se renkaan kiinni laittanut kaveri joka piti kättä ylhäällä.
Aiemmissa viesteissäni huomaat että olen sitä mieltä että tuomio oli oikea kun talli ei käskenyt häntä pysähtymään.

Tuolla tikkarimies jutulla tarkoitin vain että jos hän olisi ollut huolellisempi, koko juttua ei olisi tapahtunut. Hän siis oli se joka käynnisti koko sekamelskan. Okei, se olikin sen pyöränkiinnittäjän syy, mutta sama pätee myös tässä.
En syytä häntä siitä että rangaistus tuli, rangaistus tuli tallin väinpitämättömyydestä ja että he eivät tiedostaneet Alonsoa vallinneesta tilanteesta. Hän vain oli se joka aloitti tän koko jutun(siis pyöränkiinnittäjä).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aivan, aiemminkin osien kanssa jotka ovat irtoamassa niin ollaan samalla tavalla menetelty.

Sitten vielä viime vuonna Kimi ajoi pakoputki löysällä jotain 10 kierrosta ja ei tullut mitään sanktioita.
Vaarallisten teknisten ongelmien kanssa auto on liputettu varikolle. Kimin pakoputken tapauksessa niin olisi myös pitänyt tehdä. Siinä FIA mokasi.

Alonson tapauksessa rangaistus tuli huolimattomasta ja vaarallisesta toiminnasta varikolla, ei kesken ajon tapahtuneesta hajoamisesta. Ehkä turvastandardit nousivat Surteesin ja Massan onnettomuuksien jälkeen, mutta jos näin tapahtui, niin se on ainoastaan hyvä asia. Parempi reagoida potentiaalisten riskien tapauksessa kuin pahan onnettomuuden jälkeen miettiä jälkikäteen, että "olisi pitänyt".
Periaatteessa hyvä että huomautetaan ja jopa rangaistaan, mutta jos tämä olisi tapahtunut viime kisassa rangaistus olisi ollut sakot + varoitus.
Myöskin jos tämä olisi tapahtunut myös viime kisassa, FIA ei periaatteessa olisi voinut antaa kuin saman rangaistuksen kuin silloin, mutta nyt sitten rankaistaan kovaa.
Tilanne on muuttunut viime kisan jälkeen. Riskit ovat karmaisevalla tavalla tulleet osoitetuiksi. Jos FIA ei reagoisi, olisi syytä kritiikkiin. Se, että FIA reagoi on vain hyvä asia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Vaarallisten teknisten ongelmien kanssa auto on liputettu varikolle. Kimin pakoputken tapauksessa niin olisi myös pitänyt tehdä. Siinä FIA mokasi.
Onnekseen heitä ei ole kukaan rankaisemassa.

Alonson tapauksessa rangaistus tuli huolimattomasta ja vaarallisesta toiminnasta varikolla, ei kesken ajon tapahtuneesta hajoamisesta. Ehkä turvastandardit nousivat Surteesin ja Massan onnettomuuksien jälkeen, mutta jos näin tapahtui, niin se on ainoastaan hyvä asia. Parempi reagoida potentiaalisten riskien tapauksessa kuin pahan onnettomuuden jälkeen miettiä jälkikäteen, että "olisi pitänyt".
Jälkikäteen tiedämme myös että Alonson kohdalla mitään ei onneksi tapahtunut.


Tilanne on muuttunut viime kisan jälkeen. Riskit ovat karmaisevalla tavalla tulleet osoitetuiksi. Jos FIA ei reagoisi, olisi syytä kritiikkiin. Se, että FIA reagoi on vain hyvä asia.
Aika monen mielestä nyt taas täysin aiemmasta linjasta poikkeava rangaistus ei ole oikea tapa. Sakot ja ehdollinen kilpailukielto varmistaisi myös ettei vastaavaa riskitilannetta olisi helpolla tulossa.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Viikko sitten vastaavassa tapauksessa on kuollut kuljettaja ja sinä puhut ylireagoinnista??? :eek!::eek!::eek!:
Viime ja tämän viikonlopun tapahtumat siis muuttivat Renault'n toiminnan vaarallisemmaksi ja tuomittavammaksi? Se, ettei tästä kaksi viikkoa sitten olisi tullut mitään sanktioita ja nyt rapsahti bänniä, on huonoa hallintoa. "Hei katsokaa, me tehdään jotain! Me on niinku aina suhtauduttu tähän tosi tiukasti!"

Rangaistus ja sen perustelut eivät ole kovin osuvia (FIA:n dokumentit on kirjoitettu siihen sävyyn, että tikkarimies silkkaa pahuuttaan ja ilkeyttään tieten tahtoen laski Alonson ennen aikojaan radalle). Jonkinlainen penaltti toki on paikallaan, esimerkiksi tallipisteiden menetys Euroopan gp:stä. Niin kuin toki olisi ollut aiemmistakin vastaavista tilanteista; Kiminkin olisi pitänyt viime vuonna saada mustavalkoista lippua Magny-Cours'issa. FIA:n toimintaa kuvaa taas hyvin, että tuomiot perustuvat pikemminkin yksittäisiin tapahtumiin kuin siihen, mihin niiden pitäisi: sääntöihin.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Yleisesti: Äkkiseltään vaikuttaa ettei FIA:n rangaistuksilla ole mitään logiikkaa, välillä sakotetaan pikkujutuista ja joskus ylireagoidaan. Kai niillä silti jotkut perusteet on, ei vaan kerro meille kaikkea.

Oma kantani tähän on Rellu-juttuun on, että rankaiseminen aiheellista, tapa kyseenalainen. Olen kyllä Alonso-fani, joten.. Silti, tilanne oli vaarallinen ja jos tällä muistutuksella pelastetaan jonkun henki niin antaa mennä vaan.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Kun renulla tiesivät että rengas ei kestä, niin sellaisesta annetaan sitten kilpailukieltoa kun rike oli tavallaan "tahallinen", mutta kyllä sakot ja ehdollinen kilpailukielto (varoitus) olisi ihan hyvin riittänyt.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
FIA on liian nyhverö nykyään näissä muka turvallisuutta lisäävissä päätöksissään. Kyse on autourheilun kuninkuusluokasta, joka ei olisi sitä ilman kovien nopeuksien mukana tuomaa riskilisää. Kuten Kimikin on linjannut: "Jos ei uskalla/kiinnosta ajaa, niin sitten löytyy pitsinnypläystä kyllä. Riskit on siellä pienemmät".

Sakot olisivat olleet linjassa, kilpailukielto ihan älytön tuollaisesta tapauksesta. Kimin pakoputken toikkumistilanteessa olisi ollut oikeusmurha, jos hänen kisansa olisi keskeytetty tuon vuoksi. Suurta epäonnea ilmenee jopa F1:sissä, kuten Massan tapauksessa, ei noille voi vaan mitään (joku promillen milliosa se todennäköisyys, että jousi pompahtaa parin hypyn jälkeen suoraan kypärään). Vahinkoja sattuu aina, se on Elämää. Jokainen kuski tietää riskit, ja on valmis ne ottamaan. Kuten mekin kun poistumme kotoa (no kotiinkin voi pudota meteoriitti:D)

Pois tämä urheilua haittaava, turha nyhveröinti F1:sistä. Seuraavaksi joku varmaan ehdottaa vauhtien pudottamisen 25 km/h-tasolle, kun niin hommasta tulee turvallisempaa, huoh...
 
Ylös