Renaultin kilpailukielto

  • Viestiketjun aloittaja f1.
  • Aloituspäivämäärä

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Rangaistus on ilman muuta oikeutettu, mutta miksi näissä pitää aina lyödä myös kuskeja? Ei ollut Alonson vika ja vielä vähemmän Piquen. Tallipisteet pois parista seuraavasta kisasta ja kunnon sakot päälle.

Pientä ylilyöntiä havaittavissa, mikä on sinänsä ymmärrettävää tässä tilanteessa, mutta silti. Kuskien lisäksi lyödään aika kovaa myös lipun hankkineita espanjalaisia. :thumbfh:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Kuskien lisäksi lyödään aika kovaa myös lipun hankkineita espanjalaisia. :thumbfh:
Muutenkin on uutisoitu, ettei katsojia ole läheskään yhtä paljon kuin viime vuonna, taitaa olla aika tyhjät katsomot. Alonso on kuitenkin suurin syy espanjalaisten formula-innostukseen. Ehkä Jaime saisi heidät pitämään lippunsa. Mutta eihän sitä tiedä jos vaikka valitus menisi läpi tai jos Alonso ajaa jossain muussa tallissa...
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
FIA on liian nyhverö nykyään näissä muka turvallisuutta lisäävissä päätöksissään. Kyse on autourheilun kuninkuusluokasta, joka ei olisi sitä ilman kovien nopeuksien mukana tuomaa riskilisää. Kuten Kimikin on linjannut: "Jos ei uskalla/kiinnosta ajaa, niin sitten löytyy pitsinnypläystä kyllä. Riskit on siellä pienemmät".
Kyllä FIA tietää että riskit tulevat aina kuulumaan lajiin, mutta totta kai FIA yrittää minimoida onnettomuudet lajissa. Tälläinen pyörän pomppiminen on valtava turvallisuusriski.

Sakot olisivat olleet linjassa, kilpailukielto ihan älytön tuollaisesta tapauksesta. Kimin pakoputken toikkumistilanteessa olisi ollut oikeusmurha, jos hänen kisansa olisi keskeytetty tuon vuoksi. Suurta epäonnea ilmenee jopa F1:sissä, kuten Massan tapauksessa, ei noille voi vaan mitään (joku promillen milliosa se todennäköisyys, että jousi pompahtaa parin hypyn jälkeen suoraan kypärään). Vahinkoja sattuu aina, se on Elämää. Jokainen kuski tietää riskit, ja on valmis ne ottamaan. Kuten mekin kun poistumme kotoa (no kotiinkin voi pudota meteoriitti:D)
Tämän rangaistuksen esitapaus ei suinkaan ollut Massan onnettomuus vaan Surteesin kuolema viikko sitten.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8803
Sijainti
Vantaa
Se vasta olisi väärin, jos rangaistusta lievennettäisiin jonkun lipun myyntien takia. Aika huono liike olisi Henry Surteesille ja varsinkin Massalle, joka kuulee, että rangaistus lievennettiin taloudellisten seikkojen vuoksi. :thumbfh:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Jonkinlainen kompromissi olisi, että valitus siirtäisi rangaistuksen Valencian jälkeiseen kisaan....
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Sellainen muistikuva paikanpäältä Unkarissa 2006, että Alonson auton oikea takarengas oli löysällä, kun palasi varikolta kisaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sellainen muistikuva paikanpäältä Unkarissa 2006, että Alonson auton oikea takarengas oli löysällä, kun palasi varikolta kisaan.
Silloin vika ei ollut varikkotoiminnassa vaan viallisessa pyöränmutterissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Koko rangaistus on melko kyseenalainen. Sakot olisi voinut antaa ja rahat ohjata turvallisuuden kehittämiseen.

Kilpailukielto :thumbdown
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Nyt voisi miettiä sitä, mitä Renaultin olisi pitänyt tehdä siinä vaiheessa, kun virhe oli tehty. Oikean etupyörän kanssa oli ilmeisesti ongelmaa, ja se ei mennyt kiinni niin nopeasti kuin olisi pitänyt. Tikkarimies oli näkevinään, että homma ok, kenties ei mene silti kokonaan tämän piikkiin. Joka tapauksessa rengasmies tiesi, että rengas ei mennyt oikein kohdilleen kun auto päästettiin. Sen näki jo heti lähtiessä. Tässä tilanteessa olisi pitänyt alkaa viittoa hänen ja tikkarimiehen oikein kovasti, että pysähdy, plus sähköttäjän antaa radiolla viesti, että STOP. Alonso olisi saanut auton ehkä pysäytettyä niin, että se olisi voitu vetää takaisin turvaan ja vaihtaa rengas uudestaan. Tällöin olisi voinut olla mahdollisuudet vielä pisteille. Ihmettelen myös mitenkä Alonso ei itse huomannut ollenkaan kapselin pyörimistä jo heti alusta alkaen.

Kun näin spontaanisti ei kyetty toimimaan, mikä sinänsä on ihan normaalia, pommi lähti käsistä. Mikään ei kuitenkaan vielä olisi ollut myöhäistä. Rengasmiehen olisi pitänyt selittää tilanne esimiehelleen ja tiimin tehtävä nopea pohdinta siitä, mitkä on vaaratekijät. Varsinkin, kun rengas heilui jo varsin pitkän aikaa, eli aikaa kuitenkin oli. FIA ei olisi ainakaan tuominnut sitä ratkaisua, että Alonso olisi ajanut radan varteen ja lopettanut leikin siihen. Tällöin pistesaumat olisi mennyt ja yleisön silmissä näytetty hölmöltä. Mutta kunnioitus FIA:n puolelta olisi saatu ja paikka Valenciassa. Siinä vaiheessa kun rengas lähti pomppimaan, oli peli jo menetetty. Ennakoltakin olisi voinut arvata, että ei tästä kuitenkaan enää pisteitä tule, joten vaikka olisi keskeytettykin, olisi sekin ollut perusteltavissa. Nyt tehtiin näin, ja FIA:n mielestä väärin, vaarantavasti. Viimeisen viikon valossa kovan rangaistuksen ymmärtää, mutta jos renkaan irtoaminen olisi tapahtunut kaksi viikkoa sitten, olisi voinut olla, että mitään rangaistusta ei olisi tullut.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Joka tapauksessa rengasmies tiesi, että rengas ei mennyt oikein kohdilleen kun auto päästettiin. Sen näki jo heti lähtiessä. Tässä tilanteessa olisi pitänyt alkaa viittoa hänen ja tikkarimiehen oikein kovasti, että pysähdy, plus sähköttäjän antaa radiolla viesti, että STOP. Alonso olisi saanut auton ehkä pysäytettyä niin, että se olisi voitu vetää takaisin turvaan ja vaihtaa rengas uudestaan.
Tuskin säännöt sallii auton työntämisen varikolla väärään suuntaan?
Ei Alonsoa olisi keretty pysäyttämään niin äkkiä radion välityksellä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eli sen vuoksi kannatti nyt seisoa tumput suorina? Riippuu mitenkä kaukaa varmaankin, en tiedä säännöistä mitään. Kuten sanottu, viittoakin olisi voinut. Tosin viime vuonna Massan letkun kanssa se ei paljoa auttanut.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Kyllä FIA tietää että riskit tulevat aina kuulumaan lajiin, mutta totta kai FIA yrittää minimoida onnettomuudet lajissa.
Ei aina. Indianapolisissa 2005 Michelin-tallit joutuivat luopumaan kisasta kun FIA Ferrarin takia ei halunnut parantaa radan turvallisuutta Michelin-talleille sopivaksi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3944
Muistaakseni Michelin tallit tekivät vastaavan Ferrarille jossain aiemmassa kisassa, jossa heidän renkaansa eivät kestäänet.
Yhtä isoa riskiä kuin Indianopolisissa siitä ei tullut, mutta ei sekään kovin mukavasti ollut tehty...

Kun Renault nyt sai kilpailukiellon, ihmetyttää suuresti miten McLaren on selvinnyt ilman niitä. Kyseessä kuitenkin kilpailijalta saadun tiedon käyttö (07, 08), kisatuomaristolle valehtule ynm...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei aina. Indianapolisissa 2005 Michelin-tallit joutuivat luopumaan kisasta kun FIA Ferrarin takia ei halunnut parantaa radan turvallisuutta Michelin-talleille sopivaksi.
Hei, FIA nimenomaan minimoi riskit tässäkin tapauksessa. Eli FIA ei lähtenyt muuttamaan rataa joka olisi saattanut parantaa turvallisuutta, vaan FIA jätti tyystin Michelin tallit pois (kai heidän omasta tahdostaan), ja se jos mikä oli kaikkein turvallisin ratkaisu. Ei toki paras shown kannalta, mutta turvallisuuden kannalta tottakai. Vielä jos Bridge tallitkin olisi saatu pois nii johan ois ollu turvallisuus huipussaan!
 
Ylös