Nyt voisi miettiä sitä, mitä Renaultin olisi pitänyt tehdä siinä vaiheessa, kun virhe oli tehty. Oikean etupyörän kanssa oli ilmeisesti ongelmaa, ja se ei mennyt kiinni niin nopeasti kuin olisi pitänyt. Tikkarimies oli näkevinään, että homma ok, kenties ei mene silti kokonaan tämän piikkiin. Joka tapauksessa rengasmies tiesi, että rengas ei mennyt oikein kohdilleen kun auto päästettiin. Sen näki jo heti lähtiessä. Tässä tilanteessa olisi pitänyt alkaa viittoa hänen ja tikkarimiehen oikein kovasti, että pysähdy, plus sähköttäjän antaa radiolla viesti, että STOP. Alonso olisi saanut auton ehkä pysäytettyä niin, että se olisi voitu vetää takaisin turvaan ja vaihtaa rengas uudestaan. Tällöin olisi voinut olla mahdollisuudet vielä pisteille. Ihmettelen myös mitenkä Alonso ei itse huomannut ollenkaan kapselin pyörimistä jo heti alusta alkaen.
Kun näin spontaanisti ei kyetty toimimaan, mikä sinänsä on ihan normaalia, pommi lähti käsistä. Mikään ei kuitenkaan vielä olisi ollut myöhäistä. Rengasmiehen olisi pitänyt selittää tilanne esimiehelleen ja tiimin tehtävä nopea pohdinta siitä, mitkä on vaaratekijät. Varsinkin, kun rengas heilui jo varsin pitkän aikaa, eli aikaa kuitenkin oli. FIA ei olisi ainakaan tuominnut sitä ratkaisua, että Alonso olisi ajanut radan varteen ja lopettanut leikin siihen. Tällöin pistesaumat olisi mennyt ja yleisön silmissä näytetty hölmöltä. Mutta kunnioitus FIA:n puolelta olisi saatu ja paikka Valenciassa. Siinä vaiheessa kun rengas lähti pomppimaan, oli peli jo menetetty. Ennakoltakin olisi voinut arvata, että ei tästä kuitenkaan enää pisteitä tule, joten vaikka olisi keskeytettykin, olisi sekin ollut perusteltavissa. Nyt tehtiin näin, ja FIA:n mielestä väärin, vaarantavasti. Viimeisen viikon valossa kovan rangaistuksen ymmärtää, mutta jos renkaan irtoaminen olisi tapahtunut kaksi viikkoa sitten, olisi voinut olla, että mitään rangaistusta ei olisi tullut.