Schumacherin comeback

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Säännöt olivat selvät ennen kuin Schumacher palkattiin ja siinä hekin näkivät että testaaminen on täysin kielletteyä. Williamas ja Red Bull älämöivät ihan aiheesta, koska he taistelevat tällä hetkellä Ferrarin kanssa.
Lue toki ihan ajatuksen kanssa. Ymmärrän kyllä älämölön säännöistä (siihen en ottanut edes kantaa), mutten vertausta Alguersuariin. Loukkaantumisen kaltaisessa poikkeustilanteessa ymmärtäisin noin yleisesti ottaen mahdollisuuden yhteen testipäivään huomattavasti paremmin kuin jos kuljettajaa vaihdetaan muuten vain.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13794
Toisaalta. Mutta siellä on muutama talli kun kamppailee Ferrarin kanssa MM-pronssista. Sikäli olisin kuvitellut ettei vaikkapa Toyotakaan myöntäisi omasta puolestaan lupaa kun Ferrarilla kerran kävi huono mäihä kisakuskinsa loppukauden kanssa.
Silti, mitään totaalitestikieltoa en ole oikein ikinä kannattanut, vaan vaikkapa 1 testipäivä sallittu aina kun kisojen välillä aikaa enemmän kuin 1 viikko tms... :)
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Lue toki ihan ajatuksen kanssa. Ymmärrän kyllä älämölön säännöistä (siihen en ottanut edes kantaa), mutten vertausta Alguersuariin. Loukkaantumisen kaltaisessa poikkeustilanteessa ymmärtäisin noin yleisesti ottaen mahdollisuuden yhteen testipäivään huomattavasti paremmin kuin jos kuljettajaa vaihdetaan muuten vain.
No itse taas tarkoitin sitä, etten hyväksy testausta keneltäkään, koska niitä verukkeita sitten löytyisi jatkossa. Toki loukkaantuminen on tallista riippumatonta, mutta tuohonkin tilanteeseen olisi ollut löydettävissä tuore kuski.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silti, mitään totaalitestikieltoa en ole oikein ikinä kannattanut, vaan vaikkapa 1 testipäivä sallittu aina kun kisojen välillä aikaa enemmän kuin 1 viikko tms... :)
Minusta F1 voisi hyvin kehittää muutaman yhteistestitapahtuman Euroopan kauden ajalle sellaisille radoille, joilla ei kisata. Esim. Imolassa ja Algarvessa voitaisiin ajaa kauden aikana yksipäiväiset testit, joihin voitaisiin laittaa joku samankaltainen tärppi kuin MotoGP:n kaudenalustesteissä taitaa olla, siis tyyliin urheiluauto nopeimmalle. Testien harvinaisuus takaisi todennäköisesti mielenkiinnonkin.

...ja tämä tapahtuma voisi olla siis nimenomaan tallien testi/varakuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kuten jo aikaisemmin toikissa todettu, Ferrari olisi hyvin voinut laittaa toisen kuskin paikalle Genen, ei Schumacheria. Tällä perusteella ylimääräistä testipäivää ei tule tietenkään myöntää. Ferrarin olisi kenties kannattanut harkita tilannetta sikäli että mikäli se kokee joskus vielä tarvitsevansa Schumin palveluksia, antaa tämän testata kauden alussa, kun siihen on mahdollisuus.

Näin se ei kuitenkaan menetellyt, minkä lisäksi Gene on toiminut varakuljettajan roolissa (mikä jo toikissa myöskin mainittu aiemmin), joten turha itkeä että testi olisi pitänyt myöntää johtuen Massan loukkaantumisesta, eikä tilanteesta joka Toro Rossolla ja Algersuarilla oli. Tilanne on sama molemmissa, eikä Ferrarille voida sääntöjä ikuisesti kiertää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No itse taas tarkoitin sitä, etten hyväksy testausta keneltäkään, koska niitä verukkeita sitten löytyisi jatkossa. Toki loukkaantuminen on tallista riippumatonta, mutta tuohonkin tilanteeseen olisi ollut löydettävissä tuore kuski.
Nimenomaan jatkoa ajatellen tuurausasiaan kannattaisi ehkä miettiä toinen ratkaisu. Talleilla on valittuna varakuljettaja, jonka pitäisi näissä tilanteissa olla se ensimmäinen valinta, mutta joka ei saa testata. On vähän hölmöä pakottaa tallit valitsemaan viimeisimmistä tähteistä vähiten huono vaihtoehto ajokokemuksen tähden sen sijaan, että he saisivat ihan itse valita haluamansa tuuraajan. Kaikkina kausina vastikään lopettaneitakaan ei välttämättä ole tarjolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuten jo aikaisemmin toikissa todettu, Ferrari olisi hyvin voinut laittaa toisen kuskin paikalle Genen, ei Schumacheria. Tällä perusteella ylimääräistä testipäivää ei tule tietenkään myöntää. Ferrarin olisi kenties kannattanut harkita tilannetta sikäli että mikäli se kokee joskus vielä tarvitsevansa Schumin palveluksia, antaa tämän testata kauden alussa, kun siihen on mahdollisuus.

Näin se ei kuitenkaan menetellyt, minkä lisäksi Gene on toiminut varakuljettajan roolissa (mikä jo toikissa myöskin mainittu aiemmin), joten turha itkeä että testi olisi pitänyt myöntää johtuen Massan loukkaantumisesta, eikä tilanteesta joka Toro Rossolla ja Algersuarilla oli. Tilanne on sama molemmissa, eikä Ferrarille voida sääntöjä ikuisesti kiertää.
En ymmärrä, miten Genen tai Badoerin laittaminen Schumacherin tilalle käytännössä muuttaa asiaa. Kumpikaan heistäkään ei ole testannut yli puoleen vuoteen tai ajanut F60:ä kunnolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei toki, mutta nuiva asenne Schumacherin testausta kohtaan on minusta erikoista taustat huomioiden.
Mienaako tää sitä että "kolmen kuskin" talli saisi testata joka viikko kun joka kisa joku nuista kolmesta on "loukkaantunut"?

Jos oikein ajatellaan taustoja, niin ehkä kenenkään ei pitäisi ajaa Felipen tilalla. (jos onnettomuutta tarkoitit taustoilla)
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Genellä kuitenkin on jonkunlaista kokemusta autosta, toisin kuin Schumilla.
Pointti oli se, että shit happens, ja vaikka kuinka paskalla tuurilla kuljettaja vaikka menehtyisi radalle salaman iskettyä päähän, ei uudelle kuljettajalle silti pidä suoda ylimääräistä testipäivää, mikäli testaaminen on täysin kiellettyä (jota taas itse en täysin hyväksy).

Millä perusteella noita erikoistestejä sitten pystyisi jakamaan? Aina tulee löytymään porsaanreikiä, mikäli ennakkotapauksia syntyy.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mienaako tää sitä että "kolmen kuskin" talli saisi testata joka viikko kun joka kisa joku nuista kolmesta on "loukkaantunut"?

Jos oikein ajatellaan taustoja, niin ehkä kenenkään ei pitäisi ajaa Felipen tilalla. (jos onnettomuutta tarkoitit taustoilla)
Ethän nyt oikeasti ole sitä mieltä, että loukkaantumisia on mahdotonta valvoa? Ennemmin toki näkisin nuo muutamat testipäivät varakuskeille, mistä jo mainitsin.

Loppua en osaa lainkaan ymmärtää. Onnettomuutta kyllä tarkoitin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ymmärrä, miten Genen tai Badoerin laittaminen Schumacherin tilalle käytännössä muuttaa asiaa. Kumpikaan heistäkään ei ole testannut yli puoleen vuoteen tai ajanut F60:ä kunnolla.
Kumpikin heistä kuitenkin on ajanut F60:ä, ja Gene on Ferrarin varakuski. Mahdolliseen tilalletuloon siis olisi pitänyt varautua. Normaalikäytäntö kun on se, että varakuski astuu tarvittaessa remmiin.

Totesit, että Toro Rosso itse aiheutti ajamattomuusongelman Jaimen kanssa. Ihan samalla tavalla Ferrari itse aiheutti vastaavan ongelman valitsemalla Schumin eikä varakuskiaan. Syy kuskin vaihtoon on sinällään irrelevantti, koska varakuskijärjestelmä on olemassa ja toimiva syistä riippumatta.

-Edit- Varakuskeille järjestettävästä ylimääräisestä testisessiosta kauden aikana olen samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kumpikin heistä kuitenkin on ajanut F60:ä, ja Gene on Ferrarin varakuski. Mahdolliseen tilalletuloon siis olisi pitänyt varautua. Normaalikäytäntö kun on se, että varakuski astuu tarvittaessa remmiin.

Totesit, että Toro Rosso itse aiheutti ajamattomuusongelman Jaimen kanssa. Ihan samalla tavalla Ferrari itse aiheutti vastaavan ongelman valitsemalla Schumin eikä varakuskiaan. Syy kuskin vaihtoon on sinällään irrelevantti, koska varakuskijärjestelmä on olemassa ja toimiva syistä riippumatta.
Missä yhteydessä Gene tai Badoer on ajanut F60:ä? Siis ihan mutkiakin?

Varakuskikäytännön toimivuudesta olen jyrkästi eri mieltä. Testiaika on niin kortilla, että uusia autoja on tosissaan ajanut varakuskeista vain neljä (Klien, Hülkenberg, Kobayashi, de la Rosa). De la Rosa tästä melskasikin aiemmin kaudella - olematon ajoaika on jo turvallisuusriski.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missä yhteydessä Gene tai Badoer on ajanut F60:ä? Siis ihan mutkiakin?
Jaa-a. Piti vähän kaivella, mutta Brian Lawrencen mukaan näköjään eivät olisi ajaneet. Sitä suuremmalla syyllä voi puhua itse aiheutetusta ongelmasta.
Varakuskikäytännön toimivuudesta olen jyrkästi eri mieltä. Testiaika on niin kortilla, että uusia autoja on tosissaan ajanut varakuskeista vain neljä (Klien, Hülkenberg, Kobayashi, de la Rosa). De la Rosa tästä melskasikin aiemmin kaudella - olematon ajoaika on jo turvallisuusriski.
No, se on tiimien oma valinta. Siis sekä testirajoitus että se, etteivät sitten ajata varakuskejaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jaa-a. Piti vähän kaivella, mutta Brian Lawrencen mukaan näköjään eivät olisi ajaneet. Sitä suuremmalla syyllä voi puhua itse aiheutetusta ongelmasta.

No, se on tiimien oma valinta. Siis sekä testirajoitus että se, etteivät sitten ajata varakuskejaan.
Forixin testitilastot kertovat samaa. Mitä tulee varakuskiin, niin ensimmäinen nimi on kyllä yhä edelleen Badoer, joka testasi viime vuonna sentään 15 päivää. Gene testasi viime vuonna itse asiassa vain yhden päivän enemmän kuin Schumi (3-2).

Mitenhän tuon testirajoituksen laatiminen meni? Oliko alkuperäinen suunnitelma FOTAn vai oliko tämä Mosleyn joustamattomuuden aikaansaamaa? Joka tapauksessa noin tiukan rajoituksen alla toimiminen kyllä pakottaa suosimaan kisakuskeja testeissä.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kyse ei ole siitä, onko kuka ajanut mutkia vai eikö ole ja mistä syystä kuski sinne vaihdetaan. Testit on kielletty, vaikka ne periaatteessa järjestettäisiinkin vain kuskia varten.

Ja olen myös sitä mieltä, että esim. Gene olisi ollut huomattavsti valmiimpi kaveri heittää toisen kisakuskin paikalle. Varakuskin hommaan kuuluu pitää itsensä fyysisesti ajovalmiina ja Gene ajelee lisäksi simulaattoria käsittääkseni "työkseen". Turhaan Ferrari itkee, koska päättivätkin laittaa eläkevaarin rattiin.

Ymmärrän kyllä Schumin testaamista puoltavien näkökannan, mutta menee vähän surkuhupaisaksi, jos 19 -vuotias ensikertalainen ei saa testata autoa, mutta seitsemänkertainen maailmanmestari saisi.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Vähän ot:tä mutta minkäslainen olis ajatus että vaikkapa muutamissa Euroopan kisoissa annettaisiin tallien ajattaa kolmatta autoa perjantain testeissä?

Logistiikkakulut pysyis Euroopassa aika pienenä ja saataisiin vertailukelpoista dataa ja käytännössä nykyinen porukka pystyis ton toteuttamaan.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ferrari voi syyttää vain itseään. Massan onnettomuus oli toki ennakoimaton, mutta sen mahdollisuus oli aina olemassa. Sen takia myös Ferrarilla on joka kisassa ollut varakuski mukana. Ferrari ei halunnut uhrata kilpakuljettajien testiaikaa keväällä kenellekään mahdollisista varakuljettajista, mikä nyt kostautuu.

Testaamisesta olen toki sitä mieltä, että se pitäisi rajoitetusti sallia. Esimerkiksi testipäivät kisaviikonlopun jälkeisenä maanantaina pari kertaa kaudessa. Se karsisi testaamisen logistiikkakuluja, kun pelit ja vehkeet ovat valmiiksi paikanpäällä.

Perjantain kolmoskuskit olivat aikanaan loistava juttu, jolla saatiin nuorille kokemusta kisaviikonlopusta ja tallille dataa. Systeemihän on edelleenkin olemassa, mutta autoja saa enää olla kaksi harjoituksissa. Käsittääkseni kukaan ei ole tästä syystä käyttänyt nykymuotoista kolmoskuskisääntöä, koska ei ole järkevää nipistää de la Rosalle harjoitusaikaa Hämäläisen kustannuksella. ;) Kenties perjantaina voisi olla tunnin testikuskisessio, jossa jokainen talli saisi ajattaa yhtä autoa, jota ei ajaisi tallin kilpakuljettaja.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eiköhän nämä testaukset järkevöidy, kunhan max on vivuttu ulos kaikenlaisten järkevien päätösten tieltä. Samalla muuten ( etenkin jos Vatanen on pj ) saataneen ralliinkin nostetta jota Fia on tarkoituksellisesti alas painanut keskittyessään vain formuloihin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös