Schumacherin comeback

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eiköhän nämä testaukset järkevöidy, kunhan max on vivuttu ulos kaikenlaisten järkevien päätösten tieltä. Samalla muuten ( etenkin jos Vatanen on pj ) saataneen ralliinkin nostetta jota Fia on tarkoituksellisesti alas painanut keskittyessään vain formuloihin.
FOTA on itse ehdottanut testaamisen rajoittamista entisestään ensi kaudelle, joten turha tässä on Maxia syyttää yhtään.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Maxia ei voi koskaan turhaan syyttää.

Mutta vaikka Fota onkin testausten säästötalkoissa voi mahdollisesti uuden Fian kanssa asioita korjata joustavammin, jos huomataan mennyn liiallisuuksiin tai huonosti toimiviin sääntöihin. Kyllähän kolmansien autojen ja useamman kuskin ajattaminen palvelisi lajia jos tosin ymmärtää kustannushuoletkin. Mutta uusien kuskien tarkastelu ja sisäänajo, nykyisten autojen vikojen korjaus, renkaiden ymmärtäminen/kehittäminen - nämä kaikki on vaikeutunut totaalisen testikiellon tultua. Kuitenkin kisakalenteri käy yhä mahdottomammaksi ja tiiviiksi. Samaten kaikenmaailman sääntöpelleilyt kerssien ja vastaavien kanssa on maksanut ainakin sen mitä testaamattomuudella on säästetty. Esim tupladiffun käsittely etukäteen jo talvikaudella olisi säästänyt paljon - olihan se huonosti laadittujen sääntöjen hengen vastainen vaikka kiitos porsaareikien ne faktisesti täyttikin. Nimenomaan nämä sääntöpelleilyt on suurelta osin maxin käsialaa ja talouden sanelema testirajoitus vielä varmistaa niistä aiheutuvat vahingot.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllähän noita testipäiviä voisi muutamia olla vuoden mittaan. Siis ihan normaalilla radalla ajettavia, eikä pelkästään suoratestejä.
Mutta kun nyt kerran on sovittu, että testejä ei kauden aikana pidetä, niin Red Bull teki ihan oikein ollessaan antamatta suostumusta Ferrarille.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei toki, mutta nuiva asenne Schumacherin testausta kohtaan on minusta erikoista taustat huomioiden.
Asennehan se on sinullakin, vähän erilainen vaan. Ihan samalla tavalla voidaan ihmetellä sitäkin asennetta.

Ei tässä pitäisi kyllä olla mitään epäselvää, sääntöjen mukaan mennään. Ferrari olisi ihan hyvin voinut laittaa puikkoihin Genen, olisiko silloin ollut mielestäsi hyväksyttävää että Gene testaa F60-autoa? Ja loukkaantumisen riski on aina, siksikin talleille on sallittu käyttää 4 kuskia kauden aikana. Jos nyt jotain sääntölisäystä voisi tehdä, niin sellaisen, että jos loukkaantumisten takia tarvitsee käyttää USEAMPAA kuin 4 kuskia kauden aikana, niin silloin sallitaan pienimuotoinen testi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä tulee varakuskiin, niin ensimmäinen nimi on kyllä yhä edelleen Badoer, joka testasi viime vuonna sentään 15 päivää. Gene testasi viime vuonna itse asiassa vain yhden päivän enemmän kuin Schumi (3-2).
Mitään virallista tietoa minulla ei ole, mutta käsitykseni on, että ensimmäinen varakuski olisi silti Gene. Kumpi noista roikkui/roikkuu kisojen aikana varikolla?
Mitenhän tuon testirajoituksen laatiminen meni? Oliko alkuperäinen suunnitelma FOTAn vai oliko tämä Mosleyn joustamattomuuden aikaansaamaa? Joka tapauksessa noin tiukan rajoituksen alla toimiminen kyllä pakottaa suosimaan kisakuskeja testeissä.
FIA pyysi Hondan lähdön jälkipaniikissa FOTA:lta ehdotuksia kulujen karsimiseksi. FOTA toimitti ehdotuksensa ja WMSC vahvisti ne. Ehdotuksen yksityiskohtia ei tosin julkistettu ennen vahvistamista, joten 100 % varma ei voi olla muuttuiko ne vielä "hovissa".


http://www.autosport.com/news/report.php/id/72442
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72456
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitään virallista tietoa minulla ei ole, mutta käsitykseni on, että ensimmäinen varakuski olisi silti Gene. Kumpi noista roikkui/roikkuu kisojen aikana varikolla?
Kyllä se Gene käsittääkseni on. Ainakin hän on antanut paljon lausuntoja kauden aikana kun taas Badoerista ei ole kuulunut mitään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos tulee sadekisa, on mielestäni Schumilla hyvä mahdollisuus voittaa. Nimenomaan, kun sade alkaisi vasta kisan aikana yllättäen. Jos satelee koko viikonlopun, saa myös suuri osa muista kuskeista autonsa toimimaan ja vahvemmalla rutiinillansa tulevat olemaan nopeampia.

Pidän mahdollisena, että Kimin taktiikkaa saatetaan sorsia, tavoitteena saada näyttämään Schumi hyvältä. Ilmeisesti tämänsuuntaista oli Massan sairaalahaastattelussakin kysytty, kun hän sanoi Q2 nopeimmalla olevan oikeus valita starttibensa.

Myös arvelen, että jossain määrin pyrkivät käyttämään Kimin testaamista Schumin suorituskyvyn nostamiseksi. Siinä ei periaatteessa ole mitään ihmeellistä, ellei sen seurauksena toisen kuskin suorituskyky huonone. Ja varmasti homma olisi tehtävä salaa, sillä muuten se ei Kimille mene läpi :rolleyes:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Indiscretion

Maranello, 4th August 2009 - Guess who opposed the test with the F60? A team that hasn't won anything for years and yet didn't pass over the opportunity to demonstrate once more a lack of spirit of fair play.
Just for the record, the Scuderia Ferrari had given its approval to let Alguersuari test, but it seems even in this instance someone decided to stick to the precise wording of the regulations.
http://www.ferrari.com/English/News/Pages/090804_F1_Indiscretion.aspx

Onko tämä aivan virallinen sivu? Kovaa tekstiä :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Schumi on pudottanut kolme kiloa, mutta niska on edelleen kipeä (oletettavasti onnettomuuden, ei Mugellon testin jäljiltä). Vaimon kanssa on sovittu, että terveys ensin.

"I'm currently in the midst of my preparations for the upcoming race," Schumacher wrote on his website. "I already lost three kilograms even if it is also important to me to build up muscles. So all in all, the practice works pretty well."

"I only have to admit that my neck pinches a bit. We have to get a grip on that as health has priority - that's the clear arrangement made with Ferrari and, by the way, with my wife, too."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77552

Tässä voi vielä käydä niin, ettei niskaa saada kisaamisen edellyttämään kuntoon, ja Valenciassa ajaa sittenkin Gene. Joko suosiolla heti perjantaista lähtien tai kesken viikonlopun vaihdettuna.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Schumi on pudottanut kolme kiloa, mutta niska on edelleen kipeä (oletettavasti onnettomuuden, ei Mugellon testin jäljiltä). Vaimon kanssa on sovittu, että terveys ensin.

"I'm currently in the midst of my preparations for the upcoming race," Schumacher wrote on his website. "I already lost three kilograms even if it is also important to me to build up muscles. So all in all, the practice works pretty well."

"I only have to admit that my neck pinches a bit. We have to get a grip on that as health has priority - that's the clear arrangement made with Ferrari and, by the way, with my wife, too."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/77552

Tässä voi vielä käydä niin, ettei niskaa saada kisaamisen edellyttämään kuntoon, ja Valenciassa ajaa sittenkin Gene. Joko suosiolla heti perjantaista lähtien tai kesken viikonlopun vaihdettuna.
Tässä ollaankin toivottu, että saavat Valenciassa Schumin rattiin asti. Räikkönen aiemmin totesi, että Schumin paluu on hienoa, mutta se ei kuitenkaan ole vielä täysin varmaa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Jos talli tahtoo vaihtaa kuljettajansa 19-vuotiaaseen keltanokkaan kesken kauden, kyseessä on täysin itse aiheutettu helvetti.
No käytännössä taitaa kuitenkin olla kompensointien jälkeen sama asia kun toinen talli pakon alla valitsee tuuraajaksi universumin mestarin joka on ajanut useampia vuosia kilpaa kuin em. 19-vuotiaalla on ikää ja silti porataan kun ei pääse testaamaan...
Ei sillä että Schumin aiemmat ajovuodet nykyistä testaustarvetta vähentäisivät mutta yhtälailla itseaiheutettu "helvetti" Ferrarilla on päällänsä. Sen verran tylyä kommenttia tuli Williamsin suuntaan että saattaa olla aihetta epäillä kesäloman kuluvan Maranellossa rattoisasti kynsiä pureskellessa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No käytännössä taitaa kuitenkin olla kompensointien jälkeen sama asia kun toinen talli pakon alla valitsee tuuraajaksi universumin mestarin joka on ajanut useampia vuosia kilpaa kuin em. 19-vuotiaalla on ikää ja silti porataan kun ei pääse testaamaan...
Ei sillä että Schumin aiemmat ajovuodet nykyistä testaustarvetta vähentäisivät mutta yhtälailla itseaiheutettu "helvetti" Ferrarilla on päällänsä. Sen verran tylyä kommenttia tuli Williamsin suuntaan että saattaa olla aihetta epäillä kesäloman kuluvan Maranellossa rattoisasti kynsiä pureskellessa...
Kompensaatio-osuutta en oikein tajua. Minusta eron tekee nimenomaan se, että toinen talli vaihtoi kuljettajaa täysin omasta tahdostaan, toinen on pakotettu etsimään tuuraajan. Se, onko tuuraaja Schumi vai Gene on sekin vähän toisarvoista ottaen huomioon, että molemmilla on viimeisen vuoden aikana takanaan pari hassua testipäivää ja täten tarve testiin on jokseenkin ilmeinen kummankin vaihtoehdon kohdalla.

Selvennetään nyt vielä kerran, mielestäni nykyisen testisäännöstön kohdalla ehdoton testikielto on OK. Pointtini on se, että sääntöä pitäisi muuttaa varmistamaan ajotuntuma varamiehille nimenomaan loukkaantumistapauksissa.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Kompensaatio-osuutta en oikein tajua. Minusta eron tekee nimenomaan se, että toinen talli vaihtoi kuljettajaa täysin omasta tahdostaan, toinen on pakotettu etsimään tuuraajan.
Meinasin kompensoinnilla sitä että Schumi tietänee tarkkaan mitä on tulossa ja missä kunnossa pitää Valenciassa olla sekä että Ferrarille tämä on pakkotilanne VS. sitä että Jaime on täysi keltanokka ja että STR:llä oli kuskinvaihdon syynä oma valinta.
Olisihan toi Ferrarin pakkotilanne voinut aiheutua myös jostain paljon harmittomammasta ja arkisemmasta vastoinkäymisestä, joten ihmetyttää ettei siellä näyttänyt olevan mitään selkeää suunnitelmaa tällaisen tilanteen varalle.
Ja poraamisella tarkoitin Ferraria, en sinua.
 

Makkonen

Guest
mtv3:
Elokuun lopulla Valenciassa ajettavassa Euroopan GP:ssä F1-radoille paluun tekevä Michael Schumacher sai vedonvälittäjiltä heti pienemmän kertoimen kuin tallitoverinsa Kimi Räikkönen.

Vedonvälittäjien tarjoamia kertoimia listaava Betbrain.com antaa Ferrarin puikkoihin istuvalle Schumille voittokertoimen 13. Räikkösen voitosta rahat saisi takaisin viisitoistakertaisena.

Pienintä kerrointa tarjotaan edelliskisan voittaneelle McLaren-kuljettaja Lewis Hamiltonille. Brittikuskin kerroin on 3,75.
http://www.betbrain.com/oddsOverview/Motor-Racing-1-Spain-Formula-1-Europe-Grand-Prix-2009/tn/155114904/site/0

Lewis Hamilton 3.75 @
Sebastian Vettel 4.00 @
Mark Webber 6.00 @
Jenson Button 10.00 @
Michael Schumacher 13.00
Fernando Alonso 13.00 @
Kimi Raikkonen 15.00 @
Nico Rosberg 21.00 @
Heikki Kovalainen 21.00 @
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Melkoisen surullista tekstiä. Olin pettynyt Williamsin kantaan FIA-FOTA-väännössä, mutta Schumin testin suhteen he olivat täysin oikeassa. Ferrari vetää nyt kyllä täysin alta lipan.
Näin on. Todella valitettavaa Ferrarilta. Näköjään HETI kun Schumi vähänkin aktivoituu tallin toiminnassa (muuten kuin valitsemalla Kimille saderenkaat kuivalle radalle), alkaa ala-arvoinen käyttäytyminen ja erivapauksien hakeminen. Ei näin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös