Schumacherin comeback

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
juu oon täysin samaa mieltä,
mutta jos kaverit jotka ei ole ajaneet kun firman pikkujouluissa muutaman kierroksen 8hv hihnavetosilla ruohonleikkureilla, ja sen perusteella kertomaan schumacherin ongelmista auton säädössä.. :rolleyes:
Jos kaikesta tänne kirjoitettavista asioista pitäisi olla omakohtaisia kokemuksia, niin kovin olisi hiljaista. :)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
En tiedä muista, mutta mulle tulee joku SS-upseeri tuosta nahkapuvusta mieleen :D



Saattaisi tuo tietysti johonkin homobaariinkin sopia.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Takasiivessä oli numero 4
Sinnehän se Nico kuuluu,Schumin taakse.:alppu: Mulle on ihan sama jos MS kyykyttää Nicon.Ei ole suomalainen,ei ole esittänyt mitään ihmeellistä ja mua pännii,että jos MS pieksee Nicon niin se laitetaan suosimisen piikkiin.:thumbdown Kaveri on seitsenkertainen maailmanmestari,niin olisiko se ihme jos Nico saa turpaansa?
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Onkos Sumilla nyt ensi kaudella sitten se punainen kypärä vai onkos sille jo väsätty jokin geneerinen hopeapotta kera johtotähden?
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Jos kaikesta tänne kirjoitettavista asioista pitäisi olla omakohtaisia kokemuksia, niin kovin olisi hiljaista. :)
Pitäsköhän ottaa sellanen sääntö, että jäsenellä pitää olla vähintään yksi GP2-voitto tai F1-kisa :D olis ainakin tekniikkatietous kohillaan
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pitäsköhän ottaa sellanen sääntö, että jäsenellä pitää olla vähintään yksi GP2-voitto tai F1-kisa :D olis ainakin tekniikkatietous kohillaan
Kuulostaa ihan hyvältä. Selviäisipä lopulta millä nickillä ne Heikki ja Kimi tänne kirjoittelee, sekä Häkkinen varsinkin, eläkeiläinen kun on niin sillä on jo varmaan paljon postauksia vyöllään.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kuulostaa ihan hyvältä. Selviäisipä lopulta millä nickillä ne Heikki ja Kimi tänne kirjoittelee, sekä Häkkinen varsinkin, eläkeiläinen kun on niin sillä on jo varmaan paljon postauksia vyöllään.
Puhumattakaan Kekestä. Kekehän on postaillut tälle foorumille jo vuodesta -99
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
Pitäsköhän ottaa sellanen sääntö, että jäsenellä pitää olla vähintään yksi GP2-voitto tai F1-kisa :D olis ainakin tekniikkatietous kohillaan
Kuulostaa ihan hyvältä. Selviäisipä lopulta millä nickillä ne Heikki ja Kimi tänne kirjoittelee, sekä Häkkinen varsinkin, eläkeiläinen kun on niin sillä on jo varmaan paljon postauksia vyöllään.
Kannatetaan :alppu:
no ei nyt tarvii itseensä ottaa:alppu:, harmihan se on että monella ei ole omakohtaista kokemusta, et voi sanoa, etteikö tekstin laatu olisi asiantuntevampaa, jos juteltaisiin enempi fyysisiin faktoihin perustuen, esim. kyseisessä yli/aliohjautuvuus asiassa, kuin että olettamuksena on mutu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voitko antaa tähän lähteitä (linkki tai kirja).
Jatkan vielä noilla Herbertin kommenteilla, joihin Verstappen lainauksessasi viittaa.

(http://www.grandprix.com/ft/ft00200.html)

Michael likes a car to be very twitchy. He says if it isn't twitchy it is not quick.--

He drives very differently with the throttle. I don't know anyone else who drives like that. When you brake and change down he consistently gets on the throttle early and applies power in stages. Everyone else - people like Jean Alesi, David Coulthard, Damon Hill and I - go into a corner off the power and let the car run in, settle it down and then get on the power. Michael does it on the throttle. It is the opposite way to how I have always done it. With a car like he has it, if you come off the power you get a lot of understeer or oversteer. I've tried to drive like that but it is difficult to change - and I don't want to change. Even if I did you need to test a lot. You cannot afford to experiment like that at the races."
Youtubessa on pätkä, jossa tästä Schumin kaasunkäytöstä puhutaan vielä lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=Uk2p2nRK-p4

Kaikesta tästä huolimatta minäkin kyllä muistan joskus lukeneeni haastattelun, jossa Schumacher itse kertoo säätävänsä auton hieman aliohjaavaksi. Schumacherin käyttämistä säädoistä puhutaan aina siten, että ne olivat varsin erikoiset kehen tahansa muuhun verrattuna, enkä ihan täysin sulkisi pois sitä, että vaikka autosta tehdään kaasulla hallittava tuossa mittakaavassa kuin noissa jutuissa kerrotaan, se voisi silti olla aliohjaava "tasapainotettuna" (ks. video). Schumin omia kommentteja ajotyylistään en kuitenkaan onnistunut mistään kaivamaan.

Mitä tulee Zaikomin mainintaan jarrubalanssin käytöstä, niin ainakin tuolla on maininta siitä, että Schumi käyttäisi trail brakingia auton kääntämiseen. Taitaa nykyään olla enemmän sääntö kuin poikkeus, tosin.

It's all about maximum speed into the corner, really. Instead of braking in a straight line Schumacher will turn a tighter line into the corner, carrying his straight-line speed up to the apex while braking later then usual. Now, if he would continue from there using the traditional exiting technique, he would run out of corner very quickly, as his speed would simply be too high to get around the corner. Which is where the most important ingredient of the Schumacher cornering style comes in - it's using the brakes and the front-end grip to have the car's rear end slide to the outside, making it shift into the correct exiting direction. Having paddle shifts and two-pedal foot control will allow him to keep the foot on the throttle to keep the speed alive while braking gently enough to force the rear end's change of direction.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ymmärtääkseni Schumi on myös joutunut aika paljon muuttamaan ajotyyliään. Edelleen se on renkaille melko raju, mutta aiemmin elektroniikka mahdollisti hänelle perin omintakeisen kaasun/jarrun käytön kurveissa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kuhertelusta tylyyn arkeen
Turun Sanomat 25.1 2010 22:19:25

Michael Schumacherin ja F1-autoilun toinen kuherruskuukausi päättyi lyhyeen maanantaina. 41-vuotias saksalaistähti oli Mercedes GP:n esittelypäivään asti liihoitellut paluupäätöksellään onnensa seitsemännessä taivaassa. Nyt lehdistötilaisuudessa varsinkin brittimedian tylyt kysymykset pudottivat miehen pilvistä karuun arkeen.

Heti ensimmäinen kysymys hyväntuuliselle Schumacherille viilensi ilmapiirin ja leväytti veteraanin kasvot alaviistoon. Miltä tuntuu ajaa yhdessä sellaisen miehen pojan kanssa, jonka isä sanoi Monacon aika-ajon jälkeen kolme vuotta sitten, että sinunlaistasi kuljettajaa F1 viimeksi kaipaa?

Muistin virkistykseksi Keke Rosberg tuomitsi tuolloin Schumacherin räikeän taktikoinnin, millä hän päätti aika-ajojakson ennen kuin Fernando Alonso ehti alittaa hänen kierrosaikansa.

Myös pari seuraavaa kysymystä brittitoimittajilta iskivät kipeästi ns. vyön alle. Tilaisuuden jälkeen Schumacher näytti taas tiedostaneen, miksi ylipäätään halusi jättää F1-ympyrät 2006.

Schumacherilla on nyt kolmivuotinen sopimus Mercedes GP:n kanssa. Sisäpiiristä olen kuullut, että pitkä pesti johtuu ennen kaikkea siitä, kun Schumacherin piti todistaa halunsa sitoutua täysillä tähän projektiin.

Käytännössä pitkä sopimus on lähinnä muodollisuus. Jos menee hyvin, konkari varmasti haluaa ajaakin kolme vuotta. Jos menee mönkään, maestro tuskin jatkaa tätä kautta pidempään.

Nico Rosbergin tasa-arvo Ross Brawnin johtamassa tiimissä on kyseenalaistettu jo monissa piireissä. Nico teki pitkän sopimuksen Mercedeksen kanssa hetkellä, jolloin uskoi ajavansa Jenson Buttonin tallikaverina. Vertailussa Buttoniin Rosberg varmasti olisi päässytkin loistamaan.

Schumacher taas teki sopimuksen tietoisena, että ajaa Rosbergin tallikaverina. Se taas merkitsee, että Schumi uskoo pystyvänsä jyräämään Nicon, jotta voisi kilpailukykyisellä autolla ajaa sitten mestaruudesta McLarenia ja Ferraria vastaan joutumatta keskittymään sisäiseen tiimitaistoon.

Vaikka Mersu avasi tämän esittelyruljanssin, se ei merkitse, että saksalaisjätti olisi saanut ensimmäisenä uuden hopeanuolensa valmiiksi. Maanantain tilaisuus oli uusien värien julkistushetki. Lavalla nähtiin vielä viime vuoden Brawn-auto.

Uusi Mercedes – MGP W01 – saadaan valmiiksi perjantaiksi eli samaan aikaan Ferrarin kanssa. Ensi maanantaina Valenciassa tasa-arvo kukkii, kun Rosberg ja Schumacher molemmat kokeilevat autoa.

TS/Heikki Kulta
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ymmärtääkseni Schumi on myös joutunut aika paljon muuttamaan ajotyyliään. Edelleen se on renkaille melko raju, mutta aiemmin elektroniikka mahdollisti hänelle perin omintakeisen kaasun/jarrun käytön kurveissa.
Bobakin lainauksissa mainittiin tuo, että Schumi annostelee kaasua jarruttaesaan. Asiasta taisi pari vuotta sitten olla jollain ulkolaisellakin forumilla juttua. Ei hän varmaankaan ole ainoa kuski maailmassa, joka tuolla tavalla on aikojen saatossa kilpa-autoa ajanut, mutta voisin kuvitella sutimisen eston tehneen tuosta ajotyylistä helpomman. Oliskohan siinä syy miksi Benettonilla niin järjettömästi dominoi tallikavereitaan, kun itse pääsi ajamaan omalle ajotyylilleen rakennetulla sutimisenestolla varustetulla autolla, ja tallikavereillaan ei sitä sutimisen estoa ollut?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Bobakin lainauksissa mainittiin tuo, että Schumi annostelee kaasua jarruttaesaan. Asiasta taisi pari vuotta sitten olla jollain ulkolaisellakin forumilla juttua. Ei hän varmaankaan ole ainoa kuski maailmassa, joka tuolla tavalla on aikojen saatossa kilpa-autoa ajanut, mutta voisin kuvitella sutimisen eston tehneen tuosta ajotyylistä helpomman. Oliskohan siinä syy miksi Benettonilla niin järjettömästi dominoi tallikavereitaan, kun itse pääsi ajamaan omalle ajotyylilleen rakennetulla sutimisenestolla varustetulla autolla, ja tallikavereillaan ei sitä sutimisen estoa ollut?
No jotain tähän suuntaanhan se juuri meni. Samoissa sykleissä Schumilla oli myös ongelmia kun elektroniikkaa muutettiin / valvottiin ja hän sopeutui uusiin tapoihin hallita ajotyyliään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös