Kuhertelusta tylyyn arkeen
Turun Sanomat 25.1 2010 22:19:25
Michael Schumacherin ja F1-autoilun toinen kuherruskuukausi päättyi lyhyeen maanantaina. 41-vuotias saksalaistähti oli Mercedes GP:n esittelypäivään asti liihoitellut paluupäätöksellään onnensa seitsemännessä taivaassa. Nyt lehdistötilaisuudessa varsinkin brittimedian tylyt kysymykset pudottivat miehen pilvistä karuun arkeen.
Heti ensimmäinen kysymys hyväntuuliselle Schumacherille viilensi ilmapiirin ja leväytti veteraanin kasvot alaviistoon. Miltä tuntuu ajaa yhdessä sellaisen miehen pojan kanssa, jonka isä sanoi Monacon aika-ajon jälkeen kolme vuotta sitten, että sinunlaistasi kuljettajaa F1 viimeksi kaipaa?
Muistin virkistykseksi Keke Rosberg tuomitsi tuolloin Schumacherin räikeän taktikoinnin, millä hän päätti aika-ajojakson ennen kuin Fernando Alonso ehti alittaa hänen kierrosaikansa.
Myös pari seuraavaa kysymystä brittitoimittajilta iskivät kipeästi ns. vyön alle. Tilaisuuden jälkeen Schumacher näytti taas tiedostaneen, miksi ylipäätään halusi jättää F1-ympyrät 2006.
Schumacherilla on nyt kolmivuotinen sopimus Mercedes GP:n kanssa. Sisäpiiristä olen kuullut, että pitkä pesti johtuu ennen kaikkea siitä, kun Schumacherin piti todistaa halunsa sitoutua täysillä tähän projektiin.
Käytännössä pitkä sopimus on lähinnä muodollisuus. Jos menee hyvin, konkari varmasti haluaa ajaakin kolme vuotta. Jos menee mönkään, maestro tuskin jatkaa tätä kautta pidempään.
Nico Rosbergin tasa-arvo Ross Brawnin johtamassa tiimissä on kyseenalaistettu jo monissa piireissä. Nico teki pitkän sopimuksen Mercedeksen kanssa hetkellä, jolloin uskoi ajavansa Jenson Buttonin tallikaverina. Vertailussa Buttoniin Rosberg varmasti olisi päässytkin loistamaan.
Schumacher taas teki sopimuksen tietoisena, että ajaa Rosbergin tallikaverina. Se taas merkitsee, että Schumi uskoo pystyvänsä jyräämään Nicon, jotta voisi kilpailukykyisellä autolla ajaa sitten mestaruudesta McLarenia ja Ferraria vastaan joutumatta keskittymään sisäiseen tiimitaistoon.
Vaikka Mersu avasi tämän esittelyruljanssin, se ei merkitse, että saksalaisjätti olisi saanut ensimmäisenä uuden hopeanuolensa valmiiksi. Maanantain tilaisuus oli uusien värien julkistushetki. Lavalla nähtiin vielä viime vuoden Brawn-auto.
Uusi Mercedes – MGP W01 – saadaan valmiiksi perjantaiksi eli samaan aikaan Ferrarin kanssa. Ensi maanantaina Valenciassa tasa-arvo kukkii, kun Rosberg ja Schumacher molemmat kokeilevat autoa.
TS/Heikki Kulta