BMW/Sauber kaudella 2010

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Saako Heidfeld jäädä talliin?
Eikös Heidin soppari lopu tähän kauteen? Jos loppuu niin ei tietenkään saa jäädä ilman uutta sopimusta, eli on samalla viivalla muitten kanssa. Jos taas soppari löytyy niin saa jäädä mikäli se kuuluu "kauppaan". Eli voihan BMW ensin purkaa Heidin sopparin ja sitten myydä tallin jos ostaja niin haluaa ja BMW siihen suostuu.. Kaikki on mahdollista.

Kuljettajien soppareista me ei tiedetä paljoa, mutta luulis että esim Kubicalla (jolla kait on soppari ens kaudesta) on mahdollisuus katkaista soppari kun ei BMW:ltä irtoa yhteistyötä tms, eli ei ois pakko ajaa uudella tallilla. En tiiä onko näin, mutta lähtökohtaisesti itse ajattelen että oli ostaja kuka tahansa niin kuljettajat myös voivat olla mitä vain...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heikki Kullan arveluja:
Sauberille 60 lisäpäivää allekirjoittaa Concorde
Turun Sanomat 1.8 2009 23:55:22

Formula 1 -urheilua perustuslain tapaan ohjaava uusi Concorde-sopimus on vihdoin allekirjoitettu ja astuu välittömästi voimaan. Kaikki tallit BMW Sauberia lukuunottamatta ovat sitoutuneet F1-urheiluun 31.joulukuuta 2012 asti.

Peter Sauber on ottanut entisen tallinsa tulevaisuuden kontolleen ja kansainvälinen autoliitto FIA, kaupalliset oikeudet omistava Bernie Ecclestone ja talliyhdistys FOTA antoivat tallille ylimääräiset 60 päivää aikaa hoitaa asiat niin, että sekin pystyy allekirjoittamaan sopimuksen.

Sauber lupaa tekevänsä kaikkensa, jotta talli pystyy jatkamaan toimintaansa, mutta hän ei itse aio enää toimia sen johtotehtävissä terveyteensä ja ikäänsä vedoten.Luultavaa on, että Peter Sauber yrittää myydä tallin pitkäaikaisen sponsorin Petronasin omistukseen.

BMW:n kuljettajista sopimussiteistä vapautunut Robert Kubica on noussut vahvimmaksi ehdokkaaksi McLarenin toiseksi kuljettajaksi Lewis Hamiltonin rinnalle. Jos Kubica tarttuu McLarenin tarjoukseen, Heikki Kovalainen joutuu etsimään itselleen uuden työpaikan.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
jos taas lähtee eurolla niin mä tarjoon 10e
Laitetaanko puokkiin 5e per kärsä. Ei oo paha. Konkurssiinhan se varmasti menee mutta saadaan ainakin katsoa kauden aloitus aitiopaikalta, eli varikolta. Ja velathat jää tietysti yrityksen nimiin, eli sekään ei haittaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ei paha idea jos Petronas ostaisi tallin pois ja pitäisi avainhenkilöt tallissa mukana :)
tosin edelleen mietityttää mistä saavat moottorit ensi kaudelle, vai myykö BMW moottoriosaston samassa kaupassa... (?)
noh, toivottavasti eivät kuitenkaanjoudu Cossuun tyytymään, Cosworth talleja on ensi kaudeksi jo ihan tarpeeksi...

edit. millanenhan mahtaa olla Petronasin rahatilanne yleensäkin? olisko niillä saumaa yleensäkään ostaa koko tiimiä?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
edit. millanenhan mahtaa olla Petronasin rahatilanne yleensäkin? olisko niillä saumaa yleensäkään ostaa koko tiimiä?
Ei tiettävästi mitenkään erityisen huono (olosuhteet huomioon ottaen), tuota voit vaikka iltalukemisena tarkastella ;) Itse asiassa Petronasin kokonaan omistama talli olisi aika mielenkiintoinen paketti, enemmän malesialaista väriä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tosin edelleen mietityttää mistä saavat moottorit ensi kaudelle, vai myykö BMW moottoriosaston samassa kaupassa... (?)
noh, toivottavasti eivät kuitenkaanjoudu Cossuun tyytymään, Cosworth talleja on ensi kaudeksi jo ihan tarpeeksi...
Sanoisin, että tuskin myyvät moottoriosastoaan, se kun on osa emätehdasta.

Cosworth on toki vaihtoehto, jos muuta ei ole saatavilla, mutta FOTA:n lupaus auttaa tallin säilymistä voi hyvin johtaa Brawn-Mercedeksen kaltaiseen kuvioon. Mersu käsittääkseni on valmis toimittamaan moottoreita nykyistä enemmänkin. Se tosin vaatii erikoisluvan FIA:lta, koska nytkin jo mennään yli sääntöjen.

Cosworth ei ehkä ensi kaudella ole kovin kilpailukykyinen vaihtoehto, mutta noin muuten näkisin kyllä ihan mielelläni tiettyihin talleihin sitoutumattomien moottoritoimittajien paluun.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Fauruz Fauzy ja Alex Yoong puikkoihin jos Petronas tuon ostaa :nope: Voi sitä romun määrää. :dunno: :eek:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Yoongin paluulle :thumbup:. Sarja tarvitsee lisää aasialaiskuskeja, ja Alexilla on F1-kokemusta ja vuosia joiden aikana kypsyyttää on tullut lisää. Olihan se ihan ok-kuski vielä 2001 ja Australiassa 2002 ajoi erinomaisesti seitsemänneksi. Tuskin Petronas kuitenkaan malesialaista ihan heti kisakuskiksi tuo, koska Yoongkin oli puhtaasti Kuala Lumpurin (Malesian valtion?) sponssaama kuski, jonka kanssa Petronasilla ei ollut tekemistä.

Vakavasti ajatellen, itse en usko, että Petronas ylipäätään on halukas tarttumaan täkyyn. Öljypuolella isoista autoista ja gridgirleistä ovat kiinnostuneempia lähi-idän sheikit malaijien keskittyessä bisnekseen. Turha näinä aikoina on ottaa suojiinsa todennäköisesti rajusti persnettoa tuottava kilpatalli, joka kuitenkin tulee katoamaan viiden vuoden kuluessä F1-kartalta. Sponssaaminen on halvempaa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Eikös Peter Sauberilla ollut vielä 20 % siivu tallista? Mies voisi ostaa teamin takaisin itselleen jonkun ison tukijan kanssa. Muuten bimmerillä varmaan toimitaan perinteisellä saksalaisella poltetun maan taktiikalla eli jos ei itse käytetä niin koko henkilökunta pihalle ja tehdas puskemaan koiranputkea.

Näillä euskadeilla ja muilla nappikauppiailla tuskin muutenkaan olisi ollut varaa näin isoa tallia ostaa. Itse näkisin mieluiten juurikin Sauberin tai Eddie Jordanin paluun Ykkösiin. Eddie on edelleen yksi varikon pidetyimmistä, kiistellyimmistä ja vaikutusvaltaisimmista henkilöistä. Mitäs hommaa tuo tuolla pyörittää, edellelisen kerran kun tuli tsekattua niin jonain neuvonantajana tai vastaavana Midland/Spyker/Indialla.
Kyllä, Sauber omistaa edelleen osan tallista. Kuten jossain jo tänä vuonna arvelin, niin veikkaisin, että Peterin mielipiteellä on pyyhitty pyllyä. Kehitys on näiden isojen tallien kohdalta ollut niin identtinen, että katkerana ennustin Bematskunkin häipyvän piireistä pienimmästäkin tekosyystä.

En tiedä millainen Sauberin tulevaisuus yksityistallina olisi ollut, mutta olen erittäin surullinen, että piskuinen ja mukava talli pyyhitään historiaan kepeästi kuin pölyt pöydältä. Ei tosiaan se BMW(jonka toimintaa olen aina ihmetellyt kun saa Kubican suunnalta kummallista kritiikkiä), mutta se Sauber, tuo Räikkösen, Herbertin ja Alesinkin kototalli.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Petronas olis ainakin hyvä nimi tallille. Juuri sellainen moottoriurheilumainen nimi.
Komppaan. Kuulostaa hyvälle.

Menestyksen puoleen outo ratkaisu, sillä jokaisella edelliskaudella homma toimi, tulosta tuli ja tavoitteet saavutettiin, mikä ei ole mitenkään yleistä. Nyt toki meni metsään ja pahasti, mutta kukapa siellä joka vuosi onnistuisi. Lisäksi tuo KERS-päätös jätti ainakin minun suuhuni ikävän maun BMW-tallista, erittäin typerä päätös. Lopulta käyttäneet sitä itsekään. Ei näin. Muuten ei tallia vastaan ollut mitään missään vaiheessa, joskaan en faneihinkaan lukeutunut. Toivottavasti Petronas vaikkapa ostaisi tallin, hienon tehtaan saisivat ja päteviä henkilöitä töihin + itse Sauberin jonkinlaisen takapirun rooliin?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Hondan lopettamisesta höntsättiin oikein kunnolla, mutta BMW:n menetys ei näyttäis saavan porukkaa yhtään varpailleen. Ei, en ole lukenut hetkeen otsikkoa F1-tekee kuolemaa, mutta ei se ylhäälläkään upi.

Jälleen yksi raskas menetys koko sirkukselle. Kummallinen päätös, tuskastuttavan kummallinen. Varmasti moottorintoimittajat näkevät liskounia paluun tekevästä umpiköyhästä bemarin puolikkaasta, joka voittaa puolet kauden kilpailuista.

No, ehkä Schumin paluu korvaa kaikkien tallien puutteen, ja onhan sinne yrittelijöitä jälleen pyrkimässä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hondan lopettamisesta höntsättiin oikein kunnolla, mutta BMW:n menetys ei näyttäis saavan porukkaa yhtään varpailleen.
Veikkaan että sekä Hondan tapaus esimerkkinä ja FOTA:n ilmoitus ratkaisee tässä paljon.
Nythän ollaan lähes varmoja että Saber jossainmuodossa kisaa ensi kaudella, eli ostajia kenties olisi kun kerran a) Hndallekin löytyi b) P. Sauber junailee asiaa myös c) FOTA-tiimit ovat hommassa mukana myös (oman ilmoituksensa mukaan)

Itse ainakin uskon Sauberin olevan mukana ensi kaudella, tietty mieluummin olisi nähnyt BMW:n merkkinä, mutta hyvä jos/kun tiimi kuitenkin säilyy...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaan että sekä Hondan tapaus esimerkkinä ja FOTA:n ilmoitus ratkaisee tässä paljon.
Nythän ollaan lähes varmoja että Saber jossainmuodossa kisaa ensi kaudella, eli ostajia kenties olisi kun kerran a) Hndallekin löytyi b) P. Sauber junailee asiaa myös c) FOTA-tiimit ovat hommassa mukana myös (oman ilmoituksensa mukaan)
...siirtämällä tehtaiden välillä sovitun uhkasakkosumman toiminnan jatkajalle.
d) uusia tarjokkaita kolkuttelee F1:n ovella useita vaikka kukaan ei Bemarin toimintaa sellaisenaan jatkaisikaan.

Kyllähän ne Hinwillinkin fasiliteetit jonkun haltuun päätyy ja saattaa pulpahtaa uudelleen esiin tulevaisuudessa, jos toiminta nyt loppuisikin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Veikkaan että sekä Hondan tapaus esimerkkinä ja FOTA:n ilmoitus ratkaisee tässä paljon.
Nythän ollaan lähes varmoja että Saber jossainmuodossa kisaa ensi kaudella, eli ostajia kenties olisi kun kerran a) Hndallekin löytyi b) P. Sauber junailee asiaa myös c) FOTA-tiimit ovat hommassa mukana myös (oman ilmoituksensa mukaan)

Itse ainakin uskon Sauberin olevan mukana ensi kaudella, tietty mieluummin olisi nähnyt BMW:n merkkinä, mutta hyvä jos/kun tiimi kuitenkin säilyy...
Minä en usko Sauberin nimen säilymiseen. Peteriä itseään ei enää kiinnosta hillua varikolla, joten myynee osuutensa mahdollisessa kaupassa. Uusi omistajakin ostaa varmasti mieluummin koko tallin, kuin jättää Sauberille sitä 15% omistusta ja mahdollisuutta vaatia nimeään tiimiin.

Alan kallistua sille kannalle, että koko roska ulos vain ja esim. Prodrive sisään. Bemarin jäämistön ostaa vielä joku itämainen megayhtiö ja niissähän sitä karismaa löytyy..:rolleyes: :nope:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hondan lopettamisesta höntsättiin oikein kunnolla, mutta BMW:n menetys ei näyttäis saavan porukkaa yhtään varpailleen. Ei, en ole lukenut hetkeen otsikkoa F1-tekee kuolemaa, mutta ei se ylhäälläkään upi.
Liekö osatekijänsä sillä, jotta Schumi tekemässä paluuta? Ei forumilaisten putkiaivot kaikkeen jaksa kantaa kerralla ottaa.
 
Ylös