Badoerin comeback

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mutta Mäkki näytti tosi hyvältä Nyrrellä. Eiköhän Mäkillä ole paras tai toiseksi paras auto nykyään, lähinnä Red Bullin kanssa voi asiasta tulla kiistaa. Brawnkin saattaa vielä vertyä jos puheisiin on uskominen, eli että heillä oli rengasongelmia tms. mutta ne on nyt selvitetty. Brawn on kuitenkin Ferraria parempi, mutta pärjääkö Mäkille ja Bullille? Renault lienee suunnilleen Ferrarin tasoa tällä hetkellä ja on kehittynyt viime aikoina nopeammin, että siinä voisi teoriassa olla pistesijat Ferrarilla aika tiukassa.
Niin, voi olla. En kiellä asiaa, mutta juuri Brawnilla oli aika kovia ongelmia Nyrrellä. Jos ne on selvitetty, itse uskon sen olevan sarjan nopein "normaaleilla" moottoriradoilla. Tämä on minun uskomus siis vaan eikä fakta, jota tuskin kukaan vielä tietää.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mitä hyötyä on ajaa testejä köröttelyvauhdilla? Mitä oikeaa dataa siitä saa? Limiteillä ne auton ongelmat tulevat esille.

Ei ihme ettei Ferrari ole kulkenut aika-ajoissa oikeastaan koskaan.:nope:
Valencia oli Badoerille täysin outo rata ja varmasti muutenkin vaikea, joten se nyt on muutenkin aika huono vertailukohta. Spassa tilanne on varmasti erilainen. Toisaalta käsittääkseni testidatan validius ei riipu kierrosten nopeudesta vaan kierrosaikojen tasaisuudesta? Nyt en tiedä miten tasaisia kierroksia Luca ajoi niillä kierroksilla kun ei spinnannut (tai oliko sellaisia kierroksia edes kovin montaa :D).
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toisaalta käsittääkseni testidatan validius ei riipu kierrosten nopeudesta vaan kierrosaikojen tasaisuudesta? Nyt en tiedä miten tasaisia kierroksia Luca ajoi niillä kierroksilla kun ei spinnannut (tai oliko sellaisia kierroksia edes kovin montaa :D).
Käsityksesi on väärä. Kyllä autolla pitää ajaa mahdollisimman lähellä sen rajoja, jotta data olisi mahdollisimman relevanttia ja luotettavaa.

Ja Luca ei tosiaan ajanut edes tasaisia kierrosaikoja.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Ei tässä voi kun ihmetellä Badoerin sähläyksiä. 5 ylinopeutta (joista ois pitäny jo antaa kilpailukieltoa, mutta katsottiin sormien läpi :eek:), huono vauhti ja sitten vielä törmäilee parc fermessä :jaska:. Tietysti spinnaukset näiden lisäksi, mutta ne vielä ymmärtää jos on vähän ruosteessa. Jos kaveri ei paranna Spassa, ajaa muut siitä ympäri ku pujottelukepistä, silloin puhutaan jo turvallisuusriskistä niinkuin joku kuski (Sutil??) sanoi.

Itse ihmettelen vielä sitä että nuorille lupauksille on vaikea saada superlisenssiä, mutta vanha, täysin käsi jätkä saa pitää sen noilla esityksillä. Olen kuitenkin sen verran optimistinen että uskon Badoerin parantavan jonkin verran Spassa, toki parempia kuskeja on vaikka kuinka paljon vapaana.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Käsityksesi on väärä. Kyllä autolla pitää ajaa mahdollisimman lähellä sen rajoja, jotta data olisi mahdollisimman relevanttia ja luotettavaa.
jaa'a.. herää sitten kysymys miksi on niin paljon ns. ammattitestikuskeja.. Ja miksi Badoer on saanut olla maineikkaan huipputallin testikuskina kymmenisen vuotta jos on kerta ihan paska?

Mun näkemys:
Kilpakuljettajan tehtävänä on ajaa autolla niin lujaa kuin sillä pääsee. Testikuljettajan tehtävä on noudattaa testiohjelmaa, jotta autosta voidaan kehittää parempi jokaisella osa-alueella. Testikuljettajan ei tarvitse välttämättä osata ajaa yhtä kovaa tietyllä radalla kuin kilpakuljettajan. Jos testikuljettajalla on ajolinjat vähän huonommat, niin ei kai se tarkoita sitä etteikö hän ajaisi auton rajoilla? Auton rajoilla voi kaiketi ajaa vaikka kierrosajat eivät olisi parhaat mahdolliset?

Nyt voisi joku oikeasti asioista tietävä (Bobakki?) sanoa miten asia oikeasti on ettei tämä mene ihan mutuhöpinäksi (viittaan siis itseeni).
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
jaa'a.. herää sitten kysymys miksi on niin paljon ns. ammattitestikuskeja.. Ja miksi Badoer on saanut olla maineikkaan huipputallin testikuskina kymmenisen vuotta jos on kerta ihan paska?
Toisin sanoen Badoer on jumiutunut testikuskiksi, koska on niin paska... Ne parhaathan pääsee kisakuskiksi huipputalliin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikös Badoer ole saanut tuon pitkän pestinsä juuri sillä ansiolla, että hänen kykynsä testaajana ovat huomattavat, kun taas kisakuskina hän on korkeintaan keskinkertainen. Paljon on ollut vuosien varrella puhetta, että nimenomaan Badoer on ollut se merkittävin auton kehittäjä Mugellossa, vaikka pr. syistä Schumin roolia onkin aina korostettu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eikös Badoer ole saanut tuon pitkän pestinsä juuri sillä ansiolla, että hänen kykynsä testaajana ovat huomattavat, kun taas kisakuskina hän on korkeintaan keskinkertainen. Paljon on ollut vuosien varrella puhetta, että nimenomaan Badoer on ollut se merkittävin auton kehittäjä Mugellossa, vaikka pr. syistä Schumin roolia onkin aina korostettu.
Joo, kun auton saa kulkemaan Badoerinkin käsissä, on se super hyvä! Siinä on BADin arvo.

Kuten jo monet ovat huomauttaneet, jos on noin hidas, onko siitä enää oikein edes hyötyä testimielessäkään?
 

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Joo, kun auton saa kulkemaan Badoerinkin käsissä, on se super hyvä! Siinä on BADin arvo.

Kuten jo monet ovat huomauttaneet, jos on noin hidas, onko siitä enää oikein edes hyötyä testimielessäkään?
Joku postasi foorumille viestin, jossa oli ajat viime vuoden autolla ajetuissa testeissä ja Badoer ajoi n.puoli kymmennystä Räikköstä nopeammin ja Massa jäi jonkin verran Räkästä ja Badoeristä. Eli ihan hyvää vauhtia pitänyt vanhalla autolla jota sai vielä testata.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Joku postasi foorumille viestin, jossa oli ajat viime vuoden autolla ajetuissa testeissä ja Badoer ajoi n.puoli kymmennystä Räikköstä nopeammin ja Massa jäi jonkin verran Räkästä ja Badoeristä. Eli ihan hyvää vauhtia pitänyt vanhalla autolla jota sai vielä testata.
No joo vaan nehän on testejä. Ties vaikka badi on vetänyt tyhjillä tankeilla ja ihan eri renkailla ja kimi sekä massa taas raskaalla kuormalla ja eri ohjelmilla. Paska on paska ei se siitä miksikään muutu vaikka kuinka haistelisi.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mika Salon kommentit Badoerista eilisestä Iltiksestä:

Felipe Massaa tuurannut Luca Badoer ei onnistunut, mutta sai ihan tarpeettoman paljon lokaa päälleen. Hän joutui mahdottomaan tilanteeseen. Olin jo etukäteen aivan varma, että vaikeuksia tulee. Badoerin piti yhtä aikaa yrittää tottua outoon autoon, uuteen rataan ja pitkän tauon jälkeen myös kisailmapiiriin.

Juuri samoista syistä Michael Schumacher perui paluuaikeensa. En usko, että Schumi olisi ajanut Valenciassa kovinkaan paljon paremmin kuin Badoer.

Tässä vaiheessa Badoeria ei kannata vaihtaa, koska hänellä on takanaan kolme ns. testipäivää. Jos Spassa ei kehitystä tapahdu, sitten pitää alkaa miettiä uutta miestä tilalle. Mutta ainakaan Ferrarin leiristä parempaa ei juuri nyt löydy.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jaa'a.. herää sitten kysymys miksi on niin paljon ns. ammattitestikuskeja.. Ja miksi Badoer on saanut olla maineikkaan huipputallin testikuskina kymmenisen vuotta jos on kerta ihan paska?

Mun näkemys:
Kilpakuljettajan tehtävänä on ajaa autolla niin lujaa kuin sillä pääsee. Testikuljettajan tehtävä on noudattaa testiohjelmaa, jotta autosta voidaan kehittää parempi jokaisella osa-alueella. Testikuljettajan ei tarvitse välttämättä osata ajaa yhtä kovaa tietyllä radalla kuin kilpakuljettajan. Jos testikuljettajalla on ajolinjat vähän huonommat, niin ei kai se tarkoita sitä etteikö hän ajaisi auton rajoilla? Auton rajoilla voi kaiketi ajaa vaikka kierrosajat eivät olisi parhaat mahdolliset?

Nyt voisi joku oikeasti asioista tietävä (Bobakki?) sanoa miten asia oikeasti on ettei tämä mene ihan mutuhöpinäksi (viittaan siis itseeni).
Muistelisin lukeneeni vähän molempia näkemyksiä. Se on kuitenkin totta, että testikuskin on päästävä vähintään hyvin lähelle varsinaisia kisakuskeja, jotta touhusta on todellista hyötyä. Erityisesti tasapainon löytämisen suhteen on tärkeää, että kosla viedään ihan rajoille (samoin kuin se, että kuskin ajotyylissä on joku tolkku ja ajolinjat ovat fiksuja! Näilläkin on kuitenkin suuri vaikutus auton nähtyyn käytökseen ja miksei kestävyyteenkin.) ja voivathan ne ratkaisevat kymmenykset vaikuttaa merkittävästi myös kestävyystesteihin - jokin resonanssi voi jäädä huomaamatta tai kuormitus tietyille osille jäädä ratkaisevasti pienemmäksi. Esimerkiksi McLarenilla oli 90-luvun vaihteessa testaajina Emanuele Pirro ja Jonathan Palmer, joiden käsittelyn jälkeen auto annettiin merkittävien muutosten kohdalla kuitenkin aina Sennan käsiin johtuen siitä, etteivät nämä kaksi vieneet autoa niin rajoille kuin Senna itse. Tämä siitä huolimatta, että Ayrton oli kaikkea muuta kuin kiinnostunut testaamaan, eikä olisi halunnut istua autoon ennen kuin kilpailuviikonloppuna. Tästä oli jossain jonkun asiasta oikeasti tietävänkin kommentti, kaivelen esiin tuonnempana.

On kuitenkin ihan toinen kysymys, onko Badoer huono testikuski. Hänen Ferrarille tulonsa jälkeen sääntö- ja teknolgiauudistukset tapahtuivat ennen tätä vuotta portaittain ja Luca saattoi sopeutua niihin yksitellen ja testiohjelman johdosta jopa pakotettiin tähän. Jotain testien onnistumisesta kertonee Ferrarin uskomaton luotettavuus samoin kuin se, että Schumacher luotti liki poikkeuksetta Badoerin näkemykseen. Nyt kymmenen vuotta rauhalliseen ja asteittaiseen etenemiseen tottunut kuski heitettiin tilanteeseen, jossa hänet pakotettiin sopeutumaan muutamassa tunnissa suurimpiin sääntömuutoksiin sitten turbojen kieltämisen. Se, että Badoer sopeutuu huonosti, ei kerro mitään siitä, kuinka lähellä hyvin tuntemansa kaluston rajoja hän pystyy ajamaan tai kuinka hän havaitsee pienten muutosten vaikutuksen. Nykytilanteessa kilpakuljettajalta vaaditaan kuitenkin todella nopeaa omaksumista ja mukautumista, mitä Badoerin taas ei ole tarvinnut vuosikymmeneen tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Valencia oli Badoerille täysin outo rata ja varmasti muutenkin vaikea, joten se nyt on muutenkin aika huono vertailukohta. Spassa tilanne on varmasti erilainen. Toisaalta käsittääkseni testidatan validius ei riipu kierrosten nopeudesta vaan kierrosaikojen tasaisuudesta? Nyt en tiedä miten tasaisia kierroksia Luca ajoi niillä kierroksilla kun ei spinnannut (tai oliko sellaisia kierroksia edes kovin montaa :D).



Ero kuin yöllä ja päivällä tasaisuudessa:D
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Aika hyvää tekemistä ekaan stinttiin asti, mutta sitten lähti lapasesta. Taisi joutua katselemaan hieman liikaa peileihin.

Hieno graafi muuten.:) Mutta mikä tuo y-akseli on?

Mika Salolta järkevät kommentit. Joskus tekisi mieli kuulla häntäkin kommentoimassa. Mutta ei ole tainnut pariin vuoteen olla. Viimeksi muistikuva on 2007 avauskisassa, jossa Kimi voitti. Ja jossa Salo murjaisi, että Kimi olisi voinut heittää vähän italiaa väliin radioon ja saada tifosot vielä enemmän hurmioon.

EDIT: Ei kun niin onhan se tietenkin ihan sekunteina se kierrosaika. Sekoilin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös