jaa'a.. herää sitten kysymys miksi on niin paljon ns. ammattitestikuskeja.. Ja miksi Badoer on saanut olla maineikkaan huipputallin testikuskina kymmenisen vuotta jos on kerta ihan paska?
Mun näkemys:
Kilpakuljettajan tehtävänä on ajaa autolla niin lujaa kuin sillä pääsee. Testikuljettajan tehtävä on noudattaa testiohjelmaa, jotta autosta voidaan kehittää parempi jokaisella osa-alueella. Testikuljettajan ei tarvitse välttämättä osata ajaa yhtä kovaa tietyllä radalla kuin kilpakuljettajan. Jos testikuljettajalla on ajolinjat vähän huonommat, niin ei kai se tarkoita sitä etteikö hän ajaisi auton rajoilla? Auton rajoilla voi kaiketi ajaa vaikka kierrosajat eivät olisi parhaat mahdolliset?
Nyt voisi joku oikeasti asioista tietävä (Bobakki?) sanoa miten asia oikeasti on ettei tämä mene ihan mutuhöpinäksi (viittaan siis itseeni).
Muistelisin lukeneeni vähän molempia näkemyksiä. Se on kuitenkin totta, että testikuskin on päästävä vähintään hyvin lähelle varsinaisia kisakuskeja, jotta touhusta on todellista hyötyä. Erityisesti tasapainon löytämisen suhteen on tärkeää, että kosla viedään ihan rajoille (samoin kuin se, että kuskin ajotyylissä on joku tolkku ja ajolinjat ovat fiksuja! Näilläkin on kuitenkin suuri vaikutus auton nähtyyn käytökseen ja miksei kestävyyteenkin.) ja voivathan ne ratkaisevat kymmenykset vaikuttaa merkittävästi myös kestävyystesteihin - jokin resonanssi voi jäädä huomaamatta tai kuormitus tietyille osille jäädä ratkaisevasti pienemmäksi. Esimerkiksi McLarenilla oli 90-luvun vaihteessa testaajina Emanuele Pirro ja Jonathan Palmer, joiden käsittelyn jälkeen auto annettiin merkittävien muutosten kohdalla kuitenkin aina Sennan käsiin johtuen siitä, etteivät nämä kaksi vieneet autoa niin rajoille kuin Senna itse. Tämä siitä huolimatta, että Ayrton oli kaikkea muuta kuin kiinnostunut testaamaan, eikä olisi halunnut istua autoon ennen kuin kilpailuviikonloppuna. Tästä oli jossain jonkun asiasta oikeasti tietävänkin kommentti, kaivelen esiin tuonnempana.
On kuitenkin ihan toinen kysymys, onko Badoer huono testikuski. Hänen Ferrarille tulonsa jälkeen sääntö- ja teknolgiauudistukset tapahtuivat ennen tätä vuotta portaittain ja Luca saattoi sopeutua niihin yksitellen ja testiohjelman johdosta jopa pakotettiin tähän. Jotain testien onnistumisesta kertonee Ferrarin uskomaton luotettavuus samoin kuin se, että Schumacher luotti liki poikkeuksetta Badoerin näkemykseen. Nyt kymmenen vuotta rauhalliseen ja asteittaiseen etenemiseen tottunut kuski heitettiin tilanteeseen, jossa hänet pakotettiin sopeutumaan muutamassa tunnissa suurimpiin sääntömuutoksiin sitten turbojen kieltämisen. Se, että Badoer sopeutuu huonosti, ei kerro mitään siitä, kuinka lähellä hyvin tuntemansa kaluston rajoja hän pystyy ajamaan tai kuinka hän havaitsee pienten muutosten vaikutuksen. Nykytilanteessa kilpakuljettajalta vaaditaan kuitenkin todella nopeaa omaksumista ja mukautumista, mitä Badoerin taas ei ole tarvinnut vuosikymmeneen tehdä.