Siitä neulansilmästä ei saa ohituspaikkaa, vaikka edeltävän shikaanin poistaisikin (mikä, kuten monesti todettua ei ole mahdollista). Mutta kompleksin nykymuodossa ne välimatkat vaikeuttavat ohittamista myös neulansilmän jälkeisellä suoralla, mikä on huonompi juttu.Paljon helpottaisi jo se, että T565 shikaanista ei ajettaisi, vaan mentäisiin sitä oikotietä suoraan seiskamutkaan. Nykyään tuo shikaani vain venyttää autojen välimatkaa ja neulansilmään on mahdotonta yrittää ohitusta.
Kyllä siitä ainakin jonkunasteinen ohituspaikka tulisi. Ainakin jos saisi edellä tulevan ottamaan puolustavan ajolinjan neulansilmän sisääntuloon, niin seuraavalle suoralle tulisi parempi mahdollisuus päästä ohitse. Nythän kaikki voivat ajaa samaa ajolinjaa tuon neulansilmän, koska siihen on mahdotonta yrittää ohitusta.Siitä neulansilmästä ei saa ohituspaikkaa, vaikka edeltävän shikaanin poistaisikin (mikä, kuten monesti todettua ei ole mahdollista). Mutta kompleksin nykymuodossa ne välimatkat vaikeuttavat ohittamista myös neulansilmän jälkeisellä suoralla, mikä on huonompi juttu.
Vain jos olisivat hiusneulaan tullessa ohitusetäisyydellä, mitä eivät edeltävän nopean mutkan takia ole.Kyllä siitä ainakin jonkunasteinen ohituspaikka tulisi. Ainakin jos saisi edellä tulevan ottamaan puolustavan ajolinjan neulansilmän sisääntuloon, niin seuraavalle suoralle tulisi parempi mahdollisuus päästä ohitse.
Aika läheelle tuntuivat kuitenkin tuohon shikaanin jarrutukseen pääsevän. Ja tuo nopea vasen-oikeahan menee kaasu pohjassa likaisessa ilmassakin (?).Vain jos olisivat hiusneulaan tullessa ohitusetäisyydellä, mitä eivät edeltävän nopean mutkan takia ole.
Jos edelläajava kokee, että takanatuleva pyrkii hiusneulassa ohi, niin tottahan hän itse ottaa sen sisälinjan puolustautuakseen.Nykyisellään neulansilmä on niin leveä ja siihen otettava ajolinja on juuri sellainen, että sisälle olisi ilman shikaania mahdollista tunkeutua ja pakottaa itsensä ohi. Tai näin siis ainakin oikeilla kilpa-autoilla. Tiedä sitten päteekö se ykkösiin vai ei...
Mielestäni on selvää, ettei juuri tähän kohtaan pyrittykään ohituspaikkaa tekemään, vaan tavoite oli areena, jossa autot ovat lähellä katsojia.Tämä puolestaan on täysin naurettavaa, koska Tilke sai jälleen kerran käyttöönsä tyhjän paperin, eikä vieläkään kyennyt ajattelemaan mutkiin valittavia ajolinjoja ohituspaikkoja ajatellen.
Whitmarsh on ihan oikeassa sikäli, että missään mainitsemistasi mutkista ei varsinaisesti ohiteta, vaan liike pitää saada pääosin suoritettua jo suoralla / jarrutuksessa. Rinnakkain mutkaan meno johtaa erityisesti kahdessa ensin mainitussa shikaanin oikaisemiseen sen sijaan, että ohituksen voisi viedä loppuun itse mutkassa. Erityisesti uudistetut Monzan ykkösshikaani ja Span bussipysäkki ovat olleet ohitusten suhteen selkeitä pettymyksiä.Monzan shikaaneissa ei ohiteta? Span bussipysäkillä ei ohiteta? Montrealin viimeisessä shikaanissa ei ohiteta?
Se on toki totta, että ohittaminen näissä tapauksissa tarkoittaa jarrutuskilpailua jo suoralla. Sitä Abu Dhabissakin selkeästi on haettu, jossain määrin epäonnistuen.Whitmarsh on ihan oikeassa sikäli, että missään mainitsemistasi mutkista ei varsinaisesti ohiteta, vaan liike pitää saada pääosin suoritettua jo suoralla / jarrutuksessa. Rinnakkain mutkaan meno johtaa erityisesti kahdessa ensin mainitussa shikaanin oikaisemiseen sen sijaan, että ohituksen voisi viedä loppuun itse mutkassa. Erityisesti uudistetut Monzan ykkösshikaani ja Span bussipysäkki ovat olleet ohitusten suhteen selkeitä pettymyksiä.
Samaa mieltä. Ei moottoriruheilun kuninkuusluokassa äärimmäinen turvallisuus voi olla urheilun ja kilpailunkinkin pyhittävä itseisarvo= Jos näin olisi, niin autoihin asennettaisiin rajoittimet, joilla ne kulkisivat 11 kim/h koska tutkimuksen mukaan näin hitaalla vauhdilla tehty tormäys ei aiheuttaisi kuljettajalle käytännössä mitään riskejä missään törmäystilanteissa.Siinä ollaankin koko ajan vajottu syvemmälle ja syvemmälle tylsyyden alhoon. Normaaliliikenteen seuraaminen alkaa olla jännittävämpää kuin koko yliturvallinen leikkikehän kiertäminen, jossa ei taphdu yhtään mitään. Radat alkavat muodostua vitsiksi kun pitää ajaa vain maalattujen aluiden välimaastossa. Ja mikäli ajaa leveäksi maalatulle aluelle, koukkaa vain takaisin sekunnin ajanmenetyksen kanssa.
En yhtään ihmettelisi, vaikka Fangiot ja kumppanit kääntyilisivät haudoissaan paraikaa.
Ainahan ohittaminen tarkoittaa tuota, jollei nopeusero suoralla ole todella merkittävä. Shikaani vaan ei ylipäätään tue muodoltaan ohittamista, kun sisäkaarteeseen sukeltamalla on mutkan toisessa osassa väärällä linjalla ja ulkokautta tullessa taas ensimmäisessä.Se on toki totta, että ohittaminen näissä tapauksissa tarkoittaa jarrutuskilpailua jo suoralla. Sitä Abu Dhabissakin selkeästi on haettu, jossain määrin epäonnistuen.
Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.Abu Dhabiin palatakseni pitkän suoran jälkeisiä äkkivääriä mutkia lienee helppo haluttaessa muuttaa. Pohjoispään areena lienee kinkkisempi, koska ei sen varsinaista funktiota katsomoystävällisenä kohtana ole järkeä lähteä hävittämään.
Voi Bobbis minkä teit. Odotettavissa parin sivun vääntö siitä onko šikaani muoto vai funktio.Shikaani vaan ei ylipäätään tue muodoltaan ohittamista, kun sisäkaarteeseen sukeltamalla on mutkan toisessa osassa väärällä linjalla ja ulkokautta tullessa taas ensimmäisessä.
Tuohon kohtaan sopisi hienosti Korean 1-2 mutkien tyylinen mutkayhdistelmä. Korean 1 mutka on ehkä hieman liian terävä joten pikkaisen suuremmalla säteellä siitä saisi ajettavamman. Turva-aluetta piisaisi riittävästi tuon muutoksen jälkeen koska mutkayhdistelmää vietäisiin hieman etäämmälle katsomoista.Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.
Jep. Mutkat 5-7. Jos 5-6 hävitetään, hiusneulan pohjaa pitää vain tuoda (reilusti) kauemmas katsomoista. Ei se mahdotonta ole, vaikka vähän heikentääkin katsomonäkymiä. Varsin hyvät ne olisi silti. Tosin voisi siihen sitten miettiä muutakin ratkaisua kuin vain laajempikaarista hiusneulaa.Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.
Hah! *kaivaa popparit ja kaljat esille*Voi Bobbis minkä teit. Odotettavissa parin sivun vääntö siitä onko šikaani muoto vai funktio.