Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mua on hiukan ihmetyttänyt tuon kuvassa nuolella osoitetun shikaanin tms. idea:
Sen on tarkoitus hidastaa vauhteja neulansilmään, jotta katsomot voidaan tuoda lähelle rataa, eikä tarvitse tehdä isoa turva-aluetta hiusneulan taakse.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sen on tarkoitus hidastaa vauhteja neulansilmään, jotta katsomot voidaan tuoda lähelle rataa, eikä tarvitse tehdä isoa turva-aluetta hiusneulan taakse.
Se vähän mietitytti, että miksi neulansilmässä oli turva-aluetta niinkin runsaasti kun nyt nähtiin. Muuri ja näinollen myös katsomo olisivat voineet olla ihan hyvin radassa kiinni. Nyt tuo neulansilmän alue oli vain epämääräinen parkkipaikka, jossa ajeltiin asvalttiin maalattujen viivojen välissä "kisaa".
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Tätä Abu Dhabin rataa kun vertaa vaikka Spahan, Suzukaan tai Interlagosiin, niin tulee väkisinkin mieleen parin kaverin pippalot. Toisen juhlissa oli kaikki viimesen päälle. Oli komee kämppä ja hyvät tarjoilut jne. Vaan meno oli umpitylsää. Porukka oli vähän vaivautunutta ja koskaan mitään tappeluita tms. ei päässy tapahtuun, johtuen ehkä siitä, että monet lähtivät meneen tarpeeksi ajoissa.
Toisen kaverin pippalot taas oli sellasessa hyvin kälysessä solussa. Porukka oli hyvin kirjavaa, mutta meno oli mahtavaa. Välillä syntyi rähinääkin, mutta ei se niin haitannu. Niitä hetkiä muistelee vieläkin lämmöllä.

Mitä tällä yritän sanoa, että rahalla ei pystytä luomaan sisältöä tai tunnelmaa. Ihmiset eivät ole täydellisiä, joten ympäristö, joka on epätäydellinen tuntuu inhimilliseltä. Yas Marinan rata vaikutti täydelliseltä puitteiltaan, mutta kuitenkin loppupeleissä kolkolta. Missä oli fanit, jotka huutavat täyttä kurkkua kuten Interlagosissa? Tunnelma puuttui. Niin puuttui myös kilpailu radalla lähes täysin. Yksi pitkä suora mahdollistaa ohitukset, mutta jotenkin sekin paikka tuntuu niin tehdyltä. Ainut plussa on varikolta ulostulo, joka oli omaperäinen ja mielenkiintoinen.

Tilke on mielestäni luonut ihan hyviäkin ratoja, mutta nämä uusimmat ovat todella huonoja. Niistä puuttuu mielikuvitusta. Tuntuu, ettei tyyppi uskalla piirtää mitään radikaalia ja tässä on tulos. Olisikin nyt aika, että joku muu tyyppi piirtää luonnokset ja Tilke ehkä korjaa niitä hiukan toteuttamiskelpoisempaan muotoon. Asvalttiturva-alueet tulisi muokata sellaisiksi, että radalta poistuminen aiheuttaa tuntuvan aikamenetyksen, muuten tässä ei ole mitään järkeä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se vähän mietitytti, että miksi neulansilmässä oli turva-aluetta niinkin runsaasti kun nyt nähtiin. Muuri ja näinollen myös katsomo olisivat voineet olla ihan hyvin radassa kiinni. Nyt tuo neulansilmän alue oli vain epämääräinen parkkipaikka, jossa ajeltiin asvalttiin maalattujen viivojen välissä "kisaa".
En nyt sanoisi, että sitä turva-aluetta niin kovin paljon oli. Sen verran kyllä, että jos tulee törmäys, niin sinne voi päätyä pois radalta muita häiritsemästä (mikä luonnollisesti on sen tarkoituskin). Ja tarvittaessa saa haettua sen auton muurin taakse.

Toisen kaverin pippalot taas oli sellasessa hyvin kälysessä solussa. Porukka oli hyvin kirjavaa, mutta meno oli mahtavaa. Välillä syntyi rähinääkin, mutta ei se niin haitannu. Niitä hetkiä muistelee vieläkin lämmöllä.
Not my kind of party. Rähinä ei nosta tunnelmaa.
Tilke on mielestäni luonut ihan hyviäkin ratoja, mutta nämä uusimmat ovat todella huonoja. Niistä puuttuu mielikuvitusta. Tuntuu, ettei tyyppi uskalla piirtää mitään radikaalia ja tässä on tulos. Olisikin nyt aika, että joku muu tyyppi piirtää luonnokset ja Tilke ehkä korjaa niitä hiukan toteuttamiskelpoisempaan muotoon. Asvalttiturva-alueet tulisi muokata sellaisiksi, että radalta poistuminen aiheuttaa tuntuvan aikamenetyksen, muuten tässä ei ole mitään järkeä...
Tilkellä tuntuu olevan taipumus laittaa joka radalle jokin tai joitakin yksityiskohtia, jotka ovat vain sille ominaisia. Mikä sinällään on hyvä, koska se tekee niistä erilaisia. Abu Dhabissa nämä yksityiskohdat eivät juurikaan liity itse rataan, vaan katsomoihin ja varikon ulostuloon. Lisäksi erikoista on tietysti kisan ajankohta auringonlaskun aikaan ja kaksijakoisuus moottoriradan ja "kaupunkiradan" kesken (vaikkei kyse olekaan aidosta katuradasta).

Lopputulos ei ole mikään mestariteos, mutta sanoisin, että alun tylsyys johtui enemmin siitä, että autot jostain syystä asettuivat kiltisti parin sekunnin päähän toisistaan, jolloin kisailua ei nähty. Loppua kohti meno parani hieman.

Turva-alueiden ensisijainen tarkoitus on olla turvallisia turva-alueita, joten sitä on hieman hankala yhdistää ajatukseen virheiden rangaistavuudesta. Minulla on oma ajatukseni hiusneulojen suhteen, mutta nopeiden kaarteiden ulkopuolelle asfalttikentät ovat tulleet jäädäkseen, eikä sille oikein mitään voi.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Turva-alueiden ensisijainen tarkoitus on olla turvallisia turva-alueita, joten sitä on hieman hankala yhdistää ajatukseen virheiden rangaistavuudesta.
Siinä ollaankin koko ajan vajottu syvemmälle ja syvemmälle tylsyyden alhoon. Normaaliliikenteen seuraaminen alkaa olla jännittävämpää kuin koko yliturvallinen leikkikehän kiertäminen, jossa ei taphdu yhtään mitään. Radat alkavat muodostua vitsiksi kun pitää ajaa vain maalattujen aluiden välimaastossa. Ja mikäli ajaa leveäksi maalatulle aluelle, koukkaa vain takaisin sekunnin ajanmenetyksen kanssa.

En yhtään ihmettelisi, vaikka Fangiot ja kumppanit kääntyilisivät haudoissaan paraikaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinä ollaankin koko ajan vajottu syvemmälle ja syvemmälle tylsyyden alhoon. Normaaliliikenteen seuraaminen alkaa olla jännittävämpää kuin koko yliturvallinen leikkikehän kiertäminen, jossa ei taphdu yhtään mitään. Radat alkavat muodostua vitsiksi kun pitää ajaa vain maalattujen aluiden välimaastossa. Ja mikäli ajaa leveäksi maalatulle aluelle, koukkaa vain takaisin sekunnin ajanmenetyksen kanssa.
Niin, kilpa-autoilun perimmäinen luonne on muuttumassa siitä, että kuka selviää maaliin siihen, kuka selviää maaliin nopeiten. Toki jälkimmäinen on ollut olemassa alusta asti, mutta se selviytymistaistelu on katoamassa. Myös siinä mielessä, että teknisiä vikoja esiintyy entistä vähemmän. Ennen puhuttiin sekunneista, jopa minuuteista ja kierroksista, nyt puhutaan kymmenyksistä ja sadasosista. Sign of the times.
En yhtään ihmettelisi, vaikka Fangiot ja kumppanit kääntyilisivät haudoissaan paraikaa.
Siihen aikaan ei ole paluuta, ja suurimmalta osin se on ihan hyvä niin. 50-lukuun nyt varsinkaan, mutta edes Laudan tai Rosbergin aikaisiin kinnereihin. Tai Sennan. Onneksi siitä vaarallisuudesta on päästy eroon. Sillä on hintansa. F1 on toinen laji nyt.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En nyt sanoisi, että sitä turva-aluetta niin kovin paljon oli. Sen verran kyllä, että jos tulee törmäys, niin sinne voi päätyä pois radalta muita häiritsemästä (mikä luonnollisesti on sen tarkoituskin). Ja tarvittaessa saa haettua sen auton muurin taakse.


Punaiset viivat edustavat turhaa asfalttia, joka voisi ihan hyvin olla korvattavissa ruoholla/hiekalla. Miksi suorillakin on asfalttia rataviivojen ulkopuolella?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
"Ihminen kävelee kahdella jalalla, sehän on selviö."

Koska olemme F1-Forumin Formula 1-keskustelussa, oletusarvoisesti kyse on F1-luokasta ja millaisia kisoja F1:llä on odotettavissa puheena olevilla radoilla.
Oltiin millä foorumilla tai alueella tahansa, niin tuollaiset lähes absoluuttiset ja usein ehdottomat "Jumalan statementit" ovat aina minusta jokseenkin kyseenalaisia. Niistä kun joku kuitenkin saa aivan vääristyneen - usein juuri sanojan haluaman - kuvan asiasta.

Katuradoilta voi odottaa aivan samaa kuin moottoriradoiltakin. On olemassa surkeita katuratoja, mutta Tilke onneksi pitää huolen, että tulevaisuudessakin on myös olemassa surkeita moottoriratoja. Tämä viikonloppu ei vielä ollut Yas Marinan tulikaste, vaikka GP2 siellä ajoikin. Todellinen tulikaste on, kun V8 Superautot saadaan raahattua sinne. Vasta sitten nähdään kunnolla kuinka onneton kyhäelmä tämä omituinen sekasikiö on.

En tiedä. Jotenkin Yas Marinan kohdalla itselläni menee pyhä raja. Olisi edes sidottu Tilken kädet ja käsketty suunnitella tuo jonkin hökkelikylän päälle, mutta ei. Mies sai suunnitella koko hoidon keinotekoiseen autiomaahan lähes rajattomalla budjetilla ja koko komeuden ainoa moottoriurheilulle merkittävä tuotos on varikolta ulostulo? Hotellia ja rakennusta kyllä riittää, mutta rata on mitäänsanomattoman tympeä. Avus ja Norisringkin on profiililtaan mielenkiintoisempi, sielukkaampi ja viihdyttävämpi.

Mutta mitäs sitä sanotaan, että sonnan voi kuorruttaa kermavaahdolla, koristella sokerilla ja vilkkuvilla LED-valoilla ja viedä viiden tähden hotellin ravintolaan, mutta se ei silti poista sitä tosi asiaa, että tuote on sitä itteään.

Ensimmäistä Tilken suunnittelemaa Hot Wheels - luuppia odotellessa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Punaiset viivat edustavat turhaa asfalttia, joka voisi ihan hyvin olla korvattavissa ruoholla/hiekalla. Miksi suorillakin on asfalttia rataviivojen ulkopuolella?
Ruoho tai hiekka olisi tuossa paikassa hölmöjä vaihtoehtoja, koska ainut seuraus siitä olisi, että autojen saaminen turvallisesti pois olisi hitaampaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ruoho tai hiekka olisi tuossa paikassa hölmöjä vaihtoehtoja, koska ainut seuraus siitä olisi, että autojen saaminen turvallisesti pois olisi hitaampaa.
Miten tuohon johtopäätökseen tulet? En ymmarra..? Tai hiekan kohdalla ehkä joo, mutta miksei ruoho sopisi? (Eihän tuolla jumalan hylkäämällä aavikolla ruoho tietenkään edes kasva, joten se siitä vaihtoehdosta...)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
OK, tämä kertookin että tarkoitus on vain provota.
Missä vaiheessa mielipiteen kertominen muuttui provoamiseksi? :confused:

Perustelit Yas Marinaa mm. sillä että Tilke halusi luoda jotain erilaista. Eikö tähän saumaan olisi ollut erikoista suunnitella rata, jossa on pitkät suorat ja kaksi mutkaa? Keinotekoisen ja kliinisen radan vastapainoksi esitin kaupunkien keskustojen lähellä historiallisilla paikoilla olevat radat ja sinä luokittelit sen provoamiseksi. Ymmärrän tämän niin, ettet ilmeisesti siis edes halua verrata Norisringin ja Yas Marinan ohitustilastoja tai kisojen viihdyttävyyttä? :cool:

Ja itsehän sinä provosoit minua, kun väitit, että on selviö, ettei katuradoilta voi odottaa mitään...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Alkaa pikkuhiljaa iskeä jonkinlainen epätoivo Tilken suhteen. Miten betonoitu voi yhden miehen asema olla? Hermann on suunnitellut sarjaan hyviäkin ratoja, mutta Abu Dhabin kaltainen hyvin kuorrutettu "elämysareena" on taas yksi osoitus siitä, että uusi suunnittelija on saatava tilalle ja äkkiä.

Hauskaa on toki luvassa vielä joka tapauksessa ainakin kahden lisästandardin verran (E-Korea ja Intia).
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missä vaiheessa mielipiteen kertominen muuttui provoamiseksi? :confused:
Siinä vaiheessa, kun kerroit Avusin profiilin olevan parempi mainitsemisillasi kriteereillä kuin Yas Marina Circuit.

En vain voi uskoa, että oikeasti mielummin näkisit Avusin kaltaisia profiileja.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Siinä vaiheessa, kun kerroit Avusin profiilin olevan millään kriteerillä parempi kuin jokin nykyrata.
Eli kanssasi eriävät mielipiteet ovat provosointia ja selvästi omaperäinen ja harvinainen moottorirata ei olisi parempi kuin Yas Marina? Ok.
Tuolla tavalla ajateltuna voisi väittää sinunkin provoneen, kun arvostelit Rooman katuradan suunnitelmaa. Oikeastaan tuolla tavalla ajateltuna kaikki "väärät" mielipiteet pitäisi karsia. :rolleyes:

Vai olisiko kenties aika myöntää, että olit väärässä Yas Marinan suhteen? Teit oman uskosi radasta meille kaikille harvinaisen selväksi ja osittain siitä syystä pidin televisiota auki ja katsoin alun ja viimeiset kierrokset. Ei tarjonnut mitään erikoista ja uutta tämä(kään) rata moottoriurheilulle, ja itse olen vakuuttunut, että esimerkiksi Avus olisi tarjonnut viihdyttävämmät kisat kuin ultramoderni ja varsin betoninmakuinen Abu Dhabi.
En vain voi uskoa, että oikeasti mielummin näkisit Avusin kaltaisia profiileja.
Kyllä minulle yksi Avusin profiilin mukainen rata olisi yhtä Yasia mieluisampi. Mutta minähän olenkin vääräoppinen ja päivän päätteeksi hieman ovaalimutkiinkin kallellaan oleva pakana.
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Kovasti täytyy ruikuttaa Abu Dhabin surkeudesta. Mikä siinä oli muka niin kamalaa? 5,5 kilometriä asfalttia, jossa on erilaisia mutkia ja sitä autot kiertävät kisaillen sijoituksista. Ainoana suurempana erona oli että se näytti noin 10 kertaa päheämmältä kuin vanhemmat radat. Kyllä sitä kilvanajoa nähtiin ihan yhtä paljon tai vähän kuin muillakin radoilla. Button/Webber taisto oli mitä parhainta viihdettä. Jos sitä man to man kilpailua halutaan parantaa niin sitten autojen täytyy muuttua. Niin, ja ehkä hassuja sakkorangaistuksia epäonnistuneista ohitusyrityksitä täytyy karsia. Mitäs ovat jotkut niin hitaita että heitä voi yrittää ohittaa.
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Mitä järkee näissä HermanniTilkke-radoissa on? Jos teet ajovirheen ja ajat mutkan pitkäks niin et häviä melkein mitään, kun siellä on hehtaarikaupalla asfalttia. Saatat jopa voittaa siinä. Katoin porsse kisaa missä monta kertaa joku oikas shikaanin. Hiekotetut turvaalueet takasin.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233


Punaiset viivat edustavat turhaa asfalttia, joka voisi ihan hyvin olla korvattavissa ruoholla/hiekalla. Miksi suorillakin on asfalttia rataviivojen ulkopuolella?
Näin juuri, samaa mieltä Vicen kanssa. Tuon voisi toteuttaa samanlailla kuin Kanadassa

 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Not my kind of party. Rähinä ei nosta tunnelmaa.
Ei minunkaan mielestä, mutta mitä ajoin tällä takaa oli se, että mieluummin rapatessa roiskuu, kuin luodaan olosuhteet, ettei tapahdu mitään (ei siis negatiivista mutta ei sitten positiivistakaan). Ts. nyt luotiin rata, jossa ulkoasu on kohdallaan, mutta sisältö puuttuu.


Lopputulos ei ole mikään mestariteos, mutta sanoisin, että alun tylsyys johtui enemmin siitä, että autot jostain syystä asettuivat kiltisti parin sekunnin päähän toisistaan, jolloin kisailua ei nähty. Loppua kohti meno parani hieman.

Turva-alueiden ensisijainen tarkoitus on olla turvallisia turva-alueita, joten sitä on hieman hankala yhdistää ajatukseen virheiden rangaistavuudesta. Minulla on oma ajatukseni hiusneulojen suhteen, mutta nopeiden kaarteiden ulkopuolelle asfalttikentät ovat tulleet jäädäkseen, eikä sille oikein mitään voi.
Olet oikeassa, että kilpailu olisi voinut olla parempi, jos autojen järjestys olisi ollut eri, mutta silti minusta rata on laimea, kun tosiaan ajattelee, että Tilkellä oli täysin vapaat kädet.
Niin, kaipa nuo asvalttiturva-alueet ovat tulleet jäädäkseen.:( Turvallisuus paranee, mutta kisat huononee. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli kanssasi eriävät mielipiteet ovat provosointia ja selvästi omaperäinen ja harvinainen moottorirata ei olisi parempi kuin Yas Marina? Ok.
En usko olevani yksin tämän asian kanssa. Jos Tilke ehdottaisi rataa, jossa on kaksi yhdensuuntaista suoraa, joiden päässä mutkat suunnan vaihtamiseen, niin hänen todettaisiin tulleen lopullisesti hulluksi ja kirottaisiin alimpaan helvettiin. Kyllä minä uskoisin muidenkin odottavan F1:ltä jotain muutakin kuin suoranopeustestejä.
Vai olisiko kenties aika myöntää, että olit väärässä Yas Marinan suhteen? Teit oman uskosi radasta meille kaikille harvinaisen selväksi ja osittain siitä syystä pidin televisiota auki ja katsoin alun ja viimeiset kierrokset. Ei tarjonnut mitään erikoista ja uutta tämä(kään) rata moottoriurheilulle, ja itse olen vakuuttunut, että esimerkiksi Avus olisi tarjonnut viihdyttävämmät kisat kuin ultramoderni ja varsin betoninmakuinen Abu Dhabi.
Kyllä minulle yksi Avusin profiilin mukainen rata olisi yhtä Yasia mieluisampi. Mutta minähän olenkin vääräoppinen ja päivän päätteeksi hieman ovaalimutkiinkin kallellaan oleva pakana.
Väärässä minkä asian suhteen? Sen suhteen olin väärässä, ettei kisa tosiaan ollut niin viihdyttävä kuin uskoin/toivoin. En tosin sitä täysin laita yksin radan piikkiin. Ensi kaudella, kun pakka on erilaisten aika-ajojen takia enemmän sekaisin saatetaan nähdä paljon viihdyttävämpi kisa. Mutta jos silloinkin syntyy heti selkeät erot jotka pysyvät, niin sitten ei. Ohituksia ja taisteluja nähtiin juuri niissä paikoissa joissa ennustinkin.

Itse en usko Avusin tarjoavan hyviä kisoja. Huippunopeus ratkaisee järjestyksen, sen jälkeen keskinäiset erot vain kasvavat. Vai tarkoitatko DTM-versiota, jossa oli pohjoiskaarteen lisäksi yksi hiusneula ja kaksi shikaania? Virhemahdollisuus toki kasvaisi, mutta kyllä se aika tylsäksi kävisi seurata 116 kierrosta sitäkin rinkulaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös