CARTer
Well-known member
- Liittynyt
- 20.9.2004
- Viestit
- 2315
Totta tietenkin aina toinenkin puoli. Minä kuitenkin toisin tuossa tilanteessa esille sen, että Tilke kunnioittaa historiaa ja pyrkii todella tuomaan jotain nykysuuntauksesta poikkeavaa kisakalenteriin.En usko olevani yksin tämän asian kanssa. Jos Tilke ehdottaisi rataa, jossa on kaksi yhdensuuntaista suoraa, joiden päässä mutkat suunnan vaihtamiseen, niin hänen todettaisiin tulleen lopullisesti hulluksi ja kirottaisiin alimpaan helvettiin. Kyllä minä uskoisin muidenkin odottavan F1:ltä jotain muutakin kuin suoranopeustestejä.
Mutta toki ihmiset uskovat ja saavatkin omilla tahoillaan uskoa mihin haluavat. Jotkut leimaisivat miehen hulluksi, toiset saattaisivat odottaa mielenkiinnolla modernia Avusta tai Norisringin F1-kilpailua, koska eivät mitään kilpailuja ole näillä radoilla aikaisemmin nähneet.
Mehän olemme tottuneet sanomaan näin emmekö olekin? Ensi vuonna kaikki on aina paremmin. Ensi vuonna autojen aerodynamiikkaa muutetaan, ensi vuonna rengassääntö muuttuu ja ensi vuonna on paremmat aika-ajot. Minä en näe mitään syytä, miksi vanhaa perinteistä aika-ajomallia lähemmäs tuleminen nyt muuttaisi radikaalisti yhtään mitään. Nopeimmat lähtevät edelleen kärjestä ja hitaammat taaempaa. Näinhän niitä ohituksia on aina tullut....Ensi kaudella, kun pakka on erilaisten aika-ajojen takia enemmän sekaisin saatetaan nähdä paljon viihdyttävämpi kisa.
Moottoriurheilussa mikään ei ole noin absoluuttista ja etukäteen ennustettavissa olevaa ja jos tuo pitäisi paikkansa, niin ovaalikilpailut olisivat harvinaisen tylsiä. Se ei edes toimi moottoriradalla noin, kuten Superleague Formula Monzassa osoitti. Ja Monzasta ei enää olisi pitkä matka Avusin tyyliseen rataan. Josta taas ei olisi pitkä matka todelliseen ovaaliin. Ja kyllä, Phoenixin tai Milwaukeen ovaalit ovat minulle mieluisampia ja viihdyttävämpiä kuin Tilken varsin mekaaninen Yas Marina.Itse en usko Avusin tarjoavan hyviä kisoja. Huippunopeus ratkaisee järjestyksen, sen jälkeen keskinäiset erot vain kasvavat.
Voisi sanoa, että minulla on ollut yllättävänkin pitkä pinna Tilken ratoja kohtaan, mutta nyt se lopultakin loppui. Rata on selvästi toisarvoinen asia rakennuksien ja valohömpötysten ollessa "se" juttu. Minuun iltakilpailut eivät tee vaikutusta, koska näin Champ Carin tekevän sen jo vuosikymmenen alussa. Olihan se yksittäisenä poikkeuksena ihan hauskaa, mutta F1:lle ominaiseen tapaan sekin elementti on nyt pahasti karannut käsistä ja mikäli amerikkalaisia syytetään ylihypettämisestä, niin kannattaa F1-väen vain katsoa itseään tässä kohtaa peiliin ja miettiä asioita vähän useammasta lähtökohdasta. Moottoriurheilussa minua puolestaan ei kiinnosta varikon tai hotellien arkkitehtuuri, vaan rata ja sillä nähtävät kilpailut. Yas jätti kylmäksi kaikilla näillä osa-alueilla. Enkä usko minäkään olevan täysin yksin tämän asian kanssa.