Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En usko olevani yksin tämän asian kanssa. Jos Tilke ehdottaisi rataa, jossa on kaksi yhdensuuntaista suoraa, joiden päässä mutkat suunnan vaihtamiseen, niin hänen todettaisiin tulleen lopullisesti hulluksi ja kirottaisiin alimpaan helvettiin. Kyllä minä uskoisin muidenkin odottavan F1:ltä jotain muutakin kuin suoranopeustestejä.
Totta tietenkin aina toinenkin puoli. Minä kuitenkin toisin tuossa tilanteessa esille sen, että Tilke kunnioittaa historiaa ja pyrkii todella tuomaan jotain nykysuuntauksesta poikkeavaa kisakalenteriin.

Mutta toki ihmiset uskovat ja saavatkin omilla tahoillaan uskoa mihin haluavat. Jotkut leimaisivat miehen hulluksi, toiset saattaisivat odottaa mielenkiinnolla modernia Avusta tai Norisringin F1-kilpailua, koska eivät mitään kilpailuja ole näillä radoilla aikaisemmin nähneet.
Ensi kaudella, kun pakka on erilaisten aika-ajojen takia enemmän sekaisin saatetaan nähdä paljon viihdyttävämpi kisa.
Mehän olemme tottuneet sanomaan näin emmekö olekin? Ensi vuonna kaikki on aina paremmin. Ensi vuonna autojen aerodynamiikkaa muutetaan, ensi vuonna rengassääntö muuttuu ja ensi vuonna on paremmat aika-ajot. Minä en näe mitään syytä, miksi vanhaa perinteistä aika-ajomallia lähemmäs tuleminen nyt muuttaisi radikaalisti yhtään mitään. Nopeimmat lähtevät edelleen kärjestä ja hitaammat taaempaa. Näinhän niitä ohituksia on aina tullut....
Itse en usko Avusin tarjoavan hyviä kisoja. Huippunopeus ratkaisee järjestyksen, sen jälkeen keskinäiset erot vain kasvavat.
Moottoriurheilussa mikään ei ole noin absoluuttista ja etukäteen ennustettavissa olevaa ja jos tuo pitäisi paikkansa, niin ovaalikilpailut olisivat harvinaisen tylsiä. Se ei edes toimi moottoriradalla noin, kuten Superleague Formula Monzassa osoitti. Ja Monzasta ei enää olisi pitkä matka Avusin tyyliseen rataan. Josta taas ei olisi pitkä matka todelliseen ovaaliin. Ja kyllä, Phoenixin tai Milwaukeen ovaalit ovat minulle mieluisampia ja viihdyttävämpiä kuin Tilken varsin mekaaninen Yas Marina.

Voisi sanoa, että minulla on ollut yllättävänkin pitkä pinna Tilken ratoja kohtaan, mutta nyt se lopultakin loppui. Rata on selvästi toisarvoinen asia rakennuksien ja valohömpötysten ollessa "se" juttu. Minuun iltakilpailut eivät tee vaikutusta, koska näin Champ Carin tekevän sen jo vuosikymmenen alussa. Olihan se yksittäisenä poikkeuksena ihan hauskaa, mutta F1:lle ominaiseen tapaan sekin elementti on nyt pahasti karannut käsistä ja mikäli amerikkalaisia syytetään ylihypettämisestä, niin kannattaa F1-väen vain katsoa itseään tässä kohtaa peiliin ja miettiä asioita vähän useammasta lähtökohdasta. Moottoriurheilussa minua puolestaan ei kiinnosta varikon tai hotellien arkkitehtuuri, vaan rata ja sillä nähtävät kilpailut. Yas jätti kylmäksi kaikilla näillä osa-alueilla. Enkä usko minäkään olevan täysin yksin tämän asian kanssa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kyllähän tästä radasta pieni pettymys jäi päällimmäiseksi tunteeksi, varsinkin kun ajatellaan lähtökohtia. Tyhjä aavikko, tee mitä lystäät, ja sitten tulos on tämä. Ei tämä minusta kuitenkaan, niin heikko esitys ole kuin mitä kaikista kommenteista voisi päätellä. Kyllä tämä minusta ykkösille soveltuvana ratana Barcelonan, Hungaroringin, Singaporen ja Monacon päihittää. Valenciasta nyt puhumattakaan.

Mutta kauden päätös takaisin Interlagosiin, kiitos. :mad:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
..jos tuo pitäisi paikkansa, niin ovaalikilpailut olisivat harvinaisen tylsiä.
Nehän on.. ;)

---

Oli kyllä kakulla komea kuorrutus, mutta pohjan kosteuttaminen unohtui. Tulos muistutti kermavaahdolla kuorrutettua hapankorppua. Kokkia vois kyllä jo kohta vaihtaa, IMHO.
Vicen kanssa ehdottoman samoilla linjoilla turva-alueiden suhteen. Näyttää vain valitettavasti siltä että nyt ja tulevaisuudessa ajetaan tällaisilla lentokentillä joiden tarmac-pinnoitetut turva-alueet ulottuu naapuripitäjän basaarille asti..
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Kyllähän tästä radasta pieni pettymys jäi päällimmäiseksi tunteeksi, varsinkin kun ajatellaan lähtökohtia. Tyhjä aavikko, tee mitä lystäät, ja sitten tulos on tämä. Ei tämä minusta kuitenkaan, niin heikko esitys ole kuin mitä kaikista kommenteista voisi päätellä. Kyllä tämä minusta ykkösille soveltuvana ratana Barcelonan, Hungaroringin, Singaporen ja Monacon päihittää. Valenciasta nyt puhumattakaan.

Mutta kauden päätös takaisin Interlagosiin, kiitos. :mad:
Paikan päällä olleena voin sanoa että puitteet oli kyllä kunnossa ja järjestelyt toimi hyvin, fiksusti hoidettu bussikuljetus parkkialueelta katsomoille :thumbup:

Katsomossa huomasi selkeesti että mestaruudet oli jo jaettu ja muutenkin (ainakin meidän ympärillä Westissä) keskustelut oli enemmän katsojien keskinäistä "hyvääpäivääkirvesvartta" ja ai sä oot suomesta, me ollaan englannista/saksasta/etelä-afrikasta/jne.jne.. Brittejä oli paljon, niin kuin muutenkin emiraateissa ja saatiihan se "oluttelttakin" auki lauantaiks, perjantaina hieman ongelmia lupien kanssa kuulemma...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olen kyllä monessa asiassa samaa mieltä.

Itse haluaisin nähdä nopeita ratoja ja nopeita mutkia, mutta nykyformuloilla niissä ohittaminen on lähes mahdotonta. Nopeissa mutkissa ne erot syntyy kuskien välillä. Lisäksi ne olisivat kuskeillekin mielekkäämpiä ajaa.


Hidas mutka ennen pitkää suoraa ja sitten tiukka jarrutus ja hidas mutka. Tuollaiset paikat on ainoita missä nykyautoilla voi ohittaa ilman että edellä oleva tekee virhettä, vaikka takaa tulevalla olisikin selvästi nopeampi auto. Sen vuoksi Tilken radoilla onkin enemmän ohituksia kuin vanhemmilla radoilla ja siksi radat muistuttavatkin toisiaan. Autoihin pitäisi tehdä tarvittavat muutokset, jotta edessä olevan seuraaminen olisi mahdollista niin radoilla voisi olla myös nopeita mutkia.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tärkein syy Abu Dhabin neulansilmää edeltävälle shikaanille on hidastaa formula 1-autoja tarpeeksi, jotta ohitus seuraavalla suoralla olisi mahdollista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14956
Tyypillinen nykyajan Tilken tekemä rata... Pari ohituspaikkaa ja suora-jarruta-suora rata joka kelpaisi vain arabiherrojen Mubadala-ajeluun:cool: ja ei mihinkään muuhun mutta on tämä sentään Valenciaa parempi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ensi viikonloppuna nähdään, pystyykö rata toimittamaan sille asetettuja lupauksia. Onhan se ympäristöltään selkeästi isoimmalla rahalla rakennettu rata sirkuksessa, mutta radan ajettavuus ei ole likimainkaan samaa luokkaa kuin esim. Sepangilla Tilken radoista.

Radan loppuosan väärinpäin kallistetut mutkat ovat hankalia ja pitkän suoran päässä oleva hidas S-mutka on aivan liian hidas. Mutta ensimmäinen sektori on hieno.

Alonson onboard kierros viime vuodelta
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9299
Olen sitä mieltä, että sellaiset 2-3 kisaa pitää aina saada nähdä, ennen kuin voi kilpailumielessä antaa kunnon tuomion radasta. Onhan niitä tylsiä kisoja nähty sellaisissakin paikoissa, missä yleensä kisat ovat mielenkiintoisia (esim. Span 2007 kisa ei mielestäni erityisen hieno kisa kilpailullisesti ollut, toki Kimilasein katsottuna kisahan oli hieno)

Nyt on siis mestaruus pelissä ja kyllä se aina mielenkiintoa tuo mukanaan.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Oma mielipide on, että Abu Dhabi on ratana todella tylsähkö ajettava. Viime vuonna kisa ei mitään erikoista kilvanajoa tarjonnut ja tämänkin vuoden GP:n luultavasti pelastaa jo pelkästään se, että Abu Dhabissa ratkotaan tämän kauden maailmanmestaruus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oma mielipide on, että Abu Dhabi on ratana todella tylsähkö ajettava. Viime vuonna kisa ei mitään erikoista kilvanajoa tarjonnut ja tämänkin vuoden GP:n luultavasti pelastaa jo pelkästään se, että Abu Dhabissa ratkotaan tämän kauden maailmanmestaruus.
On sellainen tunne, että tänä vuonna Abu Dhabissa nähdään historian jännittävimpiin kuuluva kisa. Ainakin jo näin ennakkoasetelmien perusteella.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3828
Ei saisi tietenkään olla ilkeä, mutta kyllä mieltä lämmittäisi nähdä ensi viikonloppuna Ferrarit köröttelemässä samoilla paikkeilla letkassa kuin vuosi sitten.
Olikos se viimevuoden adu dhabin-kisan lehdistökatsaus josta Massa sai arvosanaksi 10 ollessaan lentokentällä tai jotain?

Tuli vaan mieleen että millainenkohan numero nyt tulee kun pääse ihan radallekkin asti :p

Onnea kaikille mestaruuskandidaateille, joillekkin enemmän kuin toisille tosin.

Kaippa tulee taas yksi kisa jota tulee katsottua Ferraripaita päällä, toivoen että tallin ykköskuski ei vie tota hommaa. :D

No, nyt nähdään pystyykö radalla saaman jännän kisan aikaan, tuo ^^ kooste sisälsikin kaikki viimevuotisen kisan tapahtumat, loppu 1,38 h tai jotain olikin sitten kuraa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Voiskos nää tän vuoden viestit siirtää tuohon ennakko-otsakkeeseen, ja jätettäis tämä ihan viimevuotisille jorinoille?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voiskos nää tän vuoden viestit siirtää tuohon ennakko-otsakkeeseen, ja jätettäis tämä ihan viimevuotisille jorinoille?
Kait täällä radasta itsessään saa vielä keskustella?

Tämänvuotiset kilpailuspekulaatiot ym. jarnat sitten omaan toikkiinsa.
 
Ylös