No ei taatusti olleet. Silloin oli luistonestoa, elektroniikkaa ja pyöräkohtaista vimpainta joita vasta paljon myöhemmin fia edes ymmärsi epäillä.
Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...Wikipedia sanoi:During the 1994 season, some rival teams claimed Benetton had found a way to violate the FIA-imposed ban on electronic aids, including Traction Control and Launch Control. On investigation, the FIA discovered "start sequence" (launch control) software in the Benetton B194 cars, and a variety of illegal software in rival teams' cars as well. FIA had no evidence the software was ever used, so teams found with the software received little to no punishment. No traction control software was found to be in the Benetton cars, however. Flavio Briatore, Benetton's chief in 1994, said in 2001 that "Our only mistake was that at the time we were too young and people were suspicious".
Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...
Miksi Alonson voitto pitäisi mitätöidä? Ei ole voitu osoittaa että Alonso olisi ollut mukana suunnittelemassa tapahtunutta tai että hän olisi edes ollut tietoinen siitä. Okei, kyllähän Alonso luultavasti oli tietoinen, mutta kun tästä ei ole mitään näyttöä. Se että hyötyy muiden tekemisistä ei oikein riitä tuomitsemaan ketään. Tämän hetken tiedon mukaan Alonso ei ole tehnyt mitään väärää.Aika uskomatonta että voittoa ei voi muka asettaa kyseenalaiseksi. Sehän nyt on ihan kaikkein vähintä mitä tässä voi tehdä. Siis kuvitteleeko nuo että Lonso saisi pitää voittonsa? Niin minä tuollaiset puheet tulkitsen. Uskomatonta. Sehän nyt lähtee joka tapauksessa. Kyse on vain siitä kuinka isot rangaistukset tulee päälle. Sama kuin doupattu hiihtäjä saisi muka pitää voittonsa, plääh...
Kirjassaan Martin Brundle sanoo Sennan kertoneen hänelle Aidassa uskovansa Benettonin käyttävän jotain laitonta elektroniikkiikkaa. Ei ymmärtänyt, että millä muulla tavalla voisivat olla niin nopeita. Oikein pahaa teki lukea sitä, koska on hyvin mahdollista, että se oli nimenomaan Sennan tappiota hyväksymätön luonne yhdistettynä Benettonin vilppiin, jotka aiheuttivat Tamburellon tapahtumat. Varsinkin kun tuon elektroniikan kieltäminen teki tunnetusti autoista vaikeita ajettavia.Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.
Eikös Benetton voittanut kauden 1994 neljä ensimmäistä kisaa kun taas Williams ei yllättäen pärjännytkään vaan Senna keskeytteli yliyrittämällä ja joutuivat sitten vetämään kaiken ihan äärimmilleen ja kävi sitten miten kävi.
Elinikäinen kilpailukielto tuosta Schumille olisi ollut paikallaan, nythän sen sai Senna.:nope:
Nämä syytesuojat on aivan käsittämätöntä pelleilyä. Samoinhan esim Alonso pääsi kuin koira veräjästä Larenaikoina. :yuck:Mosley meni jo lupailemaan Piquetille syytesuojaa, joka toivottavasti ei toteudu. Piquet jr. se suurin syyllinen tässä kuitenkin on kun sen kolarin kerta tahallaan ajoi.
Aiheutti Ayrton Sennan kuoleman - uskomaton johtopäätös!Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.
Eikös Benetton voittanut kauden 1994 neljä ensimmäistä kisaa kun taas Williams ei yllättäen pärjännytkään vaan Senna keskeytteli yliyrittämällä ja joutuivat sitten vetämään kaiken ihan äärimmilleen ja kävi sitten miten kävi.
Elinikäinen kilpailukielto tuosta Schumille olisi ollut paikallaan, nythän sen sai Senna.:nope:
Jos sinulla on vaikka tietämättäsi varastettua omaisuutta, oikeus sen sinulta ulosmittaa oli miten oli. Jos on kohtuudella oletetavissa, että olet tietoinen tai sinun tulisi olla tietoinen tavaran laittomasta alkuperästä, silloin oikeus myös ulosmittaa omaisuuden välityksellä saadun hyödyn. Jos samoin edellytyksin olet jättänyt ilmoittamatta rikoksen ja olet saanut siitä hyötyä joudut myös osavastuuseen rikoksesta rangaistuksen uhalla. Edesvastuu katsotaan suhteessa saatuun hyötyyn mutta myös tehdyn rikoksen ( tai rikkeen, koska kyse ei ole vielä siviilioikeudesta ) vakavuuteen. Tässä tapauksessa äärimmillään vakavuus on sivullisten hengen vaarantaminen. En minä mitenkään näkisi asioita kovin kevyesti tässä valossa Alonsonkaan suhteen.Miksi Alonson voitto pitäisi mitätöidä? Ei ole voitu osoittaa että Alonso olisi ollut mukana suunnittelemassa tapahtunutta tai että hän olisi edes ollut tietoinen siitä. Okei, kyllähän Alonso luultavasti oli tietoinen, mutta kun tästä ei ole mitään näyttöä. Se että hyötyy muiden tekemisistä ei oikein riitä tuomitsemaan ketään. Tämän hetken tiedon mukaan Alonso ei ole tehnyt mitään väärää.
Eiköhän ne mahdolliset rangaistukset kohdistu talliin, eli sakkoa, kilpailukieltoa tai tallipisteiden menetyksiä. Sen lisäksi Piquet jr, Symonds ja Briatore tulevat varmaankin saamaan eriasteisia rangaistuksia. Toimitsijakieltoa, kilpailukieltoa ym.
Mosley meni jo lupailemaan Piquetille syytesuojaa, joka toivottavasti ei toteudu. Piquet jr. se suurin syyllinen tässä kuitenkin on kun sen kolarin kerta tahallaan ajoi.
Niin, koko kaudenhan Benettonilla oli jotain hämminkiä ja koiruuksia. Sennahan oli myös aivan varma että Benetton huijaa jollain tavalla. Kuuluisin on varmaan se että otettiin turvasuodatin pois tankkausletkusta että saatiin bensa nopeammin tankattua, ja näin huijattiin varikkostopeissa. Huonostihan siinä kävi ja Verstappen ja varikkotiimi melkein paloivat elävältä. Se sitten taidettiin sälyttää jonkun yhden teknikon syyksi. Saikohan hyvät marttyyrirahat.Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...
Olen 100% varma, että Alonso tiesi kolarista, onhan tuo taktiikka aivan järjen vastainen. Ja mikäli tämmöisestä asiasta on tiimin sisällä päätetty, niin ei voi olla mahdollista, että Alonsolle olisi jätetty kertomatta. Mutta milläpäs todistat Alonson tienneen? Mahdotontahan se on jos ei radiokeskusteluista tai vastaavista löydy todistetta. Sitä paitsi uskoisin, että Briatore ja Symmonds kantavat kaiken vastuun ja näin muut pääsevät pälkähästä.
Käytän mieluummin Ecclestonen pankkiryöstö-vertausta, ettei mennä näiden vertausten kanssa mauttomuuksiin. Jos tyypille sanotaan että käy ryöstämässä tuo pankki tuolla ja hän tekee sen, niin kyllä minun mielestäni se ryöstäjä se suurempi roisto on. Olisi nimittäin voinut jättää ryöstämättäkin, vapaa tahto jne.Onko sinusta suurin syyllinen tapauksessa 9/11 WTC-torniin törmännyt lentäjä?
Pitäisi jotenkin pystyä varmaan määrittelemään että onko kyseessä 'varastettu' voitto. Otetaan tähän väliin yksi jossitelu, jos Alonso olisi lopussa keskeyttänyt ja Nico olisi voittanut kisan, jonka jälkeen hän olisi kertonut epäilyksistään Piquetin keskeytyksen suhteen, niin vaadittaisiinko nyt Nicon voiton mitätöimistä? Ei.Jos sinulla on vaikka tietämättäsi varastettua omaisuutta, oikeus sen sinulta ulosmittaa oli miten oli. Jos on kohtuudella oletetavissa, että olet tietoinen tai sinun tulisi olla tietoinen tavaran laittomasta alkuperästä, silloin oikeus myös ulosmittaa omaisuuden välityksellä saadun hyödyn. Jos samoin edellytyksin olet jättänyt ilmoittamatta rikoksen ja olet saanut siitä hyötyä joudut myös osavastuuseen rikoksesta rangaistuksen uhalla. Edesvastuu katsotaan suhteessa saatuun hyötyyn mutta myös tehdyn rikoksen ( tai rikkeen, koska kyse ei ole vielä siviilioikeudesta ) vakavuuteen. Tässä tapauksessa äärimmillään vakavuus on sivullisten hengen vaarantaminen. En minä mitenkään näkisi asioita kovin kevyesti tässä valossa Alonsonkaan suhteen.
Joku voisi laskea mille kierroksille olisi turva-auton täytynyt osua, että siitä olisi ollut vielä alonsolle hyötyä. Kaiken todennäköisyyden mukaan luulisi, että se turva-autoa tarvitsave kolari olisi tullut katuradalla ruuhkassa kisan ensimmäisien kierroksien aikana ja näin vesittäen Alonson taktiikan..? Radalla muutenkin oli nostureita kaikissa mahdollisissa kolaripaikoissa. Kisaan oli myös sateenuhka päällä.Pakko todeta jälleen kerran että 15 ruudusta ei ole mitään mahdollisuuksia hyville sijoille muulla kuin isolla riskillä. Eli taktiikan valinta ei ole todiste Alonson syyllisyydestä. Myös itse uskon että Alonso tiesi asiasta, ehkä taktiikkakin valittiin Piquen kolari silmällä pitäen(eikä vaan yleisesti turva-autoon luottaen), mutta silti kisaan lähtö kevyellä ei ole täysin järjen vastainen vaan käytännössä ainut mahdollisuus saada muutakin kuin jämäsijoja. Alonsolla kuitenkin tiedettiin olevan vauhtia kärkitaistoon.
Nyt narraat itseäsi. Briatore ja talli oli suuri auktoriteetti tälle itsetunnoltaan ilmeisesti aika romutetulle nuorelle kuskille jonka tulevaisuus oli näiden miesten käsissä ja odotukset esim isän vuoksi aivan tolkuttomat. Oikein klassinen henkinen alistus ja hyväksikäyttö.Käytän mieluummin Ecclestonen pankkiryöstö-vertausta, ettei mennä näiden vertausten kanssa mauttomuuksiin. Jos tyypille sanotaan että käy ryöstämässä tuo pankki tuolla ja hän tekee sen, niin kyllä minun mielestäni se ryöstäjä se suurempi roisto on. Olisi nimittäin voinut jättää ryöstämättäkin, vapaa tahto jne.
Siis tuo ilmehän on nimenomaan paljon puhuvaNyt narraat itseäsi. Briatore ja talli oli suuri auktoriteetti tälle itsetunnoltaan ilmeisesti aika romutetulle nuorelle kuskille jonka tulevaisuus oli näiden miesten käsissä ja odotukset esim isän vuoksi aivan tolkuttomat. Oikein klassinen henkinen alistus ja hyväksikäyttö.
Höpöhöpö, tuollaisessa tilanteessa täysi tankki antaa huomattavasti enemmän pelivaraa. Sit jos sattuu niin, että turva-auto tulee aikaisin radalle, niin oikealla ajoituksella taktiikan voi muuttaa. Mutta että jo valmiiksi päätetään, että no pari kierrosta ja varikolle, kyllä se turva-auto sieltä tulee.Voihan sinänsä olla, että Alonso ei tiennyt. Taktiikan valintaa on sitten perusteltu näin:
"Singaporen kaltaisella radalla on suuri turva-auton mahdollisuus. Jos se tulee meidän kannalta hyvään aikaan, taktiikka voi auttaa sinut vaikka kilpailun voittoon."
Tämä nyt on turhaa jossittelua. Näitä samoja voi kaivella vaikka kenen kohdalta ja todeta, että siihen meni. Mutta kun ei voi tietää miten kisassa olisi muuten käynyt.Sikäli vituttaa toi ulosajo, että siihen meni Massan mestaruus.:thumbfh:
No eihän ne ollutkaan. Eiköhän lie Schumi ja Briatore yhteistuumin todenneet, että vedä vaikka Hillin kylkeen jos, ei muuten pärjää. Lisäks enemmän tai vähemmän epämääräisin keinon hankki Renun koneet Benettonille. Lisäksi autosta löytyi ties mitä hämärää ylimääräistä osaa, mitä muka ei ollut käytetty. Ja tuskin loppuu epämääräiset hommat noihin.Jep.
En itse asiassa usko Schuminkaan ensimmäisen kahden mestaruuden olleen "rehellisiä" Flavion alaisuudessa. (sitaateissa sen takia koska eivät kärynneet kaiketi)