FIA tutkii Singaporen GP:n 2008 tapahtumia

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kehottikohan Briatore Alonsoa ajamaan Webberin romuihin Brasiliassa? Tai Nürburgirngilla jarrutestailemaan Coulthardia?
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Olen 100% varma, että Alonso tiesi kolarista, onhan tuo taktiikka aivan järjen vastainen. Ja mikäli tämmöisestä asiasta on tiimin sisällä päätetty, niin ei voi olla mahdollista, että Alonsolle olisi jätetty kertomatta. Mutta milläpäs todistat Alonson tienneen? Mahdotontahan se on jos ei radiokeskusteluista tai vastaavista löydy todistetta. Sitä paitsi uskoisin, että Briatore ja Symmonds kantavat kaiken vastuun ja näin muut pääsevät pälkähästä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No ei taatusti olleet. Silloin oli luistonestoa, elektroniikkaa ja pyöräkohtaista vimpainta joita vasta paljon myöhemmin fia edes ymmärsi epäillä.
Wikipedia sanoi:
During the 1994 season, some rival teams claimed Benetton had found a way to violate the FIA-imposed ban on electronic aids, including Traction Control and Launch Control. On investigation, the FIA discovered "start sequence" (launch control) software in the Benetton B194 cars, and a variety of illegal software in rival teams' cars as well. FIA had no evidence the software was ever used, so teams found with the software received little to no punishment. No traction control software was found to be in the Benetton cars, however. Flavio Briatore, Benetton's chief in 1994, said in 2001 that "Our only mistake was that at the time we were too young and people were suspicious".
Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...
Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.

Eikös Benetton voittanut kauden 1994 neljä ensimmäistä kisaa kun taas Williams ei yllättäen pärjännytkään vaan Senna keskeytteli yliyrittämällä ja joutuivat sitten vetämään kaiken ihan äärimmilleen ja kävi sitten miten kävi.

Elinikäinen kilpailukielto tuosta Schumille olisi ollut paikallaan, nythän sen sai Senna.:nope:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Aika uskomatonta että voittoa ei voi muka asettaa kyseenalaiseksi. Sehän nyt on ihan kaikkein vähintä mitä tässä voi tehdä. Siis kuvitteleeko nuo että Lonso saisi pitää voittonsa? Niin minä tuollaiset puheet tulkitsen. Uskomatonta. Sehän nyt lähtee joka tapauksessa. Kyse on vain siitä kuinka isot rangaistukset tulee päälle. Sama kuin doupattu hiihtäjä saisi muka pitää voittonsa, plääh...
Miksi Alonson voitto pitäisi mitätöidä? Ei ole voitu osoittaa että Alonso olisi ollut mukana suunnittelemassa tapahtunutta tai että hän olisi edes ollut tietoinen siitä. Okei, kyllähän Alonso luultavasti oli tietoinen, mutta kun tästä ei ole mitään näyttöä. Se että hyötyy muiden tekemisistä ei oikein riitä tuomitsemaan ketään. Tämän hetken tiedon mukaan Alonso ei ole tehnyt mitään väärää.

Eiköhän ne mahdolliset rangaistukset kohdistu talliin, eli sakkoa, kilpailukieltoa tai tallipisteiden menetyksiä. Sen lisäksi Piquet jr, Symonds ja Briatore tulevat varmaankin saamaan eriasteisia rangaistuksia. Toimitsijakieltoa, kilpailukieltoa ym.

Mosley meni jo lupailemaan Piquetille syytesuojaa, joka toivottavasti ei toteudu. Piquet jr. se suurin syyllinen tässä kuitenkin on kun sen kolarin kerta tahallaan ajoi.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Onko sinusta suurin syyllinen tapauksessa 9/11 WTC-torniin törmännyt lentäjä?
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
2vuotta pn on aika pitkä aika kyllä jos sellainen tulee
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.

Eikös Benetton voittanut kauden 1994 neljä ensimmäistä kisaa kun taas Williams ei yllättäen pärjännytkään vaan Senna keskeytteli yliyrittämällä ja joutuivat sitten vetämään kaiken ihan äärimmilleen ja kävi sitten miten kävi.

Elinikäinen kilpailukielto tuosta Schumille olisi ollut paikallaan, nythän sen sai Senna.:nope:
Kirjassaan Martin Brundle sanoo Sennan kertoneen hänelle Aidassa uskovansa Benettonin käyttävän jotain laitonta elektroniikkiikkaa. Ei ymmärtänyt, että millä muulla tavalla voisivat olla niin nopeita. Oikein pahaa teki lukea sitä, koska on hyvin mahdollista, että se oli nimenomaan Sennan tappiota hyväksymätön luonne yhdistettynä Benettonin vilppiin, jotka aiheuttivat Tamburellon tapahtumat. Varsinkin kun tuon elektroniikan kieltäminen teki tunnetusti autoista vaikeita ajettavia.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mosley meni jo lupailemaan Piquetille syytesuojaa, joka toivottavasti ei toteudu. Piquet jr. se suurin syyllinen tässä kuitenkin on kun sen kolarin kerta tahallaan ajoi.
Nämä syytesuojat on aivan käsittämätöntä pelleilyä. Samoinhan esim Alonso pääsi kuin koira veräjästä Larenaikoina. :yuck:
 

copersucar

Well-known member
Liittynyt
30.9.2001
Viestit
123
Varsinkin kun tämä toiminta aiheutti Ayrton Sennan kuoleman.

Eikös Benetton voittanut kauden 1994 neljä ensimmäistä kisaa kun taas Williams ei yllättäen pärjännytkään vaan Senna keskeytteli yliyrittämällä ja joutuivat sitten vetämään kaiken ihan äärimmilleen ja kävi sitten miten kävi.

Elinikäinen kilpailukielto tuosta Schumille olisi ollut paikallaan, nythän sen sai Senna.:nope:
Aiheutti Ayrton Sennan kuoleman - uskomaton johtopäätös!

Ja muistaakseni Aidassa eräs Mika Häkkinen tömäytti päin Sennaa ensimmäisellä kierroksella ja aiheutti tämän keskeytyksen.

Mitä tulee case Renault/Singaporeen ja Alonson osuuteen niin uskon hänen olleen hyvin tietoinen asiasta ainakin jollain tasolla. Polttoainetaktiikassa ei kerta kaikkiaan ole ollut muuten mitään järkeä vaikka sitä kuinka jälkeenpäin seliteltäisiin. Toisaalta voi olla että Briatore ja Symonds eivät ole tarkoituksella kertoneet Alonsolle kaikkea siltä varalta että jäävät kiinni. Ovat vain vihjailleet jotain ja Alonso on itse ymmärtänyt loput. Vaikka MTV tuttuun tyyliinsä vouhkaa että "Alonsoa uhkaa kahden vuoden ajokielto" (perustuu vain ja ainoastaan Keken sanomisiin) niin en usko että Alonsolle tästä jupakasta koituu mitään sanktiota koska ei pystytä todistamaan että hän olisi tiennyt jotain.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Miksi Alonson voitto pitäisi mitätöidä? Ei ole voitu osoittaa että Alonso olisi ollut mukana suunnittelemassa tapahtunutta tai että hän olisi edes ollut tietoinen siitä. Okei, kyllähän Alonso luultavasti oli tietoinen, mutta kun tästä ei ole mitään näyttöä. Se että hyötyy muiden tekemisistä ei oikein riitä tuomitsemaan ketään. Tämän hetken tiedon mukaan Alonso ei ole tehnyt mitään väärää.

Eiköhän ne mahdolliset rangaistukset kohdistu talliin, eli sakkoa, kilpailukieltoa tai tallipisteiden menetyksiä. Sen lisäksi Piquet jr, Symonds ja Briatore tulevat varmaankin saamaan eriasteisia rangaistuksia. Toimitsijakieltoa, kilpailukieltoa ym.

Mosley meni jo lupailemaan Piquetille syytesuojaa, joka toivottavasti ei toteudu. Piquet jr. se suurin syyllinen tässä kuitenkin on kun sen kolarin kerta tahallaan ajoi.
Jos sinulla on vaikka tietämättäsi varastettua omaisuutta, oikeus sen sinulta ulosmittaa oli miten oli. Jos on kohtuudella oletetavissa, että olet tietoinen tai sinun tulisi olla tietoinen tavaran laittomasta alkuperästä, silloin oikeus myös ulosmittaa omaisuuden välityksellä saadun hyödyn. Jos samoin edellytyksin olet jättänyt ilmoittamatta rikoksen ja olet saanut siitä hyötyä joudut myös osavastuuseen rikoksesta rangaistuksen uhalla. Edesvastuu katsotaan suhteessa saatuun hyötyyn mutta myös tehdyn rikoksen ( tai rikkeen, koska kyse ei ole vielä siviilioikeudesta ) vakavuuteen. Tässä tapauksessa äärimmillään vakavuus on sivullisten hengen vaarantaminen. En minä mitenkään näkisi asioita kovin kevyesti tässä valossa Alonsonkaan suhteen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tämä Flavion kenkiminen tuntuu oikeudenmukaiselta myös siitä syystä, että 1994 pääsivät kuin koira veräjästä, kun FIAlla ei vaan ollut munaa rankaista, ja sitten vuotta myöhemmin Toyota sai vuoden kilpailukiellon rallipuolella vähemmän aikaa käytössä olleesta laittomuudesta. Silloin vedottiin siihen, että sitä ei voitu todistaa, että ko. järjestelmää oli käytetty (tekstissä yllä) mutta kun säännöt kielsivät järjestelmän olemassaolon, eivät vain sen käyttöä...
Niin, koko kaudenhan Benettonilla oli jotain hämminkiä ja koiruuksia. Sennahan oli myös aivan varma että Benetton huijaa jollain tavalla. Kuuluisin on varmaan se että otettiin turvasuodatin pois tankkausletkusta että saatiin bensa nopeammin tankattua, ja näin huijattiin varikkostopeissa. Huonostihan siinä kävi ja Verstappen ja varikkotiimi melkein paloivat elävältä. Se sitten taidettiin sälyttää jonkun yhden teknikon syyksi. Saikohan hyvät marttyyrirahat.

Britannian GP:ssä Schumi ohitti Hillin lämmittelykierroksella, ja sai tästä stop-go:n, mutta ei tullut suorittamaan rangaistusta, joten sai mustaa lippua mutta ei siltikään tullut pois. Tästä hyvästä sai kaksi kisaa kilpailukieltoa.

Belgiassa Schumin auton pohja oli sääntöjenvastainen, joten hylkäys tuli taas. Ja kaikkihan muistavat päätöskisan tapahtumat Australiassa...

Ties mistä kaikesta ne eivät sitten jääneet edes kiinni.

JJ:llä vois olla jotain tarinoita tuolta kaudelta...
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Olen 100% varma, että Alonso tiesi kolarista, onhan tuo taktiikka aivan järjen vastainen. Ja mikäli tämmöisestä asiasta on tiimin sisällä päätetty, niin ei voi olla mahdollista, että Alonsolle olisi jätetty kertomatta. Mutta milläpäs todistat Alonson tienneen? Mahdotontahan se on jos ei radiokeskusteluista tai vastaavista löydy todistetta. Sitä paitsi uskoisin, että Briatore ja Symmonds kantavat kaiken vastuun ja näin muut pääsevät pälkähästä.

Pakko todeta jälleen kerran että 15 ruudusta ei ole mitään mahdollisuuksia hyville sijoille muulla kuin isolla riskillä. Eli taktiikan valinta ei ole todiste Alonson syyllisyydestä. Myös itse uskon että Alonso tiesi asiasta, ehkä taktiikkakin valittiin Piquen kolari silmällä pitäen(eikä vaan yleisesti turva-autoon luottaen), mutta silti kisaan lähtö kevyellä ei ole täysin järjen vastainen vaan käytännössä ainut mahdollisuus saada muutakin kuin jämäsijoja. Alonsolla kuitenkin tiedettiin olevan vauhtia kärkitaistoon.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Onko sinusta suurin syyllinen tapauksessa 9/11 WTC-torniin törmännyt lentäjä?
Käytän mieluummin Ecclestonen pankkiryöstö-vertausta, ettei mennä näiden vertausten kanssa mauttomuuksiin. Jos tyypille sanotaan että käy ryöstämässä tuo pankki tuolla ja hän tekee sen, niin kyllä minun mielestäni se ryöstäjä se suurempi roisto on. Olisi nimittäin voinut jättää ryöstämättäkin, vapaa tahto jne.

Jos sinulla on vaikka tietämättäsi varastettua omaisuutta, oikeus sen sinulta ulosmittaa oli miten oli. Jos on kohtuudella oletetavissa, että olet tietoinen tai sinun tulisi olla tietoinen tavaran laittomasta alkuperästä, silloin oikeus myös ulosmittaa omaisuuden välityksellä saadun hyödyn. Jos samoin edellytyksin olet jättänyt ilmoittamatta rikoksen ja olet saanut siitä hyötyä joudut myös osavastuuseen rikoksesta rangaistuksen uhalla. Edesvastuu katsotaan suhteessa saatuun hyötyyn mutta myös tehdyn rikoksen ( tai rikkeen, koska kyse ei ole vielä siviilioikeudesta ) vakavuuteen. Tässä tapauksessa äärimmillään vakavuus on sivullisten hengen vaarantaminen. En minä mitenkään näkisi asioita kovin kevyesti tässä valossa Alonsonkaan suhteen.
Pitäisi jotenkin pystyä varmaan määrittelemään että onko kyseessä 'varastettu' voitto. Otetaan tähän väliin yksi jossitelu, jos Alonso olisi lopussa keskeyttänyt ja Nico olisi voittanut kisan, jonka jälkeen hän olisi kertonut epäilyksistään Piquetin keskeytyksen suhteen, niin vaadittaisiinko nyt Nicon voiton mitätöimistä? Ei.

No, joka tapauksessa FIA nyt pelaa hiukan eri säännöillä kuin siviilioikeudet. Sanotaan että olisin yllättynyt jos Alonson voitto mitätöidään tämän hetkisten tietojen pohjalta. En usko että tuloksia aletaan enää muuttamaan ja mahdolliset rangaistukset tiimin osalta ovat jotain sellaista, joka voidaan katsoa enemmän tiimirangaistukseksi.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Pakko todeta jälleen kerran että 15 ruudusta ei ole mitään mahdollisuuksia hyville sijoille muulla kuin isolla riskillä. Eli taktiikan valinta ei ole todiste Alonson syyllisyydestä. Myös itse uskon että Alonso tiesi asiasta, ehkä taktiikkakin valittiin Piquen kolari silmällä pitäen(eikä vaan yleisesti turva-autoon luottaen), mutta silti kisaan lähtö kevyellä ei ole täysin järjen vastainen vaan käytännössä ainut mahdollisuus saada muutakin kuin jämäsijoja. Alonsolla kuitenkin tiedettiin olevan vauhtia kärkitaistoon.
Joku voisi laskea mille kierroksille olisi turva-auton täytynyt osua, että siitä olisi ollut vielä alonsolle hyötyä. Kaiken todennäköisyyden mukaan luulisi, että se turva-autoa tarvitsave kolari olisi tullut katuradalla ruuhkassa kisan ensimmäisien kierroksien aikana ja näin vesittäen Alonson taktiikan..? Radalla muutenkin oli nostureita kaikissa mahdollisissa kolaripaikoissa. Kisaan oli myös sateenuhka päällä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Käytän mieluummin Ecclestonen pankkiryöstö-vertausta, ettei mennä näiden vertausten kanssa mauttomuuksiin. Jos tyypille sanotaan että käy ryöstämässä tuo pankki tuolla ja hän tekee sen, niin kyllä minun mielestäni se ryöstäjä se suurempi roisto on. Olisi nimittäin voinut jättää ryöstämättäkin, vapaa tahto jne.
Nyt narraat itseäsi. Briatore ja talli oli suuri auktoriteetti tälle itsetunnoltaan ilmeisesti aika romutetulle nuorelle kuskille jonka tulevaisuus oli näiden miesten käsissä ja odotukset esim isän vuoksi aivan tolkuttomat. Oikein klassinen henkinen alistus ja hyväksikäyttö.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Nico pysähtyi kierroksella 15. (varikko kiinni, joten olettaa sopii että hänen pitikin tuolla kierroksella pysähtyä)

Alonso oli Nicon takana kun teki ensimmäisen varikkopysähdyksensä. Jos Piquet'n kolari olisi tapahtunut kierrosta myöhemmin samassa paikassa, niin Nico olisi ehtinyt varikolle ennen sitä. (oli sen verran aikaeroa Nicon ja Piquet'n välillä) Näin ollen Nico olisi ollut vahvin ehdokas voittajaksi ja Alonso sitten toisena. Toki toiset stopit olisivat voineet ratkaista jotain. Alonso teki toisen pysähdyksensä kierroksen Nicon jälkeen, joten jos olisi ollut aivan takana ennen stoppeja olisi voinut kevyenä vedetyn kierroksen ansiosta ohittaa Nicon.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Voihan sinänsä olla, että Alonso ei tiennyt. Taktiikan valintaa on sitten perusteltu näin:

"Singaporen kaltaisella radalla on suuri turva-auton mahdollisuus. Jos se tulee meidän kannalta hyvään aikaan, taktiikka voi auttaa sinut vaikka kilpailun voittoon."
Höpöhöpö, tuollaisessa tilanteessa täysi tankki antaa huomattavasti enemmän pelivaraa. Sit jos sattuu niin, että turva-auto tulee aikaisin radalle, niin oikealla ajoituksella taktiikan voi muuttaa. Mutta että jo valmiiksi päätetään, että no pari kierrosta ja varikolle, kyllä se turva-auto sieltä tulee.

Tuo on niin espanjoolien uskottelua, ettei Alonso tiennyt mitään. Luultavaa on, että Alonso on tämä episodin pääarkkitehti Symondsin ja Briatoren kera.

Harmillista tässä on tavallaan se, etteivät herrat varmasti käräytä Alonsoa, eikä sitä tuskin tee Piquetkaan. Siitä ei sinänsä olisi heille mitään hyötyä. Saisivat vaan yhden kansakunnan vihat niskoilleen.

Sikäli vituttaa toi ulosajo, että siihen meni Massan mestaruus.:thumbfh:
Tämä nyt on turhaa jossittelua. Näitä samoja voi kaivella vaikka kenen kohdalta ja todeta, että siihen meni. Mutta kun ei voi tietää miten kisassa olisi muuten käynyt.

Voihan se olla, että Massa olisi ajanut Piquetin sijasta samassa kohdassa seinään, jolloin Alonso olisi voittanut rehdisti, jos olisi todellakin ennakoinut tämän, että joku ajaa seinään juuri sellaisessa kohdassa, jotta kannattaa lähteä tyhjällä tankilla kisaan :D

Harmillista tässä kaikessa on se, ettei Renault ole syypää tähän, vaan nämä tietyt henkilöt joihin koko paska kulminoituu. Tuskin on raportoitu Symondsin tai Briatoren toimesta Renaultin johdolle, että me nyt järjestetään tälleen teille voitto.. Eli sinänsä harmittaa jos muuten hyvä talli saa jättirangaistukset muutaman idiootin toimista. :nope:

Maikkari muuten jätti huomioimatta noissa Briatoren hämärissä jutuissa senkin, että myös Renault oli osallinen tietovuotojupakkaan. Tuskin on epäilystä kenen toimesta ;) En vaan muista, että mihin nämä syytökset kaatuivat? Oliko niin ettei pystytty todistamaan vai oliko niin, että Alonson "paljastukset" ja McLarenin syyttäminen riitti FIA:lle?

Yks ärsyttävä seikka mikä tästä taatusti seuraa on italialaisten ja Massan itkeminen miten hän olisi mestari jos sitä ja tätä. :yuck: Mitäköhän italiaanot on Briatoresta mieltä? :D

Jep.

En itse asiassa usko Schuminkaan ensimmäisen kahden mestaruuden olleen "rehellisiä" Flavion alaisuudessa. (sitaateissa sen takia koska eivät kärynneet kaiketi)
No eihän ne ollutkaan. Eiköhän lie Schumi ja Briatore yhteistuumin todenneet, että vedä vaikka Hillin kylkeen jos, ei muuten pärjää. Lisäks enemmän tai vähemmän epämääräisin keinon hankki Renun koneet Benettonille. Lisäksi autosta löytyi ties mitä hämärää ylimääräistä osaa, mitä muka ei ollut käytetty. Ja tuskin loppuu epämääräiset hommat noihin.

Ei sillä, etteikö Schumi muuten ajanut hyvin mutta eipä hänellä kyllä sillon ollut kunnon vastustakaan. Hillistä ei kunnolliseksi haastajaksi ollut, ei ollut hermot riittävän kestävät ja suoritustasokin oli hieman ailahtelevaa. Jos jossitellaan, niin Häkä jos olisi ollut Williamsilla, niin saattaisi olla historia hieman toisenlainen ;)
 
Ylös