Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Erikoinen ajatus, että olisivat tähän saakka ajaneet kiloakaan ylipainoisella autolla. Mutta mikäs minä olen sanomaan, etteikö niin olisi voinut olla.
Ei sen "ylipainoinen" ole tarvinnut olla mutta ne lisäpainot. Niillä sitä saa balanssia oman mielensä mukaisemmaksi.

Kumpikohan tuosta on muuten kärsinyt enemmän Trulli vai Heikki?
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Kumpikohan tuosta on muuten kärsinyt enemmän Trulli vai Heikki?
Toivottavasti Heikki, koska jos kärsijä on ollut Trulli, niin loppukaudesta pääsiäisnoita saattaa pystyä lyömään Heikin.
Heikillä on kuitenkin kohtuullista tulosta tullut jo tuolla "vanhalla" hopalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kumpikohan tuosta on muuten kärsinyt enemmän Trulli vai Heikki?
Heikki on hivenen lyhyempi ja painavampi (ainakin Eurosportin tietojen mukaan), joten hänellä luulisi painopisteen sijoittuvan luontaisesti hieman alemmas. Millä perusteella voisi kuvitella Jarnon kärsineen enemmän.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ei ole ehkä täysin sattumaa, että Fairuz Fauzy päästetään kurvailemaan Lotuksella nyt, kun tämän kauden auton kehittäminen on jo käytännössä päättynyt. ;)

Mike Gascoynen twitterin mukaan Lotuksen jäähdytystä ja diffuuseria on uusittu Silverstoneen. Samalla auton pulleaksi haukuttua takaosaa on muotoiltu virtaviivaisemmaksi. Lotus Racingin viimeisimmässä podcast-lähetyksessä Gascoyne kertoo aerodynamiikkapäivityksen tuoman vauhdinlisän olevan parin kymmenyksen luokkaa ja auton keventyneen viitisentoista kiloa.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Ei kyl hyvältä kuulosta ku Lotus jatkaa Cosworthin koneilla:nope:
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Ei tuo Rellun koneilla jatko nyt välttämättä ihan katastrofi Lotukselle ole. Mutta noiden Rellujen kylkiäisenä ne ois varmaan saaneet Kersin RB:ltä/Rellulta? Vai muistanko väärin.

Williamsit ovat menneet suht kovaa Cossun koneilla, joten ei tuo nyt aivan toivoton tilanne ole. Ja nyt Lotus voi kehittää autoaan edelleen Cosworthin koneen ympärille ja ottaa huomioon jo ennestään tiedetyt koneen erityisvaatimukset, jos niitä on.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No kyllä mulla sellanen tuntuma on, että Renun kone on ajettavuudeltaan ihan toista luokkaa kuin Cossu.

Williamskin saattaisi olla jopa kärjen takana Renujen ja Mersujen edellä jos heillä olisi Renun koneen ympärille rakennettu auto.

Se että hyvä auto menee paskalla koneella kohtuu hyvin ei kerro sitä, että kone olisi hyvä. Tosin ei ei se hyvä konekkaan tietty yksinään nykypäivän riitä.

Lotus luultavasti voi nousta lähemmäs kärkeä mut enpä usko, että kovin korkealle Cossun avulla nousee.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No niin, nyt alkaa Laatikko-Lotus saamaan muotoja. Nähtäväksi jää miten vaikuttaa vauhtiin radalla.
Todellakin. Ainoa asia, mikä on ulkoisesti alkukauteen verrattuna muuttunut on etusiipi -ja siipiä nyt muutellaan muutenkin joka kisaan. Kyllä on vaikuttavaa kehitystä.

No, onhan auto kehittynyt, mutta nähtävästi sisältä, ei ulkoa.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Lotus luultavasti voi nousta lähemmäs kärkeä mut enpä usko, että kovin korkealle Cossun avulla nousee.
Näinhän se on ja kuten sanoit, niin kyllähän tuo Renaultin kone on varmasti ihan toista luokkaa ku Cosworthin kone. Ihan suht hyvä valinta kuitenkin jatkaa vielä ensi kausi samoilla moottoreilla. Voivat sitten aikaisemmin aloittaa vuoden 2012 auton rakentamista uuden moottorin ympärille, jos moottorin päättävät vaihtaa. Ja mikäli kolmantena kautena todella meinaavat niistä palkintosijoista edes satunnaisesti haaveilla, niin pakkohan se on. En jaksa uskoa, että Cossun koneilla hirveästi kärkipäätä hätyytellään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En jaksa uskoa, että Cossun koneilla hirveästi kärkipäätä hätyytellään.
Ei se nyt ainakaan teoriassa pitäisi mitenkään mahdotonta olla, koska moottorit on tasapäistetty, eikä suuremmilla resursseilla voida kilpavarustella pieniä kyykkyyn. Pieniä eroja toki löytyy, mutta nykyisin näyttää muilla asioilla (aerodynamiikalla ja renkaiden toimivuudella) olevan suurempi merkitys. Cossulta mennee vuosi pari muiden kiinnisaamiseen, mutta sitten pitäisi jo olla täysin kilpailukykyinen. Parahiksi, kun moottorisäännöt muuttuvat. :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tulee Cosworthin kilpailukykyyn, niin Williamsin näkemys on ollut, että suorituskyky on täysin vertailukelpoinen muihin nähden. Ongelmia on ollut etupäässä sen kanssa, että suorituskyky tippuu nopeammin kuin muilla käyttöiän loppua kohden.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kovalainen pisti Twitteriinsä kuvan uusista katteista:

http://www.flickr.com/photos/officialkovalainen/4774100810/

Näyttää lupaavalta. Pitäisi vielä nähdä asennettuna tuo autoon.
No niin hieman sutjakampi perä katteen osalta. Heikin tarinoita autosta:

mtv3.fi sanoi:
- Joka kulmassa on nyt kevyemmät ripustukset ja pohjasta on lähtenyt pohjalevyn edestä olevasta lyijypainosta aika paljon pois. Lisäksi auton katteita on tehty aikaisempaa kevyemmäksi. Ennen se oli koottu kolmesta osasta ja nyt se on tehty yhdestä osasta. Jatkossa autoa voi keventää ehkä tuollaiset viisi kiloa maksimissaan. Kunhan titaaniset ripustukset tehdään jatkossa hiilikuidusta, niin se tulee vähentämään painoa aika paljon sekin, Kovalainen kertoo MTV3:lle.

Keventynyttä autoa pitää kuitenkin ajattaa sääntöjen määräämässä 620 kilon minimipainossa, mutta auton painojakaumaa saadaan näin parannettua.

- Tämä on merkittävä uusi päivitys ja kyllä me jatkossakin yritämme löytää keinoja auton painon vähentämiseksi. Se on helpoin tapa löytää lisää vauhtia, koska se mahdollistaa auton paremman säätämisen. Kevyellä autolla voimme sijoittaa lisäpainoja sinne, minne haluamme ne, eikä tarvitse kuljettaa raskasta autoa ilman lisäpainojen liikuteltavuutta.

- Nyt olemme aika lähellä sitä tilannetta, että auto on radalla samalla alueelle kuin mitä se on simulaatioissa, eikä prosenttikaupalla pielessä, Heikki sanoo.
TS:n sivuilla oli maininta, että auto olisi kaikenkaikkiaan 12 kiloa aikaisempaa kevyempi. Joten kärryn saa varmasti huomattavasti parempaan tasapainoon.

Olisikohan jopa niin, että pääsevät nyt hieman lähemmäksi Sauberia ja Toroa? Istanbulin rataa pidetään tietyllä tapaa lähinpänä aikaisemmista Silverstonen kanssa ja siellä Lotus oli noin parin sekunnin päässä Toroista. Valenciassa ero oli aika ajoissa 1,5 sekunnin luokkaa.

Jos kärry nyt nopeutuu noin puolen sekunnin verran, mikä oli jossain veikkaus, niin lähelle ainakin pääsevät ja kisassa voivat jo pyrkiä haastamaankin :ahem:

Tosin luotettavuus hydrauliikan osalta taitaa olla edelleen samalla tasolla kuin aikaisemmin?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös