Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitäs p...kaa tämä sitten on:
Lotus is officially returning to the IndyCar series in 2010 in partnership with engine builder Cosworth and KV Racing.
http://www.autoblog.com/2010/03/13/officially-official-lotus-and-cosworth-back-in-the-indycar-seri/ :confused::confused:
No on se Cosworth moottorinvalmistaja vaikkei KV Racingin moottoritoimittaja olisikaan. Tuossakin jutussa nimenomaisesti sanotaan, että kaikki ajavat Hondan koneilla.

"It's not clear at this point what Cosworth will contribute from a technical perspective, since all the current IndyCars run Honda V8s. "

Cosworth mahdollisesti tulisi mukaan tulevaisuudessa myös moottoreillaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei vais... Oli sielä joukko mielenkiintosiakin kuvia....siis nykypäivää koskien mielenkiintosempia...





 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No niin, nyt alkaa Laatikko-Lotus saamaan muotoja. Nähtäväksi jää miten vaikuttaa vauhtiin radalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Jees komeat on viissataset auton sivuilla :thumbup:
Pitkän tauon jälkeen mutta hyvin on keskikastia kurottu kiinni alkukauden aikana. Chapmanin porukkaakin hengessä mukana :thumbup:
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Kun tuossa Valencian harjoituslähetyksessä nuo selostajat spekuloivat Lotuksen jatkuvuudesta vanhan Lotuksen kanssa mm. tuosta BRG-väristä josta sanoivat Chapmanin "omineen" sen Lotukselle ja sitten kiertoilmaisuilla JPS- ja Camel-värisistä Lotuksista, he joko unohtivat tai eivät tienneet että Lotushan oli juuri se talli joka nimenomaan ensimmäisenä hylkäsi kansallisen kilpavärin (eli Lotuksen tapauksesssa BRG:n) ja toi lähtöviivalle Gold Leaf Lotuksen joka oli punavalkoinen kultaisilla raidoilla ja tämähän oli suuri debatti aikoinaan kun auto oli maalattu sponsorin väreihin ensimmäistä kertaa kansallisen värin sijasta... että kyllä se tekee tuosta GL-Lotuksesta nyt aika merkittävän värityksen Lotukselle.

Tuo nyt oli tietysti hieman aiemmin. Itsehän olen sen ikäinen, että minulla oli pikkupoikana huoneen seinällä iso JPS-Lotus-juliste seinällä. Ja hienohan se olikin. Lotusta merkkinä fanitan edelleen, vaikka tämän Lotus Racingin jatkuvuudesta Lotuksen suhteen en vielä ihan ole vakuuttunut, vaikka kun samat tahot omistavat myös katuauto-Lotuksen nykyään niin siinä mielessä asiassa on yhteys.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Siitäkin, onko nykyinen Mercedes-F1-talli jatkoa 50-luvulla toimineelle voi olla vähintään kahta mieltä; alkuperäinen Alfred Neubauerin johtama tallihan oli saksalainen ja nimeltään Mercedes-Benz, nykyisen ollessa Mercedes GP (Petronas) ja käytännössä englantilainen vaikka emoyhtiö onkin sama Daimler (tuolloin -Benz). Lisäksi nykyinen Mersun F1-tallihan on oikeastaan osa Tyrrell-BAR-Honda-Brawn-jatkumoa. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siitäkin, onko nykyinen Mercedes-F1-talli jatkoa 50-luvulla toimineelle voi olla vähintään kahta mieltä; alkuperäinen Alfred Neubauerin johtama tallihan oli saksalainen ja nimeltään Mercedes-Benz, nykyisen ollessa Mercedes GP (Petronas) ja käytännössä englantilainen vaikka emoyhtiö onkin sama Daimler (tuolloin -Benz). Lisäksi nykyinen Mersun F1-tallihan on oikeastaan osa Tyrrell-BAR-Honda-Brawn-jatkumoa. :dunno:
Kuten Bobakki on toistuvasti täällä muistuttanut, Tyrrell ei varsinaisesti kuulu tuohon jatkumoon.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Valencian aika-ajoissa Lotus oli lähempänä Red Bullia kuin kertaakaan aiemmin.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538 (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Yllä siis listataan tallien välille syntyneitä keskimääräisiä eroja kilometriä kohden nopeimpia aika-ajokierroksia verrattaessa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kuten Bobakki on toistuvasti täällä muistuttanut, Tyrrell ei varsinaisesti kuulu tuohon jatkumoon.
No BARhan lähinnä kai vain otti Tyrrellin tallipaikan kuin oli tämän suora seuraaja, mutta monia tällä foorumilla tuntuu häiritsevän tämän aidon Lotus-logon puuttuminen "Koviksen" autosta:



Itsestäni tuntuu hassulle, ettei tässä Mercedes GP:n logossa ole perinteistä Mersun tähteä:

Löytyyhän se toki moottorikattteen kohdalta:
.
mutta Mersun urheiluosasto AMG:n logo loistaa valitettavasti kokonaan poissaolollaan:
:frown:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Haastajat Virgin ja Hispania alkavat jäädä selvästi.
Lotus on kasvattanut eroa muihin uusiin talleihin kahden viimeisimmän kisaviikonlopun aika-ajoissa, joten kyllähän siinä on selvä kehityssuunta havaittavissa.

Virgin on mainostanut saavansa tavallista isomman aerodynamiikkapäivityksen kahden viikon päästä Silverstoneen, mutta samanlaiset on suunnitelmat Lotuksellakin, joten ei syytä huoleen. Sen jälkeen Lotuksella ilmeisesti keskitytään ensi vuoden auton kehittelyyn ja tämänvuotinen auto saa lisäpäivityksiä, jos joku niistä ensi vuoden osista sopii tämänvuotiseenkin kärryyn.

Ennen kauden alkua Heikki Kovalainen kertoi Lotuksen aikeista kehittää oma hydrauliikkajärjestelmä, mahdollisesti heinäkuuksi. Saapas nähdä kuullaanko tämänkin hankkeen edistymisestä uutta tietoa Silverstonessa.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Ennen kauden alkua Heikki Kovalainen kertoi Lotuksen aikeista kehittää oma hydrauliikkajärjestelmä, mahdollisesti heinäkuuksi. Saapas nähdä kuullaanko tämänkin hankkeen edistymisestä uutta tietoa Silverstonessa.
Silverstonesta kumminkin on monessa haastattelussa puhuttu, että sinne tuon oman hydrauliikkajärjestelmän pitäisi valmistua.. Toivottavasti saavat siihen mennessä. Sen mukana kun todennäköisesti katoaa kaikki luotettavuusongelmatkin vähiin päin.
Se uusi järjestelmä on myös todennäköisesti tämän hetkistä vähän kevyempi joten sieltä varmaan taas vapautuu lisää pelivaraa lisäpainoille??
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Pelkkä veikkaus 2011 :)
#20 Heikki Kovalainen - Lotus-Renault
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Lotus on ainoa uusista talleista, joka on selvästi pystynyt parantamaan vauhtiaan. Alkukauden 5-6 sek/kierros on vaihtunut tuollaiseen 3-4 sek/kierros tappioon kärjelle. No onhan siinä silti yli sekunti-kaksi matkaa keskikastin talleihin, mutta edistystä on tapahtunut. Talli on hankkinut paljon uutta ja osaavaa henkilökuntaa, mikä antaa toivoa ensi kautta ajatellen.

Virgin oli kauden alussa ihan Lotuksen rinnalla, mutta on sittemmin jäänyt jalkoihin. Syykin on selvä. Virgin operoi tiettävästi budjetilla, joka vastaa suurin piirtein sitä viime vuonna puheissa esiintynyttä 40-50 milj. euron budjettikattoa. Lotus käyttää tiettävästi paljon enemmän rahaa. Lisäksi Virginin kehitystä hidasti liian pienen bensatankin aiheuttama lisätyö. Hainevän ja isomman bensatankin jälkeen, Silverstoneen tuleva uudistus on tähän mennessä suurin parannus autoon. Sikäli kun vauhti paranee.

Hispania on ollut aika vaikeassa tilanteessa Dallaran hylkäämisen jälkeen, mutta ovat sielläkin saaneet vähän lisää kyytiä autoonsa, vaikkei uusia osia ole tainnut tullakaan. Tallin taustavoimat ovat kuitenkin vahvistuneet aika paljon, ja siellä katseet ovat varmasti jo ensi kaudessa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mike Gascoyne visertää, että Lotuksen päivityspaketti Silverstoneen keventää autoa ja muuttaa sen ulkonäköä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mike Gascoyne visertää, että Lotuksen päivityspaketti Silverstoneen keventää autoa ja muuttaa sen ulkonäköä.
Erikoinen ajatus, että olisivat tähän saakka ajaneet kiloakaan ylipainoisella autolla. Mutta mikäs minä olen sanomaan, etteikö niin olisi voinut olla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Luulisin, että jos auto kevenee, niin tasapainon muuttaminen lisäpainoja liikuttelemalla helpottuu ja ajettavuus paranee. Saatan tietysti olla väärässäkin. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös