kurski
Oisko minkä tyyppistä ?
- Liittynyt
- 6.10.2009
- Viestit
- 18438
http://www.ts.fi/f1/uutiset/136597.html
Gascoyne sytytyslanka kahden tallin sotatilaan
Turun Sanomat 5.6 2010 22:08:26
Force Indian ja Lotuksen formula 1 -tallit ovat ajautuneet avoimeen sotatilaan. Intialaispohatta Vijay Mallya ilmoitti ehdottomasti haastavansa Lotuksen oikeuteen, kun Tony Fernandes julkisti maanantaina värvänneensä kolme Force Indian huippuinsinööriä tiimiinsä.
Tiistaina Force India vastasi vähintään yhtä rajusti, kun vahvisti haastavansa Lotuksen ja Jean-Claude Migeotin tuulitunneliyritys Aerolabin oikeuteen Force Indian suunnittelutyön käyttämisestä T127-auton rakentamiseen.
Oikeusjupakka ei ole mikään uusi aihe, vaan se nousi tapetille jo siinä vaiheessa, kun Lotus näytti ensimmäiset kuvat autostaan medialle yli puoli vuotta sitten. Jo silloin Force India syytti brittitallia kopioinnista ja käynnisti oikeustoimet.
Oikeutta on jo istuttu ja Aerolab on ehtinyt puhdistaa Lotuksen maineen ilmoitettuaan olevansa yksin vastuussa T127-auton aerodynaamisesta kehityksestä ja siksi ainoa osapuoli, jota kohtaan Force Indian haaste kohdistuu.
Lisäksi käynnissä on myös toinen oikeusjuttu Aerolabin ja Force Indian välillä. Aerolab syyttää Force Indian jättäneen osittain maksamatta vuosien 2008 ja 2009 tuulitunnelityöstä aiheutuneet laskut.
Migeotin mukaan tämän vuoksi nämä kaksi yritystä päättivät yhteistyönsä, jolloin Migeotin tuulitunneli vapautui Lotuksen käyttöön. Tämä ennen Mike Gascoynen tekninen työryhmä oli toiminut Migeotin pienemmän ja tehottomamman Fondtech -yhtiön tiloissa.
Kahden F1-tiimin eripura juontaa juurensa siihen aikaan, kun Gascoyne julkistettiin Lotuksen kilpatoiminnan johtoon. Tuolloin Gascoyne riiteli Mallyan kanssa marraskuussa 2008 Force Indialta saamiensa potkujen korvaamisesta. Gascoyne vaati täyttä palkkaa sopimuskaudeltaan.
Brittilähteiden mukaan tämä riita ratkaistaan puoli vuotta sitten, kun Mallya suostui maksamaan suuren summan Gascoynelle, mutta epäselvää on, maksettiinko tuo raha koskaan vai ei.
Lotuksella katsotaan, että Force Indian uusi hyökkäys johtuu teknisen johtajan Mark Smithin, pääsuunnittelija Lewis Butlerin ja aeropomo Marianne Hinstonin värväämisestä. Tämä trio tulee suunnittelemaan ensi vuoden T128-autoa.
Se, että Gascoyne pystyy edelleen houkuttelemaan entistä työväkeään mukaansa, menee hän sitten mihin talliin tahansa, todistaa inspiroivasta kyvystä johtaa teknistä ryhmää parhain tavoin. Force Indian huippuinsinöörien ohella Gascoyne nappasi Toyotalta mukaansa tämän hetken teknisen johtajan Dieter Gassin ja kilpainsinöörit Gianluca Pisanellon sekä Juan Pablo Ramirezin.
Force Indian tekniselle ryhmälle Lotuksen kaappaus on valtava takaisku. Smith joutuu neuvottelemaan 12 kuukauden irtisanomisajastaan, kun Butler ja Hinston aloittivat heti Norfolkin tehtaalla.
Kisaa maalla
sekä ilmassa
Mallyan miehistö menetti vähän aiemmin jo teknisen johtajan James Keyn Sauberille.
Mallya ja Fernandes eivät todellakaan ole lähimpiä ystäviä. Molemmat edustavat aasialaisen liike-elämän uutta sukupolvea, mutta siinä missä Mallya peri omaisuuden United Breweries -panimon omistavalta perheeltään, Fernandes on hankkinut rikkautensa omatoimisesti perustamansa Air Asia -halpahintalentoyhtiön myötä.
Niinpä tämä rikas kaksikko kilpailee nyt monisäikeisesti niin radoilla, oikeussaleissa kuin Aasian taivaallakin, kun Fernandesin Air Asia laajentaa toimintaansa myös Mallya’n Kingfisher -valtakuntaan Intiaan.
Gascoyne sytytyslanka kahden tallin sotatilaan
Turun Sanomat 5.6 2010 22:08:26
Force Indian ja Lotuksen formula 1 -tallit ovat ajautuneet avoimeen sotatilaan. Intialaispohatta Vijay Mallya ilmoitti ehdottomasti haastavansa Lotuksen oikeuteen, kun Tony Fernandes julkisti maanantaina värvänneensä kolme Force Indian huippuinsinööriä tiimiinsä.
Tiistaina Force India vastasi vähintään yhtä rajusti, kun vahvisti haastavansa Lotuksen ja Jean-Claude Migeotin tuulitunneliyritys Aerolabin oikeuteen Force Indian suunnittelutyön käyttämisestä T127-auton rakentamiseen.
Oikeusjupakka ei ole mikään uusi aihe, vaan se nousi tapetille jo siinä vaiheessa, kun Lotus näytti ensimmäiset kuvat autostaan medialle yli puoli vuotta sitten. Jo silloin Force India syytti brittitallia kopioinnista ja käynnisti oikeustoimet.
Oikeutta on jo istuttu ja Aerolab on ehtinyt puhdistaa Lotuksen maineen ilmoitettuaan olevansa yksin vastuussa T127-auton aerodynaamisesta kehityksestä ja siksi ainoa osapuoli, jota kohtaan Force Indian haaste kohdistuu.
Lisäksi käynnissä on myös toinen oikeusjuttu Aerolabin ja Force Indian välillä. Aerolab syyttää Force Indian jättäneen osittain maksamatta vuosien 2008 ja 2009 tuulitunnelityöstä aiheutuneet laskut.
Migeotin mukaan tämän vuoksi nämä kaksi yritystä päättivät yhteistyönsä, jolloin Migeotin tuulitunneli vapautui Lotuksen käyttöön. Tämä ennen Mike Gascoynen tekninen työryhmä oli toiminut Migeotin pienemmän ja tehottomamman Fondtech -yhtiön tiloissa.
Kahden F1-tiimin eripura juontaa juurensa siihen aikaan, kun Gascoyne julkistettiin Lotuksen kilpatoiminnan johtoon. Tuolloin Gascoyne riiteli Mallyan kanssa marraskuussa 2008 Force Indialta saamiensa potkujen korvaamisesta. Gascoyne vaati täyttä palkkaa sopimuskaudeltaan.
Brittilähteiden mukaan tämä riita ratkaistaan puoli vuotta sitten, kun Mallya suostui maksamaan suuren summan Gascoynelle, mutta epäselvää on, maksettiinko tuo raha koskaan vai ei.
Lotuksella katsotaan, että Force Indian uusi hyökkäys johtuu teknisen johtajan Mark Smithin, pääsuunnittelija Lewis Butlerin ja aeropomo Marianne Hinstonin värväämisestä. Tämä trio tulee suunnittelemaan ensi vuoden T128-autoa.
Se, että Gascoyne pystyy edelleen houkuttelemaan entistä työväkeään mukaansa, menee hän sitten mihin talliin tahansa, todistaa inspiroivasta kyvystä johtaa teknistä ryhmää parhain tavoin. Force Indian huippuinsinöörien ohella Gascoyne nappasi Toyotalta mukaansa tämän hetken teknisen johtajan Dieter Gassin ja kilpainsinöörit Gianluca Pisanellon sekä Juan Pablo Ramirezin.
Force Indian tekniselle ryhmälle Lotuksen kaappaus on valtava takaisku. Smith joutuu neuvottelemaan 12 kuukauden irtisanomisajastaan, kun Butler ja Hinston aloittivat heti Norfolkin tehtaalla.
Kisaa maalla
sekä ilmassa
Mallyan miehistö menetti vähän aiemmin jo teknisen johtajan James Keyn Sauberille.
Mallya ja Fernandes eivät todellakaan ole lähimpiä ystäviä. Molemmat edustavat aasialaisen liike-elämän uutta sukupolvea, mutta siinä missä Mallya peri omaisuuden United Breweries -panimon omistavalta perheeltään, Fernandes on hankkinut rikkautensa omatoimisesti perustamansa Air Asia -halpahintalentoyhtiön myötä.
Niinpä tämä rikas kaksikko kilpailee nyt monisäikeisesti niin radoilla, oikeussaleissa kuin Aasian taivaallakin, kun Fernandesin Air Asia laajentaa toimintaansa myös Mallya’n Kingfisher -valtakuntaan Intiaan.