Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
http://www.ts.fi/f1/uutiset/136597.html

Gascoyne sytytyslanka kahden tallin sotatilaan

Turun Sanomat 5.6 2010 22:08:26

Force Indian ja Lotuksen formula 1 -tallit ovat ajautuneet avoimeen sotatilaan. Intialaispohatta Vijay Mallya ilmoitti ehdottomasti haastavansa Lotuksen oikeuteen, kun Tony Fernandes julkisti maanantaina värvänneensä kolme Force Indian huippuinsinööriä tiimiinsä.

Tiistaina Force India vastasi vähintään yhtä rajusti, kun vahvisti haastavansa Lotuksen ja Jean-Claude Migeotin tuulitunneliyritys Aerolabin oikeuteen Force Indian suunnittelutyön käyttämisestä T127-auton rakentamiseen.

Oikeusjupakka ei ole mikään uusi aihe, vaan se nousi tapetille jo siinä vaiheessa, kun Lotus näytti ensimmäiset kuvat autostaan medialle yli puoli vuotta sitten. Jo silloin Force India syytti brittitallia kopioinnista ja käynnisti oikeustoimet.

Oikeutta on jo istuttu ja Aerolab on ehtinyt puhdistaa Lotuksen maineen ilmoitettuaan olevansa yksin vastuussa T127-auton aerodynaamisesta kehityksestä ja siksi ainoa osapuoli, jota kohtaan Force Indian haaste kohdistuu.

Lisäksi käynnissä on myös toinen oikeusjuttu Aerolabin ja Force Indian välillä. Aerolab syyttää Force Indian jättäneen osittain maksamatta vuosien 2008 ja 2009 tuulitunnelityöstä aiheutuneet laskut.

Migeotin mukaan tämän vuoksi nämä kaksi yritystä päättivät yhteistyönsä, jolloin Migeotin tuulitunneli vapautui Lotuksen käyttöön. Tämä ennen Mike Gascoynen tekninen työryhmä oli toiminut Migeotin pienemmän ja tehottomamman Fondtech -yhtiön tiloissa.

Kahden F1-tiimin eripura juontaa juurensa siihen aikaan, kun Gascoyne julkistettiin Lotuksen kilpatoiminnan johtoon. Tuolloin Gascoyne riiteli Mallyan kanssa marraskuussa 2008 Force Indialta saamiensa potkujen korvaamisesta. Gascoyne vaati täyttä palkkaa sopimuskaudeltaan.

Brittilähteiden mukaan tämä riita ratkaistaan puoli vuotta sitten, kun Mallya suostui maksamaan suuren summan Gascoynelle, mutta epäselvää on, maksettiinko tuo raha koskaan vai ei.

Lotuksella katsotaan, että Force Indian uusi hyökkäys johtuu teknisen johtajan Mark Smithin, pääsuunnittelija Lewis Butlerin ja aeropomo Marianne Hinstonin värväämisestä. Tämä trio tulee suunnittelemaan ensi vuoden T128-autoa.

Se, että Gascoyne pystyy edelleen houkuttelemaan entistä työväkeään mukaansa, menee hän sitten mihin talliin tahansa, todistaa inspiroivasta kyvystä johtaa teknistä ryhmää parhain tavoin. Force Indian huippuinsinöörien ohella Gascoyne nappasi Toyotalta mukaansa tämän hetken teknisen johtajan Dieter Gassin ja kilpainsinöörit Gianluca Pisanellon sekä Juan Pablo Ramirezin.

Force Indian tekniselle ryhmälle Lotuksen kaappaus on valtava takaisku. Smith joutuu neuvottelemaan 12 kuukauden irtisanomisajastaan, kun Butler ja Hinston aloittivat heti Norfolkin tehtaalla.
Kisaa maalla
sekä ilmassa

Mallyan miehistö menetti vähän aiemmin jo teknisen johtajan James Keyn Sauberille.

Mallya ja Fernandes eivät todellakaan ole lähimpiä ystäviä. Molemmat edustavat aasialaisen liike-elämän uutta sukupolvea, mutta siinä missä Mallya peri omaisuuden United Breweries -panimon omistavalta perheeltään, Fernandes on hankkinut rikkautensa omatoimisesti perustamansa Air Asia -halpahintalentoyhtiön myötä.

Niinpä tämä rikas kaksikko kilpailee nyt monisäikeisesti niin radoilla, oikeussaleissa kuin Aasian taivaallakin, kun Fernandesin Air Asia laajentaa toimintaansa myös Mallya’n Kingfisher -valtakuntaan Intiaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Gascoyne sytytyslanka kahden tallin sotatilaan

Turun Sanomat 5.6 2010 22:08:26
Heikki Kullalle ojennusta otsikkoon:

Lotuksella kiistaa kopioinnista

tai

Force Indialla mekaanikot muuttopuuhissa.

:D

Ilmeisesti Force Indian väki arvelee Lotuksen käyttäneen T127:n varhaista tuulitunnelimallia esittelevissä promootiokuvissa renkaita, jotka olisi otettu Force India VJM02:n varhaisesta tuulitunnelimallista, joka puolestaan jäi Aerolabin tuulitunneliin maksamattomien laskujen takia. Samaisten kuvien perusteella on Force Indialla myös arveltu Lotus T127:n varhaisen tuulitunnelimallin ja Force India VJM02:n varhaisen tuulitunnelimallin etusiipien muistuttavan toisiaan. Kiista koskee siis Lotus T127:n tuulitunnelimallia (tai siitä otettuja promootiokuvia), mutta ei käsittääkseni lainkaan Lotuksen tämän kauden auton valmista versiota.

Vijay Mallyalla ja Tony Fernandesilla on mitä ilmeisimmin erilaiset johtamistyylit palkollistensa suhteen. Fernandes on antanut Gascoynelle vapaat kädet ja Gascoyne tuntuu aidosti viihtyvän Lotuksella. Mieshän on jopa usein hyväntuulisen näköinen. Myönteisen työilmapiirin lisäksi Fernandes tarjoaa työntekijöilleen ilmeisesti kohtuullista palkkaakin, mikä selittänee Force Indian huippuinsinöörien halun siirtyä Lotuksen leipiin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Team Lotuksesta paistaa läpi tekemisen meininki ja halu palauttaa vanhat hyvät menestymisen ajat takaisin, toiminta on vapaamuotoisempaa, siellä ei ole (vielä) mclarenmaisia muodollisia prosesseja ja byrokratiaa. Gascoyne on velho(ei kuitenkaan Neweyn veroinen, ainakaan vielä) ja parhaimmillaan juuri pienissä talleissa (Jordan) joissa hän voi luoda kaiken tarvittavan ympärilleen miltei tyhjästä.:thumbup:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lotus arpoo vielä jatkaako Cosworthin koneilla vai yrittääkö päästä Renaultin tai Mersun asiakkaaksi.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=2188513&pos=no-tu

Tiistaina ilmestyneen Veikkaajan mukaan Heikki Kovalaisella saattaa olla ensi vuonna F1-autossaan jälleen Renault'n moottori.

Lotus etsii uutta moottorikumppania Cosworthin tilalle ja on aloittanut alustavat keskustelut Renault'n ja Mercedeksen kanssa.

Renault on kiinnostunut lisäämään Lotuksen moottoriasiakkaakseen, mutta Mercedes ei ole vielä päättänyt ensi kauden strategiaansa.

Kovalainen ajoi ensimmäisen F1-kautensa Renault-tallin autolla vuonna 2007 ennen kuin siirtyi kahdeksi kaudeksi McLarenille ja sieltä Lotukselle.

Lotuksen tekninen johtaja Mike Gascoyne haluaa kesäkuun aikana tiedon, mitä moottoria talli ensi kaudella käyttää.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Lotus voi vaihtaa Renaultin moottoreihin mutta pääseekö Heikki Kovalainen edes ajamaan Lotus-Renaultia on täysin eri asia.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Lotus voi vaihtaa Renaultin moottoreihin mutta pääseekö Heikki Kovalainen edes ajamaan Lotus-Renaultia on täysin eri asia.
Ihanaa! Arvasin, että taas on luettavana F1 analyysiä parhaasta A-ryhmästä kun näin, että APaksu on kirjoittanut Lotus-ketjuun. Näitä lisää! :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lotus voi vaihtaa Renaultin moottoreihin mutta pääseekö Heikki Kovalainen edes ajamaan Lotus-Renaultia on täysin eri asia.
Vaitatkö Heikin otteiden Lotuksella olleen heikkoja? Mitä hänen siellä ollessaan olisi pitänyt tehdä, jotta pitäisit suorituksia edes tyydyttävinä?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vaitatkö Heikin otteiden Lotuksella olleen heikkoja? Mitä hänen siellä ollessaan olisi pitänyt tehdä, jotta pitäisit suorituksia edes tyydyttävinä?
Vaikken ole APaksu, niin vastaan kuitenkin: pitäisi olla joku muu kuin Heikki Kovalainen.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Vaitatkö Heikin otteiden Lotuksella olleen heikkoja? Mitä hänen siellä ollessaan olisi pitänyt tehdä, jotta pitäisit suorituksia edes tyydyttävinä?
Olisi pitänyt keskittyä ajamiseen eikä käydä polkaisemassa forumistin muijaa? (En keksi mistä muualta tämä APaksun syvä antipatia voi olla peräisin :D)
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Olisi pitänyt keskittyä ajamiseen eikä käydä polkaisemassa forumistin muijaa? (En keksi mistä muualta tämä APaksun syvä antipatia voi olla peräisin :D)
Kait tässä viitataan mahdolliseen sopimusrikkomukseen Kovalaisen ja Briatoren kanssa.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kait tässä viitataan mahdolliseen sopimusrikkomukseen Kovalaisen ja Briatoren kanssa.
Renaultia varmastikin ihan kauheasti kiinnostaa koko tallin huonoon jamaan kikkaileen ex-tallipäällikön mahdolliset managerisopimusriidat...
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Tämmönen tapahtuma on vissii jääny täällä huomioimatta, oli Heikin Twitterissä ja Facebookin-fanisivullakin maininnat: linkki
Lotus kuskit siis pääsi kokeilemaan vanhoja hyviä Lotuksia.

heikin omassa ketjussa asiasta on jo tiedotettu miehen hardcore-fanien toimesta
Joo huomasin just...
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tämmönen tapahtuma on vissii jääny täällä huomioimatta, oli Heikin Twitterissä ja Facebookin-fanisivullakin maininnat: linkki
Lotus kuskit siis pääsi kokeilemaan vanhoja hyviä Lotuksia.
heikin omassa ketjussa asiasta on jo tiedotettu miehen hardcore-fani(e)n toimesta
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Lotus voi vaihtaa Renaultin moottoreihin mutta pääseekö Heikki Kovalainen edes ajamaan Lotus-Renaultia on täysin eri asia.
APasku on mielestään erittäin asiantuntevalla ja humoristisella linjalla :) Elä nyt pilkkaa Heikkiä, kun Kimiäkään ei saanut ;) Positiivista asiassa on, että olet ymmärtänyt kirjoitella edes johonkin, mikä liittyy jotenkin Heikkiin.

heikin omassa ketjussa asiasta on jo tiedotettu miehen hardcore-fani(e)n toimesta
Vastaa APaksu, että miksi seuraat Heikki-topikkeja, jos Kovalainen ahistaa niin paljon sinua? :D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitenkäs tämä liittyy siihen? Kun Renaultilla ja Briatorella ei ole mitään tekemistä keskenään, enää?
Tuskin sillä tosiaan on hirveästi vaikutusta. Renaultin asiakastallissa kun ajaa tälläkin hetkellä kuljettaja, joka on minun ymmärtääkseni yhä edelleen sopimussuhteessa Briatoren manageriyhtiöön.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
heikin omassa ketjussa asiasta on jo tiedotettu miehen hardcore-fani(e)n toimesta
En muuten edes tiennyt tätä, tarkkaan sä Heikkiä seuraat...

En ole mitään muuta seliltystä keksinyt APaksun Heikkisuhteelle kuin sen, että kaveri on Heikki itse. Trollaa täällä ja naureskelee itsekseen. Tai sitten se on Kimi ja Heikille vittuillakseen kirjoittaa.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
En muuten edes tiennyt tätä, tarkkaan sä Heikkiä seuraat...

En ole mitään muuta seliltystä keksinyt APaksun Heikkisuhteelle kuin sen, että kaveri on Heikki itse. Trollaa täällä ja naureskelee itsekseen. Tai sitten se on Kimi ja Heikille vittuillakseen kirjoittaa.
Heikki siis käynyt Jennin makkarissa :idea: :wink:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kanadan aika-ajot on nyt ajettu ja niinpä voin päivittää vertailuni Lotuksen iskukyvyn muutoksista muutamaan valikoituun tallin (Red Bull, Williams, Toro Rosso, Virgin, Hispania) nähden. Nämä ajat kertovat millaisia eroja tallien välille on syntynyt aika-ajoissa keskimäärin kilometriä kohden.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538 (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero McLareniin (Q3, Hamilton): 0,717s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Kanadan aika-ajotulosten vertailussa on poikkeuksellisesti mukana McLaren, jotta Lotuksen eroa kärkeen voidaan edelleen seurata.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös