Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tässä on päivitystä aiempiin laskelmiini, joissa Lotuksen vauhtia aika-ajoissa vertaillaan Red Bulliin, Williamsiin, Toro Rossoon ja Virginiin kunkin tallin nopeamman kuljettajan osalta suhteuttamalla kierrosajat ratojen pituuksiin. Luvut kertovat siis kuinka suuri ero autojen välille syntyy kilometrin matkalla kun kutakin autoa ajetaan niin lujaa kuin sillä pääsee.

Minun taskulaskimeni väittää, että Lotus olisi Turkissa kuronut Red Bullin, Williamsin ja Toro Rosson etumatkaa pienemmäksi kuin kertaakaan aiemmin tällä kaudella. Toisaalta Virgin on lähempänä Lotusta kuin Espanjassa. Williamsin kannalta Istanbulin aika-ajo meni huonosti, koska Barrichello joutui tunnustamaan Buemin paremmakseen.

Bahrainin GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)

Australian GP
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)

Malesian GP
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)

Kiinan GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)

Espanjan GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)

Monacon GP
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)

Turkin GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)

Istanbulin aika-ajoissa Trulli jäi Webberistä 3,942 sekuntia kierroksella, Buemista 1,964 sekuntia, Barrichellosta 1,845 sekuntia ja Glock jäi Trullista 0,507 sekuntia. Ja radan pituushan on 5,338 kilometriä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Lotus tarvitsee kipeästi omaa tekniikkaa autoon. Nykyinen hydrauliikka on katastrofi. Lotuksen ratkaisu jättää KERS pois on todennäköisesti se ainoa oikea. Cosworthin asiakkaille on tarjolla vain samantyylinen halppisversio kuin tämä hydrauliikkapaketti.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kuten edellä jo todettiin, "ei auta vaikka auto on kuinka paljon tahansa edellä vauhdissa, jos se ei kestä maalin". Lotus on Hispaniaa ja Virginiä nopeampi, mutta Lotus-autot keskeyttivät Istanbulissa ensimmäisenä uusista talleista, Virginin saadessa molemmat autonsa maaliin asti. Onneksi Lotukselle on tiedossa tässä kesän mittaan oma hydrauliikkajärjestelmä (tai ainakin sellaista on aiemmissa puheissa lupailtu).

Kovalainen ja Trulli keskeyttivät siis molemmat, mutta Heikin keskeytys on merkitty kierrosta myöhemmäksi kuin Jarnolla, joten lasketaan tämä kilpailu Kovalaisen eduksi. Lotus-kuskien kierrosajat eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska Trulli aloitti kilpailun kovemmalla renkaalla ja Kovalainen pehmeämmällä.

Tilanne Lotus-kuskien keskinäisessä kisassa Turkin GP:n jälkeen:
Aika-ajot: Kovalainen 3 -- Trulli 4
Kilpailut: Kovalainen 4 -- Trulli 3
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Joe Saward on julkistanut oman mielipiteensä Force Indian esittämistä vakoilusyytöksistä. Sawardin johtopäätös:

"A dispute over money or a spy scandal? The first option seems the more likely…"
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
No tämä "virhe" on kyllä pitkälti sisäänrakennettuna koko Lotuksen uudessa tulemisessa. Lotus F1 Racing toimii malesialaisrahoituksella ja Tony Fernandes on ilmeisesti onnistunut tekemään siitä jonkinasteisesti Malesian kansallisen projektin, jossa on tukijoukkoina mukana Malesian hallituskin.
Kävin huhtikuussa Malesiassa ja pistin merkille, että Lotusta hehkutettiin ihan älyttömästi ja yritettiin luoda vahvaa mielikuvaa nimenomaan malesialaisesta tallista ja merkistä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Taisivat kehua Turkissa suoranopeuden kehittyneen kun saivat uutta osaa (takasiipi ainakin vissiin). Muutenkin seuraavana vähemmän downforce-rata ja pitkät suorat, niin mielenkiintoista nähdä kaikkien kolmen uuden tallin ero eteenpäin :ahem: Mekaanisessa pidossa kuitenkaan ei liene niin suurta eroa hyviin autoihin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Taisivat kehua Turkissa suoranopeuden kehittyneen kun saivat uutta osaa (takasiipi ainakin vissiin). Muutenkin seuraavana vähemmän downforce-rata ja pitkät suorat, niin mielenkiintoista nähdä kaikkien kolmen uuden tallin ero eteenpäin :ahem: Mekaanisessa pidossa kuitenkaan ei liene niin suurta eroa hyviin autoihin.
Mutta häviötä saattaa tulla mukavasti Montrealin "isoista" kanttareista. En ole tosin tarkemmin kattonu miten Lotukset käyttäytyy kanttareiden päällä. Noh katsotaan nyt kuitenkin :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Muutenkin seuraavana vähemmän downforce-rata ja pitkät suorat, niin mielenkiintoista nähdä kaikkien kolmen uuden tallin ero eteenpäin :ahem: Mekaanisessa pidossa kuitenkaan ei liene niin suurta eroa hyviin autoihin.
Taitaa siinä mekaanisessa pidossakin olla vielä aika paljon kirittävää. Tai mitä nyt Monacon kierrosaikoja kattelee. Lähempänä kyllä todennäköisesti ovat. Kanttareiden ylitys on tärkeässä osassa. Hispania on muuten todella nopea suoralla. Lähes järjestään ovat speed trapissa live timingin top 5:ssä, joten sieltä saattavat Senna&Chandhok tulla ahdistelemaan Lotuksia ja Glockia.

Mielenkiintoinen pointti muuten Turkin lähdöstä. Peräpään autot liikkuivat vielä kun valo vaihtui jo vihreäksi. Hässäkän takia mm. Senna pääsi kiusaamaan Glockia melko pitkäksikin aikaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Taitaa siinä mekaanisessa pidossakin olla vielä aika paljon kirittävää. Tai mitä nyt Monacon kierrosaikoja kattelee. Lähempänä kyllä todennäköisesti ovat. Kanttareiden ylitys on tärkeässä osassa.
Prosentuaalisesti Monacossa (ja siellä oli vain noin sekunti aika-ajossa eteenpäin) tarvitaan jatkuvasti mutkapitoa verrattuna Kanadaan. Mutta jep, sitten jää vielä kanttarikäyttäytyminen, suoranopeus (lienee hyvä Virginillä ja Hispanialla ainakin), ja jarrutkin. Olisi hienoa jos nopeampi Lotus (tai Virgin) olisi allekin sekunnin päässä hitaimmista vanhempien tiimien autoista, mutta todennäköisempänä pidän ettei ihan vielä ole :rolleyes:
Mutta saas katsoa, erikoisempi rata kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olisi hienoa jos nopeampi Lotus (tai Virgin) olisi allekin sekunnin päässä hitaimmista vanhempien tiimien autoista, mutta todennäköisempänä pidän ettei ihan vielä ole :rolleyes:
Mutta saas katsoa, erikoisempi rata kyseessä.
Joo ei välttämättä ihan noin lähellä, mutta tosiaan Montreal on ratana omanlaisensa, ja se on erittäin hyvä asia. Ei mennä vaan Tilkeringiltä toiselle jossa tiukentuvat puoliympyrämutkat ja multiapex-sykkyrät seuraavat toisiaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Kävin huhtikuussa Malesiassa ja pistin merkille, että Lotusta hehkutettiin ihan älyttömästi ja yritettiin luoda vahvaa mielikuvaa nimenomaan malesialaisesta tallista ja merkistä.
Viime vuoden lokakuussa Mike Gascoyne antoi haastattelun Lotus Enthusiast-verkkosivustolle ja kertoi, että Lotus F1 Racing pyrkii kehittymään kaikin puolin mahdollisimman malesialaiseksi talliksi. Toisaalta Gascoyne vakuuttaa, että Lotus F1 Racingillä on läheiset välit muihin Lotus-ryhmittymiin ja että he pyrkivät parhaansa mukaan kantamaan Lotus-nimeä sen ansaitsemalla kunnioituksella.

Tästäkin haastattelusta käy ilmi, että Lotus F1 Racingin suunnitelmissa on ollut alusta alkaen päämajan siirtäminen Malesiaan, Sepangin radan lähettyville. Talli aikoo kuitenkin jatkossakin säilyttää toimitilansa Englannissa, jotta autoja ja muuta välineistöä ei tarvitse rahdata Malesiaan asti Euroopan osakilpailujen välillä.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
[off-topic]
Oletteko Trulli94 ja Villeneuve88 sukua toisillenne? Kirjoitustyyli, paikkakunta ja nimimerkit on sen verran lähellä toisiaan. Kävi jo mielessä että Ville laittaa yksinpuhelua aikansa kuluksi :D
[/off-topic]
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
[off-topic]
Oletteko Trulli94 ja Villeneuve88 sukua toisillenne? Kirjoitustyyli, paikkakunta ja nimimerkit on sen verran lähellä toisiaan. Kävi jo mielessä että Ville laittaa yksinpuhelua aikansa kuluksi :D
[/off-topic]
Veljeksiä olemme.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Lotus julkisti fiksun vastauksen Force Indian syytöksille. Eivät ryhtyneet julkisudessa kiistelemään asiasta, joka voidaan ratkaista vain oikeussalissa. Gascoynehan on jo viime vuoden puolella kiistänyt kopioineensa mitään Force Indialta. Sääntömuutosten myötä tämän kauden autoissa täytyy olla aiempaa suurempi bensatankki ja pidempi akseliväli, joten Force Indian vanhasta tuulitunnelimallista ei olisi ollut Lotukselle hyötyä. Se, että Lotus on houkutellut palvelukseensa Force Indian pääsuunnittelijan, riittää kyllä selittämään miksi Vijay Mallya nyt kalisuttaa sapeliaan.

Force India on ollut tällä kaudella kuudenneksi paras talli -- edellään vain McLaren, Red Bull, Ferrari, Mercedes ja Renault. Kun Force Indian pääsuunnittelija Mark Smith ilmoittaa erovansa nyt, muiden tallien alkaessa jo suunnitella ensi vuoden autojaan, ei se varmaankaan lupaa hyvää Force Indian ensi kauden menestykselle. Vastaavasti odotukset Lotuksen ensi kauden auton onnistumisesta tietystikin lisääntyvät, kun huipputason suunnittelijoita siirtyy Force Indialta Lotukselle.

Noinkohan Lotus jo ensi kaudella päihittää Force Indian? :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös