Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mikäli Sauberin pulmat jatkuvat koko kauden, niin tsäkällä Lotus voi päästä jopa edelle tallien kisassa.
Siinä kyllä tarvittaisiin aikamoista jatkuvien epäonnistumisten kierrettä Sauberille. Sauber sai hyvin toimivan aerodynamiikkapäivityksen Barcelonaan ja on tällä kaudella vauhtinsa puolesta Lotuksen ulottumattomissa, kuten muutkin vakiintuneista talleista. Sauber on rakentanut tämän kauden autonsa Bemarin monivuotisen F1-kehitystyön perustalle. Lotus puolestaan aloitti tämän kauden suunnittelutyönsä viimeisenä uusista talleista ja sai suuren osan palkkaamastaan henkilöstöstä työn touhuun vasta vuodenvaihteen jälkeen. Lotuksen nykyinen vauhti kuvastaa tätä kehitystyöhön käytetyn ajan vähäisyyttä.

Ensi kaudella tilanne saattaa olla toisenlainen. Esimerkiksi Sauber saattaa satsata resurssejaan aika pitkäänkin tämän kauden autonsa hyväksi ensi vuoden auton kustannuksella, koska sponsorituen saaminen on nyt Sauberille ensiarvoisen tärkeää. Lotuksella taas taitavat rahoitus- ja sponsoriasiat olla jo kunnossa, joten Lotuksella on nyt varaa kääntää kehitystyö seuraavan kauden autoon.

Todella nopeaa autoa ei Lotukselta voi vielä ensi kaudeksi odottaa, koska on kuitenkin vissi ero sen välillä, kun rakennetaan ensimmäistä kertaa hyvä auto tai kun on jo tehty hyvä auto ja rakennetaan sen pohjalta yksityiskohtia hiomalla todella nopea auto seuraavalle kaudelle. Lotus tekee ensimmäistä hyvää autoaan ensi kaudelle, kun taas esimerkiksi Red Bullilla oli hyvä auto viime kaudella ja sen pohjalta rakennettu Red Bull-auto on tänä vuonna ollut todella nopea.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Siinä kyllä tarvittaisiin aikamoista jatkuvien epäonnistumisten kierrettä Sauberille.
Sauberin suurin ongelma on erittäin heikko luotettavuus, ei auta vaikka auto on kuinka paljon tahansa edellä vauhdissa, jos se ei kestä maalin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Sauberin lisäksi luotettavuusongelmat ovat puraisseet kipeimmin Virginiä. Sauberilla on toistaiseksi tällä kaudella kaksi luokiteltua kilpailusijoitusta, Virginillä kolme, Hispanialla kuusi ja Lotuksella seitsemän. Virgin aloitti nopeimpana kokonaan uusista talleista ja näytti Barcelonassa ja Monacossa pysyvän kisavauhdiltaan päivitetyn Lotuksen tuntumassa, mutta paremman luotettavuutensa ansiosta superhidas Hispaniakin on sijoituksissa Virginin edellä.

Toisaalta Lotuksellakaan ei ole varaa jatkossa tunaroida kuten Barcelonassa, jossa eivät saaneet Heikki Kovalaisen autoa matkaan laisinkaan, tai Monacossa, jossa jumiutunut rengaspyssy pilasi Jarno Trullin kilpailun. Vaikka opiskelukausihan tämä Lotukselle on -- tehkööt siis virheitä nyt, jotta osaavat välttää niitä jatkossa. ;)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tony Fernandes on kertonut Turun Sanomille, että Lotus ei käytä KERS-järjestelmää ensi vuoden autossaan. Syynä on toisaalta se, että Lotus pyrkii tekemään mahdollisimman paljon ensi kauden autostaan omalla tehtaallaan, ja toisaalta myöskin se, että KERS:in vaikutukset auton painonjakautumiseen pakottaisivat Lotuksen aloittamaan T128-autonsa suunnittelun uudestaan alkupisteestä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei mikään yllätys. KERS:n myötä menisi kaikki ensi vuoden autoa suunnitelmat uusiksi eivätkä edes huipputallit onnistuneet järjestelmän kanssa viime vuonna. Todennäköisesti moni muukin talli tekee saman ratkaisun. Lisäksi on mahdollista, että muutama talli epäonnistuu KERS:n käyttöönotossa, mikä voi auttaa Lotusta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
KERS:n käyttämättömyydellä ensikaudella Lotus varmistaa paikkansa takarivissä, 10 sek 150hv boost merkkaa aika paljon kierrosajoissa ja ennenkaikkea ohituksissa, sääli.. :nope:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Brawn ja Red Bull pärjäsivät viime kaudella kohtalaisen hyvin ilman KERS:iä. KERS:in antamasta kiihdytysedusta oli hyötyä McLarenille ja Ferrarille starteissa, suoranopeuksissa ja ohituksissa, mutta painavuutensa takia KERS heikensi sitä käyttävien autojen ajettavuutta mutkissa.

Heikki Kovalaisella oli kaudella 2009 vaikeuksia McLarenin ajettavuuden kanssa erityisesti mutkissa, mutta tällä kaudella Heikki on vaikuttanut tyytyväiseltä Lotuksen ajettavuuteen. Lotuksen tähtäimessä taitaa olla ensi kaudella ylempi keskikasti, ja sinne pääsyyn ei välttämättä tarvita KERS:iä. Kuten SOKO ennustaa tuossä edellä, joillakin sinänsä hyvillä talleilla saattaa tulla vaikeuksia KERS-toteutuksensa kanssa (teknisiä vikoja, ongelmia auton tasapainon ja ajettavuuden kanssa), mikä voi koitua Lotuksen eduksi, jos Lotus vaan saa tehtyä ensi kaudeksi huomattavasti nykyistä kilpailukykyisemmän ja luotettavamman auton.

Ehkä Lotuksen tavoitteisiin sopiikin parhaiten, että pyrkivät tekemään ensi kaudelle aerodynamiikaltaan ja ajettavuudeltaan mahdollisimman tehokkaan auton. Kehittelevät vaan kaikessa rauhassa omia vahvuusalueitaan ja katselevat mitkä KERS-viritelmät toimivat ja mitkä eivät, jotta saavat kaudelle 2012 mahdollisimman onnistuneen KERS-toteutuksen. Ainakin se on parempi ratkaisu kuin tuhertaa ensi kausi halvalla hankitun, oikuttelevan ja tehottoman KERS-viritelmän kanssa, joka kaupan päälle pilaa painollaan auton ajettavuuden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brawn ja Red Bull pärjäsivät viime kaudella kohtalaisen hyvin ilman KERS:iä. KERS:in antamasta kiihdytysedusta oli hyötyä McLarenille ja Ferrarille starteissa, suoranopeuksissa ja ohituksissa, mutta painavuutensa takia KERS heikensi sitä käyttävien autojen ajettavuutta mutkissa.
Minimipainoa nostettiin 15kg viime kaudesta, joten KERS-autot eivät enää kärsi yhtä paljon. Nostetun boostin tehon kanssa se tarkoittaa, ettei KERSittömillä ole mitään sanomista sitä käyttäviä vastaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FIA tulee tarjoamaan pikkutalleille standardi-KERSiä polkuhintaan. Jos se on samanlaista sontaa kuin nämä kahden markan vaihteistot ja hydrauliikkajärjestelmät, niin Lotuksen voi tosiaan parempi olla ilman. Toinen vaihtoehto on yrittää kynsin hampain Williamsin kelkkaan ja pyrkiä saamaan käyttöön heidän järjestelmänsä sikäli kun talli Cosworth-käyttäjänä jatkaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Minimipainoa nostettiin 15kg viime kaudesta, joten KERS-autot eivät enää kärsi yhtä paljon. Nostetun boostin tehon kanssa se tarkoittaa, ettei KERSittömillä ole mitään sanomista sitä käyttäviä vastaan.
Äkkiseltään voisi olettaa, että tehon lähes kaksinkertaistuessa KERS muuttuisi painavammaksi, ei kevyemmäksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Tiedossahan on, että Lotus F1 Racing siirtää toimintansa ensi kaudeksi Englannista uuteen tehtaaseensa Malesiassa. Lisäksi julkisuudessa on ollut puhetta yhteistyön tiivistämisestä malesialaisen Lotus-autoja valmistavan Protonin kanssa.

Ehkäpä Lotuksen suunnitelmissa on kilpailla jo kaudella 2012 oman tehtaan valmistamilla moottoreilla ja omalla KERS-versiolla? :)
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Tiedossahan on, että Lotus F1 Racing siirtää toimintansa ensi kaudeksi Englannista uuteen tehtaaseensa Malesiassa. Lisäksi julkisuudessa on ollut puhetta yhteistyön tiivistämisestä malesialaisen Lotus-autoja valmistavan Protonin kanssa.

Ehkäpä Lotuksen suunnitelmissa on kilpailla jo kaudella 2012 oman tehtaan valmistamilla moottoreilla ja omalla KERS-versiolla? :)
Eikös moottorisäännöt muutu vasta kaudeksi 2013?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Eikös moottorisäännöt muutu vasta kaudeksi 2013?
Nykyinen moottoreiden kehittämiskielto ei ilmeisestikään koske KERS-laitteita. Esimerkiksi Williams näyttää kehittäneen omaa KERS-laitettaan moottorivalmistajastaan riippumatta. Sikäli Lotuksen oman KERS-laitteen valmistaminen voisi kai olla mahdollisuuksien rajoissa jopa ennen kautta 2013.

Kun Lotus F1 Racing hyväksyttiin mukaan Formuloihin, oli uutisissa muistaakseni jotain juttua (mahdollisesti Tony Fernandesia haastateltaessa) pitkän tähtäimen suunnitelmista saada Lotukselle Protonin valmistama moottori. Mistään tietystä vuodesta en muista tässä yhteydessä olleen puhetta, mutta Lotuksella on selvästikin tavoitteena kehittyä mahdollisimman omavaraiseksi F1-talliksi.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Tiedossahan on, että Lotus F1 Racing siirtää toimintansa ensi kaudeksi Englannista uuteen tehtaaseensa Malesiassa. Lisäksi julkisuudessa on ollut puhetta yhteistyön tiivistämisestä malesialaisen Lotus-autoja valmistavan Protonin kanssa.
Se olisi paha virhe, ei ole sattumaa että suurin osa talleista toimii Englannissa.
Siellä löytyy kaikki tärkeimmät formula-osaajat/alihankkijat.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Se olisi paha virhe, ei ole sattumaa että suurin osa talleista toimii Englannissa.
Siellä löytyy kaikki tärkeimmät formula-osaajat/alihankkijat.
No tämä "virhe" on kyllä pitkälti sisäänrakennettuna koko Lotuksen uudessa tulemisessa. Lotus F1 Racing toimii malesialaisrahoituksella ja Tony Fernandes on ilmeisesti onnistunut tekemään siitä jonkinasteisesti Malesian kansallisen projektin, jossa on tukijoukkoina mukana Malesian hallituskin.

F1-osaamista Malesiassa on luonnollisesti vähemmän kuin Englannissa, mutta eiköhän se osaaminen lisäänny lähivuosina juuri tämän Lotus F1 Racing-projektin myötä. Tai tällainen lienee ainakin tarkoitus -- koulutetaan malesialaisia insinöörejä F1-tietäjiksi ja tarjotaan käytännön harjoitusta Lotus F1 Racingin ja Protonin tehtailla. Ja malesialaisille F1-kuljettajillekin tästä uudesta Lotuksesta on epäilemättä tarkoitus tehdä tulevaisuudessa ponnahduslauta maailmanmaineeseen.

Team Lotuksella on menestyksekäs englantilainen perinne kilpa-autoilussa, mutta Mike Gascoynen, Jarno Trullin ja Heikki Kovalaisen rooli Lotus F1 Racing-tallissa ei ole ensisijaisesti tämän perinteen jatkaminen, vaan auttaminen kokonaan uuden malesialaisen F1-perinteen luomisessa. Näin suomalaisittain lienee samantekevää hehkutetaanko jossain F1-tallissa englantilaista vaiko malesialaista kansalliskiihkoa (tai saksalaista tai italialaista). Tärkeämpää on, että Heikki saa Lotuksella tilaisuuden parantaa McLaren-vuosina haalistunutta mainettaan nopeana ja luotettavana huipputason F1-kuskina. ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
No tämä "virhe" on kyllä pitkälti sisäänrakennettuna koko Lotuksen uudessa tulemisessa. Lotus F1 Racing toimii malesialaisrahoituksella ja Tony Fernandes on ilmeisesti onnistunut tekemään siitä jonkinasteisesti Malesian kansallisen projektin, jossa on tukijoukkoina mukana Malesian hallituskin.
Jne...
Jeps. Minusta ihan mielenkiintoista nähdä, mihin yltävät tekemällä eritavalla kuin valtaosa talleista.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Sen puolesta näyttää ihan hyvältä, että Lotus tekee pieniä parannuksia
kun taas Virgin ja Hispania eivät näytä edistyvän. Nyt Turkin ekan harjoituksen
jälkeen olivat 3 sekkaa Lotusta perässä:alppu:

mistä tuo riviväli tulee kun ei näy esikatselussa?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös