Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomat on haastatellut Heikki Kovalaista lyhyesti ja artikkelista käy ilmi, että Lotus saa kuin saakin Monacoon uuden takasiiven, mutta Turkkiin on luvassa vielä uusi kevyempi takasiipi.

Myös Silverstoneen on vielä tulossa päivitys, mutta sen jälkeen Lotus keskittää kehitystyön ensi vuoden autoonsa. Artikkelissa ei kerrota yksiselitteisesti sisältääkö Silverstonen päivitys parannuksia Lotuksen aerodynamiikkaan. Ainakin aiemmin Heikki on puhunut oman hydrauliikkajärjestelmän asentamisesta Lotukseen joskus kesällä.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Turun Sanomat on haastatellut Heikki Kovalaista lyhyesti ja artikkelista käy ilmi, että Lotus saa kuin saakin Monacoon uuden takasiiven, mutta Turkkiin on luvassa vielä uusi kevyempi takasiipi.

Myös Silverstoneen on vielä tulossa päivitys, mutta sen jälkeen Lotus keskittää kehitystyön ensi vuoden autoonsa. Artikkelissa ei kerrota yksiselitteisesti sisältääkö Silverstonen päivitys parannuksia Lotuksen aerodynamiikkaan. Ainakin aiemmin Heikki on puhunut oman hydrauliikkajärjestelmän asentamisesta Lotukseen joskus kesällä.
Niin, elikkä Silverstonen jälkeen alkaa ero muihin taas kasvaa. Toivottavasti Heikki pitää odotukset ensi kauden suhteen realistisina, ei ole mitään syytä odottaa että Lotus olisi ensi vuonnakaan juurikaan paremassa asemassa kuin nyt, varmasti lähempänä Williamsia mutta ei sillä vielä kuuhun mennä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Virginin ärhäkkä vastaus Lotuksen kehityshaasteeseen taisi yllättää Gascoynen. Nyt Lotuksella ei olekaan varaa keskittyä kaikessa rauhassa ensi vuoden autonsa kehitykseen, tai sitten Gascoyne antaa parhaan uuden tallin asemasta tulevan huomattavan rahasumman mennä Virginille. Lisäiskuna Gascoyne antaisi pomonsa joutua nöyryytetyksi drag-asussa Bransonin lentoyhtiön linjalla, jos Lotus jää tällä kaudella Virginiä huonommaksi.

Eli Gascoynella on kyllä nyt paineita jatkaa tämänvuotisen Lotuksen kehittämistä, vaikka se heikentäisikin Lotuksen kilpailukykyä ensi vuonna.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuinka paljon Lotuksen asemaa heikentää se, että nykyistä kehitettäisiin kauden loppuun asti? Säännöissä toki tullaan kieltämään tupladiffu, mutta voi sitä kait muita osia käyttää ens vuoden autoonkin...

Lähinnä siis kun ollaan perällä ja ens kaudella vielä tuskin kovin paljon parempaan pystytään, niin tuskin nykyisen kehityksen päättämisellä ja keskittymisellä ens kauteenkaan kauheasti parempaa saadaan vielä aikaan... Toki nykyinen Lotus on kait aika kyhäilty, joten voihan sielä olla tarpeita suuriinkin muutoksiin...

Itse toivon, että Lotus kehittyisi vielä sen verran, että saisi sen sekunnin puoltoista vielä kiinni, mikä näyttää olevan erona hitaimpiin vanhoista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuinka paljon Lotuksen asemaa heikentää se, että nykyistä kehitettäisiin kauden loppuun asti? Säännöissä toki tullaan kieltämään tupladiffu, mutta voi sitä kait muita osia käyttää ens vuoden autoonkin...

Lähinnä siis kun ollaan perällä ja ens kaudella vielä tuskin kovin paljon parempaan pystytään, niin tuskin nykyisen kehityksen päättämisellä ja keskittymisellä ens kauteenkaan kauheasti parempaa saadaan vielä aikaan... Toki nykyinen Lotus on kait aika kyhäilty, joten voihan sielä olla tarpeita suuriinkin muutoksiin...

Itse toivon, että Lotus kehittyisi vielä sen verran, että saisi sen sekunnin puoltoista vielä kiinni, mikä näyttää olevan erona hitaimpiin vanhoista.
Kyllä se taitaa olla niin että kaikki aika mikä käytetään nykyisen auton kehittämiseen on uuden auton kehittämisestä pois. Nykyisestä autosta menee varmasti romukoppaan suurin osa. Auto on sellainen kiireessä kyhätty raakile ettei siitä kannata säästää mitään minkä voisi kehittää uusiksi uutta autoa varten.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lotuksen erot Red Bulliin, Williamsiin, Toro Rossoon ja Virginiin aika-ajoissa:

Bahrainin GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)

Australian GP
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)

Malesian GP
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)

Kiinan GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)

Espanjan GP
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)

Monacon GP
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)


Poimin kustakin tallista vertailuun nopeamman kuljettajan ja suhteutin sitten kierrosajat radan pituuteen. Yllä olevat ajat kertovat siis tallien välille syntyneistä eroista kutakin huippuvauhtia ajettua kilometriä kohti.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Eli käytännössä Lotuksen kehitys askel on ollut yhtä hyvä, kuin Redbullin, koska sinne ero on pysynyt vakiona, mutta Williamsia on saatu selkeästi kiinni. Tosin Redbullit tainnu ajaa aina Q1 kovilla ja Lotus/Virgin aina pehmeillä Williams kai vähän vaihtelevasti, mutta lienee useimmiten pehmeillä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Red Bull on karannut Lotukselta vähän kauemmaksi kauden aloituksen jälkeen, mutta niinpä se Red Bull on tainnut kiskoa eroa kaikkiin muihinkin. Lotus näyttäisi saaneen hieman muita talleja kiinni Barcelonan päivityksellään, mutta kohta tämäkin ilo alkaa haihtua, kun Lotus keskittyy ensi kauden autoonsa. Saa nähdä kuinka kauan Virginillä jatketaan tämän kauden auton kehitystä.

Turkkiin Lotukselle on vielä tiedossa uusi takasiipi ja Silverstoneen tuleekin sitten ilmeisesti Lotuksen viimeinen merkittävämpi aerodynamiikkapäivitys tälle kaudelle. Turun Sanomat kertoo, että Lotuksella harkitaan moottorivalmistajan vaihtamista ensi kaudeksi, Cosworthista mahdollisesti Renaultiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Turkkiin Lotukselle on vielä tiedossa uusi takasiipi ja Silverstoneen tuleekin sitten ilmeisesti Lotuksen viimeinen merkittävämpi aerodynamiikkapäivitys tälle kaudelle. Turun Sanomat kertoo, että Lotuksella harkitaan moottorivalmistajan vaihtamista ensi kaudeksi, Cosworthista mahdollisesti Renaultiin.
Lisäksi Silverstoneen tulee muistaakseni Lotuksen omaa suunnittelua edustava hydrauliikkajärjestelmä. Onko vauhtiin vaikutusta, ei tietoa. Jos tieto moottorivalmistajan vaihtamisesta pitää paikkaan, mielestä kyseessä on vain positiivinen asia. Vaikkei Coshworth varmaan ihan umpisurkea ole, mutta asenne on kohdillaan etsiessä parhaita vaihtoehtoja. Paras vaihtoehtohan olisi Mercedes. Periaatteessa Mercedes voisi olla mahdollinenkin, koska tuskin Lotus haastaa emotallia vielä pariin kauteen ainakaan. Red Bullinhan sopimus taisi kaatua McLarenin vastusteluun, viimeistään Mersun oman tallin perustamiseen.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tuolla Monacon kisatopiikissa olikin jo keskustelua siitä, että Hispania uhkaa mennä Lotuksen ohi luokitelluissa kilpailusijoituksissa. Trullin torpedoitua Chandhokin haaveet kolmannestatoista sijasta Monacossa, Kovalaisen 13. sija Australiassa taitaa vielä kuitenkin pitää Lotuksen niukasti HRT:n edellä.

Lotuksen sijoitukset:
(1x) 13.
(1x) 14.
(2x) 15.
(3x) 17.

Hispanian sijoitukset:
(2x) 14.
(1x) 15.
(2x) 16.
(1x) 17.

Virginin sijoitukset:
(1x) 14.
(1x) 18.
(1x) 19.


KORJAUS:
pistesijoituksissa => luokitelluissa kilpailusijoituksissa
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tästä Chandhok-Trulli -kolarista tuli mieleen Toranosuke Takagin ja Esteban Tueron kolari Japanin GP:stä 1998. Takagi taisi silloin ajaa Tueron päälle viimeisessä shikaanissa aiheuttaen nuorelle argentiinalaislle F1-uran päättäneen niskavamman. Japanilainen oli vauhdissa myös kaudella 1999 Italian (?) GP:ssä jossa ajoi Arrowsillaan Luca Badoerin päälle. Badoer keskeytti heti, Takagi myöhemmin ulosajoon. Onko Karun Chandhokista tulossa 2000-luvun riskikuljettaja? Pahasti alkaa vaikuttaa siltä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tästä Chandhok-Trulli -kolarista tuli mieleen Toranosuke Takagin ja Esteban Tueron kolari Japanin GP:stä 1998. Takagi taisi silloin ajaa Tueron päälle viimeisessä shikaanissa aiheuttaen nuorelle argentiinalaislle F1-uran päättäneen niskavamman. Japanilainen oli vauhdissa myös kaudella 1999 Italian (?) GP:ssä jossa ajoi Arrowsillaan Luca Badoerin päälle. Badoer keskeytti heti, Takagi myöhemmin ulosajoon. Onko Karun Chandhokista tulossa 2000-luvun riskikuljettaja? Pahasti alkaa vaikuttaa siltä.
Mitäs väärää Chandhok muka teki tuossa yhteenajossa? :doubtful:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Joo ja 1998 Tuero ajoi Takagin päälle ja lähti vähän ilmalentoonkin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Autosport.com on haastatellut Lotuksen Mike Gascoynea. Gascoyne kertoo, että suunnittelutyön painopiste on jo siirtynyt Lotuksen ensi vuoden autoon, jota aletaan testata tuulitunnelissa piakkoin. Toisaalta Lotuksen tavoitteena on jättää tällä kaudella Virgin ja Hispania taakseen sekä antaa sponsoreille käsitys, että Lotus edistyy jatkuvasti, joten nykyisenkään auton kehittämistä ei hylätä kokonaan.

Lotukselle on luvassa Silverstoneen autoa keventävät hiilikuituripustukset, jotka ovat myös ensi vuoden autossa alusta alkaen. Lisäksi Gascoyne kertoo, että tämänkin kauden autoa testataan edelleen tuulitunnelissa, joten uusia aerodynamiikkapäivityksiäkin lienee vielä tulossa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Fiksua laittaa pääpaino ensi vuoden auton kehitykseen. Toisaalta ei ole järkevää lopettaa myöskään tämän vuoden kehitystä kokonaan. Mikäli Sauberin pulmat jatkuvat koko kauden, niin tsäkällä Lotus voi päästä jopa edelle tallien kisassa.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Onko Karun Chandhokista tulossa 2000-luvun riskikuljettaja? Pahasti alkaa vaikuttaa siltä.
Siis mitä? :nope:

Mieshän on ajanu paremmin kun kuuluisan sukulaisen omaava tallikavrinsa, eikä todellakaan ole ollut mikään riskikuljettaja, mihin väitteesi perustat?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Siis mitä? :nope:

Mieshän on ajanu paremmin kun kuuluisan sukulaisen omaava tallikavrinsa, eikä todellakaan ole ollut mikään riskikuljettaja, mihin väitteesi perustat?
Meni varmaan Trulli ja Chandhok sekaisin, siinä Monacon kolarissa...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös