Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
En tiedä olenko pintapuolinen fani vai en, mutta kyllä Fernandesin tiimi on tehnyt minuun vaikutuksen positiivisella asenteellaan tällä kaudella. Oli sen nimi sitten Lotus tai 1Malaysia Proton Group Engineering Team Lotus Motorsports Racing Cars logonaan kirkkovene.

:thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Eli Group Lotuksella ei ole mitään tekemistä esimerkiksi Häkkisen ajaman Lotus-tallin kanssa? Näin olen antanut asian ymmärtää. Jos 90-luvulla Lotuksen F1-talli on ostettu perustajan perikunnalta ja nyt myyty nimi Fernandesille, minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Tämä uusi Team Lotus on vanhan Lotuksen perillinen. Eihän siis Mercedestäkään voida sitten kutsua samaksi kuin Fangion aikaan, koska kyseessä on vain Mersun merkki Hondan luomassa organisaatiossa.

Minusta ainoa oikea Lotus F1-sarjassa on Fernandesin pyörittämä organisaatio, koska Team Lotus on Fernandesin käsissä. Jos Group Lotus tulee Artin kanssa F1:siin, sanoisin että lähinnä naurattavaa olisi käyttää Team Lotusta tai vastaava. Keksiköön oman muunnoksen Lotuksesta.

Brändejä omistetaan, myydään ja siirretään. Minusta tämä on normaalia liiketoimintaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eli Group Lotuksella ei ole mitään tekemistä esimerkiksi Häkkisen ajaman Lotus-tallin kanssa? Näin olen antanut asian ymmärtää. Jos 90-luvulla Lotuksen F1-talli on ostettu perustajan perikunnalta ja nyt myyty nimi Fernandesille, minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Tämä uusi Team Lotus on vanhan Lotuksen perillinen. Eihän siis Mercedestäkään voida sitten kutsua samaksi kuin Fangion aikaan, koska kyseessä on vain Mersun merkki Hondan luomassa organisaatiossa.

Minusta ainoa oikea Lotus F1-sarjassa on Fernandesin pyörittämä organisaatio, koska Team Lotus on Fernandesin käsissä. Jos Group Lotus tulee Artin kanssa F1:siin, sanoisin että lähinnä naurattavaa olisi käyttää Team Lotusta tai vastaava. Keksiköön oman muunnoksen Lotuksesta.
Eikös Fernandesin tallin toimitilatkin ole Norfolkissa, aivan kuten alkuperäiselläkin Team Lotuksella?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös Fernandesin tallin toimitilatkin ole Norfolkissa, aivan kuten alkuperäiselläkin Team Lotuksella?
On. Team Lotuksen vanha päämaja Ketteringham Hall on muuten Chapmanin suvun omistuksessa ja ainakin Joe Saward on spekuloinut mahdollisuudella, että Fernandes hankkisi tilat jälleen F1-tallin käyttöön.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli Group Lotuksella ei ole mitään tekemistä esimerkiksi Häkkisen ajaman Lotus-tallin kanssa?
Näin ei voida sanoa, sillä Collinsin ja Wrightin omistukseen siirtynyt talli oikeastaan selvisi Häkkisen debyyttivuodesta 1991 kaksikon ottaman lainan ja Lotus Carsin rahoittajien ansiosta.

Jo tämä mielestäni kertoo, että vaikka Group Lotus ja Team Lotus olivat eri yhtiöitä, niin niillä oli vielä kauan Chapmanin kuoleman jälkeenkin selkeä yhteys toisiinsa. Aivan kuten yhteiseltä perustajalta saattoi olettaa.

Nyt Fernandes sanoi, ettei hänen tallillaan tulevaisuudessa ole mitään tekemistä Chapmanin perustaman Lotus Carsin kanssa että "hän on nyt ottanut Lotuksen omiin käsiinsä". Eikö tämä viimeistään osoita tämän liikemiehen todellisen motivaation tämän farssin taustalle? Tämä on hänelle likaista bisnestä, eikä häntä manipuloivien sanojensa takaa oikeasti kiinnosta pätkääkään Chapmanin perintö ja Lotuksen hyvinvointi. Muuten hän olisi palauttanut Lotuksen oikealla nimellä ja logolla ykkösiin ja pysynyt hyvissä väleissä Chapmanin itsensä perustaman yhtiön kanssa.
Sue_me sanoi:
Eikös Fernandesin tallin toimitilatkin ole Norfolkissa, aivan kuten alkuperäiselläkin Team Lotuksella?
Fernandesin tiimi toimii tällä hetkellä Racing Technology Norfolkin tiloissa. RTN on rakentanut aiemmin mm. Lotus Sportisin toimeksiantona osia Lotus-urheiluautoihin, koska se sijaitsee melko lähellä Lotus Carsin tehdasta. Lotus Carsin tehtaan naapurissa puolestaan toimii Classic Team Lotus samaisessa rakennuksessa, jossa oli Team Lotuksen päämaja ennen tiimin siirtymistä Ketteringham Halliin 70-luvulla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nyt Fernandes sanoi, ettei hänen tallillaan tulevaisuudessa ole mitään tekemistä Chapmanin perustaman Lotus Carsin kanssa että "hän on nyt ottanut Lotuksen omiin käsiinsä". Eikö tämä viimeistään osoita tämän liikemiehen todellisen motivaation tämän farssin taustalle? Tämä on hänelle likaista bisnestä, eikä häntä manipuloivien sanojensa takaa oikeasti kiinnosta pätkääkään Chapmanin perintö ja Lotuksen hyvinvointi. Muuten hän olisi palauttanut Lotuksen oikealla nimellä ja logolla ykkösiin ja pysynyt hyvissä väleissä Chapmanin itsensä perustaman yhtiön kanssa.
Melko jäykästi sanottu.

Lotuksen autonvalmistus ja F1 tiimi vain ovat nykyään ja olivat jo aiemminkin eri yksiköitä, joten ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Luulisi Lotuksen autonvalmistuspuolenkin olevan tyytyväinen kun saavat ilmaista mainosta F1:stä. Vielä jos tallin, kuten odottaa sopii, menestyskäyrä on nousujohteinen tulevaisuudessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt Fernandes sanoi, ettei hänen tallillaan tulevaisuudessa ole mitään tekemistä Chapmanin perustaman Lotus Carsin kanssa että "hän on nyt ottanut Lotuksen omiin käsiinsä". Eikö tämä viimeistään osoita tämän liikemiehen todellisen motivaation tämän farssin taustalle? Tämä on hänelle likaista bisnestä, eikä häntä manipuloivien sanojensa takaa oikeasti kiinnosta pätkääkään Chapmanin perintö ja Lotuksen hyvinvointi. Muuten hän olisi palauttanut Lotuksen oikealla nimellä ja logolla ykkösiin ja pysynyt hyvissä väleissä Chapmanin itsensä perustaman yhtiön kanssa.
Tämähän oli alkuperäinen suunnitelma, ja yhteistyötä tehtiinkin mm. GT4-Evoran kehitystyössä, jossa avustivat Jarno Trulli ja hänen kisainsinöörinsä Gianluca Pisanello. Samoin Fernandes oli avoin muullekin yhteistyölle ja oli muistaakseni jopa kiinnostunut mahdollisuudesta, jossa Group Lotus hankkisi F1-tallista osaomistuksen. Se, kuka pelaa likaista peliä ja missä vaiheessa on ainakin minulle hyvin epäselvää. Se taas on tiedossa, että vain yksi tahoista on tehnyt riittävät investoinnit ja kyennyt hankkimaan riittävän tuen luodakseen F1-tallin, eikä se ole Group Lotus.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Fernandes oli avoin muullekin yhteistyölle ja oli muistaakseni jopa kiinnostunut mahdollisuudesta, jossa Group Lotus hankkisi F1-tallista osaomistuksen.
En tällaisesta ehdotuksesta ole tietoinen ja vaikka sitä olisi väläytettykin, niin tuskin se missään vaiheessa vaikutti Lotuksen kannalta houkuttelevalta tarjoukselta. Lotus Carsin edustajat kun olivat jo ennen vuoden vaihdetta melkoisen tuskastuneita Fernandesin toimintaan ja ainoa syy miksi tänä vuonna mukana on edes jonkinlainen Lotus-mukaelma oli, koska Proton pakotti heidät myymään nimeämisoikeuden Fernandesille. Lotuksen kannalta täytyy toki sanoa, että kyseessä oli ilmeisen hyvä kauppa, koska Fernandes käytännössä rahoittaa vielä ensi vuonnakin Lotuksen IndyCar-, GP2- ja GP3-projektit tämän kauden lisenssimaksullaan. Se varmasti häntä nyt niin paljon sapettaakin. :D
Se taas on tiedossa, että vain yksi tahoista on tehnyt riittävät investoinnit ja kyennyt hankkimaan riittävän tuen luodakseen F1-tallin, eikä se ole Group Lotus.
Tuo on aika hurjasti sanottu ottaen huomioon että Behar tuli Lotukselle vasta vuosi sitten. Ja yksi hänen tehtävistään oli tuoda Lotus takaisin moottoriurheiluun. Sen hän on näinkin lyhyessä ajassa tehnyt ja ilman Fernandesin sotkeutumista olisi varmasti myös tuonut Lotuksen oikealla ja vähemmän skandaalinkäryisellä tavalla ykkösiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo on aika hurjasti sanottu ottaen huomioon että Behar tuli Lotukselle vasta vuosi sitten. Ja yksi hänen tehtävistään oli tuoda Lotus takaisin moottoriurheiluun. Sen hän on näinkin lyhyessä ajassa tehnyt ja ilman Fernandesin sotkeutumista olisi varmasti myös tuonut Lotuksen oikealla ja vähemmän skandaalinkäryisellä tavalla ykkösiin.
Oikea ja vähemmän skandaalinkäryinen tapa on lyöttäytyä yhteen ranskalaisen pikkuformulatallin kanssa ja tehdä autot Saksassa? Ok.

Lotus Carsin edustajat kun olivat jo ennen vuoden vaihdetta melkoisen tuskastuneita Fernandesin toimintaan ja ainoa syy miksi tänä vuonna mukana on edes jonkinlainen Lotus-mukaelma oli, koska Proton pakotti heidät myymään nimeämisoikeuden Fernandesille.
Olisi kiva kuulla vihdoin jotain konkreettista siitä, mikä Fernandesin toiminnassa on näin tuskastuttanut. Tämä tuskastuminen täsmää ilmeisen hyvin ajankohtaan, jolloin Bahar on Lotuksen palvelukseen astunut ja ongelma vaikuttaa enemmän egojen yhteentörmäykseltä kuin asiakysymyksistä tuskastumiselta. Samoin ihmetyttää se, että jos lisenssi myytiin ainoastaan Protonin vaatimuksesta ja sillä todella tällainen valta on Group Lotukseen, miksei emoyhtiö puutu kummankaan tahon toimiin nyt.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En tällaisesta ehdotuksesta ole tietoinen ja vaikka sitä olisi väläytettykin, niin tuskin se missään vaiheessa vaikutti Lotuksen kannalta houkuttelevalta tarjoukselta.
Tähän vielä palatakseni, Fernandes jutteli tällaisia eilen lehdistötilaisuudessa:

Q. (Mark Fogarty) So then how do you claim heritage, because you've pointed out that Team Lotus and Group Lotus were separate entities, but in fact back in Colin Chapman's day they were quite symbiotic, so don't you need Group Lotus to have some sort of direct involvement in your team to be able to be actually able to claim the lineage?

TF: I don't want to go into the legal side of it, but there were two separate companies and two very separate pools of goodwill. Of course they co-operated and of course we would like to co-operate but if Group Lotus doesn't want to then there's not much we can do about it. That's not to say that they won't, I think it makes sense, and maybe the ownership will come under one anyway in due time. So there was co-operation but there was never ownership and there was never racing by Group Lotus and vice versa, Team Lotus never manufactured cars.

Q. (Mark Fogarty) So is there any prospect of Group Lotus getting heavily involved?

TF: The door is always open. It makes sense if they did. If I was sitting there and there was a Formula One team that's going around the world with twenty races, promoting a brand, if I was the CEO, I would definitely want to get involved, especially if I'm not putting any money in it.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Oikea ja vähemmän skandaalinkäryinen tapa on lyöttäytyä yhteen ranskalaisen pikkuformulatallin kanssa ja tehdä autot Saksassa? Ok.
Lotuksen omalla tallilla olisi ollut alusta asti käytössään alkuperäinen merkki ja suora yhteys Colin Chapmaniin sekä luonnollisesti Lotuksen urheiluautoihin. Fernandesin tiimillä ei ole näistä vieläkään mitään. Tai noh, on hän sen verran kestittänyt ja voidellut Clive Chapmania, että kai sitä jonkinlaiseksi yhteydeksi voi sanoa...
Olisi kiva kuulla vihdoin jotain konkreettista siitä, mikä Fernandesin toiminnassa on näin tuskastuttanut. Tämä tuskastuminen täsmää ilmeisen hyvin ajankohtaan, jolloin Bahar on Lotuksen palvelukseen astunut ja ongelma vaikuttaa enemmän egojen yhteentörmäykseltä kuin asiakysymyksistä tuskastumiselta.
Kukaan ei ole tainnut mitään konkreettista esittää, mutta jos hieman saa spekuloida, niin uskon Baharin kohdalta kyllä kysymyksen olevan ihan yhdestä selkeästä asiasta. Hänet tosiaan otettiin Lotukselle tekemään siitä Malesian Ferrari, mutta tämä yllättäen ovelle ilmestynyt äpärä sotki hänen suunnitelmansa. Baher luultavasti ajattelee, että mikäli malesialaiset ja Proton haluaa Fernandesin pyörittävän Lotuksen moottoriurheilutoimintaa - siihen Fernandes kieltämättä pyrkii, niin miksi hänet edes pestiinsä palkattiin?

Varmasti asiaan vaikuttaa myös luottamuspula näiden kahden välillä ja siihen Fernandes haastattelussa viittasikin:
Autosport - 24.9.2010 sanoi:
Q. Will you having the Team Lotus name at least give you some more control over your future?

TF: Yes, of course. That was the main motivation. When you are spending £55 million it is a bit scary if someone else is controlling your own destiny.
Jos Fernandes tosiaan oli halukas tekemään yhteistyötä Lotuksen kanssa, niin miksi se sitten olisi hänen kannaltaa pelottavaa, että Lotus hallitsisi edes yhtä osaa tiimistä? Yksistään tuon kommentin perusteella on minusta varsin selvää, ettei Fernandes halunnut tehdä Lotuksen kanssa yhteistyötä, koska se ei hyödyttänyt häntä kaupallisesti. Hän haluaa pitää kaikki langat omissa käsissään.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Varmasti asiaan vaikuttaa myös luottamuspula näiden kahden välillä ja siihen Fernandes haastattelussa viittasikin:Jos Fernandes tosiaan oli halukas tekemään yhteistyötä Lotuksen kanssa, niin miksi se sitten olisi hänen kannaltaa pelottavaa, että Lotus hallitsisi edes yhtä osaa tiimistä? Yksistään tuon kommentin perusteella on minusta varsin selvää, ettei Fernandes halunnut tehdä Lotuksen kanssa yhteistyötä, koska se ei hyödyttänyt häntä kaupallisesti.
Fernandesin kannalta ajateltuna hän rakentaa F1-tallia tietyn brandin varaan (joka samalla saa ilmaista mainosta, piti siitä tai ei niin F1-Lotus on saanut hyvän vastaanoton, mikä näkyy myös suuren yleisön tukena Fernandesille tässä asiassa - maailmassa on paljon meitä pinnallisia F1-faneja), jonka toinen taho olisi voinut halutessaan ottaa pois. Samoin kuten Fernandes sanoo, on talliin investoitu melkoisesti, joista Group Lotukselta ei ole tullut ropoakaan. Fernandes olisi voinut joutua tilanteeseen, jossa Group Lotus käyttää brandia kiristämään itselleen päätäntävaltaa tallin asioista kantamatta osaansa riskistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Fernandes olisi voinut joutua tilanteeseen, jossa Group Lotus käyttää brandia kiristämään itselleen päätäntävaltaa tallin asioista kantamatta osaansa riskistä.
Tähän asemaan Fernandes olisi kuitenkin itse itsensä ajanut, eikä syyllistä olisi siksi tarvinnut kaukaa hakea. Tuskin häntä kukaan pakotti leikkiin Lotuksen nimellä lähtemään. Sehän Group Lotuksen yksi alkuperäisistä argumenteistä oli, ettei Fernandesilla ollut mitään oikeutta lähteä vaatimaan itselleen heidän hallussaan ollutta brändiä.

Ja toki tuossakin tilanteessa olisivat F1-fanit hädissään odottaneen Protonin selvittävän koko sotkun. Ihan kuten nytkin. Protonin syytähän tämä pelleily on, koska lähtivät Fernandesia tukemaan.

Suurin osa alkuperäisen Lotus-faneista on vuodesta 1994 asti pitänyt tärkeänä, että ainoa edelleen olemassaoleva osa Chapmanin Lotus-perinnöstä on mahdollisen uuden Lotuksen toiminnassa mukana. Ei tarvitse mennä tämän keskustelun ensimmäistä sivua kauemmas kuin kyseinen asia tulee esille. Ja niinhän tämä projektikin massoille myytiin. Fernandes epäilemättä käytti Proton-kytköksiään ja keskusteli asiasta asianosaisten kanssa, mutta Lotuksella ja Baherilla on omat suunnitelmansa. Lotus-fanina pidin alusta asti Fernandesin tyyliä pakotettuna ja nyt se on jo muuttunut vastenmieliseksi, koska talvella mainitut pelot Lotuksen brändin kaappaamisesta ja hämärtämisestä ovat käyneet enemmän kuin toteen ja härskimmäksi vaan näyttää touhu menevän...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
En tällaisesta ehdotuksesta ole tietoinen ja vaikka sitä olisi väläytettykin, niin tuskin se missään vaiheessa vaikutti Lotuksen kannalta houkuttelevalta tarjoukselta. Lotus Carsin edustajat kun olivat jo ennen vuoden vaihdetta melkoisen tuskastuneita Fernandesin toimintaan ja ainoa syy miksi tänä vuonna mukana on edes jonkinlainen Lotus-mukaelma oli, koska Proton pakotti heidät myymään nimeämisoikeuden Fernandesille. Lotuksen kannalta täytyy toki sanoa, että kyseessä oli ilmeisen hyvä kauppa, koska Fernandes käytännössä rahoittaa vielä ensi vuonnakin Lotuksen IndyCar-, GP2- ja GP3-projektit tämän kauden lisenssimaksullaan. Se varmasti häntä nyt niin paljon sapettaakin. :D
Tuo on aika hurjasti sanottu ottaen huomioon että Behar tuli Lotukselle vasta vuosi sitten. Ja yksi hänen tehtävistään oli tuoda Lotus takaisin moottoriurheiluun. Sen hän on näinkin lyhyessä ajassa tehnyt ja ilman Fernandesin sotkeutumista olisi varmasti myös tuonut Lotuksen oikealla ja vähemmän skandaalinkäryisellä tavalla ykkösiin.
Kyllä kiihkoat Group Lotuksen puolta. Ihme settiä :D Ensiksi aliarvioit uuden Lotuksen fanit ja nyt väität, että Lotus tuli skandaalinkäryisellä tavalla ykkösiin. Kukaan (sinua ja Group Lotusta lukuunottamatta) ei ole Lotuksen paluuta nähnyt negatiivisena asiana. Tallista huokuu huumorintaju, joka on tarttunut jopa kuljettajiin. Itse asiassa Fernanezin jengi on rentoa. Itse asiassa pidän jopa tallipäälliköstä mediakuvan perusteella, koska hänellä on huumorintajua sekä iloisuutta.

CARTerille kysymys, kuinka moni talli F1:ssä on nykyään, ketkä ei ajattele rahaa. Red Bullkaan ei ole muuten vain polttamassa rahoja, joten tuskin Team Lotuksenkaan omistajat. Luuletko, että TEAM LOTUS maksaa nyt GROUP LOTUKSELLE sellaisia summia, että niillä rahoitellaan Satot yms.. Alkaa jo pistää naurattamaan. Taitaa Group Lotusta (ja sinua) sapettaa, että muut ostivat Lotuksen F1-tallin (käytännössä nimen) ja ovat nyt ehkä vakavammin otettavista tulokastalleista. Itse näen projektissa pitkäkestoisen projektin tunnusmerkkejä.

No Lotus Cars on voinut olla yksi rahoittajista ja sponsoreista Mikan aikaan, mutta silti erillisiä yksiköitä. Eihän Marlborollakaan ole mitään oikeuksia omia McLarenin menestyksiä 80/90-luvuilta, jos perustaavat tallin. Joka tapauksessa, minusta tämä on ainakin selvää pässin lihaan. Kaudella 2012 saattaa olla kaksi Colin Chapmanin perinnöstä tullutta tallia, Team Lotus (nykyinen Lotus F1 Racing) sekä Group Lotus ART Lotus Engineering-hässäkkä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Tähän asemaan Fernandes olisi kuitenkin itse itsensä ajanut, eikä syyllistä olisi siksi tarvinnut kaukaa hakea. Tuskin häntä kukaan pakotti leikkiin Lotuksen nimellä lähtemään. Sehän Group Lotuksen yksi alkuperäisistä argumenteistä oli, ettei Fernandesilla ollut mitään oikeutta lähteä vaatimaan itselleen heidän hallussaan ollutta brändiä.
En jaksaisi toistaa, mutta Group Lotuksella ei ole mitään oikeutta F1:ssä toimineeseen Lotus-brändiin. Oikeus on sen todennut ja nyt F1:sten Lotus-brändin omistaa Fernandes.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllä kiihkoat Group Lotuksen puolta. Ihme settiä :D
Ja te taas jaksatte puolustella identiteettivarasta. Ja luultavasti vain siksi että hän antoi Kovalaiselle suojatyöpaikan. Melkoista touhua. :rolleyes:

CARTerille kysymys, kuinka moni talli F1:ssä on nykyään, ketkä ei ajattele rahaa. Red Bullkaan ei ole muuten vain polttamassa rahoja, joten tuskin Team Lotuksenkaan omistajat.
Tietenkin kaikki ajattelevat rahaa. On kuitenkin Fernandesilta vain ilmeisen toimivaa suosion kalastelua väittää, että talli kovasti yrittää olla Lotus vain kunnioittaakseen Chapmanin elämäntyötä. Ja Red Bull ei tullut ykkösiin väittäen olevansa Auto Unioni tai All American Eagle.
No Lotus Cars on voinut olla yksi rahoittajista ja sponsoreista Mikan aikaan, mutta silti erillisiä yksiköitä. Eihän Marlborollakaan ole mitään oikeuksia omia McLarenin menestyksiä 80/90-luvuilta, jos perustaavat tallin.
Ei toki, mutta mikäli Marlboro perustaisi 13. tiimin - Marlboro Project 4:n, niin luuletko, etteivät he mainitsisi olleensä yksi F1-historian merkittävimmistä vaikuttajista usean vuosikymmenen ajan? Riippuen EU:n nykyisestä lainsäädännöstä he varmasti menisivät jopa niin pitkälle, että he näyttäisivät valokuvia Fittipaldista, Laudaan, Prostiin, Sennaan ja Schumacheriin ja kertoisivat näiden olevan F1-mestareita.

Ja minäkin toistan itseäni, mutta uskon Lotus Carsilla kyllä olevan juridisen tarkastelun kestävät perusteet mainita esimerkiksi nettisivuillaan Lotuksen voittoista F1:ssä, Indianapolisissa, Le Mansissa ja rallissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tunnearvo ja kaikki muu mitä ei voi rahssa mitata

Jokaisella meistä tuntuu olevan oma käsityksensä mikä on "oikeasti" Lotus varsinkin F1-tallina.
Joillekin meistä ehkä riittäisi kello- tai WC-paperifirman rahoittama lotus f1:


Toki tähän Fernandesin nykyiseen 1Malaysia/Air Asia/mikä ...ttu lieneekään virallisesti? -tiiimiin on vain tyydyttävä oli se sitten kotimaaltaan vaikka vinkuintialainen.

Auto on kuitenkin monelle varsinkin miehelle enemmän kuin pelkkä kone, jolla siirrytään paikasta A paikkaan B.
Niin yksityis- kuin kilpa-autoihin on alusta alkaen liittynyt vahvasti tunnepuolta, varsinkin kansallis- sellaista.
Esim. kilpa-autoiluakin harrastaneen Emil Jellinekin kauniin tyttären muisto elää edelleen eräässä saks. automerkissä & nyk. F1-tallissa:


Malesialaisuudestaan huolimatta nykyinenkin Lotus käyttää ainakin minun mieltä vahvasti nostattavaa British Racing Green-väritystä.
Henkilökohtaisesti en ehtinyt näkemään alkup. Team Lotuksen menestyksen vuosia, mutta kuitenkin nämä britti-Lotukset:

ovat minulle samanlaisia englantilaisen hienostuneen yhteiskunnan ikoneita kuin esim.

Jaguar-F1-tallin epäonnistuminen oli jo minulle jonkinlainen kolaus.
En toki halua haastaaa riitaa tästä kansallisuusasiasta, vaan toivon, että hiljennymme lopuksi kuuntelemaan sen alkup. Team Lotuksen voiton päivien muistoksi Briitiläisen kansanyhteisön tunnushymniä:

http://www.youtube.com/watch?v=1XPHL4Q86t4
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tähän asemaan Fernandes olisi kuitenkin itse itsensä ajanut, eikä syyllistä olisi siksi tarvinnut kaukaa hakea. Tuskin häntä kukaan pakotti leikkiin Lotuksen nimellä lähtemään. Sehän Group Lotuksen yksi alkuperäisistä argumenteistä oli, ettei Fernandesilla ollut mitään oikeutta lähteä vaatimaan itselleen heidän hallussaan ollutta brändiä.
Ei sitä ainakaan tähän asti ole pidetty varkautena, että ostaa oikeudet nimen käyttöön. Tuli tuki hankkeelle nyt sitten Protonilta tai Group Lotukselta, pyyntöön on alun perin suostuttu ja ilman suostumusta tallia ei olisi koskaan Lotuksena tunnettu. Jos sukset ovat sen jälkeen menneet ristiin, niin kiristäjän ja kiristettävän osat menevät kyllä eri päin kuin tahdot antaa ymmärtää.

Minun on hankala ymmärtää sitä, miksi Bahar suhtautuu hankkeeseen niin vastahakoisesti. Jotta noin pieni valmistaja kuin Lotus on ylipäätään voi selvitä Ykkösissä, tarvitsee se varmasti ulkopuolista tukea, jonka Fernandes on suhteillaan Malesiaan saanut. Julkisuudessa Fernandes puhuu yhteistyön puolesta, joten joko kyseessä on varsin kaksinaamainen tyyppi (mistä ei ole CARTerin omien tuntemusten rinnalle todisteita) tai sitten vaatimukset ovat todella olleet liian suuria älykkäällä tavalla toimivalle tiimille hyväksyttäväksi. Mielenkiintoista on se, että Fernandes vihjaa haastatteluissaan Group Lotuksen ja F1-tiimin olevan hyvinkin mahdollisesti samassa omistuksessa tulevaisuudessa. Tämähän ratkaisisi jokseenkin kaikki ongelmat kerralla, kun jo viime vuosikymmenellä Group Lotusta oikeusjutun verran hiertäneet Team Lotus -oikeudet olisivat saman katon alla. Baharin kannalta ongelma olisi tällöin oman vaikutusvallan murenemisessa tekopyhän Lotuksen tulevaisuudesta huolestumisen sijaan.

Olet todennäköisesti oikeassa siinä, että Lotus Cars tuskin esittelisi merkin F1-historiaa nettisivuillaan ilman lupaa. Samoin minä luotan siihen, että toimintansa yritysostolla aloittanut suuren lentoyhtiön omistaja on tehnyt due diligencen ostamistaan oikeuksista sen verran hyvin, että tietää, onko hänellä laillinen oikeus laittaa ACBC-logo lentokoneensa kylkeen vai ei.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja te taas jaksatte puolustella identiteettivarasta. Ja luultavasti vain siksi että hän antoi Kovalaiselle suojatyöpaikan. Melkoista touhua. :rolleyes:
Identiteettivaras. Voi vittu.

Mikä varas se sellainen on, joka hankkii kaikki mahdolliset luvat ja oikeudet nimensä kayttöön? Ja kun kerran siihen on oikein oikeudenkin päätös, ettei Lotus Carsilla ole mitään (etu)oikeutta Team Lotus nimeen.

Ja jos mietitään kummalla onkaan enämpi tekemistä sen Lotuksen perinnön kanssa: F1-tiimillä, joka rakentaa omat autonsa (joka siis aikanaan se Colin Chapmanin intohimo) ja jonka virallinen nimi on Lotus Racing (vieläpä ensi kaudesta alkaen Team Lotus) vaiko Amerikkalaisella KV Racingilla, joka ajelee jonkun italialaisen lafkan rakentamalla pölynimurilla, joka on maalattu vihreäksi?

Ja kannatan tässä tilanteessa 1Malaysia Lotus F1 Racingia ihan sen takia, kun se nyt on kohtuullisen vaikuttava esiintyminen.

Suorastaan oksettavaa luettavaa tämä sivu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös