Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minusta on vähän hassua, että yhtäkkiä Lotus-nimeä ollaan tunkemassa vähän joka toiseen kilpasarjaan, kun sitä ei lähes pariin vuosikymmeneen näkynyt missään. Sinänsä hienoa, mutta miksi vasta nyt? Pitikö yhden Fernandesin ensin näyttää, että sillä voisi luoda positiivista julkisuutta? Olisivat lähteneet liikkeelle viisi vuotta sitten, niin tätä hulabaloota ei olisi koskaan syntynytkään.
Samaa olen ihmetellyt. Sehän näissä "oikean" Lotuksen monopostoprojekteissa on ihmeellistä tai huvittavaa tai erikoista, että kaikki ovat perinteisiä brand engineering -diilejä (paitsi IndyCar... vuonna 2012, ehkä), joissa Lotuksen itsensä vaikutus suorituksiin on äärimmäisen rajallinen. Minulle Fernandesin projektin viehätys on piillyt siinä, että toisin kuin tällaiset brändäysprojektit yleensä, tätä on rakennettu niin paljon alkuperäistä ideaa kunnioittaen kuin tyhjästä polkaistua ja rahoituksensa toiselta puolen maailmaa saavaa F1-tiimiä nyt voi. Tuettava F3-tallikin on kahden entisen Lotus-mekaanikon projekti.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämäntapaisenko haluaistte radalla nähdä? :doubtful:
Ei vaan jotain tämäntapaista:

Lotus julkaisee Pariisin autonäyttelyssä uutisia legendaarisen merkin vahvasta paluusta sekä formula- että urheiluautoradoille ja uusien GT2- ja LMP2-autojen ansiosta ennemmin tai myöhemmin myös Le Mansiin. GT2-projektin aihiona toimii tänä vuonna valmistunut Evora GT4 ja vuoden 2012 Le Mansin 24 tunnin ajoon tähtäävästä LMP2-projektista vastaa Peugeot'n 908 HDI:n suunnitellut Paolo Catone.

Yhteistyö yhdysvaltalaisen KV Racing Technologiesin kanssa jatkuu ja saattaa jopa laajeta kattamaan kaksi autoa. Tarkoittaako se, että ensi vuonna kokonainen Lotus-tiimi palaa Indianapolisiin 46-vuotta Jim Clarkin historiallisen voiton jälkeen?

GP2- ja GP3-yhteistyön ansiosta Lotus-merkki palaa myös vahvasti Euroopan formularadoille ja taistelee samantien mestaruuksista. Lotuksen taustalta löytyy GP3-mestaruuden tänä vuonna voittanut ART Grand Prix.
WebSlave sanoi:
Minusta on vähän hassua, että yhtäkkiä Lotus-nimeä ollaan tunkemassa vähän joka toiseen kilpasarjaan, kun sitä ei lähes pariin vuosikymmeneen näkynyt missään. Sinänsä hienoa, mutta miksi vasta nyt? Pitikö yhden Fernandesin ensin näyttää, että sillä voisi luoda positiivista julkisuutta?
Toiveajattelua, että yhdellä F1-tallilla olisi noin paljon vaikutusta niinkin ison yksikön kuin Lotus ja yhtiön kuin Protonin suunnitelmiin. Lotushan on suunnitellut näitä projekteja jo useamman vuoden ajan, mutta yhtiön taloudellisten realiteettien vuoksi niitä ei ole ollut mahdollista polkaista käyntiin. Työtä tähän suuntaan on kuitenkin tehty runsaasti siitä lähtien kun Proton Lotuksen osti. Tästä todisteena mm. Evoran GT4-auto, joka ehti olla suunnittelu- ja kehitysvaiheessa jonkin aikaa. Bahar palkattiin kokemuksensa ja näkemyksensä ansiosta johtamaan Lotusta ja sen moottoriurheilupaluuta viime syksynä, Fernandesin kanssa hänen palkkaamisellaan ei ollut mitään tekemistä, mutta kuten aiemmin mainitsin, uskon Baharin olleen hieman hämillään työnkuvastaan samalla kun Fernandes kaapi itselleen osaa Lotuksen maineesta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kunpa toinenkin brittimerkki Jaguar ryhdistyisi tuolla lailla ja joskus taas nähtäisiin jotain tällaista:
Ehkä nopeammin kuin uskallat toivoakaan. Tai ehkei kuitenkaan...

Jaguarin nykyisellä omistajalla intialaisella TATA:lla on kyllä ollut suunnitelmia palauttaa Jaguarin urheilullinen brändi takaisin moottoriurheiluun ja varsinkin Le Mansiin, josta Jaguar alkuaikoinaan tuli tunnetuksi. Merkki on ensi viikonlopun Petit Le Mansissa ensimmäistä kertaa mukana kahdella XKRS:llä. Myös mahdollisesta prototyypistä on ollut puhetta, mutta sitä tuskin ihan äkkiä radoilla nähdään. Ellei sitten Rocketsports yritä sovittaa Jaguarin moottoria Lolan perään...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ei vaan jotain tämäntapaista:
Lotus julkaisee Pariisin autonäyttelyssä uutisia legendaarisen merkin vahvasta paluusta sekä formula- että urheiluautoradoille ja uusien GT2- ja LMP2-autojen ansiosta ennemmin tai myöhemmin myös Le Mansiin. GT2-projektin aihiona toimii tänä vuonna valmistunut Evora GT4 ja vuoden 2012 Le Mansin 24 tunnin ajoon tähtäävästä LMP2-projektista vastaa Peugeot'n 908 HDI:n suunnitellut Paolo Catone.

.
Jos tämä Fernandesin omista Team Lotus ei ole vaikuttanut Group Lotuksen suunnitelmiin, miksi ruveta tappelemaan yleensä nimestä? Minusta tuntuu, että jo reilu vuosi sitten pantiin merkille, että Lotus F1 Racingista on nousemassa erittäin suosittu talli tulevaisuudessa. Tällä tappelulla Group Lotus voi kaivaa myös kuoppaa itselleen, voi saada monen fanin vihat jopa niskaansa. Faneillahan tarkoitan meitä pinnallisia faneja. Se taasen vaikuttaa suoraan jopa sponsoroinnin saatavuuteen. Tuskin CARTer tietää Group Lotuksen aivoituksia sen tarkemmin kun mekään, vaikka antaa ymmärtää.

Entä jos oikeus toteaa Team Lotuksen Fernandisille, saako Group Lotus käyttää edes mitään Lotus sanaa F1:ssä? Hyväksyneekö FIA edes kahta Lotus tallia?

Hauska yksityiskohta tuossa Group Lotuksen autossa on tyyppinumeronti :) Fernandesin kaara on T127 ja Group Lotuksen kyhäelmä Type 125. Yrittääkö Group Lotus väittää, että heidän auto on ensin suunniteltu? Minusta ei puhdasta sattumaa vaan tarkoituksella haettua.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Merkki on ensi viikonlopun Petit Le Mansissa ensimmäistä kertaa mukana kahdella XKRS:llä.
Kunhan tällä kertaa saisivat edes yhden auton lähtöruudukkoon asti.

Mukava nähdä Lotuksen kallistuneen coupen kannalle, mutta en käsitä miksi valitsivat P2:n isomman luokan sijasta. Jos siis ihan virallinen tehdastalli tulisi mukaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Entä jos oikeus toteaa Team Lotuksen Fernandisille, saako Group Lotus käyttää edes mitään Lotus sanaa F1:ssä? Hyväksyneekö FIA edes kahta Lotus tallia?
-Tuskin, kuten olen jo monesti tuonut esille absurdin esimerkin;
Saksan Daimler ei saa valmistaa autoja omalla Daimler-merkillä, koska intialaisella TATAlla on lisenssi siihen yksinoikeudella Jaguarin kautta. :jaska:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
-Tuskin, kuten olen jo monesti tuonut esille absurdin esimerkin;
Saksan Daimler ei saa valmistaa autoja omalla Daimler-merkillä, koska intialaisella TATAlla on lisenssi siihen yksinoikeudella Jaguarin kautta. :jaska:
Itseltä on jäänyt sanomasi huomaamatta aiemin, kiitos valaisusta!

Noista Group Lotuksen tehdaskuvista näkee, ettei paljon ole vaivaa nähty. Visualisointi on kuin 90-luvulta. Luulisi vakuuttavan yrittäjän laittavan peliin paremman tasoista kuvaa kuin noin rosoinen visualisointi.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Gottliebin aikana tehtaassa tehtiin Daimler-merkkisiä autoja, jonka lisenssin Gottlieb myi vähän ennen kuolemaansa Isoon-Britanniaan, jossa valmistus jatkui viime vuosiin asti Jaguarin sisarmerkkinä. Saksan Daimlerin tehtaalla Daimler-tuotenimestä luovuttiin melko pian Mercedeksen osoittautuessa paremmaksi (osittain kilpa-autoilun ansiosta). (sekavaa eikö?)
Koko juttu:
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30187&page=9
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toiveajattelua, että yhdellä F1-tallilla olisi noin paljon vaikutusta niinkin ison yksikön kuin Lotus ja yhtiön kuin Protonin suunnitelmiin.
Kuitenkin vielä vuosi sitten se/ne mielihyvin antoi Lotus-nimen Fernandesin projektin käyttöön. Sitten yht'äkkiä se ei enää olekaan heille OK, ja alkaa erilaisten projektien pikainen lanseeraaminen. Sano mitä sanot, niin kyllä ainakin minun nenääni haiskahtaa. Varsinkin kun luontevin tapa edetä olisi ollut Fernandesin kanssa. Olisivat olleet suoraan mukana ykkösissäkin. Nythän Lotus Group pelasi itsensä ulos F1:stä riippumatta siitä miten nimikiistassa käy.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tässä Proton kiistää David Huntin alunperinkään omistannen oikeuksia Team Lotus-nimeen:
"Since 1994, David Hunt has claimed to have acquired assets of Team Lotus, including its name, from the liquidator," said Proton.

"He has never raced as Lotus. Mr. Hunt's attempt to acquire the name Team Lotus was ineffective. Group Lotus is the owner of all rights in the "Lotus" automotive brand including those relating to Formula One."

Proton said Group Lotus had terminated its licencing agreement with Fernandes because of "flagrant and persistent breaches of the licence by 1 Malaysia Racing Team, which were damaging to the "Lotus" brand".

http://www.planetf1.com/news/18227/6405299/Tug-of-war-over-Lotus-name
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
"He has never raced as Lotus. Mr. Hunt's attempt to acquire the name Team Lotus was ineffective. Group Lotus is the owner of all rights in the "Lotus" automotive brand including those relating to Formula One."
Miten Group Lotus voi väittää, että Team Lotus ei ikinä ajanut kilpaa David Huntin omistuksessa? Hunt osti Lotuksen ennen kauden 1994 paria viimeistä kilpailua.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Proton jää nolosti kiinni valheesta valhee perään, mutta kaipa heillä on varaa tehdä itsestään pellejä.:D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli et olisi halunnut Lotuksen palaavan Indianapolisiin etkä nyt Euroopan formularadoille tai Le Mansiin? Miksi? Koska se nyt uhkaa Fernandesin narratiivia ja Kovalaisen F1-tiimiä?

Nyt hieman rotia näihin yhden rivin huuteluihin asiapuolella kiitos. :yuck:
Vice sanoi:
Mukava nähdä Lotuksen kallistuneen coupen kannalle, mutta en käsitä miksi valitsivat P2:n isomman luokan sijasta. Jos siis ihan virallinen tehdastalli tulisi mukaan.
LMP2 on asiakasprojekti. RML:stä olen kuullut sen yhteydessä mainittavan. Tehdaspanoksella, jos sellaista koskaan nähdää, voihan olla että Lotukselle riittää "porschet" eli hallita asiakkaan kautta, mutta varsin tehdasmaisesti LMP2- sekä GT:tä.

Lotus saattaa päätyä tekemään yhteistyötä Le Mans - seikkailuissaankin Toyotan kanssa, jonka paluu ranskalaiseen klassikkoon sveitsiläisen Rebellionin kanssa julkaistiin puolivahingossa ihan viime viikolla. Tuskin on sattumaa, että Toyotan asiakasmoottori on juurikin tarkoitettu LMP2-Coupen perään. ;)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
F1:n merkitys markkinoinnissa

Mikäköhän näistä italialaisista urheiluautomerkeistä on tunnetuin ja miksi?

F1-menestyksen tuoma maine on siis tavoittelemisen arvoista! :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mikäköhän näistä italialaisista urheiluautomerkeistä on tunnetuin ja miksi?
[/IMG]
F1-menestyksen tuoma maine on siis tavoittelemisen arvoista! :rolleyes:
On Ferrari varmasti tunnetuin, mutta kaipa olet myös arvioinut markkinoinnin vaikutukset markkinaosuuksiin segmenteittäin, volyymin ja kannattavuuteen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös