Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tehän saatte mun puolesta hyväksyä vaikka kiinalaisen piraatti-Lotus-tallin, mutta minusta nämä kuuluvat yhteen kuin paita & p...:

joten siksi olen tässä kiistassa ehkä aavistuksen Group Lotuksen puolella, vaikka silläkin on malesialainen omistaja.
No mutta moni muukii juttu kuuluisi oikeasti sinne sun tänne, sekä kimppaan sen ja sen kanssa. Mut mailma muuttuu ja siitä ei pääse mihkään :)
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
No mutta moni muukii juttu kuuluisi oikeasti sinne sun tänne, sekä kimppaan sen ja sen kanssa. Mut mailma muuttuu ja siitä ei pääse mihkään :)
Tolla lotuksen ja brittien symbolilla on yhtä paljon yhteistä kuin aston martinilla , foordilla ja toyotalla eli tehkää omat päätelmät siitä =)
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tässä on viimeisin päivitys Lotuksen aika-ajotulosten vertailuun. Vertailtavista talleista on valittu nopeampi kuski ja laskettu yhden kilometrin matkalla keskimäärin syntynyt ero.

Bahrain
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,947s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,718s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,581s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,020s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,538s (Lotuksen eduksi)

Australia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,920s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,700s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,596s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,150s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,326s (Lotuksen eduksi)

Malesia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q2, Vettel): 0,982s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,888s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Alguersuari): 0,652s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,023s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,727s (Lotuksen eduksi)

Kiina
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,888s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,670s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,615s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,022s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,196s (Lotuksen eduksi)

Espanja
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 1,005s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,546s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,534s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,172s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,446s (Lotuksen eduksi)

Monaco
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,978s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,503s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,085s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,424s (Lotuksen eduksi)

Turkki
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,739s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,346s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,368s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,095s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,192s (Lotuksen eduksi)

Kanada
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,657s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,413s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,300s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,162s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,286s (Lotuksen eduksi)

Eurooppa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,567s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,430s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,382s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,264s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,358s (Lotuksen eduksi)

Iso Britannia
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,812s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,556s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q1, Buemi): 0,424s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,063s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Chandhok): 0,368s (Lotuksen eduksi)

Saksa
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,829s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q2, Barrichello): 0,631s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,436s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,166s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,220s (Lotuksen eduksi)

Unkari
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,220s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q2, Hülkenberg): 0,649s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,507s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,016s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,518s (Lotuksen eduksi)

Belgia
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,742s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,625s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,387s
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Virginiin (Q2, Glock): 0,153s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q2, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 1,804s (Lotuksen eduksi)

Italia
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Webber): 0,536s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Hülkenberg): 0,432s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Buemi): 0,321s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,068s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,226s (Lotuksen eduksi)

Singapore
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 1,076s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,923s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,641s
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Virginiin (Q1, Glock): 0,038s (Virginin eduksi)
Lotuksen (Q1, Kovalainen) ero Hispaniaan (Q1, Klien): 0,400s (Lotuksen eduksi)

Japani
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Red Bulliin (Q3, Vettel): 0,785s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Williamsiin (Q3, Barrichello): 0,656s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Toro Rossoon (Q2, Alguersuari): 0,392s
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Virginiin (Q1, di Grassi): 0,158s (Lotuksen eduksi)
Lotuksen (Q1, Trulli) ero Hispaniaan (Q1, Senna): 0,331s (Lotuksen eduksi)

Virginin Japaniin tuomat päivitysosat eivät ole nostaneet heitä Lotuksen edelle, joten Virginillä ollaan epäilemättä pettyneitä Suzukan aika-ajoon. Trullin ja Kovalaisen välinen aika-ajotaistelu jatkuu tasaisena, ja tilanne on nyt tasan 8-8.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Jos Virginin aerodynamiikkapäivitykset olivat pettymys aika-ajoissa, niin eipä ollut Timo Glockin ohjaaman Virginin vauhti sen vakuuttavampaa itse kilpailussakaan, vaikka Glockin 14. sija sivusikin Virginin parasta sijoitusta tällä kaudella. Lucas di Grassi taas onnistui ajamaan autonsa romuksi jo ennen kilpailun alkua. Suzukassa oli uusille talleille tarjolla sija 12 ja Lotus (Heikki Kovalainen) kaappasi sen helpon näköisesti omalle ansiotililleen, samoin kuin sijan 13 (Jarno Trulli).

Japanin GP:n jälkeen uusien tallien luokitellut sijoitukset kaudella 2010 ovat tällaiset:

Lotus:
(1x) 12.
(2x) 13.
(2x) 14.
(3x) 15.
(4x) 16.
(4x) 17.
(1x) 18.
(1x) 19.
(1x) 21.

Hispania:
(2x) 14.
(2x) 15.
(2x) 16.
(2x) 17.
(2x) 18.
(4x) 19.
(4x) 20.

Virgin:
(2x) 14.
(1x) 15.
(1x) 16.
(3x) 17.
(6x) 18.
(4x) 19.
(1x) 20.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos Virginin aerodynamiikkapäivitykset olivat pettymys aika-ajoissa, niin eipä ollut Timo Glockin ohjaaman Virginin vauhti sen vakuuttavampaa itse kilpailussakaan
No eihän ne toiminu yhtään. Pelkästään ekalla sektorilla (mihin päivitysten olis just pitäny vaikuttaa) tuli puoli sekkaa takkiin Lotuksilta. Vauhti oli lähempänä kahden markan Dallaraa kuin maitopurkkilotaria. Pari viikkoa sitten Virgin kuitenkin vaikutti nopeimmalta. Kaiken kaikkiaan paskin viikonloppu tallilta vähään aikaan.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Toista Lotus-tallia ei nähdä F1-sarjassa

Toista Lotus-tallia ei nähdä F1-sarjassa Formula ykkösten Lotus-tallin nimi on uhattuna, koska Group Lotus-niminen yhtiö katsoo omistavansa oikeudet Lotus-nimeen. Tony Fernandes on kuitenkin lisensoinut Lotus-nimen itselleen ja pyörittää F1:ssä tällä hetkellä tallia sillä nimellä. Group Lotus ei aio osallistua Formula ykkösiin, vaikka saisi oikeudet Lotus-nimeen.

- Emme suunnittele sellaista, koska F1 maksaa valtavasti. Mikäli Lotus menisi Formula ykkösiin, pitäisi sen kilpailla tosissaan parhaita talleja vastaan toisin kuin Lotus-niminen talli on kilpaillut tällä kaudella, kertoi Lotus Motorsportin toimitusjohtaja Claudio Berro italialaiselle 422race.com -verkkosivustolle.

Berron mukaan hänen Lotuksensa voisi osallistua F1-sarjaan, jos osallistumisehdot olisivat edullisemmat.
Pelle mikä pelle. :nope: Dissaa Lotus Racingia / Team Lotusta, siitä ettei se muutaman kuukauden varoitusajalla toteutetulla F1-kalustollaan pysty kilpailemaan ensimmäisellä kaudellaan parhaita talleja vastaan, mutta heti seuraavassa lauseessa itkee sitä että F1-sarja on liian kallista.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pelle mikä pelle. :nope: Dissaa Lotus Racingia / Team Lotusta, siitä ettei se muutaman kuukauden varoitusajalla toteutetulla F1-kalustollaan pysty kilpailemaan ensimmäisellä kaudellaan parhaita talleja vastaan, mutta heti seuraavassa lauseessa itkee sitä että F1-sarja on liian kallista.
Group Lotus ssis havittelee yksinoikeutta Lotus-nimeen vain pysytelläkseen pois F1:stä? :confused:
Haiskaltaa vähän samalle kuin tarinat siitä kuinka öljy-yhtiöt ovat ostaneet sähköautojen patentteja vain estääkseen niitä syrjäyttämästä öljytuotteita polttavia kulkineita. :yuck:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mistäs 90-luvun hurjilta vuosilta tuo kaveri on tippunut. "Ensi vuonna ajetaan täysi sarja ja taistellaan mestaruudesta". Ekoissa harkoissa huomataan, että ollaan kaikkia muita 10 sekkaa perässä, kahden kisaviikonlopun jälkeen rahat on loppu ja palataan kotiin haavoja nuolemaan... Olisko luotettava skenaario?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Melko epätoivoiselta kuulostavaa jauhantaa Group Lotuksen suunnalta. Ei ole resursseja edes haaveilla F1:stä, ja silti on otsaa arvostella Fernandesin muutamassa kuukaudessa kasaaman tallin suorituksia sen ensimmäisellä kaudella. Olkoot sitten miten paljon tahansa Chapmanin perintöä, niin tällaisilla kommenteilla eivät omaa asemaansa ainakaan paranna.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Ihan hyvä vaan, ettei F1-sarjaan tunge samanaikaisesti kahta Lotus-tallia. Tony Fernandes omistaa nyt oikeudet käyttää "Team Lotus"-nimeä F1-sarjassa, mutta ei muissa kilpasarjoissa. Näin ollen Group Lotus voi osallistua pikkuformuloihin, kuten GP2-sarjaan, Lotus-nimeä käyttäen ilman pelkoa nolostuttavista nimisekaannuksista.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Itse ihmettelen mihin Group Lotus tuolla mesoamisellaan pyrkii. Lotus Groupille ei varmasti ole pienintäkään haittaa Team Lotuksen ajamisella F1-sarjassa, pikemminkin päinvastoin. Tuo meuhkaaminen taas ei tuo mitään positiivista goodwilliä Lotus Groupille.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olen jo usein miettinyt, mitä esim. Wikipedia kertoo muutaman vuoden päästä tästä nimisotkusta ja Lotuksen yrityksestä palata F1:iin. Ennustaminen kun on vaan vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. :dunno:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Mielestäni tyhmää arvotella Team Lotusta heidän taholtaan. Tallihan tekee erittäyn ammattimaista työtä ja varmasti on hyvää ILMAISTA mainosta merkille. Teami lähti pitkäkatseisella suunnitelmalla rakentamaan tulevaisuutta ja on yks harvoista uusista talleista joka taytyy ottaa ihan tosissaan. Ihmeellisen katkeraa sössötystä emoyhtiöltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
F1News.cz on haastatellut Lotus Racingin Marianne Hinsonia, joka siirtyi kesäkuun alussa Force Indialta Lotus Racingin aerodynamiikka-puolen johtajaksi (head of aerodynamics). Englanninkielinen haastattelu on julkaistu PDF-dokumenttina.

http://f1news.cz/pictures/photo/2010/10/14/1287065713-hdd.pdf

Hinson kertoo Lotuksen tavoittelevan ensi vuonna kahdeksatta sijaa valmistajien mestaruuskilpailussa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Autosport on haastatellut Mike Gascoynea. Gascoyne kertoo omista jatkosuunnitelmistaan ja roolistaan Lotuksella, Lotuksen ensi vuoden sopimuksesta Red Bullin kanssa, Mark Smithin siirtymisestä Force Indialta Lotukselle, Lotuksen ensi vuoden kuljettajatilanteesta, Lotuksen F1-tiimin yhteyksistä Air Asia GP2-tiimiin ja Japanin GP:n jälkitunnelmista. Avomielinen ja informatiivinen haastattelu kaiken kaikkiaan.

Gascoyne ei erityisemmin peittele sitä, että Lotuksen suunnitelmissa on ajaa kaudella 2011 samanlaisella moottorilla kuin Red Bull. Kuljettajien osalta Lotus tähtää vakauteen ja tiedottaa ensi vuoden kuljettajistaan lähitulevaisuudessa. Gascoyne kommentoi mahdollista kilpailutilannetta itsensä ja Adrian Neweyn välillä sanomalla, että kokeneempana F1-tallina Red Bullilla on useita etuja puolellaan tyhjästä aloittaneeseen Lotus Racingiin verrattuna, mutta kun Red Bullilla on Lotuksen kanssa samanlainen voimanlähde ja molemmilla on riittävän tasokkaat kuskit, niin Lotus voi hävitä Red Bullille ensi vuonna ainoastaan siksi, että Lotuksen auto on huonompi. Ja Gascoynen tehtävänä on tehdä Lotukselle yhtä hyvä auto kuin mitä Red Bullilla on.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Mikäli bbc:een selostuksen oikein ymmärsin niin rellu odottaa tiimiltä vahvistusta , millä nimellä he kilpailevat ensikaudella ja mutuilen et se myös vaikuttaa kuskien soppareihin + päätöksiin niihi liittyen ... hemmetin nimikohu :jaska:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Turun Sanomien mukaan Lotus Racing ei voi vielä julkistaa ensi kauden kuskisopimuksiaan, koska Kovalainen ja Trulli ovat tehneet sopimuksensa Team Lotuksen kanssa ja Lotus Carsin hiljattain valittu pääjohtaja Dany Bahar kiistää Fernandesin oikeudet käyttää Lotus-nimeä missään muodossa. Fernandesilla on ilmeisesti neuvottelut käynnissä Lotus Carsin omistavan Malesian hallituksen kanssa, ja Turun Sanomien hankkimien tietojen mukaan Fernandes olisi tässä kädenväännössä voiton puolella. Muissa yhteyksissä on väitetty, että myös Renault haluaa nimikiistan ratkeavan ennen kuin moottorikauppaa koskevat sopimuspaperit allekirjoitetaan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Turun Sanomien mukaan Lotus Racing ei voi vielä julkistaa ensi kauden kuskisopimuksiaan, koska Kovalainen ja Trulli ovat tehneet sopimuksensa Team Lotuksen kanssa ja Lotus Carsin hiljattain valittu pääjohtaja Dany Bahar kiistää Fernandesin oikeudet käyttää Lotus-nimeä missään muodossa. Fernandesilla on ilmeisesti neuvottelut käynnissä Lotus Carsin omistavan Malesian hallituksen kanssa, ja Turun Sanomien hankkimien tietojen mukaan Fernandes olisi tässä kädenväännössä voiton puolella. Muissa yhteyksissä on väitetty, että myös Renault haluaa nimikiistan ratkeavan ennen kuin moottorikauppaa koskevat sopimuspaperit allekirjoitetaan.
Käytännössä osasin kuulemani mukaan tiivitää tuon ,mut kiva saaha ihan uutistekstiiki asiast =)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Muissa yhteyksissä on väitetty, että myös Renault haluaa nimikiistan ratkeavan ennen kuin moottorikauppaa koskevat sopimuspaperit allekirjoitetaan.
Grandprix.comin mukaan Renault saattaakin olla tässä tapauksessa Lotuksen puolella. Alunperinhän arveltiin, että ranskalaismerkki haluaisi juuri markkinointisyistä tehdä sopimuksen Fernandesin kanssa, mutta nyt sivusto väläyttääkin, ettei Renault halua tehdä yhteistyötä toisen autonvalmistajan kanssa riitautuneen F1-tiimin kanssa. Proton ja Renault neuvottelivat viime vuonna yhteistyöstä siviiliautopuolella ja siksi autonvalmistajien johtotasolla on hyvät välit.

Tässä välissä Lotus puolestaan on tehnyt patentti- ja rekisterivirastolle hakemuksen Lotuksen virallisella kirjasimella varustetusta Team Lotus - logosta. Tämä siis vastavetona Fernandesin varsin ylimalkaiselle kommentille siitä kuinka hän omistaa Team Lotuksen ja estää sen käytön missään muussa moottoriurheilusarjassa.
Tony Fernandes sanoi:
If someone tried to pass off [as Team Lotus] as a Formula One racing team or even in GP2 or Indy, we will obviously challenge that.
Tämä siis siitäkin huolimatta, että Fernandesin ostos koskee vain F1-toimintaa ja siihenkin liittyy selkeä paradoksi: Lotus omistaa oikeuden käyttää nimeään monissa eri tuotteissa, mutta luonnollisesti heidän pääelinkeinonsa on autoteollisuudessa. Lotus siis omistaa oikeuden käyttää nimeään ja merkkiään autoissa. Team Lotus, yhteistyössä Lotuksen autotehtaan kanssa sai yhteisen perustajan vuoksi tietenkin käyttää tätä nimeä ja merkkiä autotehtaan siunauksella. Lotuksen asianajajien mukaan heidän on varsin helppoa osoittaa, ettei Chapmanin perustama Team Lotus koskaan omistanut oikeutta käyttää Lotus-merkkiä, vaan että jo tuolloin Lotuksen varsinainen tuotantopuoli oli juridisesti vahvempi kuin Chapmanin harrastus eli moottoriurheilu. Tätä tukee myös se, että Group Lotuksen omistuksessa oleva patentti käyttää maallatoimivissa motorisoiduissa laitteissa Lotuksen nimeä on Lotuksen perustamisvuodelta 1958. Tähän siis perustuu Lotuksen kommentit siitä, ettei hänellä ollut oikeutta myydä Team Lotusta eteenpäin, koska hän omisti siitä vain etuosan ja Lotus luonnollisesti oman nimensä, jota ilman heidän lupaansa Hunt tai nyt Fernandes ei voi käyttää.

Fernandes on myös täytellyt patentti- ja tuoterekistelikeskuksen papereita. Hän haluaa laajentaa Team Lotuksen käyttöoikeutta mm. matkustus- ja majoitustoimintoihin. Mielipuolisimmalta kuitenkin tuntuu hänen viimeisin temppunsa: Fernandes nimittäin yrittää hakea yksinoikeutta käyttää yhdessä värejä vihreä ja keltainen kulkuneuvoissa jotka liikkuvat maalla, merellä tai ilmassa. Ja tämä ei ole vitsi. Lukekaa itse. :eek:

BBC lähettää huomisessa aika-ajolähetyksessä Ted Kravitzin tekemän jutun aiheesta. Luultavasti F1-myönteinen toimittaja ei ole edes hakenut kommenttia Lotuksen edustajilta, mutta olisi mielenkiintoista kuulla Jordanin ja kumppaneiden mielipiteitä asiasta. He kun ovat tähän asti olleet varsin mitäänsanomattomia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös