1. Eipä se tukenut pahemmin ennenkään ==> ei mitään vaikutusta auton kilpailukykyyn.
2a. Toyotan ongelma oli nimeomaan tuossa alkulähteillä pysyttelyn toimintafilosofiassa ja yrityskulttuurissa, joka ei tuntunut toimivan radikaaleja suunnitteluavauksia vaativassa F1:ssä.
2b. Määrä ei ole laadun tae. Vertaa esimerkiksi Toyotan räpistelyihin + siihen kuinka paljon ykkösissä hehkutetaan yksittäisten miesten merkitystä (Newey, Brawn, jne.)
2c. Vanhentuneista ohjelmista ja välineistä olisi ihan kiva saada jotain faktatietoa väitteesi perustaksi.
3. Fernandes on jo ensimmäisellä kaudellaan saanut mukaan merkittäviä yhteistyökumppaneita, kuten CNN. Nyt Team Lotus -nimen myötä sponsorineuvottelut varmasti vielä helpompia.
4. KERS tulee aikanaan. Jos jotain kaudesta 2009 opittiin, niin se, että KERSiä tärkempää on keskittyä autoon itseensä (olkoonkin että nyt kyseessä on standardi-KERS ja painojakauma on kiinnitetty).
5. Ferrarin kauden 2009 auto oli susi, tänä vuonna voitettiin miltei kuljettajamestaruus. McLarenilla on pitkän perinne tehdä välillä floppiautoja ja sitten seuraavalla kaudella olla kärkikamppailussa mukana. Eli edelliskauden autosta ei todellakaan voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätelmiä. Sauberin resurssit ovat isoa kysymysmerkkiä, sponsori- ja taloustilanne on perin heikko.
Myönnettäköön, että olen seurannut Lotuksen tilanne hieman puolivaloilla, vastailen kuitenkin parhaani mukaan.
1. Selvä, eli parannusta ei siis näiltä osin ole luvassa.
2. Toyotan ongelma oli mikä tahansa, mutta joka tapauksessa teknisen puolen johdossa pyöri Mike. Helpostihan syy voidaan vierittää muualle, mutta epäilen silti esim. Neweyn tai Tombazisin kaltaisten esimerkkihenkilöiden saaneen Toyotallakin enemmän aikaan. Määrä ei ole laadun tae, mutta ei myöskään surkeuden -olenko jompaa kumpaa peräänkuuluttanut?
2c. Fernandez ja Mike on julkisuudessa kertonut, että suunnitteluolosuhteet ovat olleet varsin vaatimattomat. Olettaisin niiden pitävän sisällään mm. ohjelmistojen ja suunnitteluvälineiden kaltaisia aparaatteja.
3. CNN on aika kova juttu. Toisaalta voidaan ajatella myös niin, että nyt kun joidenkin mielestä Team Lotus ei ole enää se oikea -tai ainakaan se potentiaalisempi Lotus, niin miksei mentäisi sinne mikä on? Team Lotukselle voi käydä todella ohraisesti, toivotaan silti, ettei näin käy.
4. Näin olikin kaudella 2009. Nyt kun talleilla on KERSistä kokemusta, niin kaikki kynnelle kykenevät siihen junaan kuitenkin pyrkivät. Jos KERS on tulossa kesken kauden Team Lotukselle, niin kuulostaako se enemmän huonolta kompromissilta kuin tietoiselta strategialta? Mielipidekysymys.
5. Esimerkkejä myös toiseen suuntaan lienee vielä enemmän(tiettyjen ajanjaksojen tiettyjen tallien valtakaudet). Esim. 80-luvun Mclaren dominanssi, 90-luvun alun Williams ja lopun Mclaren, 00-luvun Ferrari jne.
Meinaatko, ettemme voi odottaa Red Bullilta hyvin todennäköisesti erittäin nopeaa autoa ensi kaudelle, koska joidenkin tallien autot ovat joinakin vuosina flopanneet? No dream on.
Pahoittelen hieman kärkästä tekstiä ja nimenomaan toisen näkökulman puolelta virittämistä, mutta näin asian tarpeelliseksi, koska täällä näyttää olevan epärealistiset kuvitelmat tulevan Team Lotuksen suhteen, ja ennenkaikkea perustelut näille ajatuksille ovat kaikkea muuta kuin aukottomia.
En väitä tietäväni sen paremmin, mutta hyvä se on vähän toppuutella t Lotuksen näköaloja kuitenkin, tai ainakin tuoda se toinen mahdollisuus esille.