Lotus tekee F1-paluuta malesialaisrahoituksella

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5082
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kausi 2011 on joka tapauksessa eräänlainen välivuosi Fernandesin ja Gascoynen tiimille.
Mikä välivuosi tämä nyt on? Tällä kertaa suuriin heikkouksiin autossa ei ole kuin tekosyitä. Jotta Lotus on uskottava, pitää sen teknisen osaston jo kyetä näyttämään jonkinlaista kompetenssia. Jatkon kannalta erittäinkin tärkeä kausi kaikin puolin.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
^Tukijat eivät välttämättä jaksa katsoa asiaa kovin pitkällä tähtäimellä. Sehän tässä suurin huolen aihe on.
Suurimmat tukijat taitaa olla Tonyn omia firmoja Air Asia/Tune Group ja mitä muita niitä nyt olikaan. Eiköhän nämä formulat ole hänelle tietynlainen harrastus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
^Tukijat eivät välttämättä jaksa katsoa asiaa kovin pitkällä tähtäimellä. Sehän tässä suurin huolen aihe on.
Tätä en pitäisi huolenaiheena lainkaan, sillä pääosa tukijoista on Tonyn omia firmoja.

-Edit- Hidas. Laitetaanpa sen sijaan maininta Gascoynen suunnittelijataidoista. Sitä ei täällä vielä mainittu, että Gascoyne nosti keskikastin Jordanin taistelemaan MM-tittelistä 1999.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tätä en pitäisi huolenaiheena lainkaan, sillä pääosa tukijoista on Tonyn omia firmoja.

-Edit- Hidas. Laitetaanpa sen sijaan maininta Gascoynen suunnittelijataidoista. Sitä ei täällä vielä mainittu, että Gascoyne nosti keskikastin Jordanin taistelemaan MM-tittelistä 1999.
Hmmhmmm, makustelisin harrastelijat pois nyky-ykkösistä. Ja hmmhmmm... Jordan 99 oli kyllä aika nousu joo, menee ihan sinne 04 Renault-tasolle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Paljon riippuu tulevasta 'aihiosta'. Vaikka minusta on aina hyvin huolestuttavaa, kun puhutaan jonkinlaisesta lähtötasosta, välivuodesta tai jostain muusta jolla voidaan helposti kuitata auton hitaus... :dunno:
Jos tämä lähtötason välivuosi-aihio on hidas romu, niin mikä siitä sitten seuraavaksi vuodeksi yhtäkkiä nopean tekisi, jos se auto kerta perustuu hitaaseen romuun? Ja koska auto on vasta lähtötason aihio välivuodeksi, niin ei kai sen kukaan odota vielä nopea olevan, vai?
Tarkoitin, ettei ensi kauden Team Lotus -autosta kannata odottaa tämänvuotisen Red Bullin tasoista vauhtihirmua, vaikka Gascoynen autossa onkin ensi kaudella Rellun moottori ja Red Bullin vaihdelaatikko. Williamsin autokin oli kaudella 2010 hidas romu Red Bulliin verrattuna, ja Williams on myös ensi kaudella Red Bullia lähempi vertailukohta Team Lotukselle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mikä välivuosi tämä nyt on? Tällä kertaa suuriin heikkouksiin autossa ei ole kuin tekosyitä. Jotta Lotus on uskottava, pitää sen teknisen osaston jo kyetä näyttämään jonkinlaista kompetenssia. Jatkon kannalta erittäinkin tärkeä kausi kaikin puolin.
Mike Gascoyne on puhunut kolmesta viiteen vuoteen kestävästä kehityssuunnitelmasta, jonka tuloksena hänen tiiminsä pitäisi kyetä taistelemaan voitoista ja mestaruuksista. Ensi vuosi on siis välivuosi Team Lotukselle siinä mielessä, että varsinaisesta tavoitteesta ollaan silloin vielä kaukana. Sanavalintani oli kuitenkin sikäli huono, että välivuodella ymmärretään yleensä muihin asioihin keskittymistä, kun taas Team Lotus kilpailee tietysti ensi kaudellakin parhaansa mukaan.

Suuren yleisön kannalta jämäpisteistä taistelu ei ole erityisen mielenkiintoista, vaan kiinnostus kohdistuu paalupaikkoihin, voittoihin ja palkintopallisijoihin. Jos taas seuraa Lotus Racingin / Team Lotuksen kehittymistä, niin jokainen askel parempaan suuntaan on kiinnostava, vaikka varsinaista menestystä joutuisi odottamaan useita vuosia. Ensi kausi antanee jo osviittaa siitä, mitä Team Lotukselta kannattaa odottaa tulevina vuosina. Jos talli saavuttaa tavoitteensa eli valmistajien kahdeksannen sijan, niin kaudelta 2012 voidaan odottaa edelleen parempaa tulosta. Mutta jos Team Lotus ei pysty haastamaan ensi kaudellakaan keskikastin hitaimpia talleja, niin tiimin tulevaisuus ei näytä erityisen ruusuiselta.

Lotus Racingin kauden 2010 auto Lotus T127 oli ilmeisesti kiireessä väsätty ja siinä käytettiin käsittääkseni paljon tallin ulkopuolisilta tahoilta tilattua suunnittelutyötä. Sen sijaan ensi kauden auto Lotus T128 on pitkälti tallin oman suunnitteluryhmän työn tulosta. Jos tämä uusi auto ei osoittaudu ensi kauden alussa täydeksi sudeksi, niin sen kehittämistä voidaan jatkaa paljon pidemmälle kauden loppua kohti kuin kaudella 2010, ja kauden 2012 Lotus T129 voidaan edelleen suunnitella T128:n pohjalta -- samoin kuin esim. Force Indian VJM03 oli VJM02:n hiotumpi ja paranneltu versio.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikä välivuosi tämä nyt on? Tällä kertaa suuriin heikkouksiin autossa ei ole kuin tekosyitä. Jotta Lotus on uskottava, pitää sen teknisen osaston jo kyetä näyttämään jonkinlaista kompetenssia. Jatkon kannalta erittäinkin tärkeä kausi kaikin puolin.
Niinpä. Jos pystyisivät rykäisemään Force-Indian ja Sauberin tasolle, se olisi erittäin lupaavaa kompetenssia. Nousutrendi tulee varmasti jatkumaan seuraavinakin vuosina ellei jokin mene pahasti mönkään, mutta riittääkö se saavuttamaan heikomman keskikastin ensikaudella, sitä seuraavalla, vaiko koskaan, jää nähtäväksi.

Virginin voisi luulla jäävän ensikaudellakin taakse, mutta heihin silti vertaisin edistymistä. Ne on jatkamassa samalla suunnittelukonseptilla, jolloin kokemusta on enemmän ja voisi olettaa jotain kehitystyön hedelmiä olevan korjailtavissa. Lotus väkisinkin lienee aloittanut suunnittelun tyhjältä pöydältä. Tekniikkapuoli on vahvistunut kyllä, mutta suunnittelupuolella tämä peli silti ratkaistaan.

Odotan eron kärkeen supistuvan molemmilla talleilla, mutten mitään hirmuista yllätystä säännölliseen top-15:eentoista. Jotkut ne lähtöruudukon jämärivit miehittävät ensikaudellakin, jos kaikki parantavat.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palaanpa vielä tähän kohtaan:
Nyt kun talleilla on KERSistä kokemusta, niin kaikki kynnelle kykenevät siihen junaan kuitenkin pyrkivät. Jos KERS on tulossa kesken kauden Team Lotukselle, niin kuulostaako se enemmän huonolta kompromissilta kuin tietoiselta strategialta? Mielipidekysymys.
Aika monella tallilla ei ole KERSistä kokemusta. Uusien tallien lisäksi näihin kuuluu mm. Red Bull ja Mercedes. Eli harjoitteluksi se saattaa mennä myös ihan kärkitalleiltakin, kuten meni myös 2009.
 

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Lotus Racingin kauden 2010 auto Lotus T127 oli ilmeisesti kiireessä väsätty ja siinä käytettiin käsittääkseni paljon tallin ulkopuolisilta tahoilta tilattua suunnittelutyötä.
Jos muistini palvelee oikein, niin T127 oli rakennettu kolmessa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Palaanpa vielä tähän kohtaan:

Aika monella tallilla ei ole KERSistä kokemusta. Uusien tallien lisäksi näihin kuuluu mm. Red Bull ja Mercedes. Eli harjoitteluksi se saattaa mennä myös ihan kärkitalleiltakin, kuten meni myös 2009.
Mercedesillä tuskin menee, tai ainakaan ei pitäisi mennä. McLarenin KERSin 2009 teki Mercedes HPE, eli siellä pitäisi kyllä olla riittävä tietotaito.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mercedesillä tuskin menee, tai ainakaan ei pitäisi mennä. McLarenin KERSin 2009 teki Mercedes HPE, eli siellä pitäisi kyllä olla riittävä tietotaito.
Tuotapa en tullutkaan ajatelleeksi. Tosiaan, Mersun osuus tallista on vähän muutakin kuin rahalla ostettu nimeämisoikeus. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lotus Racingin kauden 2010 auto Lotus T127 oli ilmeisesti kiireessä väsätty ja siinä käytettiin käsittääkseni paljon tallin ulkopuolisilta tahoilta tilattua suunnittelutyötä. Sen sijaan ensi kauden auto Lotus T128 on pitkälti tallin oman suunnitteluryhmän työn tulosta.
Aiempaa viestiäni Lotuksen aerodynamiikkasuunnitelusta selventääkseni täytyy mainita, että Lotus tilaa ainakin vielä 2011 aerodynamiikan kehitystyön tallin ulkopuolelta. Aeroprojekteista vastaa Fondtech, jonka johtaja mainitsemani Jean-Claude Migeot on. Gascoyne ja Migeot ovat tuttuja jo 1990-luvun vaihteesta Tyrrelliltä, ja moni Gascoynen entisistä työnantajista onkin tämän yhteyden kautta tehnyt yhteistyötä Fondtechin kanssa - toisin sanoen suunnitelmissa voi olla myös pitkäjänteisempi yhteistyö. Moni varmaan muistaa Fondtechin ja Force Indian oikeusjutun, johon Lotuskin sotkettiin mukaan, ja joka juontaa juurensa juuri Gascoynen aikaan tallissa. Lisäksi Renault käytti Fondtechin palveluja 2000-luvun alkupuoliskolla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aiempaa viestiäni Lotuksen aerodynamiikkasuunnitelusta selventääkseni täytyy mainita, että Lotus tilaa ainakin vielä 2011 aerodynamiikan kehitystyön tallin ulkopuolelta. Aeroprojekteista vastaa Fondtech, jonka johtaja mainitsemani Jean-Claude Migeot on. Gascoyne ja Migeot ovat tuttuja jo 1990-luvun vaihteesta Tyrrelliltä, ja moni Gascoynen entisistä työnantajista onkin tämän yhteyden kautta tehnyt yhteistyötä Fondtechin kanssa - toisin sanoen suunnitelmissa voi olla myös pitkäjänteisempi yhteistyö. Moni varmaan muistaa Fondtechin ja Force Indian oikeusjutun, johon Lotuskin sotkettiin mukaan, ja joka juontaa juurensa juuri Gascoynen aikaan tallissa. Lisäksi Renault käytti Fondtechin palveluja 2000-luvun alkupuoliskolla.
Tämä on totta, mutta eikös silti Gascoynella ole sormensa pelissä eli suunnittelutyötä johdetaan toki ko. firmassa, mutta Gascoyne pääsee siihen kuitenkin vaikuttamaan myös?
Vai muistelenko väärin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Komia olisi ollut Team Lotuksen mustakulta-kilpailun voittajaväritys. Tosin itsekin sen tunnustaen jokseenkin suoraan JPS-värityksestä nyysitty, eli ehkei sinällään olisi ollut toteutuskelpoinen.

Mutta näyttelykappaleeseen tämä väritys siis tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Komia olisi ollut Team Lotuksen mustakulta-kilpailun voittajaväritys. Tosin itsekin sen tunnustaen jokseenkin suoraan JPS-värityksestä nyysitty, eli ehkei sinällään olisi ollut toteutuskelpoinen.

Mutta näyttelykappaleeseen tämä väritys siis tulee.
Nyt ei muuta kun PP vaan maalaamaan tuosta musta vihreäksi. Ei varmaan ihan yhtä siistiltä näyttäis, kun nuo keltaiset hukkuisivat sinne...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Komia olisi ollut Team Lotuksen mustakulta-kilpailun voittajaväritys. Tosin itsekin sen tunnustaen jokseenkin suoraan JPS-värityksestä nyysitty, eli ehkei sinällään olisi ollut toteutuskelpoinen.
Hienoa että 1Malaysia Racing Team pitää edes jossain tapauksissa kiinni aiemmin ilmoittamastaan...
Black and Gold Paint Competition Terms and Conditions sanoi:
4. Contestants should email entries in with an attachment of a JPEG or PDF of their design, based on the template provided under the contest page.
Valitsivat sitten voittajaksi työn, joka ei edes noudattanut kilpailun sääntöjä. 3D-mallin lisäksi kyseinen auto ei edes ole kilpailuun pohjaksi tarkoitettu. :rolleyes:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
He ovat Team Lotus kunnes toisin todistetaan. Emme mekään kutsu Lotus Renault GP:tä Genii Capital Racing F1 Teamiksi. Eli puhutaan edelleenkin asioista asioiden oikeilla nimillä.
Tuon värityskilpailun toteuttajakin oli 1Malaysia Racing Team UK, kuten varmasti kilpailun sääntöihin tutustuneena voit todeta. Minulle tämä tiimi ei tule koskaan olemaan Lotus, ja koska he ihan juridisestisessakin mielessä virallisesti ovat 1Malaysia Racing Team, kyseisen oikeustoimijan mm. omistaessa F1-osallistumisoikeuden, on heistä aivan oikeutettua käyttää tuota nimitystä.

En puolestaan löytänyt yritysrekistereistä yhtiötä nimeltä Genii Capital Racing F1 Team. Sen sijaan rekisteristä löytyy Lotus Renault GP Limited, joka vielä pari viikkoa sitten tunnettiin Renault F1 Team Limitedinä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä on totta, mutta eikös silti Gascoynella ole sormensa pelissä eli suunnittelutyötä johdetaan toki ko. firmassa, mutta Gascoyne pääsee siihen kuitenkin vaikuttamaan myös?
Vai muistelenko väärin?
Googletin firmaa, niin löytyi mielenkiintoista tietoa. Minardin kanssa tekivät yhteistyötä 2001 asti, jolloin Fondmetallin Gabriele Rumi oli tallin osaomistaja. Stoddartin aikana yhteistyö loppui, eikä ne myöhemmät möhkäleminardit enää olletkaan millään lailla kiinnostavan näköisiä tai yhtä nopeita. Vaikuttaisi pulju pysyneen ajan hermolla myöhemmissä yhteistyökuvioissaankin, Force Indiankin saivat kulkemaan hyvään malliin, kun 'jordanin romuja' rupesivat kehittämään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös