Mikä välivuosi tämä nyt on? Tällä kertaa suuriin heikkouksiin autossa ei ole kuin tekosyitä. Jotta Lotus on uskottava, pitää sen teknisen osaston jo kyetä näyttämään jonkinlaista kompetenssia. Jatkon kannalta erittäinkin tärkeä kausi kaikin puolin.
Mike Gascoyne on puhunut kolmesta viiteen vuoteen kestävästä kehityssuunnitelmasta, jonka tuloksena hänen tiiminsä pitäisi kyetä taistelemaan voitoista ja mestaruuksista. Ensi vuosi on siis välivuosi Team Lotukselle siinä mielessä, että varsinaisesta tavoitteesta ollaan silloin vielä kaukana. Sanavalintani oli kuitenkin sikäli huono, että välivuodella ymmärretään yleensä muihin asioihin keskittymistä, kun taas Team Lotus kilpailee tietysti ensi kaudellakin parhaansa mukaan.
Suuren yleisön kannalta jämäpisteistä taistelu ei ole erityisen mielenkiintoista, vaan kiinnostus kohdistuu paalupaikkoihin, voittoihin ja palkintopallisijoihin. Jos taas seuraa Lotus Racingin / Team Lotuksen kehittymistä, niin jokainen askel parempaan suuntaan on kiinnostava, vaikka varsinaista menestystä joutuisi odottamaan useita vuosia. Ensi kausi antanee jo osviittaa siitä, mitä Team Lotukselta kannattaa odottaa tulevina vuosina. Jos talli saavuttaa tavoitteensa eli valmistajien kahdeksannen sijan, niin kaudelta 2012 voidaan odottaa edelleen parempaa tulosta. Mutta jos Team Lotus ei pysty haastamaan ensi kaudellakaan keskikastin hitaimpia talleja, niin tiimin tulevaisuus ei näytä erityisen ruusuiselta.
Lotus Racingin kauden 2010 auto Lotus T127 oli ilmeisesti kiireessä väsätty ja siinä käytettiin käsittääkseni paljon tallin ulkopuolisilta tahoilta tilattua suunnittelutyötä. Sen sijaan ensi kauden auto Lotus T128 on pitkälti tallin oman suunnitteluryhmän työn tulosta. Jos tämä uusi auto ei osoittaudu ensi kauden alussa täydeksi sudeksi, niin sen kehittämistä voidaan jatkaa paljon pidemmälle kauden loppua kohti kuin kaudella 2010, ja kauden 2012 Lotus T129 voidaan edelleen suunnitella T128:n pohjalta -- samoin kuin esim. Force Indian VJM03 oli VJM02:n hiotumpi ja paranneltu versio.