McLaren ja Mercedes - onko satu lopussa?

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Miten käy McLarenin värityksen, jos kerran Brawnin autoista tulee hopeanuolia?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Miten käy McLarenin värityksen, jos kerran Brawnin autoista tulee hopeanuolia?
Useimmiten pääsponsorin mukaan. Vodafone kun on punainen ja valkoistakin, niin palattaisiinko malborotyyliseen väritykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Vaikka yhteinen työ tavallaan päättyykin, niin onneksi moottorikehitys on siten pysäytetty, että McLaren saa saman myllyn kuin päätallikin.

Siltä osin vaikka "satu" onkin lopussa, niin McLarenin "mahti" ei tule tippumaan, kuten kävi Williamsille Bemarin lähdettyä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Harmi..joku tällainen väritys olisi ollut ihan jees
Samat värit kuin 98-mcmursun ponttoonin yläpinnalla: mustalla pohjalla mcmursun punaiset nuolikuviot. Vodafonen leima käy ponttoonin kyljessä korvikkeesta :ahem:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Samat värit kuin 98-mcmursun ponttoonin yläpinnalla: mustalla pohjalla mcmursun punaiset nuolikuviot. Vodafonen leima käy ponttoonin kyljessä korvikkeesta :ahem:
Mistä te päättelitte että Vodafone on Mesellä sponsorina? Mäkin auton säilyy kromisena ja punasena. Brawnista tulee hopea.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mikäköhä moottori Mäcille seuraavaks tulee? Alko jo tuntua et Mercedes on ikuisesti Mäcillä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Macilla on oma moottoriprojekti parhaillaan menossa, Dennishän yritti ostaa BMW:n moottoriyksikköä kesällä, Mersu hieman suivaantui tästä...
Macci tarvii oman moottorin F1:seen uuden superkatuauton takia jossa on omaa tekoa oleva moottori, täysi irtautuminen Mersusta sopii tähän kuvioon.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Macilla on oma moottoriprojekti parhaillaan menossa, Dennishän yritti ostaa BMW:n moottoriyksikköä kesällä, Mersu hieman suivaantui tästä...
Macci tarvii oman moottorin F1:seen uuden superkatuauton takia jossa on omaa tekoa oleva moottori, täysi irtautuminen Mersusta sopii tähän kuvioon.
McLarenin on päästävä täysin irti riippuvuussuhteestaan Mersuun. On vaikea kuvitella, että McLaren voisi pitkällä tähtäimellä kilpailla tiimin kanssa, joka toimittaa sille koneet. Tämä saattaa silti olla McLarenin lopun alku, vaikka seuraukset näkyisivätkin vasta parin vuoden kuluttua.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Macci tekee Ferrarit, tulee painottamaan toimintaansa urheiluautopuolelle ja F1 talli tekee sivussa heille PR:ää. F1 tapahtunut kustannnusten leikkaus sopii tähän suunnitelmaan kuin nenä päähän.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
McLarenin loppu? Miksi? Siksi että lupuvat Mersusta 6 vuoden sisällä ja ryhtyvät joko tekemään itse koneensa tai hankkivat uuden yhteistyökumppanin. Tämä mikään loppu ole vaan uuden alku.

Rusinan laittamissa väreissä tuokin hirvitys näyttää jopa siistille :)
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
McLarenin loppu? Miksi? Siksi että lupuvat Mersusta 6 vuoden sisällä ja ryhtyvät joko tekemään itse koneensa tai hankkivat uuden yhteistyökumppanin. Tämä mikään loppu ole vaan uuden alku.
Mercedeksen panos ollut ratkaisevan tärkeää sinä aikana, kun Mclaren nousi 90-luvun puolivälin pohjamudista takaisin huipulle. Tämän asian vähättely on varsin typerää. Esimerkiksi Williamsin kohdalla ollaan nähty, miten moottoritoimittajan menettäminen voi ajaa tiimin jyrkään alamäkeen.
Uusi alku vai lopun alku? Aivan sama, mutta lopputulos voi olla katastrofi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No juu, kyllähän Mersu on ollut vaikuttava tekijä McLarenin historiassa. Samoin ku pari heikkoa kautta 90-luvun alussa, jolloin moottoritoimittajana oli heikko kumppani.

Nyt jos kuitenkin miettii näitä koneita millä tallit ajaa sekä sitä, että moottorikehitys on jäädytetty, niin ei tulla ihan samaan tilanteeseen mihin Williams joutui.

Aluksi arvelin itsekkin, ettei vaan Macille kävis huonosti mutta jos tarkemmin miettii niin ei. Tilanne ei ole millään muotoa sama McLarenin ja Williamsin kohdalla. McLaren liikkuisi millä tahansa koneella ihan yhtälailla mitä Mersullakin. Cossuja ne tuskin sisään laittavat.

Ei ollut viime vuonnakaan Toyotan koneesta kiinni Williamsin menestys. Taisi johtua enemmän siitä, että auto ei vaan ollut riittävän hyvä. Ja mistä se taas johtuu? Pieni ja köyhä Williams on paininut tovin sponssi ongelmien ja rahapulan kanssa. Menettänyt ne kovat tekijät tallin sisältä muille varakkaammille tiimeille.

Oliko esim. tämän vuoden nousu alku kauden suosta Mersun ansiota? No ei todellakaan, vaan McLarenin suunnittelijaporukan ansiota, joka väsäsi kyseisestä kotterosta kulkuvälineen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mercedeksen panos ollut ratkaisevan tärkeää sinä aikana, kun Mclaren nousi 90-luvun puolivälin pohjamudista takaisin huipulle. Tämän asian vähättely on varsin typerää. Esimerkiksi Williamsin kohdalla ollaan nähty, miten moottoritoimittajan menettäminen voi ajaa tiimin jyrkään alamäkeen.
Uusi alku vai lopun alku? Aivan sama, mutta lopputulos voi olla katastrofi.
Mun mielestä McLarenin kannattaa lopettaa tämä ikuisuusongelma ja dilemma moottoritoimittajien kanssa tähän mese-yhteistyön päättymiseen. Kannattaa ennemmin käynnistää omien moottoreiden valmistus, jolloin

A) Talli sitoutuu entistä voimakkaammin lajiin kuten Ferrari
B) Ainainen painiminen ahneiden moottoritoimittajien kanssa loppuu
C) Brändi vahvistuu

Kaikilla talleilla on ollut oma "suvantokautensa". Ferrarillakin, vaikka moottorintoimittajiin liittyvää kriisiä sillä ei tule koskaan olemaan. McLaren rämpi 90-luvulla, Williams nyt. Voihan olla, että Williams jää keskikastin talliksi asiakasmoottoreilla mutta onko se niin huono asia? Talli kuitenkin muistetaan voittajana eikä luuserina kuten moottorikumppaninsa BMW.
 
Ylös