Helpompi tarttua nykyisiin epäkohtiin kuin hyvään suuntaan kehittyneisiin.
Kaikista karmeimpana nykyisin pidän tätä rengaslottoa. Ajetaan siis F1-rengaskisaa jonka voittaa se autokunta, joka arvaa ja osuus säädöissään parhaiten alati vaihtelevien rengaslaatujen kanssa. Jos rengaskilpailua ei tule, pitäisi ainakin etsiä ratkaisua, jossa kukin talli saa käyttää autoonsa mahdollisimman hyvin sopivia renkaita. Olkoon sitten vaikka muutama rengasseos, joista valita etukäteen radalle ja autoon sopivat. Jollakin etukäteisaikataululla. Vielä parempi olisi muutama rengastoimittaja jotka tekisivät sarjaan ja autoon HYVIÄ renkaita. Sliksit ja mekaanisen pidon korostuminen on hyväksi.
Tupladiffu meni mönkään. Nyt takana tulevien ottoilma sotketaan ja ollaan tilanteessa jossa oltiin aiemminkin, ohi on siksikin vaikea päästä. Vaikka mekaanisen pidon osuutta tuodaan esille ja se on hyvä, niin myös maaefektin lisäys toisi vakautta ja riippumattomuutta puhtaasta ilmasta - ja uskon, että se näkyisi ohituksina.
Moottoreita tasapäistetään liikaa. Kehitys alueella kuin alueella tuo vaihtelua voimasuhteisiin ja jos budjettiongelmia ei nyt ajatella, niin moottorin kehittämisen puute on yksi kortti tästä pelistä poissa. Kyllä kulujenkin riisumiseen silti löytyy mielestäni keinoja materiaali-, elektroniikka- ja tuotantorajoituksilla. Hyvänä esimerkkinä myyntipakko tiettyyn kattohintaan.
Radoissa on aivan liikaa ns katurataversioita. Monaco riittää niistä. Sen sijaan Spalla voitaisiin kuvainnollisesti ajaa joka kolmas kisa. Selkeätä kilpa-ajamisen meininkiä ja riskiä sekä tilanteita toisi se seikka, että turva-alueilta ei selviäisi takaisin vahingoittamatta sijoitustaan. Hiekka-alueet laineille, asfalttialueet pois jne...
Ennen kun aika-ajot olivat kaikille samoilla eväillä, niin se oli kuin kisa kisan sisällä. Paras voitti sen, absoluuttisesti nopein. Mahdollisesti kisankin. Toivottavasti ensi vuosi tuo tämän takaisin. Silti ajamalla tulee sijoitusten vaihtelua jos edellä mainittuja jokunen toteutuisi.
Pisteistä vielä, ehkä se yksi piste voittajalle nykyiseen lisää riittäisi korjaamaan tämän alueen, siis mielestäni.