Ykkösten tulevaisuus

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yllätyksellisiä? Voitot on jaettu suhteessa: Brawn 8, Red Bull 4, McLaren 2 ja Ferrari 1. Ja jos podiumeista puhutaan, niin tuon nelikon ulkopuolelta palkintopallille on enemmän kuin kerran onnistunut nousemaan ainoastaan Toyota.

Montako todellista yllätystä kauteen mahtuu Force Indian parin kisaa kestäneen väläytyksen lisäksi?
Tuo voittojen jakautuminen noin on sinällään yllätyksellistä, samaten siihen johtanut Brawnien ylivoima ja Ferrarin ja McLarenin täydellinen räpellys alkukaudesta. Barrichellon voittoa Valenciassa en usko kovin monen kyenneen ennustamaan, kuten ei McLarenin yht'äkkistä paluuta voittokantaankaan. Muutenkin voittajan - saati kärkikolmikon - ennustaminen on ollut tällä kaudella erityisen vaikeaa. Voimasuhteet eivät ole varmaan viimeiseen 27 vuoteen heitelleet näin paljon kisasta toiseen. Alkukauden Brawn-hallinnan jälkeen tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Montako todellista yllätystä kauteen mahtuu Force Indian parin kisaa kestäneen väläytyksen lisäksi?
BrawnGP kokonaisuudessaan, Ferrarin heikko alkukausi, McLarenin vielä heikompi alkukausi.. Siinä nyt muutama mieleen tuleva yllätys.

Voittoja on napannut tällä kaudella neljä eri tallia ja kuusi kuljettajaa. Palkintopallilla on vieraillut yhteensä 12 eri kuljettajaa. Tähän kun lisätään, että mm. Heikiltä ja Nicoltakin palkintopallisija puuttuu, niin yllätyksettömästä kaudesta ei ainakaan tässä suhteessa voida puhua. Tällaisille tilastoille oltaisiin huudeltu hoosiannaa 2000-luvun alkupuolella.

Sääli, että Buttonin ylivoima latisti mielenkiintoa heti alkukaudesta. Nyt, kun tulokset heittelevät päälaelleen kisasta toiseen, niin mestaruustaistosta olisi voinut tulla hyvinkin jännittävä. Tilastojen värikkyys ei ole valitettavasti välittynyt ratatapahtumiin saakka. Ohitukset ja taistelutilanteet ovat loistaneet poissaolollaan jopa viime kausia pahemmin.

Toivottavasti ensi kauden sääntömuutokset parantavat radalla nähtävää showta, koska ei tavis-katsojaa kiinnosta pätkääkään, montako eri kaveria on nähty palkintopallilla jne. Heikentynyttä taloustilannetta ei voi yksin syyttää tyhjistä katsomoista. Paitsi jossain Turkissa, missä ihmisillä ei muutenkaan ole tarpeeksi rahaa maksaa pääsylipuista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Voittoja on napannut tällä kaudella neljä eri tallia ja kuusi kuljettajaa. Palkintopallilla on vieraillut yhteensä 12 eri kuljettajaa. Tähän kun lisätään, että mm. Heikiltä ja Nicoltakin palkintopallisija puuttuu, niin yllätyksettömästä kaudesta ei ainakaan tässä suhteessa voida puhua. Tällaisille tilastoille oltaisiin huudeltu hoosiannaa 2000-luvun alkupuolella.
Hieman muisteloa F1-lähihistoriasta:

Kausi 1999: voittoihin ylsivät neljä eri tallia ja kuusi eri kuljettajaa. Podiumille nousi kauden aikana yhteensä 11 eri kuljettajaa. Jokainen tuolloin Formula ykkösiä seurannut varmasti muistaa olivatko kisat tylsiä?

Toinen hyvä esimerkki on kausi 2003, jolloin sääntöjä muutettiin kokonaisuuden sekoittamiseksi. Lopputulos: voittoja viidelle eri tallille ja kahdeksalle eri kuljettajalle. Korokepaikkoja yhdeksälle eri miehelle.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Suomen Audi-mies oli lähes yhtä merkittävä henkilö tämän konsernin johtoportaassa kuin hra Carl, joten tästä on todella pitkä matka mihinkään. Audin urheilutoiminnan johtaja Wolfgang Ullrich ja sitä kautta yhtiön linja noin yleensä on ollut kesäkuun Indy-kokouksesta asti ns. "maailmanmoottorin" kannalla. Uskoisin tämänkin liittyvän siihen ja olevan elinehto Audin mukaantulolle F1-sarjaan. He kun tuntuivat pitäneen sitä elinehtona IRL-sarjaan tulollekin.
Heh, Singaporen automarkkinat on niin pienet ettei niiden herrojen kommenteilla ole mitään väliä. Suomessakin on Audeja varmaan ainakin tripla määrä verrattuna singaporeen. Singaporessa ei ole mitään moottoriurheilukulttuuria ja on todella sääli, että näillä idiooteilla on oma GP.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Singaporessa ei ole mitään moottoriurheilukulttuuria ja on todella sääli, että näillä idiooteilla on oma GP.
Eikö Singaporen Grand Prix'tä lasketa moottoriurheilukulttuuriksi? Enkä nyt tarkoita pelkästään tätä tuoretta F1-osakilpailua, vaan myös vuosina 1966-1973 ajettua kilpailua, jossa voittoon ajettiin sellaisilla autoilla kuin Lotus, Ferrari ja McLaren.
 

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Eikö Singaporen Grand Prix'tä lasketa moottoriurheilukulttuuriksi? Enkä nyt tarkoita pelkästään tätä tuoretta F1-osakilpailua, vaan myös vuosina 1966-1973 ajettua kilpailua, jossa voittoon ajettiin sellaisilla autoilla kuin Lotus, Ferrari ja McLaren.
Juu, lasketaan toki. Ja onhan Singaporessa ajettu noita kisoja, ja jopa singaporelaiset on noita voittanutkin. Tarkoitin lähinnä tavalliseten ihmisten asenetta ja tietämystä moottoriurheilua kohtaan Singaporessa. On todellakin hieman eri luokkaa kuin esim. suomessa. Melkein itketti lukea juttuja paikallislehdestä kisojen aikaan kun siellä haastateltiin mattimeikäläisiä kadulla.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ohituksia ei tule tästä yksinkertaisesta syystä: Aika-ajossa autot määräytyvät nopeusjärjestykseen. Kisassa edellä oleva auto on nopeampi kuin takana tuleva. On vaikea ohittaa, jos on hitaampi kuin edellä oleva. Eikä sekään auta, että olet jotain 0,2 nopeampi. Jos aikoo ohittaa pitää olla selvästi nopeampi.

Mitä tulee siihen miksi aikaisemmin oli enemmän ohituksia, johtui siitä, että a) Nopeudet olivat paljon hitaampia b) Autojen välillä oli suurempia eroja. Oli esimerkiksi Ferrarin v12 ja Fordin v8. jne.
 
Ylös