Ykkösten tulevaisuus

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja nyt päästäänkin jälleen suunnittelijaan nimeltä Hermann Tilke. Mies on vastannut hovisuunnittelijana kaikista sarjaan mukaan tulevista uusista radoista ja vanhojen muutoksista jo yli kymmenen vuoden ajan. Nyt olisikin uuden suunnittelijan aika. Tuore näkemys olisi enemmän kuin tervetullut.
Tarkennuksena: Indianapolis ei ollut Tilken, eikä Singaporen lopullinen versio (esisuunnitelma kyllä).

Olen samaa mieltä, että muutkin saisivat välillä yrittää. Näinköhän noita on kilpailutettu, vai onko tilaus vain lähetetty suoraan Tilkelle?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Olen samaa mieltä, että muutkin saisivat välillä yrittää. Näinköhän noita on kilpailutettu, vai onko tilaus vain lähetetty suoraan Tilkelle?
Tietääkseni Tilke on F1-piireissä aika suosittu suunnittelija, ja kuljettajat ovat yleensä kehuneet hänen ratojaan. Liekö tämä sitten poikii jatkossakin lisää 'keissejä' Tilkelle. Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että voisi olla virkistävää nähdä lisää muiden suunnittelijoiden tuotoksia kuin vain Singapore.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ehdotetaan WebSlavea, sillähän jo yksi valmis ratakin.:thumbup:
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Olen samaa mieltä, että muutkin saisivat välillä yrittää. Näinköhän noita on kilpailutettu, vai onko tilaus vain lähetetty suoraan Tilkelle?
Tuostapas tuli mieleen, että eikös voitasi järjestää myös tosielämässä radansuunnittelukilpailuja. Annetaan suunnittelijoille tiedot paikasta ja toimeksianto, että suunnitelkaa mahdollisimman hyvä. Joku raati sitten valkkaisi parhaan vaihtoehdon.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Tuostapas tuli mieleen, että eikös voitasi järjestää myös tosielämässä radansuunnittelukilpailuja. Annetaan suunnittelijoille tiedot paikasta ja toimeksianto, että suunnitelkaa mahdollisimman hyvä. Joku raati sitten valkkaisi parhaan vaihtoehdon.
Sinänsä ihan hyvä idea, mutta kokonaisen F1 radan suunnittelu rataprofiileineen, fasiliteetteineen ja arkkitehtuureineen vie niin paljon resursseja, että tuskinpa mikään suunnittelutoimisto sellaiseen lähtee ellei ole varma sopimuksesta.

Käytännössä kilpailu voitaisiin järjestää jonkinlaisesta esisuunnitelmasta, jossa esim. valittaisiin paras rataprofiili, jonka jälkeen varsinainen suunnittelu pääsisi käyntiin.

Monet kuskit ovat kuitenkin kehuneet Tilken ratoja, ja taitaa olla myös hyvät suhteet Bernieen, joten taidetaan nähdä näitä vielä tulevaisuudessakin.

Vaihtelu kyllä virkistäisi...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä ihan hyvä idea, mutta kokonaisen F1 radan suunnittelu rataprofiileineen, fasiliteetteineen ja arkkitehtuureineen vie niin paljon resursseja, että tuskinpa mikään suunnittelutoimisto sellaiseen lähtee ellei ole varma sopimuksesta.

Käytännössä kilpailu voitaisiin järjestää jonkinlaisesta esisuunnitelmasta, jossa esim. valittaisiin paras rataprofiili, jonka jälkeen varsinainen suunnittelu pääsisi käyntiin.
Pidetään niitä arkkitehtuurikilpailujakin merkittävistä kohteista. Ei kilpailuihin tietenkään millään lopullisilla suunnitelmilla osallistuta, mutta sen verran yksityiskohtaisilla kuitenkin, että lopullisesta tuloksesta saadaan varsin hyvä näkemys. Yksityiskohtia voittaja voi sitten hioa ajan kanssa.

En pitäisi ideaa lainkaan mahdottomana. Annetaan tontti ja muutama välttämätön esiedellytys (FIA:n säännöt, paikalliset liikenneolosuhteet jne.).
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Seuraus moisesta: Pari isoa tallia jyllää, muut ovat statisteja. Nykyinen tilanne, jossa Force India voi ajaa paalulle on paljon mielenkiintoisempi.
Eihän tuo nyt uusi ilmiö ole. Lähes ainahan eri pikkutallit ovat tasaisin väliajoin lyöneet kiilaa isojen rintamaan - osa vain kilpailun tai kahden ajaksi, osa taas huomattavasti pidemmäksikin aikaa. Esim. FI:n edeltäjä Jordan Grand Prix oli kymmenen vuotta sitten erittäin lähellä viedä koko potin perin simppelillä reseptillä isompien hölmöillessä: hyvä ja luotettava auto+moottori kera nopean ja luotettavan kuljettajan.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eihän tuo nyt uusi ilmiö ole. Lähes ainahan eri pikkutallit ovat tasaisin väliajoin lyöneet kiilaa isojen rintamaan - osa vain kilpailun tai kahden ajaksi, osa taas huomattavasti pidemmäksikin aikaa. Esim. FI:n edeltäjä Jordan Grand Prix oli kymmenen vuotta sitten erittäin lähellä viedä koko potin perin simppelillä reseptillä isompien hölmöillessä: hyvä ja luotettava auto+moottori kera nopean ja luotettavan kuljettajan.
Joo mutta idea on siinä että asiakasmoottorit ovat tänäpäivänä kaiketi täysin samoja kuin emäntä tallin moottorit. Jos jäädytystä ei olisi, voisi menestyä ainoastaan ne tallit jotka ovat sen moottorin ykköstalleja. Asiakkaille annetaan se pakollinen runko, kilpailu kun on kovaa.

Jos siis tällä kaudella asiakastallit jätettäisiin sivuun (koska kilpailutilanteessa heidän moottorinsa olisivat paskoja), niin miltähän MM sarjakin näyttäisi? Ei olisi Brawneja, Red Bulleja, Force Indiaa jne.. Eli Ferrari McLaren Toyota jne..


Kannatan moottorijäädytystä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Joo mutta idea on siinä että asiakasmoottorit ovat tänäpäivänä kaiketi täysin samoja kuin emäntä tallin moottorit. Jos jäädytystä ei olisi, voisi menestyä ainoastaan ne tallit jotka ovat sen moottorin ykköstalleja. Asiakkaille annetaan se pakollinen runko, kilpailu kun on kovaa.

Jos siis tällä kaudella asiakastallit jätettäisiin sivuun (koska kilpailutilanteessa heidän moottorinsa olisivat paskoja), niin miltähän MM sarjakin näyttäisi? Ei olisi Brawneja, Red Bulleja, Force Indiaa jne.. Eli Ferrari McLaren Toyota jne..

Kannatan moottorijäädytystä.
Jos moottorikehitys olisi vapaampaa, se houkuttelisi mukaan uusia (ja vanhoja) yrittäjiä autotehtaiden puolelta ja Cosworth (sekä mahdollisesti lisäksi vielä toinenkin paja) puolestaan tarjoaisi vanhaan tapaan hyvän ja toimivan peruspaketin ilman tehdaspannuja ajaville.

Millä tavalla Ferrarin tai McLarenin tämänvuotinen taantuma johtuu heidän käyttämistään voimanlähteistä? Onko Brawnin ja Red Bullin hallinta taasen ollut pelkästään moottoreiden ansiota? Johtuuko Force Indian yhtäkkinen noususuhdanne "jäädytetystä" mersusta?
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Kannatan moottorijäädytystä, mutta vain kaudeksi kerrallaan. Eli moottoreiden pitäis olla koko kauden jäädytettynä ja seuraavalle kaudelle olisi täydet resurssit kehittää uutta ja parempaa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Millä tavalla Ferrarin tai McLarenin tämänvuotinen taantuma johtuu heidän käyttämistään voimanlähteistä? Onko Brawnin ja Red Bullin hallinta taasen ollut pelkästään moottoreiden ansiota? Johtuuko Force Indian yhtäkkinen noususuhdanne "jäädytetystä" mersusta?
Ferrarin ja McLarenin taantuma: Ei millään tavalla, mutta moottorit (ilman jäädytystä) paikkaisivat heidän taantumaa sillä moottoripuoella heillä olisi etu muihin (asiakastalleihin) nähden. Brawnin ja Red Bullin hallinta on nimenomaan kaikesta muusta kuin moottorista kiinni, jos ei olisi jäädytystä, menestys olisi moottorista kiinni koska sitä menestystä ei moottorin takia tulisi (ajattelen: asiakasmoottorilla ei pärjää).

Jäädytetyt moottorit mahdollistaa Force Indialle tasapuolisen moottorin muihin nähden, jolloin heillä on mahdollisuus pärjätä. Asaiakastallina he häviäisivät moottoripuolella, joten heillä ei olisi mitään mahdollisuutta tehdä nykyisen kaltaista nousua.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Kannatan moottorijäädytystä, mutta vain kaudeksi kerrallaan. Eli moottoreiden pitäis olla koko kauden jäädytettynä ja seuraavalle kaudelle olisi täydet resurssit kehittää uutta ja parempaa...
Eli jos yksi valmistaja saa tehtyä moottorista selkeästi muita paremman, niin mestaruus on tiedossa jo kauden ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Ei kiitos.
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Eli jos yksi valmistaja saa tehtyä moottorista selkeästi muita paremman, niin mestaruus on tiedossa jo kauden ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Ei kiitos.
Takavuosina on kyllä monta kertaa nähty että pelkällä moottorilla ei kisoja voiteta.Aina joku onnistuu jossain muita paremmin.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Eli jos yksi valmistaja saa tehtyä moottorista selkeästi muita paremman, niin mestaruus on tiedossa jo kauden ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Ei kiitos.
Jos muistan oikein niin Willamsilla BMW moottorit olivat yksiä sarjan tehokkaimpia samoin BARilla Honda myllyt.
No montako mestaruutta tuli?

Voisivat kyllä tehdä niin, että moottoreita saisi kehittää tietyllä budjetilla kauden aikana.

testauksen pitäisi olla sallittua kesken kauden. Testejä saisi ajaa koko vuoden aikana tietyn määrän kilometrejä. Esim 40 000km, heitin tuon lukeman sitten ihan hatusta, joten älkää valittako jos on liikaa tai liian vähän.

Budjetti leikkaukset pitäisi tehdä henkilökunnan ja kuskien palkoista, ei auton kehityksestä. Tosin tuossakin haittansa, esim Force Indian kaltaisia tulos pyrähdyksiä ei varmaan enää silloin sattuisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Bernard Ecclestone palvelutalon asukkaaksi ja Max Mosley jonnekin selliin parin horon kanssa niin alkaisi tulevaisuus näyttää hieman valoisammalta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pari juttua F1-Liven puolelta, jotka mielestäni sopivat hyvin tähän topiciin:

VW:

Volkswagen to eye F1 if costs are lower

An official of the German luxury car brand Audi has hinted that parent group Volkswagen might enter Formula One if the costs continue to come down.

Reinhold Carl, managing director of Audi Singapore, is quoted by the Straits Times newspaper as musing that while budgets are dropping, teams still need to fork out "well over a hundred million Euros" for an annual F1 programme.

"If the cost is lower, it will be more manageable," he told reporters.

However, after car marques including Jaguar and Honda pulled out, with BMW about to do the same when the current season ends, and amid rumours that Toyota and Renault might soon follow, Carl admitted that the gains for a manufacturer from being on the grand prix grid remain vague.

He reckons that if VW was to decide to field a Formula One team, it would be branded either Porsche or Audi, "or even Volkswagen."

D.B. © CAPSIS International Source: GMM
Kubica:

The drawn-out war last summer between F1's governing body FIA and the Formula One Teams Association (FOTA) simply took too much attention and energy away from the essence of the sport, declared Robert Kubica.

"There is a lot of politics," he told London's Evening Standard. "It's not good for the sport, not good for me and not good for the fans."

The bitter power struggle overs matters such as cost-cutting and regulations – which at one point led the FOTA members to announce their intention of establishing a rival series in order to escape FIA President Max Mosley's demands – occupied as much headline space as the races did.

"I've never known it like this and it's difficult to know how damaging it's been, but this has been one of the worst years for politics in F1," Kubica insisted. "All I want to do is to be able to focus 100 per cent on what I love, which is driving, and that's not been possible."
- VW-konsernin tuloa Formula ykkösiin ei siis vielä kannata sataprosenttisen varmana uutisena hehkuttaa, mutta positiivistahan tuossa on se, että mahdollisuutta mukaantuloon lähivuosina ei myöskään pidetä täysin mahdottomana jos kustannukset saadaan järkevälle tasolle.

- R. Kubican sanoihin on mahdotonta olla yhtymättä. Koko F1-kausi vm. 2009 on ollut täynnä kaikkea sitä mitä sen ei olisi pitänyt olla ja taas melkoisesti vailla kaikkea sitä, mitä sen taas olisi pitänyt olla. Kun moottoriurheilusta puhutaan, pitäisi radan ulkopuolisten asioiden ja politikoinnin lähestulkoon aina olla vasta toisella sijalla kun lehdissä revitään otsikoita kuninkuusluokasta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Helpompi tarttua nykyisiin epäkohtiin kuin hyvään suuntaan kehittyneisiin.

Kaikista karmeimpana nykyisin pidän tätä rengaslottoa. Ajetaan siis F1-rengaskisaa jonka voittaa se autokunta, joka arvaa ja osuus säädöissään parhaiten alati vaihtelevien rengaslaatujen kanssa. Jos rengaskilpailua ei tule, pitäisi ainakin etsiä ratkaisua, jossa kukin talli saa käyttää autoonsa mahdollisimman hyvin sopivia renkaita. Olkoon sitten vaikka muutama rengasseos, joista valita etukäteen radalle ja autoon sopivat. Jollakin etukäteisaikataululla. Vielä parempi olisi muutama rengastoimittaja jotka tekisivät sarjaan ja autoon HYVIÄ renkaita. Sliksit ja mekaanisen pidon korostuminen on hyväksi.

Tupladiffu meni mönkään. Nyt takana tulevien ottoilma sotketaan ja ollaan tilanteessa jossa oltiin aiemminkin, ohi on siksikin vaikea päästä. Vaikka mekaanisen pidon osuutta tuodaan esille ja se on hyvä, niin myös maaefektin lisäys toisi vakautta ja riippumattomuutta puhtaasta ilmasta - ja uskon, että se näkyisi ohituksina.

Moottoreita tasapäistetään liikaa. Kehitys alueella kuin alueella tuo vaihtelua voimasuhteisiin ja jos budjettiongelmia ei nyt ajatella, niin moottorin kehittämisen puute on yksi kortti tästä pelistä poissa. Kyllä kulujenkin riisumiseen silti löytyy mielestäni keinoja materiaali-, elektroniikka- ja tuotantorajoituksilla. Hyvänä esimerkkinä myyntipakko tiettyyn kattohintaan.

Radoissa on aivan liikaa ns katurataversioita. Monaco riittää niistä. Sen sijaan Spalla voitaisiin kuvainnollisesti ajaa joka kolmas kisa. Selkeätä kilpa-ajamisen meininkiä ja riskiä sekä tilanteita toisi se seikka, että turva-alueilta ei selviäisi takaisin vahingoittamatta sijoitustaan. Hiekka-alueet laineille, asfalttialueet pois jne...

Ennen kun aika-ajot olivat kaikille samoilla eväillä, niin se oli kuin kisa kisan sisällä. Paras voitti sen, absoluuttisesti nopein. Mahdollisesti kisankin. Toivottavasti ensi vuosi tuo tämän takaisin. Silti ajamalla tulee sijoitusten vaihtelua jos edellä mainittuja jokunen toteutuisi.

Pisteistä vielä, ehkä se yksi piste voittajalle nykyiseen lisää riittäisi korjaamaan tämän alueen, siis mielestäni.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
- VW-konsernin tuloa Formula ykkösiin ei siis vielä kannata sataprosenttisen varmana uutisena hehkuttaa
No tuskin kukaan nyt niin naivi olisikaan, että tätä pitäisi minkään valtakunnan merkkinä mistään? Audi Singaporen johtaja sanoo, että kustannus on VAGille liian suuri. Hirveä yllätys. :rolleyes:

Suomen Audi-mies oli lähes yhtä merkittävä henkilö tämän konsernin johtoportaassa kuin hra Carl, joten tästä on todella pitkä matka mihinkään.
positiivistahan tuossa on se, että mahdollisuutta mukaantuloon lähivuosina ei myöskään pidetä täysin mahdottomana jos kustannukset saadaan järkevälle tasolle.
Audin urheilutoiminnan johtaja Wolfgang Ullrich ja sitä kautta yhtiön linja noin yleensä on ollut kesäkuun Indy-kokouksesta asti ns. "maailmanmoottorin" kannalla. Uskoisin tämänkin liittyvän siihen ja olevan elinehto Audin mukaantulolle F1-sarjaan. He kun tuntuivat pitäneen sitä elinehtona IRL-sarjaan tulollekin.

Positiivista koko lajin kannalta on se, että mikäli tämä idea tällä kertaa toimii ja kustannustehokas sekä järkevä moottorispeksi löydetään, niin sillä saattaa olla ravisuttavat vaikutukset F1:n tulevaisuuteen. Siinä on IRL:n tai jonkin muun formulasarjan ainoa mahdollinen hetki iskeä kuninkuusluokan suojakilven taakse ja mikäli Vatanen vielä vahingossa voittaisi FIA:n presidentinvaalit, niin yksinapainen moottoriurheilumaailma saattaa hyvinkin tulla tiensä päähän. Se jääköön sitten jokaisen tykönään tuumittavaksi, olisiko se hyvä vai huono asia...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Muuten hyvää tekstiä josta olen samaa mieltä, mutta tuo moottorijäädytyksen poisto. Kärkitalleille se toki voisi olla hyvä ja tekisi terää, mutta samalla voitaisiin unohtaa asiakatallien menestys, tänäkään vuonna ei RB tai Brawn olisi siellä missä ovat, FI:stä puhumattakaan.

Moottorikehitys ei toisi lisää ohituksia, vaan tekisi vain selkeämmäksi voimasuhteet, eli kärjessä 5 ensimmäistä tallia ja sitten seuraavat 7 asiakasta..

Radoista, tupladiffusta ja renkaista olen siis samaa mieltä.
Renkaista vielä sen verran, että se usean seoksen versio on parempi kuin vapaa kilpailu.
 
Ylös