Kysymys on tietysti sikäli tulkinnanvarainen, että mikä on "aidosti onnistunut". Rastitin kaikki ne, joissa Tilke ei mielestäni epäonnistunut. Singaporen ja Abu Dhabin jätin väliin, koska ensimmäinen ei ole puhtaasti Tilken ja jälkimmäisestä ei ole nähty kisaa.
Hyvät:
SEPANG
Ei herätä suuria intohimoja, mutta on toimiva ja kuskit tykkäävät. Nopeahko, paljon jouhevia mutkia ja tuplasuorat tarjoavat hyviä ohitusmahdollisuuksia. Ensimmäinen tuplaspiraali korkeuseroineen myös hyvä erikoispiirre. Tilkestä riippumaton kuumuus/kosteus-tekijä lisää haastetta ja mielenkiintoa sateenuhan ohella.
SAKHIR
Profiilina ei näytä kummoiselta, mutta yllättää tarjoamalla paljon ohituspaikkoja. Luultavasti eniten kalenterissa. Sirkuksen aliarvostetuin rata tällä foorumilla, mikä johtunee ympäristöstä ja katsojien puutteesta, jotka kumpikaan eivät ole varsinaisesti radan ominaisuuksia. Tilkestä riippumattomat ominaisuudet kuumuus ja hiekan tuoma liukkaus.
HOCKENHEIM
Pelkkä muutostyö, mutta erittäin onnistunut sellainen. Vanhan radan persoonallisuutta ei voinut säilyttää, koska metsäosuus menetettiin, mutta tilalle saatiin yksi parhaita kisailuja tarjoavista radoista, ellei paras. Ohitusmäärissä jäädään kuitenkin Sakhirille.
ISTANBUL
Kerrankin tontti jossa korkeuseroja. Profiilina outo, mutta toimii. Etenkin jälkipuolisko kasimutkasta lähtien. Ykkösmutkakin yllättävän hyvä ohituspaikka.
Keskihyvät:
SHANGHAI
Luonteeltaan Sepangmainen. Pari peräkkäistä suoraa ja tuplaspiraalimutkia. Muutoin aika jouheva (ei ihan Sepangin veroinen). Kannattaa sijoittaa kalenterissa sadeaikaan, vaikka profiilin sinänsä ohituspaikkoja pitäisikin tarjota kuivallakin. Yksi tylsä kisa, muuten ohituksia ihan mukavasti.
FUJI
Molemmat pidetyt kisat tarjosivat runsaasti ohituksia, joten sen suhteen ei valittamista. Jotenkin itse rata vain ei minua sytytä. Johtunee profiilin yksinkertaisuudesta. Ei missään tapauksessa kuitenkaan epäonnistunut uudistus.
A1-RING
Ohitusmääriltään keskiarvon yläpuolella, mutta en vain oppinut pitämään tästä. Liian lyhyt, liian simppeli. Liikaa turva-alueen käyttöä ykkösmutkassa. Korkeuserot toki jees.
Huonot:
VALENCIA
Lopputulos ennakkosuunnitelmia huonompi. Ohitusmahdollisuudet pilattiin tekemällä alunperin suorista osuuksista mutkittelevia. Tosin ei se muutoksilta välttynyt sillan jälkeinen osuuskaan sitten odotusten vastaisesti toiminut ohituspaikkana.
Muut:
YAS MARINA
En arvioi rataa, jolla en ole nähnyt yhtään kisaa. Ohituspaikkoja pitäisi profiilin perusteella löytyä.
MARINA BAY
Lopullinen tuotos ei ole Tilken, mutta osa radasta on Tilken esisuunnitelman mukainen. Kymppimutka ja varikon sisäänmeno kaipaavat muutosta (ja jotain on tulossakin). Ei erityisemmin vakuuttanut, ohitukset alle keskiarvon ja ohituspaikat vähissä. Iltavalaistus paikkaa puutteita.
Lisäksi Tilke on suunnitteluvastuussa Monzan ensimmäisen shikaanin uudesta muodosta (hyvä), Nürburgringin alun uudistuksesta (hyvä), Monacon Rascassen loivennuksesta (ei olennaista väliä), Magny-Coursin ja Hungaroringin loppuosien muutoksista (ok), Catalunyan shikaanista (huono), Span uudesta bussipysäkistä (ei paras mahdollinen, mutta tila vähissä) ja Doningtonin uudistuksesta (jää nähtäväksi).