Hermann Tilken suunnittelemat F1-radat

Mitkä H.Tilken suunnittelemista F1-radoista ovat aidosti onnistuneita?


  • Äänestäjiä yhteensä
    98

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Itse diggasin A1-Ringistä aikanaan ja Turkki ja Singapore ovat myös hyviä minun mielestäni.Muut on aika persoonattomia ja tylsiä ratoja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Singapore ei ole Tilke-rata. Tilke teki alkuperäisen suunnitelman, jota modifioitiin raskaalla kädellä muitten toimesta.

Itse pidän:
Sepangista
Hockenheimista (Vaikka vanha olikin parempi)
Istanbulista (Vaikka asvalttia onkin tuherrettu liikaa joka paikkaan)
A1-Ringistä (Vaikka Österreichring olikin parempi)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysymys on tietysti sikäli tulkinnanvarainen, että mikä on "aidosti onnistunut". Rastitin kaikki ne, joissa Tilke ei mielestäni epäonnistunut. Singaporen ja Abu Dhabin jätin väliin, koska ensimmäinen ei ole puhtaasti Tilken ja jälkimmäisestä ei ole nähty kisaa.

Hyvät:

SEPANG
Ei herätä suuria intohimoja, mutta on toimiva ja kuskit tykkäävät. Nopeahko, paljon jouhevia mutkia ja tuplasuorat tarjoavat hyviä ohitusmahdollisuuksia. Ensimmäinen tuplaspiraali korkeuseroineen myös hyvä erikoispiirre. Tilkestä riippumaton kuumuus/kosteus-tekijä lisää haastetta ja mielenkiintoa sateenuhan ohella.

SAKHIR
Profiilina ei näytä kummoiselta, mutta yllättää tarjoamalla paljon ohituspaikkoja. Luultavasti eniten kalenterissa. Sirkuksen aliarvostetuin rata tällä foorumilla, mikä johtunee ympäristöstä ja katsojien puutteesta, jotka kumpikaan eivät ole varsinaisesti radan ominaisuuksia. Tilkestä riippumattomat ominaisuudet kuumuus ja hiekan tuoma liukkaus.

HOCKENHEIM
Pelkkä muutostyö, mutta erittäin onnistunut sellainen. Vanhan radan persoonallisuutta ei voinut säilyttää, koska metsäosuus menetettiin, mutta tilalle saatiin yksi parhaita kisailuja tarjoavista radoista, ellei paras. Ohitusmäärissä jäädään kuitenkin Sakhirille.

ISTANBUL
Kerrankin tontti jossa korkeuseroja. Profiilina outo, mutta toimii. Etenkin jälkipuolisko kasimutkasta lähtien. Ykkösmutkakin yllättävän hyvä ohituspaikka.


Keskihyvät:

SHANGHAI
Luonteeltaan Sepangmainen. Pari peräkkäistä suoraa ja tuplaspiraalimutkia. Muutoin aika jouheva (ei ihan Sepangin veroinen). Kannattaa sijoittaa kalenterissa sadeaikaan, vaikka profiilin sinänsä ohituspaikkoja pitäisikin tarjota kuivallakin. Yksi tylsä kisa, muuten ohituksia ihan mukavasti.

FUJI
Molemmat pidetyt kisat tarjosivat runsaasti ohituksia, joten sen suhteen ei valittamista. Jotenkin itse rata vain ei minua sytytä. Johtunee profiilin yksinkertaisuudesta. Ei missään tapauksessa kuitenkaan epäonnistunut uudistus.

A1-RING
Ohitusmääriltään keskiarvon yläpuolella, mutta en vain oppinut pitämään tästä. Liian lyhyt, liian simppeli. Liikaa turva-alueen käyttöä ykkösmutkassa. Korkeuserot toki jees.


Huonot:

VALENCIA
Lopputulos ennakkosuunnitelmia huonompi. Ohitusmahdollisuudet pilattiin tekemällä alunperin suorista osuuksista mutkittelevia. Tosin ei se muutoksilta välttynyt sillan jälkeinen osuuskaan sitten odotusten vastaisesti toiminut ohituspaikkana.


Muut:

YAS MARINA
En arvioi rataa, jolla en ole nähnyt yhtään kisaa. Ohituspaikkoja pitäisi profiilin perusteella löytyä.

MARINA BAY
Lopullinen tuotos ei ole Tilken, mutta osa radasta on Tilken esisuunnitelman mukainen. Kymppimutka ja varikon sisäänmeno kaipaavat muutosta (ja jotain on tulossakin). Ei erityisemmin vakuuttanut, ohitukset alle keskiarvon ja ohituspaikat vähissä. Iltavalaistus paikkaa puutteita.

Lisäksi Tilke on suunnitteluvastuussa Monzan ensimmäisen shikaanin uudesta muodosta (hyvä), Nürburgringin alun uudistuksesta (hyvä), Monacon Rascassen loivennuksesta (ei olennaista väliä), Magny-Coursin ja Hungaroringin loppuosien muutoksista (ok), Catalunyan shikaanista (huono), Span uudesta bussipysäkistä (ei paras mahdollinen, mutta tila vähissä) ja Doningtonin uudistuksesta (jää nähtäväksi).
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Singapore on hyvä, mutta laitan siitä krediitit ihan muille tahoille kuin Hermanille..

Turkki on sitten muista Tilken radoista ehkä paras, mutta en sitäkään pidä kauhean onnistuneena. Tilke on formula ykkösten syöpä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
HOCKENHEIM
Pelkkä muutostyö, mutta erittäin onnistunut sellainen. Vanhan radan persoonallisuutta ei voinut säilyttää, koska metsäosuus menetettiin, mutta tilalle saatiin yksi parhaita kisailuja tarjoavista radoista, ellei paras. Ohitusmäärissä jäädään kuitenkin Sakhirille.
Tätä ihmettelen.. Mun mielestä Hockenheimissa on nykyään(kin) lähinnä vain paskoja ja tylsiä kisoja.. Vanhasta Hockenheimista tykkäsin, koska se oli niin erilainen ja oli oikeasti sellainen huippunopeusrata, jossa tehot jylläsivät. Tylsiä kisoja toki sielläkin oli, mutta siinä oli kuitenkin jonkinlaista viehätystä. Eihän se toki katsojaystävällinen rata ollut..
Omasta mielestäni kuitenkin Tilke raiskasi Hockenheimin aivan täysin. :thumbdown

Edit: Eihän se raiskaus toki Tilken syy ollut vaan niiden tahojen, jotka päättivät, että rata pitää raiskata. Ei siitä radasta ollut mahdollistakaan tehdä kuin pahasti raiskattu versio. Olisi ollut parempi ottaa koko rata pois kalenterista ja onneksi se nykyään näyttäisi olevan mukana vain jokatoinen vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Oma top-3

1.Istanbul
Mainio rata,jossa korkeuseroja riittää.Valitettavan tasaisille maille Tilke on joutunut ratoja suunnittelemaan.Korkeuserot lisäävät kumminkin persoonallisuutta radoille.

2.Sakhir
Ei niin spektaakkelimainen kuin vaikkapa Sanghai tai Sepang,johtuneeko maisemista.Perinteisemmän oloinen rata,jossa kuljettajillekin muutama haastava paikka.

3.A1-ring
Tykkäsin kovasti.Harmi ettei ajettu kuin muutamana vuonna.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vastasin Sepang ja A1-Ring. Fuji ja Hockenheim oli siinä ja siinä, mutta jätin sitten pois. Abu Dhabia enkä Singaporea edes laskenut mukaan yllämainituista syistä.

Sepang on mielenkiintoinen rata ja todella hauska ajaa. Myös tuo kuumuus on mielenkiintoinen elementti. A1-Ringin korkeuserot ja hyvät ohituspaikat tekevät siitä kiinnostavan. Pitäisi ehdottomasti saada takaisin kalenteriin.

Hocke ja Fuji on ihan kivoja ratoja jossa ihan ok kisoja. Molemmat kuitenkin jotenkin vähän tylsiä eivätkä oo omia lemppareita.

Sakhir, Shanghai ja Istanbul ovat mulle melko mitään sanomattomia. Kisat on usein ollut kohtalaisia, mutta jotenkin noista on jäänyt melko neutraali fiilis. Shanghaille plussaa siitä upeasta varikon sisääntulosta. :D
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Hockenheim ehkä noista paras. Tarjoaa loistavaa kuskien välistä vääntöä vuodesta toiseen.

Sakhir: Ohituksia!

A1-Ring: Todella harmi, että kisa ei ole enää mukana. Tarjosi ohituksia ja radalta löytyi myös kivasti korkeuseroja.

Istanbul: hyvin näyttävä rata, jolta myös löytyy korkeuseroja ja erilaisia mutkia.

Edit: Ei kukaan ole vielä äänestänyt Valenciaa. :D
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
A1-Ring, viihdyttävä rata viihdyttävällä alueella. Huonoja muistoja eräästä kisasta tosin :thumbfh:
Sepang ja Hocke ovat ok, muut eivät sytytä pätkääkään. Etenkin Shanghai on (kuivalla) sellainen kammotus, että ei mitään järkeä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ruksasin Malesian, Singaporen, Turkin ja Itävallan. Malesiassa on toimiva ja aikoinaan varsin omaperäinen profiili sisältäen erityyppisiä ja vaikeita mutkia. Singapore ei ehkä ole varsinaisesti erityisen hyvä rata (eikä tosiaan edes kokonaan Tilken suunnittelema), mutta annetulle alueelle ei mielestäni paljoa parempaa olisi saanutkaan. Viime vuoden kisa oli kuitenkin ihan ok. Turkki taas on mielestäni yksi kalenterin parhaista radoista, parhaina puolinaan ensimmäinen ja kahdeksas mutka sekä ohitusmahdollisuudet. Asfalttiset turva-alueet nyt ovat mitä ovat, mutta nykyisin sellaiset vain tulevat jokaiselle uudelle radalle. A1-ring oli melko persoonallinen, joskin hieman liian simppeli profiililtaan (käytännössä vain kaksi mutkaa vasempaan), mutta rata oli kuitenkin vauhdikas ja sisälsi korkeuseroja.

Sakhir ja Shanghai ovat varsin persoonattomia viritelmiä joistakin omaperäisistä yksityiskohdista huolimatta, joskin varsinkin ensin mainitussa on hyvät ohitusmahdollisuudet. Valencia taas näyttää olleen täydellinen epäonnistuminen ohittamisen vaikeuden vuoksi. Hockenheimin uudistus oli projekti, joka ei voinut fanien enemmistön mielestä olla onnistunut, sillä radan alkuperäisestä hengestä ei ollut mahdollista jättää jäljelle juuri mitään. Kisat toki ovat radalla hyviä, mutta jotenkin paikka ei enää sytytä. Fuji taasen on yhä alkuosaltaan melkein samanlainen kuin kolmekymmentä vuotta sitten, Tilkehän teki suurimmat muutokset entisen huippunopean ja pitkän oikean alueelle. Siitä tuli mielestäni turhan syherö, joten tätäkään ei voi pitää kunnollisena onnistumisena. Ohitusmahdollisuudet radalla ovat kuitenkin tällä profiililla varsin hyvät. Abu Dhabista on vaikea sanoa vielä mitään, koska siellä ei ole kisaa ajettu. Odotan rataa kuitenkin ihan positiivisella fiiliksellä.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Valitsin kaikki paitsi Valencian, A1-ringin, Fujin ja Shanghain. Valencia on huonoin kalenterin katuradoista, ja kun niitä on jo kolme huonoin niistä on liikaa. A1-ringistä ei ole mielikuvaa eikä siis mielipidettä, Fuji on ihan ok, mutta jätin sen valitsematta. Muut olivat parempia. Shanghai on liian samankaltainen muiden tuotosten kanssa.

Tilke saa syyttä liikaa moitteita, sillä hyvää työtä mies on tehnyt. Vanhat radat jyrää perinteillään ja tunnelmallaan, vaikka muuten Tilken tuotokset saattavat olla jopa parempia. Muidenkin suunnittelijoiden tuotoksia olisi kiva nähdä niin Tilkenkin ratoja olisi helpompi vertailla muihin. Vertailu on epäreilua, jos vastassa on Spata ja Monacoa.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
A1 Ring, Fuji ja uusi Hocke ovat mainioita. Nämä muut ei sytytä yhtään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
:D:D:D

Tuo Maxin harrastemaja on kyllä ihan paras.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Toi on kyllä niin äärimmäisen stereotyyppinen Tilke-rata. Muoviset palmut ja täytettävillä katsojilla varustettu katsomo sai kyllä kovat repeämiset aikaan. :D
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Pakko heittää tää tänne:D
Tuo on kyllä kova :D

Itsekkin tykkään tietyllä tavalla A1-Ringistä. Okei olihan siellä aika tylsiä kisoja, mutta siinä on rata jossa on katottu tonttia ja sitten pläjäytetty sinne simppelin oloinen profiili jouhevilla ja suht nopeilla mutkilla. Kiva ajaa. Ei olla turhaan lähdetty tavoittelemaan kuuta taivaalta ja pyritty ahtamaan "kaikkea kaikille" -tyyppisesti jokaista mahdollista mutkatyyppiä.

Sepang taisi olla ensimmäinen modernin Tilke-tyylin rata. Silloin se oli tosiaan virkistävä uutuus ja pidän kyllä vieläkin, vaikkakin nuo samat mutkat on mielestäni sittemmin kopioitu moneen uudempaan rataan ja samalla Sepangin viehätys on kokenut melkoista inflaatiota.

Vakiovastaus tuntuu olleen Istanbul, ja kyllähän nuo korkeuserot tekee tuosta hiukan sielukkaamman.

Fuji. Viihdyttävät kisat sään takia, mutta tykkään muutenkin profiilista.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
EOS, ei noista mikään vedä vertoja Spalle, Suzukalle, tai Silverstonelle. :dunno:
 
Ylös