Hermann Tilken suunnittelemat F1-radat

Mitkä H.Tilken suunnittelemista F1-radoista ovat aidosti onnistuneita?


  • Äänestäjiä yhteensä
    98

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jaa'a.. En ole muiden luokkien kisoja Hockenheimissa katsonut, mutta ei mulle F1-kisojen perusteella jää mitään ohitusrikasta mielikuvaa siitä radasta.. Mielikuvaani vaikuttaa myös se, että siitä radasta tehtiin ihan samanlainen kuin moni muu rata. Aiemmin se oli ainutlaatuinen erikoisuus kisakalenterissa.
Uudella profiililla käytyjen F1-kisojen ohituskeskiarvo on 20,5/kisa, mikä on selvästi yli kaikkien ratojen keskiarvon (n. 16,7).

Minusta uusi Hocke ei sinällään muistuta mitään muuta nykyistä rataa, mutta peruspiirteet luonnollisesti ovat samantyyppisiä kuin muillakin moderneilla (Tilke-)radoilla.
Vanhan Hockenheimin suurin viehätys oli nimenomaan se, että kyseessä oli aivan erilainen rata kuin mikään muu, mikä taas toi aina mukanaan omia haasteitaan.
[--]
Jostain kumman syystä tietyt kuljettajat pärjäsivät siellä erityisen hyvin, joten voiko sitä pelkästään auton piikkiin laittaa? Mieleen tuli ainakin sellainen nimi kuin Gerhard Berger.
Ei se nyt niin kamalasti Monzasta poikennut. Pitkiä suoria ja shikaaneja. Ja muutama nopeampi mutka, joissa pitää selviytyä minimisiivellä.

Tämä jollain radalla pärjääminen on toki tuttu ilmiö muillakin radoilla. Massa Turkissa, Kimi Spassa, Senna Monacossa...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
En, vaitän että uusi versio tarjoaa hyviä taisteluita enemmän. Miten määritellään "klassikkokisa"?
Vanha tarjosi taisteluita yhtä lailla, joten: What´s the point?

Niin, mielipidekysymys, mutta itse määrittelisin "Klassikkokisan" niin, että se on kilpailu jota katsoo mielellään vuosien jälkeenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vanha tarjosi taisteluita yhtä lailla, joten: What´s the point?
Kuten sanoin, mielestäni vähemmän. Siis tietenkään tässä ei lasketa kokonaismäärää, vaan esiintymistiheyttä.
Niin, mielipidekysymys, mutta itse määrittelisin "Klassikkokisan" niin, että se on kilpailu jota katsoo mielellään vuosien jälkeenkin.
Uudella Hockella on käyty vasta kuusi kisaa, joten kovin montaa klassikkokisaa ei tuohon kisamäärään voi odottaakaan mahtuvan. Viimevuotinen kyllä olisi katsomisen arvoinen uudelleenkin Piquet'n yllättävän kakkossijan vuoksi ja Hamiltonin huiman nousun voittoon takia. Jonain vuonna Kimi ja Montoya kävivät tiukkaa kisaa ajaen monta kaarretta rinnakkain (ja nimenomaan uudella osuudella).
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
En osaa votia vielä, kun ei ole nähty Abu Dhabi rata ajossa.

Sanon vaan, että Valencia on aivan "kakka".
Rännissä ajavat, ja sama mulle, kun itse pelaisin F1 ajamista computterilla.:yuck:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kuten sanoin, mielestäni vähemmän. Siis tietenkään tässä ei lasketa kokonaismäärää, vaan esiintymistiheyttä.
Uudella radallakin taistellaan, mutta jos vanhan radan silpomista uuden tieltä perustellaan/perusteltiin kilpailun puutteella, niin silloin syyllistytään valehteluun. Sellaista rataa kalenterissa ei olekaan mikä pystyisi joka vuosi automaattisesti tarjoamaan klassikkokisan tai nipun hyviä kaksintaisteluita.

Uudella Hockella on käyty vasta kuusi kisaa, joten kovin montaa klassikkokisaa ei tuohon kisamäärään voi odottaakaan mahtuvan. Viimevuotinen kyllä olisi katsomisen arvoinen uudelleenkin Piquet'n yllättävän kakkossijan vuoksi ja Hamiltonin huiman nousun voittoon takia. Jonain vuonna Kimi ja Montoya kävivät tiukkaa kisaa ajaen monta kaarretta rinnakkain (ja nimenomaan uudella osuudella).
Uuden radan parhaita paloja ovat olleet Buttonin ja Alonson hieno ja pitkään kestänyt vääntö kakkossijasta vuonna 2004 sekä Schumin ja Trullin taistelu samasta sijoituksesta vuonna 2003. Mainitsemasi Kimin ja Montoyan taisto on vuodelta 2002 ja toki myös mainitsemisen arvoinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uusi Hocke on ulkoisilta puitteiltaan aneemisen oloinen, ainoastaan se Mercedes-katsomo on jonkunmoinen tunnusmerkki. Vanhan radan tunnistivat kaikki pitkistä suoristaan tuuheassa metsässä. Siellä oli ihan erilailla tunnelmaa kun pitkältä takalenkiltä tultiin taas "ihmisten ilmoille" stadion-osuudelle.

Mutta uudesta Hockesta on todettava että se on ratana ihan mukiinmenevä, vaikkei korkeuseroja olekaan. Hyviä kisoja nähdään usein, eikä nopeammat useinkaan jää jumiin Trullijuniin.

Lisäksi kaikki, jotka ovat uutta rataa simuissa tahkonneet, voivat varmasti todeta radan olevan hyvinkin haastava ja mielekäs ajaa. Ainoastaan Spitzkehren jarrutus ja mutkaan kääntö tuottavat itselleni suurta päänvaivaa, vaikken aivan kädettömänä simukuskina itseäni pidäkään. Se mutka ei koskaan onnistu tyylipuhtaasti kahta kierrosta peräjälkeen, ainakaan GTR2:ssa.
 

xxxFerrarixxx

Well-known member
Liittynyt
11.5.2008
Viestit
206
Hyvät:

Bahrain: On tää ihan hyvä rata erottuu ainakin muista Tilken radoista kisakin on aika usein jännittävä.

A1 Ring: Hyviä kisoja täälläkin radalla ajettiin Valencia pois A1 ring tilalle:ahem:

Fuji Lasken tän juuri ja juuri hyväks.

Keskiverto

Malesia Ihan siedettävä rata.

Kiina Liian paljon otettu Malesian radasta mallia mun mielestä..

Hockenheim No joo menettelee.

Turkki

Huonot:
Singapore Vihaan katuratoja Monaco on poikkeus

Valencia Lue ylempi



Abu dhabista en tähän hätään sano mitään

Omasta mielestäni nää Tilken radat on aika tylsiä. Sais tulla joihinkin ratoihin edes vähän nopeutta nytkin jo 4 katurataa(ko).
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pakko heittää tää tänne:D

Tosin toi "Shanghai like curly corner" on oikealta nimeltään "Tilke's curly nose corner"...

Kyllähän noi kaikki Tilke radat on tasasen huonoja, mutta ehkä juuri A1 (niitä harvoja joita jaksoin ajaa GP nelosessa) on kärjessä, Sepang on vielä niin aikasta Tilkeä että se on jopa ihan mielenkiintoinen. Mutta nämä viimeisimmät kyhäelmät kuten Abu Dhabi ja Valencia ovat suorastaan kammottavan tylsiä. AD tarjosi viihdettä vain viimeisellä kierroksella kun saatiin vähän kaksintaistelua...

Ratapiirrustuksen perusteella ensi kauden Korean GP näyttää niin perus-Tilkeltä: lähtösuoran jälkeen kaksi pitkää suoraa joilta päädytään noin kolmen kilometsin syherön jälkeen takaisin pääsuoralle... ja pituutta radalla on tietysti 5,5km kuten kaikilla muillakin...


Latselin tässä Aidan 94 kisan koostetta Youtubesta, josssa haastateltiin F1:n turvallisuuspäälikköä. Hänen mielestään Aida ei ollut liian lyhyt (3,7km) kalenteriin, vaikka ratojen keskipituus olikin silloin noin 4,5 km. Viidessätoista vuodessa ratojen keskipituus on noussutkin melko kiitettävästi, kiitos Tilken...
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Äänestin Sepangia, Hockenheimia, Istanbulia ja A1:tä. Miksikö? No, mielestäni nämä radat ovat Tilken luonnoksista piristävimpiä, toimivimpia ja myöskin vähiten puuduttavia. Sepang varsinkin on piristävän näköinen vihreine nurmialueineen ja monimuotoisine mutkineen. Hockenheimring on myöskin jees, tietysti se on ihan erilainen kuin "vanha" Hocke, mutta niinhän sen kuuluikin olla. Rata toimii, siellä nähdään ohituksia, eikä profiili ole tylsän "tilkemäinen".

Istanbul on kuljettajille varsin mieluinen rata, eikä se katsojallekaan hullumpi ole. Korkeuseroja on, ja mielenkiintoisia mutkia. A1-Ring nyt eroaa aika paljonkin kaikista muista Tilke-radoista ja pidän sitä onnistuneena ratana.

Ratoja, jotka listalleni onnistuneista radoista eivät päässeet, voisi perustella sillä, että ne ovat mitäänsanomattomia, tylsiä ja tilkemäisen teennäisiä. Bahrainin Sakhir oli lähellä päästä listalle, mutta lopulta päätin, että se ei sinne pääse. Vaikka ohituksia nähdäänkin, niin loppujen lopuksi se on kuitenkin aika lailla tylsällä profiililla varustettu rata. Kaiken lisäksi se on itselleni ainakin se ensimmäisenä mieleen tuleva rata, kun puhutaan Tilken suunnittelemista betoniviidakoista.

Shanghai on oma inhokkini, ei mitään erikoisen hienoa tällä radalla. Tylsä ja turha rata. Fuji on ihan perusrata, ei erityisen huono, mutta ei erityisen hyväkään, eikä siksi kuulu "aidosti onnistuneiden" Tilke-ratojen listalle. Valencia on aikamoinen floppi, F1-autoille tylsä rata. Periaatteessa idea nopeasta katuradasta on kiintoisa, mutta lopputulos ei vain toimi. Ja kun nopeuden takia turva-alueet ovat isot, ei tämä loppujen lopuksi edes kovin katuratamainen katurata ole...

Marina Bay on hyvä katurata, josta pidän, mutta se ei ole rataprofiilin ansiota. Rataprofiililtaan ihan perus katurata, ei erityisen huono, mutta ei millään tavalla huomiota herättävän hyvä. Saa positiivisen huomionsa muilla ansioilla. Yas Marina vaikuttaa F1- ja GP2-kisojen perusteella epäonnistuneelta tekeleeltä. Puitteet upeat, rataprofiili tylsä.
 
Ylös