Äänestin Sepangia, Hockenheimia, Istanbulia ja A1:tä. Miksikö? No, mielestäni nämä radat ovat Tilken luonnoksista piristävimpiä, toimivimpia ja myöskin vähiten puuduttavia. Sepang varsinkin on piristävän näköinen vihreine nurmialueineen ja monimuotoisine mutkineen. Hockenheimring on myöskin jees, tietysti se on ihan erilainen kuin "vanha" Hocke, mutta niinhän sen kuuluikin olla. Rata toimii, siellä nähdään ohituksia, eikä profiili ole tylsän "tilkemäinen".
Istanbul on kuljettajille varsin mieluinen rata, eikä se katsojallekaan hullumpi ole. Korkeuseroja on, ja mielenkiintoisia mutkia. A1-Ring nyt eroaa aika paljonkin kaikista muista Tilke-radoista ja pidän sitä onnistuneena ratana.
Ratoja, jotka listalleni onnistuneista radoista eivät päässeet, voisi perustella sillä, että ne ovat mitäänsanomattomia, tylsiä ja tilkemäisen teennäisiä. Bahrainin Sakhir oli lähellä päästä listalle, mutta lopulta päätin, että se ei sinne pääse. Vaikka ohituksia nähdäänkin, niin loppujen lopuksi se on kuitenkin aika lailla tylsällä profiililla varustettu rata. Kaiken lisäksi se on itselleni ainakin se ensimmäisenä mieleen tuleva rata, kun puhutaan Tilken suunnittelemista betoniviidakoista.
Shanghai on oma inhokkini, ei mitään erikoisen hienoa tällä radalla. Tylsä ja turha rata. Fuji on ihan perusrata, ei erityisen huono, mutta ei erityisen hyväkään, eikä siksi kuulu "aidosti onnistuneiden" Tilke-ratojen listalle. Valencia on aikamoinen floppi, F1-autoille tylsä rata. Periaatteessa idea nopeasta katuradasta on kiintoisa, mutta lopputulos ei vain toimi. Ja kun nopeuden takia turva-alueet ovat isot, ei tämä loppujen lopuksi edes kovin katuratamainen katurata ole...
Marina Bay on hyvä katurata, josta pidän, mutta se ei ole rataprofiilin ansiota. Rataprofiililtaan ihan perus katurata, ei erityisen huono, mutta ei millään tavalla huomiota herättävän hyvä. Saa positiivisen huomionsa muilla ansioilla. Yas Marina vaikuttaa F1- ja GP2-kisojen perusteella epäonnistuneelta tekeleeltä. Puitteet upeat, rataprofiili tylsä.