Kotimaisten rallien historia

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
HIstoriaa

Kisan sivuille olemme koonneet hiukan historiaa. Erityisen kiitollisia olemme lähes täydellisestä lähtöluettelo- ja tulososiosta, jonka Ralf Petterson ystävällisesti kokosi.

Y.T.

Miikka Kimari
Näin Jyskälähistoriikin kirjoittajan ominaisuudessa mieltä lämmitti 1000 astetta tuo Rafun tilasto! Ensinnäkin olen itse ollut 1973 lähtien katsomassa Mänttää, ja toisekseen olen käyttänyt kymmeinä tunteja etsiessäni vastaavia tilastoja Suurajoihin liittyen. Onneksi sain Rafulta Jyväksylä-, mutta ehdin koota sitä pirun työläästi sitä ennen :(
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
SM-sarja

On tämä nykyisten Sm-rallien taso kyllä melkoisesti pudonnut vanhoista hyvistä ajoista. Nykyiseen SM-rallisarjaan pitäis ottaa paljon eri elementtejä vanhoista ja osin uusistakin kisoista. Vaikkapa näin:

1. Ensinnäkin kalenteriin pitäis palauttaa tietyt klassikkorallit takaisin. Ajettais vaikka Tunturiralli, Hankiralli, Pohjolaralli, Itäralli, Tampereella entinen Kesoil-ralli, Teboil-ralli Turussa, ehkä jopa Mänttä 200-ajo SM-ralliksi. Olis vaikka 5 vanhaa klassikkorallia ja lisäks 3 kiertävää uutta kisaa. Kisat vois olla selkeästi pidempiä (10-14 pätkää) ja laajemmalla alueella, ja mukana olis paljon vanhoja klassikkopätkiä, joita kyseisissä kisoissa ajettiin joskus 70-80-luvuillakin. Lisäksi sarjaan voisi tehdä yhden asvalttirallin, joka ajoittuis routa-aikaan huhti-toukokuulle. Aivan varmasti suomesta löytyy riittävän hyviä asvalttipätkiä, esim. vanhoja sorapätkiä, jotka myöhemmin on asvaltoitu. 2 pätkää vois olla lyhyitä teollisuusaluepyörityksiä ja varsinaisia metsäpätkiä ei tarvittais enää kuin 5-6. Sitten kun näitä vanhoja klassikkoralleja vielä markkinoidaan siten, että mainostetaan kisan historiaa ja vanhoja voittajia, niin saadaan takuulla yleisön mielenkiinto heräämään. Tulee ikään kuin vanhat hyvät ajat mieleen. On varmaan ihan eri fiilis lähteä katsomaan jotakin paluun tehnyttä 12 erikoiskokeen mittaista legendaarista Itärallia tai Hankirallia, kuin jotain uutta seitsemän erikoiskokeen perus-tylsää SM-rallia.

2. Lisäksi SM-rallisarjaa voisi alkaa markkinoimaan myös ulkomaille ja yrittää muodostaa suomen rallisarjasta yhtä arvostettu kuin joku englannin rallisarja. Sinnekin kokoontui paljon kovia kuskeja mm. suomesta ja sarja sai myös paljon näkyvyyttä ja arvostusta mediassa. Suomella olisi hyvä mainosvalttikin ulkolaiskuskeille jo valmiina:
"Haluatko oppia ajamaan kuin suomalaiset? Tule ajamaan suomen kovatasoista rallisarjaa, niin ehkä sinäkin kehityt vielä maailmanmestariksi, kuten Kankkunen, Vatanen, Mäkinen, Grönholm ja kumppanit. Näillä teillä hekin ovat alunperin ajotaitonsa hankkineet".

Tuolla periaatteella ulkomaalaiskuskit voisi ehkä kiinnostuakin. Varsinkin naapurimaista ruotsi, norja, viro. Onhan suomi sentään ralliautoilun kuningasmaa, jos mikä. Suomi on maa, josta löytyy ylivoimaisesti eniten MM-voittajia ja MM-sarjan paras ja arvostetuin kilpailu. Ei pitäisi siis olla ongelma saada ulkolaiskuljettajia arvostamaan suomalaista rallisarjaa. Ja onhan täällä aiemminkin nähty joukko kovia ulkolaisnimiä mm. Sordo Kouvolan sm-rallissa ja iso joukko huippukuskeja Mäntässä ja PTV-ralleissa. Lisäksi täällä olisi todella monipuolisia kilpailuja. Löytyisi eksoottista talvirallia Lapista, vauhdikasta Jyskälä-tyyppistä soraränniä, ja mahdollisesti jopa se yksi asvalttirallikin.



3. Nyt kun rallin MM-sarjakin on siirtymässä kustannuksiltaan järkevämpään 1600-luokkaan, olisi siinä hyvä tilaisuus houkutella myös suomen rallisarjaan uusia kilpailijoita. Yksityiskuskitkin pystyvät jatkossa kilpailemaan tasaväkisemmin huippunimiä vastaan, koska auton hankkiminen ei ole täysin mahdoton menoerä, toisin kuin wrc-auto. Ja suomenkin rallisarjaan voisi saada ihan mukavan määrän kilpailukykyisiä autoja viivalle ja taso pysyisi kovana.


4. Sitten vielä kun saisi hankittua sm-sarjaan jotain pientä mielenkiintoista ekstraa. Esim. houkuteltua vanhoja staroja ajamaan johonkin näytösluokkaan, tai keksittäis joku uudentyyppinen yleisö-ek 50-luvun malliin. Eli erikoiskoe, jossa pujoteltais vähän keiloja, peruutettais, jaettais keilojen kaatamisesta virhepisteitä jne. Vähän hauskuutta yleisölle, ja toisaalta tämäntyyppiset erikoiskokeet osoittais aika hyvin kuljettajan todellisia autonkäsittelykykyjä. Kisojen markkinointia vois yrittää vähän lisätä esim. ralliradioo ja tv-lähetyksiä. Ehkä moni yritys vois lähteä rahoittajaks, kunhan vaan keksii yrityksiä jotka hyötyvät todella itsekin. Kilpailijoille tasokkaat palkinnot, jotka tosissaan kiinnostaa ja hyödyttää heitä, ja yleisölle mahdollisuus osallistua esim. erilaisiin veikkauksiin. Voi veikata esim. joka pätkän parhaita kuskeja tai veikata mikä on pohja-aika. Vähän kuin raveissa. Itse voi laittaa panoksen/kertoimen ja jos veikkaus osuu kohdalleen, niin rahaa tulee.


Eiköhän näillä eväillä saatais aika paljon mielenkiintoa SM-sarjaan. Eikä näissä ideoissa loppujen lopuksi paljonkaan ole kysymys rahasta, vaan enemmänkin viitseliäisyydestä ja mielikuvituksen käytöstä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
SM-sarja

On tämä nykyisten Sm-rallien taso kyllä melkoisesti pudonnut vanhoista hyvistä ajoista. Nykyiseen SM-rallisarjaan pitäis ottaa paljon eri elementtejä vanhoista ja osin uusistakin kisoista. Vaikkapa näin:

1. Ensinnäkin kalenteriin pitäis palauttaa tietyt klassikkorallit takaisin. Ajettais vaikka Tunturiralli, Hankiralli, Pohjolaralli, Itäralli, Tampereella entinen Kesoil-ralli, Teboil-ralli Turussa, ehkä jopa Mänttä 200-ajo SM-ralliksi. Olis vaikka 5 vanhaa klassikkorallia ja lisäks 3 kiertävää uutta kisaa. Kisat vois olla selkeästi pidempiä (10-14 pätkää) ja laajemmalla alueella, ja mukana olis paljon vanhoja klassikkopätkiä, joita kyseisissä kisoissa ajettiin joskus 70-80-luvuillakin. Lisäksi sarjaan voisi tehdä yhden asvalttirallin, joka ajoittuis routa-aikaan huhti-toukokuulle. Aivan varmasti suomesta löytyy riittävän hyviä asvalttipätkiä, esim. vanhoja sorapätkiä, jotka myöhemmin on asvaltoitu. 2 pätkää vois olla lyhyitä teollisuusaluepyörityksiä ja varsinaisia metsäpätkiä ei tarvittais enää kuin 5-6. Sitten kun näitä vanhoja klassikkoralleja vielä markkinoidaan siten, että mainostetaan kisan historiaa ja vanhoja voittajia, niin saadaan takuulla yleisön mielenkiinto heräämään. Tulee ikään kuin vanhat hyvät ajat mieleen. On varmaan ihan eri fiilis lähteä katsomaan jotakin paluun tehnyttä 12 erikoiskokeen mittaista legendaarista Itärallia tai Hankirallia, kuin jotain uutta seitsemän erikoiskokeen perus-tylsää SM-rallia.

2. Lisäksi SM-rallisarjaa voisi alkaa markkinoimaan myös ulkomaille ja yrittää muodostaa suomen rallisarjasta yhtä arvostettu kuin joku englannin rallisarja. Sinnekin kokoontui paljon kovia kuskeja mm. suomesta ja sarja sai myös paljon näkyvyyttä ja arvostusta mediassa. Suomella olisi hyvä mainosvalttikin ulkolaiskuskeille jo valmiina:
"Haluatko oppia ajamaan kuin suomalaiset? Tule ajamaan suomen kovatasoista rallisarjaa, niin ehkä sinäkin kehityt vielä maailmanmestariksi, kuten Kankkunen, Vatanen, Mäkinen, Grönholm ja kumppanit. Näillä teillä hekin ovat alunperin ajotaitonsa hankkineet".

Tuolla periaatteella ulkomaalaiskuskit voisi ehkä kiinnostuakin. Varsinkin naapurimaista ruotsi, norja, viro. Onhan suomi sentään ralliautoilun kuningasmaa, jos mikä. Suomi on maa, josta löytyy ylivoimaisesti eniten MM-voittajia ja MM-sarjan paras ja arvostetuin kilpailu. Ei pitäisi siis olla ongelma saada ulkolaiskuljettajia arvostamaan suomalaista rallisarjaa. Ja onhan täällä aiemminkin nähty joukko kovia ulkolaisnimiä mm. Sordo Kouvolan sm-rallissa ja iso joukko huippukuskeja Mäntässä ja PTV-ralleissa. Lisäksi täällä olisi todella monipuolisia kilpailuja. Löytyisi eksoottista talvirallia Lapista, vauhdikasta Jyskälä-tyyppistä soraränniä, ja mahdollisesti jopa se yksi asvalttirallikin.



3. Nyt kun rallin MM-sarjakin on siirtymässä kustannuksiltaan järkevämpään 1600-luokkaan, olisi siinä hyvä tilaisuus houkutella myös suomen rallisarjaan uusia kilpailijoita. Yksityiskuskitkin pystyvät jatkossa kilpailemaan tasaväkisemmin huippunimiä vastaan, koska auton hankkiminen ei ole täysin mahdoton menoerä, toisin kuin wrc-auto. Ja suomenkin rallisarjaan voisi saada ihan mukavan määrän kilpailukykyisiä autoja viivalle ja taso pysyisi kovana.


4. Sitten vielä kun saisi hankittua sm-sarjaan jotain pientä mielenkiintoista ekstraa. Esim. houkuteltua vanhoja staroja ajamaan johonkin näytösluokkaan, tai keksittäis joku uudentyyppinen yleisö-ek 50-luvun malliin. Eli erikoiskoe, jossa pujoteltais vähän keiloja, peruutettais, jaettais keilojen kaatamisesta virhepisteitä jne. Vähän hauskuutta yleisölle, ja toisaalta tämäntyyppiset erikoiskokeet osoittais aika hyvin kuljettajan todellisia autonkäsittelykykyjä. Kisojen markkinointia vois yrittää vähän lisätä esim. ralliradioo ja tv-lähetyksiä. Ehkä moni yritys vois lähteä rahoittajaks, kunhan vaan keksii yrityksiä jotka hyötyvät todella itsekin. Kilpailijoille tasokkaat palkinnot, jotka tosissaan kiinnostaa ja hyödyttää heitä, ja yleisölle mahdollisuus osallistua esim. erilaisiin veikkauksiin. Voi veikata esim. joka pätkän parhaita kuskeja tai veikata mikä on pohja-aika. Vähän kuin raveissa. Itse voi laittaa panoksen/kertoimen ja jos veikkaus osuu kohdalleen, niin rahaa tulee.


Eiköhän näillä eväillä saatais aika paljon mielenkiintoa SM-sarjaan. Eikä näissä ideoissa loppujen lopuksi paljonkaan ole kysymys rahasta, vaan enemmänkin viitseliäisyydestä ja mielikuvituksen käytöstä.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Mänttähistoria

Onpa loistava tilasto. Kiitettävästi on Rafu saanut myös rekisterinumeroita mukaan! Aika fiiliksissä tuota tulee luettua vielä monet kerrat:ahem:!
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Onpa loistava tilasto. Kiitettävästi on Rafu saanut myös rekisterinumeroita mukaan! Aika fiiliksissä tuota tulee luettua vielä monet kerrat:ahem:!
terveisiä ja kiitos rafulle.jotta ei pelkästään tarinoitaisi mäntästä niin kommentoijat voisivat kertoa mistä ralli kiinnostus alkoi ja miten, mikä ralleista on(poislukien jyväskylä) eniten seurattu.ehkä voisi tulla esiin oma kilpailuhistoria?
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
terveisiä ja kiitos rafulle.jotta ei pelkästään tarinoitaisi mäntästä niin kommentoijat voisivat kertoa mistä ralli kiinnostus alkoi ja miten, mikä ralleista on(poislukien jyväskylä) eniten seurattu.ehkä voisi tulla esiin oma kilpailuhistoria?
Heh, pitäiskö paljastaa... No, on meillä Illi ainakin yksi yhteinen entinen ykköskuski ja katselureissukin vaikkapa ahvenanmaalla. Rafukin taisi olla samassa autossa!:D
Niin, mistä se alkoi:
Faijan mukana tuli ensin käytyä muutaman kerran 60-luvulla Jyskälää katsomassa ja ainakin kerran 500-rallia. Asuttiin silloin Mäkelän Auton lähellä ja siellä tuli usein käytyä katsomassa kun Osmon ja Kärhän Isuzuja ja Timon 8 Gordinia, myöhemmin Volvoa, laitettiin kisakuntoon. VM piti tietysti tilata ja sitä luettiin kuin raamattua.
Yli 30 vuotta on tullut sittemmin kartturin penkillä kisoja istuttua.
Riihimäkiralli on mulle ollut aina mieluinen ja olen saanut olla kerran mukana voittamassakin sen. Yksittäisistä pätkistä nousee mieleen Savo nuotista Seppo Kopran kanssa Corolla FX:llä, oli kyytiä se!
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Heh, pitäiskö paljastaa... No, on meillä Illi ainakin yksi yhteinen entinen ykköskuski ja katselureissukin vaikkapa ahvenanmaalla. Rafukin taisi olla samassa autossa!:D
Niin, mistä se alkoi:
Faijan mukana tuli ensin käytyä muutaman kerran 60-luvulla Jyskälää katsomassa ja ainakin kerran 500-rallia. Asuttiin silloin Mäkelän Auton lähellä ja siellä tuli usein käytyä katsomassa kun Osmon ja Kärhän Isuzuja ja Timon 8 Gordinia, myöhemmin Volvoa, laitettiin kisakuntoon. VM piti tietysti tilata ja sitä luettiin kuin raamattua.
Yli 30 vuotta on tullut sittemmin kartturin penkillä kisoja istuttua.
Riihimäkiralli on mulle ollut aina mieluinen ja olen saanut olla kerran mukana voittamassakin sen. Yksittäisistä pätkistä nousee mieleen Savo nuotista Seppo Kopran kanssa Corolla FX:llä, oli kyytiä se!
jos ollaan niin tuttuja niin tervetuloa viikonvaihteessa kylään.tarjoilu pelaa jopa parvekkeelle.omalta kohdaltani kilpailuhistoriasta sen verran että lopetin yleiskilpailun voittoon kisassa johon oli ilmoittautunut m.m. markku alen.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
jos ollaan niin tuttuja niin tervetuloa viikonvaihteessa kylään.tarjoilu pelaa jopa parvekkeelle.omalta kohdaltani kilpailuhistoriasta sen verran että lopetin yleiskilpailun voittoon kisassa johon oli ilmoittautunut m.m. markku alen.
niin, viikon vaihde tarkoittaa 26.9-09.ei ollut tarkoitus että tämä menisi treffipalstaksi.yllättäviä"tuttuja"ilmaantuu.
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
Iltoja palstalle.
Mun ensimmäiset kontaktit tuli ralliin 60-luvulla kun näin vähän kummallisia autoja kaupungilla liikenteessä. Oli kovat äänet ja ylimääräiset valot! Mitä hemmetin vempeleitä nuo on, miksi ne on tuollaisia, pyöri ajatukset keskenkasvuisen päässä, eikun fillarissa perässä katsomaan mihin ne meni ja löytyihän ne lähimmän autoliikkeen edestä, hienosti vinoparkkeerattuna ikkunan edessä, vau.

Eka varsinainen kilpailu oli joku Sveitsin Vauhtipuisto, ajettiin Hyvinkäällä aitona puistoajona Sveitsin teillä ja poluilla, sinne jaksoi vielä kävellä talvipakkasessa katsomaan. Joku Anglia pöllytti penkkaa ja kolautti takakulman puuhun niin että takavalo lähti irti, se oli huimaa.

Ensimmäinen varsinainen pidempi rallin katselusessio oli 70-luvun alussa Sveitsin Talviralli (maailman suurin pienoisralli, mainostettiin). Autoja oli silloin hurja määrä, 250 ?, tarkkaa lukua en muista. Pakkasta yli 20 astetta, puolen metrin penkat, väkeä paikalla muutama kymmenen päätä. Silloin pätkälle lähdettiin 2 minuutin välein eli pätkän läpivienti kesti yli 8 tuntia!

Paikka oli se Hirvijärventieltä Kenkiäntielle ensin puoli kilsaa suoraa, sitten loivaa vasenta ylämäkeen, pelto takana, sähkölinjat näytti suoraa, varma paikka ulosajoille. Tie kuitenkin kääntyy heti nyppylän päältä oikealle. Ensimmäinen ulosajanut oli Ralli Kadett ( Pertti Lehtonen?), nelkku pesässä ja lappu lattiassa, pyyhki mennessään sen lumipenkan ja jatkoi 40-50 m umpihangessa pellolla. Sen jälkeen kun se vähäinenkin ohjaava penkka oli pois, käytännössä lähes kaikki ajoivat pellolle jos "reikä oli tyhjä" eli edellinen oli saatu työnnettyä tielle. Sama meno jatkui aamukuuteen jolloin viimeinenkin Trabant oli kiepahtanut lähes nolla vauhdista kyljelleen ojaan.

Paikka on toiminut senkin jälkeen ainakin Hankirallissa, Vatanen nolla-autona ulos ym ja Midnight Police Rallissa kesäkisassa.

Pakkasta oli muuten aamukuudelta -28 astetta, kertoi paikallinen isäntä joka oli menossa aamulypsylle ja tuli vaan ohimennen katsomaan ketkä pöhlöt oli siellä olleet koko yön, vajaa yhdeksän tuntia paukkupakkasessa. Siitä se sitten alkoi parikymmen vuotinen penkalla seisominen. Älkää nuoremmat naureskelko, sen aikaisista "ammattikatsojista" muutamat jaksaa vieläkin. Terveisiä vaan.
Pistetäänpä tuohon vielä pari legendaarista pätkää syötiksi, jos joku viitsii kirjoitella tapahtumista, Soukkio ja Lukonkulma Mäntsälästä, Puujaa Riihimäeltä ja Kalamajantie Lopelta, parhaimmillaan 1976 kalamajalla oli pituutta 32 km, tuli muuten hiki.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
karko, olikos tuo vuosi kun Seppo Kopran kyydissä olit niin tämä vuosi kun äffäläisillä autoilla paukutettiin Savossa yleiskilpailun nopeimpia aikoja vaikka kisassa oli nelivetosiakin mukana? Niin ja trophy Micralla tais joku samaisessa kisassa ajaa Savoon melko huiman ajan myös jos en ihan väärin muista.

Jahas. Tunnin kuluttua starttaa auto kohti Mänttää ja legendaarista kisaa. Siellä saa tulla nappaan hihasta kiinni ja juttelemaan penkalla jos tunnistaa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Iltoja palstalle.
Mun ensimmäiset kontaktit tuli ralliin 60-luvulla kun näin vähän kummallisia autoja kaupungilla liikenteessä. Oli kovat äänet ja ylimääräiset valot! Mitä hemmetin vempeleitä nuo on, miksi ne on tuollaisia, pyöri ajatukset keskenkasvuisen päässä, eikun fillarissa perässä katsomaan mihin ne meni ja löytyihän ne lähimmän autoliikkeen edestä, hienosti vinoparkkeerattuna ikkunan edessä, vau.

Eka varsinainen kilpailu oli joku Sveitsin Vauhtipuisto, ajettiin Hyvinkäällä aitona puistoajona Sveitsin teillä ja poluilla, sinne jaksoi vielä kävellä talvipakkasessa katsomaan. Joku Anglia pöllytti penkkaa ja kolautti takakulman puuhun niin että takavalo lähti irti, se oli huimaa.

Ensimmäinen varsinainen pidempi rallin katselusessio oli 70-luvun alussa Sveitsin Talviralli (maailman suurin pienoisralli, mainostettiin). Autoja oli silloin hurja määrä, 250 ?, tarkkaa lukua en muista. Pakkasta yli 20 astetta, puolen metrin penkat, väkeä paikalla muutama kymmenen päätä. Silloin pätkälle lähdettiin 2 minuutin välein eli pätkän läpivienti kesti yli 8 tuntia!

Paikka oli se Hirvijärventieltä Kenkiäntielle ensin puoli kilsaa suoraa, sitten loivaa vasenta ylämäkeen, pelto takana, sähkölinjat näytti suoraa, varma paikka ulosajoille. Tie kuitenkin kääntyy heti nyppylän päältä oikealle. Ensimmäinen ulosajanut oli Ralli Kadett ( Pertti Lehtonen?), nelkku pesässä ja lappu lattiassa, pyyhki mennessään sen lumipenkan ja jatkoi 40-50 m umpihangessa pellolla. Sen jälkeen kun se vähäinenkin ohjaava penkka oli pois, käytännössä lähes kaikki ajoivat pellolle jos "reikä oli tyhjä" eli edellinen oli saatu työnnettyä tielle. Sama meno jatkui aamukuuteen jolloin viimeinenkin Trabant oli kiepahtanut lähes nolla vauhdista kyljelleen ojaan.

Paikka on toiminut senkin jälkeen ainakin Hankirallissa, Vatanen nolla-autona ulos ym ja Midnight Police Rallissa kesäkisassa.

Pakkasta oli muuten aamukuudelta -28 astetta, kertoi paikallinen isäntä joka oli menossa aamulypsylle ja tuli vaan ohimennen katsomaan ketkä pöhlöt oli siellä olleet koko yön, vajaa yhdeksän tuntia paukkupakkasessa. Siitä se sitten alkoi parikymmen vuotinen penkalla seisominen. Älkää nuoremmat naureskelko, sen aikaisista "ammattikatsojista" muutamat jaksaa vieläkin. Terveisiä vaan.
Pistetäänpä tuohon vielä pari legendaarista pätkää syötiksi, jos joku viitsii kirjoitella tapahtumista, Soukkio ja Lukonkulma Mäntsälästä, Puujaa Riihimäeltä ja Kalamajantie Lopelta, parhaimmillaan 1976 kalamajalla oli pituutta 32 km, tuli muuten hiki.
sveitsin vauhtipuisto kisasta löytyy jokunen valokuva kun autourheiluun ensikosketuksiaan volvolla teki muuan eeva heinonen.kalamajan pätkällä on paleltu,sehän kuului riihimäkirallin vakkareihin.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Paikka oli se Hirvijärventieltä Kenkiäntielle ensin puoli kilsaa suoraa, sitten loivaa vasenta ylämäkeen, pelto takana, sähkölinjat näytti suoraa, varma paikka ulosajoille. Tie kuitenkin kääntyy heti nyppylän päältä oikealle.
Pistetäänpä tuohon vielä pari legendaarista pätkää syötiksi, jos joku viitsii kirjoitella tapahtumista, Soukkio ja Lukonkulma Mäntsälästä, Puujaa Riihimäeltä ja Kalamajantie Lopelta, parhaimmillaan 1976 kalamajalla oli pituutta 32 km, tuli muuten hiki.
Itse osuin vahingossa tuohon Kenkiäntien paikkaan Poliisirallissa, ajelin 0-auton kuljetuskalustoa maalipaikalle Tallukkaan ja tuohon pääsi helpoiten 3-tieltä välille.
Hienoja pätkiä laitoit. Puujaan maalimutkassa Ansiontiellä on tullut oltua monesti. Paha paikka varsinkin niinä kertoina, kun se jätettiin ilman huomiomerkkiä, samoin koulun mutka. Lukonkulman maalissa Kaukalammella olin 60-70 luvun vaihteessa Hankirallia katsomassa kun Pekka Routti puhkaisi penkan viisi metriä ennen maalia, täydestä vauhdista suoraan pellolle, oli Imppi aika kaukana tiestä! Viimeisenä tuohon paikkaan mätkähti kyljelleen lehdistöralliin osallistunut maasturi, se vähän painoi!
Lisätäänpä listaan Riksun Koivukehä, Porvola, Poikmetsä-Perinkää ja Hyväneula. Mäntsälän Onkimaa, Metsäkulma, Suojärvi (mm. viime talven F-cupissa oli kuin raatteentie) ja Savijoki.
Tinke79:lle, se oli Waltikka 2002. Sehän oli SM, eli ei mopolla mahottomia:D, mutta kyllä ajat pikku-a:n kolmen sakkiin riitti ja pikku-a:n voitti muuan Hirvonen kittigolfilla! Ajettiinhan me pari vuotta myöhemmin tuolla samalla Golfilla, mutta se oli jo aika lussu silloin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Iltoja palstalle.
Mun ensimmäiset kontaktit tuli ralliin 60-luvulla kun näin vähän kummallisia autoja kaupungilla liikenteessä. Oli kovat äänet ja ylimääräiset valot! Mitä hemmetin vempeleitä nuo on, miksi ne on tuollaisia, pyöri ajatukset keskenkasvuisen päässä, eikun fillarissa perässä katsomaan mihin ne meni ja löytyihän ne lähimmän autoliikkeen edestä, hienosti vinoparkkeerattuna ikkunan edessä, vau.

Eka varsinainen kilpailu oli joku Sveitsin Vauhtipuisto, ajettiin Hyvinkäällä aitona puistoajona Sveitsin teillä ja poluilla, sinne jaksoi vielä kävellä talvipakkasessa katsomaan. Joku Anglia pöllytti penkkaa ja kolautti takakulman puuhun niin että takavalo lähti irti, se oli huimaa.

Ensimmäinen varsinainen pidempi rallin katselusessio oli 70-luvun alussa Sveitsin Talviralli (maailman suurin pienoisralli, mainostettiin). Autoja oli silloin hurja määrä, 250 ?, tarkkaa lukua en muista. Pakkasta yli 20 astetta, puolen metrin penkat, väkeä paikalla muutama kymmenen päätä. Silloin pätkälle lähdettiin 2 minuutin välein eli pätkän läpivienti kesti yli 8 tuntia!

Paikka oli se Hirvijärventieltä Kenkiäntielle ensin puoli kilsaa suoraa, sitten loivaa vasenta ylämäkeen, pelto takana, sähkölinjat näytti suoraa, varma paikka ulosajoille. Tie kuitenkin kääntyy heti nyppylän päältä oikealle. Ensimmäinen ulosajanut oli Ralli Kadett ( Pertti Lehtonen?), nelkku pesässä ja lappu lattiassa, pyyhki mennessään sen lumipenkan ja jatkoi 40-50 m umpihangessa pellolla. Sen jälkeen kun se vähäinenkin ohjaava penkka oli pois, käytännössä lähes kaikki ajoivat pellolle jos "reikä oli tyhjä" eli edellinen oli saatu työnnettyä tielle. Sama meno jatkui aamukuuteen jolloin viimeinenkin Trabant oli kiepahtanut lähes nolla vauhdista kyljelleen ojaan.

Paikka on toiminut senkin jälkeen ainakin Hankirallissa, Vatanen nolla-autona ulos ym ja Midnight Police Rallissa kesäkisassa.

Pakkasta oli muuten aamukuudelta -28 astetta, kertoi paikallinen isäntä joka oli menossa aamulypsylle ja tuli vaan ohimennen katsomaan ketkä pöhlöt oli siellä olleet koko yön, vajaa yhdeksän tuntia paukkupakkasessa. Siitä se sitten alkoi parikymmen vuotinen penkalla seisominen. Älkää nuoremmat naureskelko, sen aikaisista "ammattikatsojista" muutamat jaksaa vieläkin. Terveisiä vaan.
Pistetäänpä tuohon vielä pari legendaarista pätkää syötiksi, jos joku viitsii kirjoitella tapahtumista, Soukkio ja Lukonkulma Mäntsälästä, Puujaa Riihimäeltä ja Kalamajantie Lopelta, parhaimmillaan 1976 kalamajalla oli pituutta 32 km, tuli muuten hiki.
pengoin vanhoja lähtöluetteloita,v.-67 autoja oli 198,-68 163,-71 222 -73 211 -75 157.eli paljon on ollut harrastusta.v.-71 no:9 oli p.lehtonen veljensä k-m lehtosen kanssa kadetilla.viimeisenä lähti kisaan raimo haakana-jukka hokkanen trabantilla.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
se miten autourheilu alkoi kiinnostamaan,tapahtui minun kohdallani silloin kun muutin kampinkadulle helsingissä.talon isännöitsijä oli joku pättiniemi joka osallistui päijänneajoihin ja hänen pyörästä näin joskus vilauksen.sittemmin samaan taloon muutti autoliike auto-nord,jonka omisti holger laine ja jonka henkilökuntaan kuului muuan timo mäkinen.samassa talossa asui myös akk:n inga wialen.autotalon primula oli n.100metrin päässä,ja kun talossa oli myös tanssipaikka niin n.s. mannerheimringin kiertäjät ajoiva aina primulaan kahville tätä katua.täällä tutustuin myös hans laineeseen joka kävi usein jo koululaisena autohallilla.väitetään muuten että erik carlssonin ja pat mossin kihlaus julkaistiin auto-nordin toimistossa?pikkuhiljaa käytiin poikajoukolla heti ajokortti-ikäisenä(-62)lähtien ralleja katsomassa,jotka silloin olivat järjestään yöaikaan.
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
pengoin vanhoja lähtöluetteloita,v.-67 autoja oli 198,-68 163,-71 222 -73 211 -75 157.eli paljon on ollut harrastusta.v.-71 no:9 oli p.lehtonen veljensä k-m lehtosen kanssa kadetilla.viimeisenä lähti kisaan raimo haakana-jukka hokkanen trabantilla.
Kiitoksia tarkennuksista, vähän oli tullut Lapin lisää päälle ei kuitenkaan tarkoituksella, pakkaslukemat on kuitenkin painunut luihin ja ytimiin. Jos joku ei kaiva ilmatieteenlaitokselta faktaa ;-).
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Ensimmäinen muisto on Porvoon puistoajoista 1970 (olin 6v) siellä joku kaatoi Volvonsa...isäni muistin mukaan se olisi ollut Alen.....seuraava muisto on Hankirallista 1971 ja ruotsalaisten punaiset Saabit....katselupaikka oli Tuusulassa Nahkelan hiekkakuopalla.....siitä homma on jatkunut suhteellisen aktiivisena ...milloin tiiviimmin milloin harvemmin....
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Ensimmäinen muisto on Porvoon puistoajoista 1970 (olin 6v) siellä joku kaatoi Volvonsa...isäni muistin mukaan se olisi ollut Alen.....seuraava muisto on Hankirallista 1971 ja ruotsalaisten punaiset Saabit....katselupaikka oli Tuusulassa Nahkelan hiekkakuopalla.....siitä homma on jatkunut suhteellisen aktiivisena ...milloin tiiviimmin milloin harvemmin....
mielenkiintoinen vuosi hankirallissa tuo -71.rallin kulta-aikaa vai mitä mieltä olette:yleistä luokkaa 106 autollistanumerosta 107 -196 junnuja,197-199 seniorikilpailijoita,tämän lisäksi n.s. lumihiutaleralli(lehdistölle)jossa 14 autoa.tuskin koskaan enää tällaista intoa?niin ruotsalaiset saabit blomqvist ja orrenius.
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
salaisia reittejä

Pienen tarinan voisin heittää Kaloppirallista -71 tai -72? Lähtöpaikka oli kai Karkkilan tori.
70 luvun alussa rallien reitit oli oikeasti salaisia ja tosiaan vaikeasti etukäteen selvitettäviä, tietoa ei alkava penkkapelle saanut mistään, hyvä kun löytyi lähtöpaikka. Kuvio meni silloin niin, että lähtöpaikalta kyseltiin mahdollisia suuntia tai hyvissä ajoin päivällä lähdettiin kiertämään ympäristön pikkuteitä jos jostain löytyisi kuulutuslappu tolpasta tai jopa kääntymismerkkejä. Aina löytyi jotain. Ainoat varmat vinkit oli lähtöpaikka ja yleensä pienoisralleissa lähtöaika klo 18.00 ja pätkiä kahdeksan.

Sitten sinne torille pakkaseen taas haahuilemaan kun tullessa ei löytynyt mitään viitteitä kilvanajosta. Lähtöpaikalla pyöri tomerasti yksi ystävällisen näköinen herra 4-tuulen lakki päässä. Häneltä rohkeasti kysymään olisko mitään tietoo reitistä. Hetken mietittyään ja päästä varpaisiin mittailtuaan ja arvioituaan onko tarpeeksi luotettavan tuntuisia kavereita, vastasi hiljaa, "kaksi pätkää ajetaan". "Älä puhu soopaa" oli tietysti meikälälisen vastaus, mukamas tiedettiin ralleista jo jotain. "Eka EK 42 km ja sitten tauko ja 40 km toinen", ei voi olla totta ja epäiltiin miehen uskottavuutta. Herra heilautti 4-tuulen lakkinsa korvalliselta toiselle ja läpän alta paljastui " Valvoja Railo K. Säde"-lappu. Eipä sen jälkeen ollut minkäänlaista uskottavuus ongelmaa, kertoi vielä suurinpiirtein 1. Ek lähtöpaikankin, joten sinne. Kisasta ei varsinaisesti kovin paljoa muuta mieleen jäänyt kuin Pekka Iivosen Impin laulu talvisessa, kylmässä ja hiljaisessa metsässä, ääni kuului useiden kilometrien päästä. Taisi muuten olla täys ratakone heitetty taka luukkuun?
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Pienen tarinan voisin heittää Kaloppirallista -71 tai -72? Lähtöpaikka oli kai Karkkilan tori.
70 luvun alussa rallien reitit oli oikeasti salaisia ja tosiaan vaikeasti etukäteen selvitettäviä, tietoa ei alkava penkkapelle saanut mistään, hyvä kun löytyi lähtöpaikka. Kuvio meni silloin niin, että lähtöpaikalta kyseltiin mahdollisia suuntia tai hyvissä ajoin päivällä lähdettiin kiertämään ympäristön pikkuteitä jos jostain löytyisi kuulutuslappu tolpasta tai jopa kääntymismerkkejä. Aina löytyi jotain. Ainoat varmat vinkit oli lähtöpaikka ja yleensä pienoisralleissa lähtöaika klo 18.00 ja pätkiä kahdeksan.

Sitten sinne torille pakkaseen taas haahuilemaan kun tullessa ei löytynyt mitään viitteitä kilvanajosta. Lähtöpaikalla pyöri tomerasti yksi ystävällisen näköinen herra 4-tuulen lakki päässä. Häneltä rohkeasti kysymään olisko mitään tietoo reitistä. Hetken mietittyään ja päästä varpaisiin mittailtuaan ja arvioituaan onko tarpeeksi luotettavan tuntuisia kavereita, vastasi hiljaa, "kaksi pätkää ajetaan". "Älä puhu soopaa" oli tietysti meikälälisen vastaus, mukamas tiedettiin ralleista jo jotain. "Eka EK 42 km ja sitten tauko ja 40 km toinen", ei voi olla totta ja epäiltiin miehen uskottavuutta. Herra heilautti 4-tuulen lakkinsa korvalliselta toiselle ja läpän alta paljastui " Valvoja Railo K. Säde"-lappu. Eipä sen jälkeen ollut minkäänlaista uskottavuus ongelmaa, kertoi vielä suurinpiirtein 1. Ek lähtöpaikankin, joten sinne. Kisasta ei varsinaisesti kovin paljoa muuta mieleen jäänyt kuin Pekka Iivosen Impin laulu talvisessa, kylmässä ja hiljaisessa metsässä, ääni kuului useiden kilometrien päästä. Taisi muuten olla täys ratakone heitetty taka luukkuun?
muistan tapauksen,olin nimttäin kakkospätkän maalissa ajanottoporukassa muiden seurakavereiden kanssa.ulf grönholm ajoi pätkällä ulos ja kaipailimme heitä maaliin,seuraavana tuli reijo grönroos-s.näränen ja kun heiltä kyselimme niin romukauppiaana gönroos ilmoitti että siellä se volkkari on romuna n."vitosen kilo".
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
ralliin osallistuminen -60 luvulla.tarvittiin tietysti auto,sen lisäksi lisenssi jonka sai akk:sta(ei tarvinnut kuulua seuraan),kypärä,ja auton varusteista sen verran että piti olla 3-piste turvavyöt.vyöt eivät olleet vakiona läheskään kaikissa autoissa.tämä riitti,joskin talviralliin oli hyvä hommata runsaammin nastoitetut renkaat.meidän tapauksessa ostin neljä nastatonta hakkapeliittaa, jotka lähetin tikkakoskelle nastoitettavaksi,kun vm:ssä oli pulkkisen lupaus edullisesta nastoituksesta.sitä se sittemmin olikin,laskua ei vielä tähän päivään mennessä ole tullut.nastoja muuten oli 450 kpl/rengas.näillä ajettiin kolme talvirallia ja tietysti kaikki siviiliajot sen päälle.lopulta vielä myin nämä renkaat eteenpäin.huom. renkaat olivat täysin lailliset siihen aikaan.
 
Ylös