Kotimaisten rallien historia

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Mäkisen Capri

Jostain mulle on jäänyt muistikuva että Fordilla oli tarkoitus saada yhdellä Capri yksilöllä niin monta mestaruutta vuodessa kun mahdollista. Tämän takia auto lähetettiin talvella Suomeen ja sillä myös voitettiin Suomen jääratamestaruus. Siitä montako mestaruutta autolle mahdollisesti kertyi ei ole hajuakaan. Vai onko kyseessä vain urbaani legenda?

Jos joku muistaa jotain tähän liittyvää niin kertokaa ihmeessä!!!!.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Olen kuullut että auto olisi mennyt Anstalta ruotsiin Kalle Grundelille ja tullut sieltä takaisin Nikaran porukalle Saarijärvelle. Tämän jälkeen jatkanut elämäänsä ilmeisesti rekkarilla XCU-377 tai HHA-395, täytyy jatkaa salapoliisityötä kumpi on oikea. Molemmat löytyy Jyväskylän läheltä.
Tuo HHA-395 oli jossain jyskälä kuvassa oikein siistinä hopean värisenä ja ilman levikkeitä, suorakaiteen muotoiset valot.
Jossain ruotsalaisessa lehdessä muistaakseni Grundell ajoi mustalla turbolla ja kilpi taisi olla tuo antsan vanha.
Mutta AHO-turbon viimeisiä vaiheita ei ole tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Joku väitti että AHO olisi jossain kotimaisessa automuseossa. Tiedä sitten, käyn tällä vkolla kysymässä asiaa em. vmj:n osakkaalta jos tietäisi.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Ajb-601 EMS on Espoon automuseossa mutta noihin Vanhalan autoihin en ole koskaan törmännyt. Niistä olisi mukava saada lisätietoa. Tehtaan jäämistö ilmeisesti siirtyi Vanhalalle kun Scan Auton toiminta loppui.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Suunnilleen näin :
Tallin jäämistöt menivät Tapsalle. Fyysisesti suurin osa Vihdin kk:n ja Nummelan välille Koivissillan "linttaliiterille".
96 -autoja tuli kai kaupassa 2 kpl. Ne uudelleenkoritettiin jossain vaiheessa; olin itse mukana purkamassa kuormaa talvella yöllä puoliperävaunusta joka tuli uudestakaupungista. Sisällä oli 2 kpl tehdasuusia maalivammaisia (valumia/appelsiinia) tyhjiä 96 koreja, ja yksi 99 josta tuli turbo ehkä aho-identiteetillä. Kannattanee huomioida, korinvaihtoa ei oltu vielä tuolloin "kriminalisoitu" veroseuraamuksin.
Kun 96:t saivat uudet kuoret, molemmista vanhoista hylsyistä tuli autot rallicrossiin jollain muulla identiteetillä (taisi olla runkonrot TV1 ja TV2) , myöh. jokkisautoja.
AHO:n orkkiskuoresta taisi tulla (jäädä? ;) ) myös rallicrossauto 16v EMS koneella

Noin vuonna -78 perustettiin oikea korjaamo/virittämö vmj-racing Nummelan Lankilaan jota Tapsa luotsasi kahden muun tuttuni kanssa. Päätyi murheellisesti jokunen vuosi myöhemmin, ja huonohkoihin keskinäisiin tunnelmiin kuten tämmöisissä yleensä tuppaa käymään.
Autoracing muutti sitten näihin tiloihin.

En muista millä 96-yksilöllä Tapsa kävi jo -75 ajamassa RAC:n. Kartturina oli Seppo Harjanne. Isäni saattoi olla remmissä. Myös Niittymäen Seppo oli siellä kartturina(!) siellä, samoin kuin Wallinheimon Hannu. Molemmat myöhemmin kuljettajina paremmin tunnettuja...

(varaan täyden oikeuden tarinan muutoksiin! Päivitän kun saan lisäinfoa/varmistukset muisteloille)
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
RAC 1975:
104 Vanhala, Tapio - Harjanne, Seppo FI Saab 96 V4 Tapio Vanhala G2
Ei näkynyt mikä yksilö oli käytössä silloin.

Tuo rc 99 jäi kokonaiseksi rc-autoksi, eikä se päätynyt jokkikseen.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Retun Kostaja

Vieläkin vihlaisee niskassa, kun muistelee tuota "poistumista":D
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Eikös tämäkin ollut suomalainen 99???

Ajb-601 EMS on Espoon automuseossa mutta noihin Vanhalan autoihin en ole koskaan törmännyt. Niistä olisi mukava saada lisätietoa. Tehtaan jäämistö ilmeisesti siirtyi Vanhalalle kun Scan Auton toiminta loppui.
Muistaakseni Blomqvist ajoi suomalaisella Saabilla -80 Hankirallissa!!, vai oonko ihan väärässä??


Blunkka Hankis -80... by Kari Naatanen 1, on Flickr
Blunkka Hankis -80 by Kari Naatanen 1, on Flickr
Blunkka Hankis -80.. by Kari Naatanen 1, on Flickr

Sorry! kuvien huono laatu--kopsattu vanhoista negatiiveista, ajattelin että Saab 99-miehiä kiinnostaisi???
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
Kiitos, Laineen turbolla näyttää stigu olevan hankiksessa mukana -80 ja seuraavana vuonna ruotsalaisten turbolla robi kartturina...
 
Viimeksi muokattu:

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Tuohon capri juttuun mulla ois pari kuvaa ralli Caprista mk1 RS malli kun isäni ja hänen kaveri ajoivat autolla rallia 80-luvun alussa 4-ryhmässä.
autossa oli noin 380hv. Kun vaan osais kuvat tänne laittaa.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuohon capri juttuun mulla ois pari kuvaa ralli Caprista mk1 RS malli kun isäni ja hänen kaveri ajoivat autolla rallia 80-luvun alussa 4-ryhmässä.
autossa oli noin 380hv. Kun vaan osais kuvat tänne laittaa.
Weslake vai GAA? Olisi mukava nähdä kuva konehuoneesta :)
Tehoa ei muista saa likikään 380hv. Ja Weslakellakin tekee tiukkaa päästä ko. lukemiin.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Weslake vai GAA? Olisi mukava nähdä kuva konehuoneesta :)
Tehoa ei muista saa likikään 380hv. Ja Weslakellakin tekee tiukkaa päästä ko. lukemiin.

Moottorihan tuossa laitteessa oli siitä Antti-Roikon rata caprista. Timohan sillä rata caprillakin kävi ajamassa ahvenistolla ja kipusi sitä rinnettäkin ylös kun vanhat sliksit eivät pitäneet.

Siitä sitten päättivät sen koneen siirtää tuohon ralli capriin ja sillä sitten ajelivat vuosina 1983-1984 ainakin.

täytyy kysäistä Timon pojalta Akilta oisko sillä jäänyt kuvia tuosta rallicaprista missä näkyy konehuone. Mulla ei ole kuin nuita kisa kuvia.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Moottorihan tuossa laitteessa oli siitä Antti-Roikon rata caprista. Timohan sillä rata caprillakin kävi ajamassa ahvenistolla ja kipusi sitä rinnettäkin ylös kun vanhat sliksit eivät pitäneet.

Siitä sitten päättivät sen koneen siirtää tuohon ralli capriin ja sillä sitten ajelivat vuosina 1983-1984 ainakin.

täytyy kysäistä Timon pojalta Akilta oisko sillä jäänyt kuvia tuosta rallicaprista missä näkyy konehuone. Mulla ei ole kuin nuita kisa kuvia.

Niin sillä rata caprilla muuten sitten ajettiin jäärata kisoja.

Lopuksi moottori siirrettiin takaisin rata capriin.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Hataki:
Kiitos tiedoista :)

Selvitti minulle erään legendan jonka kuulin joskus 80/90 -taitteessa kun rakensin omaa ralli-mk2/3 capria.

Tutulla oli omistuksessa tuo Roikon/Tuiskun vanha RS2600 (2995cc) Capri. Kone oli muttereina ja koppa Ahveniston kaiteen jäljiltä. Myi sen ulkomaille 90-luvun alussa.

Tehdastalli (Ford - Köln) ilmoitti viimeisille ratakoneille 320-325 hv / 7600 rpm Kugelfisherin ruiskulla.

[RS3100 (3412cc) Cosworth 24v GAA:sta saatiin parhaimmillaan 455 hv / 8500 rpm]

Roikon autoa pidettiin tehdasautona mutta paljastui että sen rakensi (isolla rahalla ja hienosti) eräät ruotsalaisveljekset jotka myivät sen sitten tänne. Väite oli alunperin että ko. yksilö olisi ollut se tehdasauto jolla Mass/Lauda ajoivat Spassa(?).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös