Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Edelleenkin minusta suurin ihmetyksen aihe on siinä, miten Ferrari on saattanut itsensä tähän tilanteeseen, että tallilla on sopimukset ensi kaudesta kolmen kalliin kuljettajan kanssa? Miksi ihmeessä Ferrari meni jatkamaan vuosi sitten Kimin sopimusta, jos kerran Alonson tulo talliin oli jo silloin varmaa, niin kuin lehdissä on väitetty?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Edelleenkin minusta suurin ihmetyksen aihe on siinä, miten Ferrari on saattanut itsensä tähän tilanteeseen, että tallilla on sopimukset ensi kaudesta kolmen kalliin kuljettajan kanssa? Miksi ihmeessä Ferrari meni jatkamaan vuosi sitten Kimin sopimusta, jos kerran Alonson tulo talliin oli jo silloin varmaa, niin kuin lehdissä on väitetty?
Ainoa tähän esitetty jollain tapaa järkeenkäypä motiivi on aiemminkin mainitsemani kuvio, jossa Kimin tuki Massalle viime vuonna varmistettiin jatkamalla Kimin sopimusta vuodella.
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Massaa suosittu Ferrarilla? Mihin faktaan perustuen?

Miksi Ferrari pestaisi Räikkösen isolla palkalla Ferrarille vain suosiakseen Massaa?

Jon nyt pojat välillä otettaisiin ne sinivalkolasit pois silmiltä :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Massan vauhti suhteessa Kimiin selittyy sillä että auto on rakennettu ja kehitetty hänen tapaansa ajaa autoa (Shumin perintö..) joka taas poikkeaa Kimin tyylistä lähes täydellisesti. Aliohjaava auto on Kimille myrkkyä kun taas Massa suorastaan viihtyy aliohjaavan auton ratissa rajumman ajotyylinsä takia.

Kun palaset niin säätöjen kuin auton kehityksen kohdalta Ferrarilla on muutamaan otteeseen loksahdelleet paikalleen kuten esim. MM-kauden loppu(Massan teoriittisen MM menetyksen jälkeen), Espanja -08, 2009 loppukausi (Massan onnettumuuden jälkeen) Kimin kohentunut vauhti kisassa kertoo todellisuuden.

En usko enkä toivo että Kimi ajaa ensikaudella Ferraria, koska Ferrari ei pysty rakentamaan Kimille autoa joka sopisi hänelle kuin räätälöity hansikas. Ferrarille on menestyksen kannalta parempi maksaa Kimi kalliila ulos ja tilalle Alonso jonka ajotyyli suosii Ferrarin vahvuuksia ja Massa sopii tähän kuvioon lojaalina kaikkien kaverina ja kakkosmiehenä niin ajotyylinsä kuin taktiikan näkökulmasta katsottuna täydellisesti.

Lisätään tähän vielä että Alonson kuherruskuukausi Ferrarin kanssa voi jäädä kauden mittaiseksi mikäli hän ei ole selkeä 'orkesterin johtaja' tallissa. Tämän voi jo tietyssä mielessä ennustaa ongelmia(tuleeko koskaan median tietoon?) koska Massa on Ferrarilla perheeseen otettu adoptiolapsi ja perheenjäsen ja ansainnut kaikkien luottamuksen ja arvostuksen.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Massan vauhti suhteessa Kimiin selittyy sillä että auto on rakennettu ja kehitetty hänen tapaansa ajaa autoa (Shumin perintö..) joka taas poikkeaa Kimin tyylistä lähes täydellisesti. Aliohjaava auto on Kimille myrkkyä kun taas Massa suorastaan viihtyy aliohjaavan auton ratissa rajumman ajotyylinsä takia.
Ei se ole näin yksinkertaista. Kun Montoya lähti McLarenilta ovet paukkuen, kertoi hän suurimman murheensa olevan auton, joka oli ollut hänen ajotyyliinsä liian aliohjaava koko ajan. Kimi vei samaa kotteroa ongelmitta. Minun ymmärtääkseni Kimin ongelmat Ferrarilla ovat liittyneet erityisesti eturenkaiden lämpimäksi saamiseen, ja niitä Massan ajotyyli kuormittaa enemmän. Auton peruskäytös sinällään ei ole ollut likikään niin suuri ongelma kuin renkaiden saaminen toimintalämpöön etenkin aika-ajoissa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Lähden nyt tavoistani poiketen pieneen spekulaation Kimin tulevaisuudesta. Siirto McLarenille ei kuulosta järkevältä, Massa on ehkä suosittu Ferrarilla, mutta Hamilton on kiistaton johtaja McLarenilla. Räikkösen uran kannalta McLaren voi olla todellista saattohoitoa. Red Bull on jo vahvistanut pätevän kuljettajakaksikon ja tiimin vauhti on ollut hieman hiipumaan päin. Saadessaan rahoituksen kuntoon, Brawn GB voisi olla myös ensi kaudella todellinen jokeri ja Kimi voisi lopultakin saada paikan kiistattomana ykkösenä. Jätän spekuloinnin nyt tähän ja jään mielenkiinnolla odottamaan, miten tässä lopulta käy.
Ensinnäkin kuka tahansa talli ostaisi Räikkösen kovalla rahalla. Kimi on maailman näkyvin (ja suosituin?) formulakuski tällä hetkellä ja varma kassavirta. McLaren ei ole niin tyhmä, etteikö kielipitkällä olisi heti Kimin perässä, mikäli tämä olisi mahdollista. Ensinnäkin markkinallisesta puolesta, toisekseen kuljettajan taidot tuntien. Siinä ei paljon Hamiltonin klaanin mielipide silloin paina, kun näinä vaikeina aikoina on mahdollisuus omistaa jotain kullanarvoista. Lisäksi siirto tuottaa mahdollisesti myös sympatialisää, mikäli Kimi aidosti saa potkut eikä suinkaan väistämättä laske Kimin arvoa.

Jos nyt halutaan nysvätä, niin tämän keskustelun otsikko ei ole kovin hyvä. Se voisi olla ennemmin vaikka spekulaatioita Kimi Räikkösen tulevaisuudesta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Samansuuntaisesti ajatukset Peccan kanssa. Lisäisin vielä, että ajatelkaapa mikä mediavoitto on saada Ferrarin maailmanmestari suoraan Ferrarilta talliinsa. Siinä sekä oma profiili nousee että Ferrarin laskee. Jos tähän vielä lisätään kiistaton kyky, joka oikealla kalustolla voi ns nöyryyttää Ferraria - on saaga valmis. Kirsikkana kakkuun vielä se, että Ferrarin rivit ei kovinkaan suurella todennäköisyydellä ole kunnossa tätä seuraavalla kaudella ( Massan onnettumuuden jälkeinen kausi ja uuden tallikaverin opetteluvuosi ).

ja vielä pieni pointti - mitäpä teknistä tietovuotoa Alonso voisi viedä Renaultilta Ferrarilla. Ei kuulosta merkittävältä. Mutta mitä mahtaisi olla Kimillä mukanaan Ferrarista kerrottavana - on jo isompi juttu. Tämä on myös syy, että hommat loksahtaa kohdalleen hyvissä ajoin ennen ensi vuoden autonkehitystä.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Ross Brawnin talli olisi kimille varmasti kiehtova paikka mutta se onkin sitten todellista uhkapeliä valita kyseinen talli.

Ensinnäkin pitäisi saada se ykköskuskin paikka paperilla vahvistettuna, tähän varmaan Ross suostuisi ilomielen sillä hänellähän on vankkaa kokemusta selvän ykkösen tuomista eduista. Tämä oli selvä plussa.

Mutta sitten on se kilpailukyky. Jos mersu panostaa talliin, milloin panostaa ja kuinka paljon?Panostaako vasta sitten kunnolla kun Kimin sopimus on päättynyt?Vaan panostaako kumpaakin talliinsa McLareniin ja Brawniin yhtä paljon.

Mahdollisuus siihen että uunistaa tulee loistava auto on varmaankin yhtä suuri kuin mahdollisuus siihen että sieltä syntyy paskalaatikko. Kuka on nykyisen koslan suunitellut?Eikös se ole aika lailla se hondan vanha porukka?Liekköhän avain henkilöistä nimen omaan suunnittelu puolella enään ketään pätevää töissä?Eikös sielläkin heilunut aika kovalla kädellä ruoska kun piti karsia tallin henkilöstöä...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Öö, tuota, miksi uusi topikki?!? Taitaa joillakin olla niin suuri tarve saada kirjoituksensa näkyville, että pitää perustaa uusi aihe vaikkei ole mitään järkevää syytä. Rasittavaa. :jaska:
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Mutta sitten on se kilpailukyky. Jos mersu panostaa talliin, milloin panostaa ja kuinka paljon?Panostaako vasta sitten kunnolla kun Kimin sopimus on päättynyt?Vaan panostaako kumpaakin talliinsa McLareniin ja Brawniin yhtä paljon.
Ja onko Brawnilla varaa palkata Kimi, ellei Mersu lähde mukaan. Onko Kimi valmis tinkimään palkastaan? Noh, mestaruudesta tulee ihan kivasti pätäkkää.

Pirusti kysymyksiä. :thumbup:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ainoa tähän esitetty jollain tapaa järkeenkäypä motiivi on aiemminkin mainitsemani kuvio, jossa Kimin tuki Massalle viime vuonna varmistettiin jatkamalla Kimin sopimusta vuodella.
Ei kuulosta kovin uskottavalta, mahdollista toki. Siltikin, jos kerran näin sovittiin, niin pitäisihän siitä sitten pitää kiinni. Aika halpamaista sopia jotain jollain verukkeella ja sitten luikerrella siitä irti.

Hauskintahan tässä on Kimin vire viime aikoina, ei kukaan muu kuski olisi pystynyt ajamaan voittoa nykyferkulla, eikä varmasti yhtä monta podiumia/pistettä. Ja nyt on vielä Ferrari/McLaren (molemmat Santander-talleja siis) 3. sija valmistajien sarja kyseessä. :p
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mahdollisuus siihen että uunistaa tulee loistava auto on varmaankin yhtä suuri kuin mahdollisuus siihen että sieltä syntyy paskalaatikko. Kuka on nykyisen koslan suunitellut?Eikös se ole aika lailla se hondan vanha porukka?Liekköhän avain henkilöistä nimen omaan suunnittelu puolella enään ketään pätevää töissä?Eikös sielläkin heilunut aika kovalla kädellä ruoska kun piti karsia tallin henkilöstöä...
Suunnitteluhenkilöstöön on tullut yksi muutos, kun Brawnin kanssa teknisen johtajan tehtävät jakanut Jörg Zander lähti. Brawn kantaa tallipäällikkönäkin suuren vastuun auton suunnittelun puolella, ja voisi luulla, että nykyiselle pohjalle rakentaessa auto olisi iskukykyinen. Pitää muistaa sekin, että nykyinen auto on kompromissi moottorin sijoittelun ja vaihdelaatikon suhteen, mikä tulee ensi kaudeksi muuttumaan. Kimin kannalta kannattanee tosin huomioida se, että Brawn on Ferrarin tavoin kärsinyt renkaiden lämmitysongelmista.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Uskon että Brawn on Kimille varteenotettava vaihtoehto, mutta vain jos Mersu tulee vahvasti mukaan, eli käytännössä on valmiit suunnitelmat tulevasta tehdastallista. Muuten Kimi tuskin sinne lähtee. Ykköskuskin asemaa en usko Kimin pyytävän miltään tallilta.

Mutta jos Mersu todella lähtee vahvasti kehittämään yhteistyötä Brawnin kanssa, se voi olla jopa parempi vaihtoehto kuin McLaren - tai Ferrari. Ferrarillakin on kuitenkin auto ollut vuosi vuodelta heikompi: 2006 nopein tai ainakin tasoissa Rellun kanssa, 2007 toiseksi nopein mutta todella lähellä Mäkkiä, 2008 toiseksi nopein, jo hieman jääneenä, 2009 ehkä neljänneksi tai viidenneksi nopein, ei välttämättä sitäkään jos totta puhutaan. Toki 2009 uudet säännöt vaikuttivat paljon, mutta McLaren on nyt nopein auto vaikka aloittivat kauden Ferrarin takaa, mutta Ferrari ei ole päässyt oikein mihinkään paitsi hetkellisesti uusien päivitysten myötä. Voi olla että Ferrarilla on auton kehityksen kanssa joku perustavalaatuinen ongelma, esim. Ross Brawnin puute. Ehkä puuttuu se punainen lanka jota pitkin päästäisiin johdonmukaisesti eteenpäin, sen sijaan että mennään pikku hiljaa takapakkia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ensinnäkin pitäisi saada se ykköskuskin paikka paperilla vahvistettuna, tähän varmaan Ross suostuisi ilomielen sillä hänellähän on vankkaa kokemusta selvän ykkösen tuomista eduista. Tämä oli selvä plussa.
Brawnilla ajaa mitä ilmeisimmin ensi kaudella hallitseva maailmanmestari, joten ei se ykköskuskin aseman saavuttaminen ajamalla tai paperilla todennäköistä ole.

Toisena vaihtoehtona spekuloidulla tallilla MCLarenilla on jo myös maailmanmestari, joten ei sieltäkään suosituimmuusasemaa tyrkytetä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Öö, tuota, miksi uusi topikki?!? Taitaa joillakin olla niin suuri tarve saada kirjoituksensa näkyville, että pitää perustaa uusi aihe vaikkei ole mitään järkevää syytä. Rasittavaa. :jaska:
ÖÖÖ. Ehkä siksi, että tässä keskustellaan ja spekuloidaan Kimi Räikkösen kaudesta 2010 formuloissa.

Miksi ei. Siksi että saman asian olis voinut pistää vaikka toikkiin F1 uutiset vai :rolleyes:

Taitaa vaan olla jollain niin suuri tarve heittää noita omia kommenttejaan joka väliin, vaikka aihetta ei näytä olevan. Rasittavaa :jaska:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Brawnilla ajaa mitä ilmeisimmin ensi kaudella hallitseva maailmanmestari, joten ei se ykköskuskin aseman saavuttaminen ajamalla tai paperilla todennäköistä ole.
No eiköhän Kimi Buttonin tai Barrichellon kuitenkin ihan ajamalla kepitä. McLarenilla olisikin sitten haastetta. Sikäli kyllä samaa mieltä että tuskin edes tarjottaisiin sopimusteitse ykköskuskin asemaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kimin kannalta kannattanee tosin huomioida se, että Brawn on Ferrarin tavoin kärsinyt renkaiden lämmitysongelmista.
Samaa olen itsekin miettinyt, kun tuota paikkaa Brawnilla on spekuloitu. Ei hyvä juttu Kimille. Tosin Ross Brawnin johdolla tuokin ongelma varmaan saataisiin paremmin ratkaistua.

Olen samaa mieltä Webslaven kanssa. Paljon huhuja, vähän oikeita faktoja, että osaisi edes spekuloida. Mutta mutuna ja mielipiteenä sanoisin, että Santander on iso tekijä koko sopassa, jo ihan Massankin takia. Santanderhan on sanonut haluavansa laajentaa markkinoitaan Brasiliassa.

Ilmeisesti Montezemolo on Italian radiossa sanonut eilen, että hän kertoo kuskiasian lopullisesti 8-10 pv kuluttua.(Atlakselta poimittu tieto). Joten odotamme jännityksellä.
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Ainakin ens kaudella kimi kovapalkkaisin urheilija (golf ei ole urheilua). 30Me ferrarilta ja 10-20 Me jostain muusta tallista. Maikkarilta rahastaa vielä pari euroa kun antaa haastatteluja ja pari kuvaa käyttöön.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Uskon että Brawn on Kimille varteenotettava vaihtoehto, mutta vain jos Mersu tulee vahvasti mukaan, eli käytännössä on valmiit suunnitelmat tulevasta tehdastallista. Muuten Kimi tuskin sinne lähtee. Ykköskuskin asemaa en usko Kimin pyytävän miltään tallilta.

Mutta jos Mersu todella lähtee vahvasti kehittämään yhteistyötä Brawnin kanssa, se voi olla jopa parempi vaihtoehto kuin McLaren - tai Ferrari.
Brawn taitaisi olla tällä hetkellä paras vaihtoehto Kimille. Britti-talli, jossa on loistava tallipäällikkö. Tuo italo-kultuuri ei taida olla pitkän päälle hyvä. Pitäkööt TodistajaX:n ja muut latino kuskinsa. Uskon Massa olevan kova pala myös TodiatajaX:lle ja siitökös se soppa syntyy. ;)

En usko että Kimi pelkää Hamiltonia mutta saattaisi osoittautua ajoittain kovaksi palaksi.

Tässä vaiheessa en sulkisi Red Bulliakaan pois laskuista Kimin uutena osoitteena sillä hehän haluavat uuden moottoritoimittajan ja käsittääkseni Ferrarin moottori on heille tällä hetkellä listan kärjessä kun mersua ei saa. Äkkiäkös nämä moottorin toimittamiset ja kuskivalinnat koplaa. Kaikki näyttää olevan F1:ssä mahdollista ja sitä paitsi kyseessä on varmasti miljoonat eurot. Paljonko Webber tienaa versus Kimin palkka, josta joudutaan todenäköisesti maksamaan ainakin leijonan osa kun Kimi työnnetään Ferkulta pois... :D
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös