Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Eli sinun mielestäsi (tai sinun mielestäsi Montezemolon mielestä) Kimi ei ole "paras ratkaisu"? ;)

No, tervetuloa kerhoon, sillä minä en ole koskaan pitänyt Ferraria ja Kimiä "parhaana ratkaisuna". Maailmanmestaruus tuli (nippa nappa), mutta minään ihanneavioliittona en Kimin siirtymistä Ferrarille koskaan pitänyt (vaikka mies itse tallin henkeä ylistikin). Olen varmaan tälläkin foorumilla aikoinaan kirjoittanut, kuinka Ferrari on Kimille "väärä talli".

Ei ole salaisuus, ettei minulla ole suuria sympatioita Ferraria kohtaan, mutta olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että Alonso sopisi Ferrarille - toisin kuin Kimi.
Kuulutaan muuten ihan täsmälleen samaan kerhoon tässä asiassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jääminen Ferrarille: Hyvää on tuttu tallikaveri joka vieläpä on tuskin huippuvireessä - tosin Kimi ei tähän paljoa painoa laita. Siinä ne hyvät sitten onkin, paitsi, että talli on lähes varmuudella voittotaistelussa. Huonoa on kompuroiva tallin johto, haparoiva auton kehitys ja säätö sekä huonosti Kimi lukeva autonviritys. Massan oppositiovoimat ja syvään iskostunut huolimattomuus. Ja ehkä pahimpana - Ferrari tämän hetkisen tietämättömyyden aiheuttajana ja petturin asema suhteessa Kimiin. Ollapa työpaikassa jossa olet ei toivottu.

Brawn: Hyvää kunnianhimoinen uusi talli ja pätevä johtaja. Melko hyvä auton alusta myös ensi vuodelle. Ei niin ongelmallisena koettavat tallikaveriehdokkaat. Mersu ja tehtaan mukaantulo. Ja varmasti haluaa Kimin. Myös tallin näytönhalut ja Ferrarin kyykytys varmasti maistuvat. Huonoa on epäilyt rahkeiden riittävyydestä lyhyellä aikavälillä, avoimena oleva Mersun panoksen määrä.

McLaren: Hyvää on Kimin kanssa tuttu ja Kimiä tukeva ilmapiiri joka haluaa Kimin. Tekniset voimavarat myös ajettavuudeltaan erilaisten autojen virittämiseen. Lähes varmuudella voittotaistelussa. Mersun kone. Ja Ferrarin nöyryyttämisestä varmasti saisi melkoisen hypetyksen aikaiseksi. Tallilla on myös kaikkein paras markkinointikoneisto Kimiä hyödyntämässä. Huonoa on Hamiltonien aseman aiheuttamat mahdolliset ristiriidat. Jäykempi työkulttuuri edellisiin verraten ja melkoinen median parrasvalo - jota Kimi ei tunnetusti arvosta.

Jos vertaa, niin kyllä macin suhteen on vähiten epäilyksiä. Tallikaverista nyt voi olla harmia missä vain.


sanonpa tääsä yhteydessä mielipiteeni myös Montezemolon viimeaikaisista käyttäytymisistä. Talli on menossa kisaan, jolla on keskeisin merkitys tallin pistesijoitukselle. Pisteiden saalistus tosin on vain yhden, mutta sitä paremman kuskin kontolla. No mitä johtaja tekee: Ilmoittaa julkisesti, ettei kyseinen kuljettaja ole varmuudella Ferrarin miehiä. Toivonpa todella, että nämä lähtöhalut on Kimiltä itseltään kotoisin. Muutoin tuollainen johtajan käytös on sieltä halveksittavammasta päästä - miehellä jolla olisi kyllä varaa jakaa tukeaan ja tehdä silti mitä tekee. Ei riitä, että puree omaa sääreään, vaan aiheuttaa myös aivan tarpeetonta tallille lojaalien puurtajien nöyryytystä - myös Kimin tiimin työntekijöiden. Aja saatana siinä sitten voitosta.

ja vielä kuin puukkoa kiertäen - Massaa etä-paapotaan kuin mitäkin Ferrrarin vaippababya. Ilmeisesti ansioista, että otti jousen vastaan päällään. Kiminkö siihen jouseen olisi pitänyt osua, että talli arvostaisi.
 
Viimeksi muokattu:

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Ensinnäkin kuka tahansa talli ostaisi Räikkösen kovalla rahalla. Kimi on maailman näkyvin (ja suosituin?) formulakuski tällä hetkellä ja varma kassavirta. McLaren ei ole niin tyhmä, etteikö kielipitkällä olisi heti Kimin perässä, mikäli tämä olisi mahdollista. Ensinnäkin markkinallisesta puolesta, toisekseen kuljettajan taidot tuntien. Siinä ei paljon Hamiltonin klaanin mielipide silloin paina, kun näinä vaikeina aikoina on mahdollisuus omistaa jotain kullanarvoista. Lisäksi siirto tuottaa mahdollisesti myös sympatialisää, mikäli Kimi aidosti saa potkut eikä suinkaan väistämättä laske Kimin arvoa.

Jos nyt halutaan nysvätä, niin tämän keskustelun otsikko ei ole kovin hyvä. Se voisi olla ennemmin vaikka spekulaatioita Kimi Räikkösen tulevaisuudesta.
Kuten sanoin, minä en liiemmin spekuloi näillä kuvioilla, koska muuttujia on loputon määrä ja me tunnemme niistä vain muutaman. Ei siis voida ehdottomasti väittää, että Räikkösen arvo laskee tai sympatiapisteistä johtuen nousee. Kunhan höpöttelin aikani kuluksi joutavia.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
ÖÖÖ. Ehkä siksi, että tässä keskustellaan ja spekuloidaan Kimi Räikkösen kaudesta 2010 formuloissa.

Miksi ei. Siksi että saman asian olis voinut pistää vaikka toikkiin F1 uutiset vai :rolleyes:
Ei. Vaan siksi, että täällä on jo kuukausien ajan keskusteltu Kimi Räikkösen kaudesta 2010 formuloissa ihan Kimi Räikköselle omistetussa topikissa. On turhaa ja epäkäytännöllistä yhtäkkiä aloittaa uusi topikki asiasta kun se kerran aiheensakin puolesta sopii tuohon aiempaan topikkiin ja kuten sanoin, koska keskustelu on jo siellä aloitettu aikoja sitten. Esim. välillä on hankala muistaa kuka sanoi mitäkin jo ihan yhdessäkin topikissa, kahdesta puhumattakaan. Joten ei muuta kun mode töihin ja tämä topikki kiinni ja kirjoitukset Kimi Räikkönen -topikin alle.

Vai tehdäänkö niin, että kaikki perustavat aina uuden topikin jokaiselle kirjoitukselleen, tmoi?

Motorsport forum :D
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kyllä tuo spekulointiaihe on syytä erottaa normaalista keskustelusta. Parempi nyt kuin ei ollenkaan. Juttua riittää kyllä molempiin, vaikka se tuntuu joitain ärsyttävänkin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mahdollisuus siihen että uunistaa tulee loistava auto on varmaankin yhtä suuri kuin mahdollisuus siihen että sieltä syntyy paskalaatikko. Kuka on nykyisen koslan suunitellut?Eikös se ole aika lailla se hondan vanha porukka?Liekköhän avain henkilöistä nimen omaan suunnittelu puolella enään ketään pätevää töissä?Eikös sielläkin heilunut aika kovalla kädellä ruoska kun piti karsia tallin henkilöstöä...
Eiköhän Ross ole kaikki tärkeimmät ja taitavimmat henkilöt pitänyt palkkalistoillaan.
Oli kyllä niin tyylitelty lause toi mustattu että pienet sille. :alppu:
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Ei. Vaan siksi, että täällä on jo kuukausien ajan keskusteltu Kimi Räikkösen kaudesta 2010 formuloissa ihan Kimi Räikköselle omistetussa topikissa. On turhaa ja epäkäytännöllistä yhtäkkiä aloittaa uusi topikki asiasta kun se kerran aiheensakin puolesta sopii tuohon aiempaan topikkiin ja kuten sanoin, koska keskustelu on jo siellä aloitettu aikoja sitten. Esim. välillä on hankala muistaa kuka sanoi mitäkin jo ihan yhdessäkin topikissa, kahdesta puhumattakaan. Joten ei muuta kun mode töihin ja tämä topikki kiinni ja kirjoitukset Kimi Räikkönen -topikin alle.

Vai tehdäänkö niin, että kaikki perustavat aina uuden topikin jokaiselle kirjoitukselleen, tmoi?

Motorsport forum :D
Onko se niin kamalaa sitten jos tämän aiheen irrottaa topikista "Kimi Räikkönen - Aikansa paras"? Ihan selvää off-topicia tämä mielestäni sinne olisi, varsinkin kun katsoo kyseisen topikin ensimmäistä postausta, eli ns. pohjustusta.

Perustin tämän topikin siksi, että tänne voi keskittää keskustelut siitä, miksi Kimin tämänhetkinen tilanne on sellainen kuin se näyttää olevan, erityisesti ensi kautta koskien. Mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu? Ihan varmasti siellä on niin iso vierivä kivi odottamassa irtilaskua, joka vaikuttaa niin moneen asiaan F1:ssä - ja todennäköisesti todella lyhyellä aikajaksolla, että "Kimi Räikkönen - Aikansa paras" otsikon alle ko. aihe ei kuulu.

Jos sait sellaisen kuvan että tämä olisi joku Jonkin oma mielipidepalsta, jossa haluan näkyvyyttä yhdelle postaukselleni, olet käsittänyt asian täysin eri tavalla, kuin olin tarkoittanut.

ps. jätetään tämä "oikea vai väärä topikki" -keskustelu pois ja annetaan moderaattorin toimia jos niin näkee aiheelliseksi. Takaisin aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Mielestäni Kimin kuvio on seuraavanlainen:

Kimi voitti maailmanmestaruuden vuodella 2007 - ensimmäisellä kaudellaan Ferrari-kuskina. Osasiko kukaan sitten aidosti odottaa sitä, koska Alonson piti ajaa suvereeniin maailmanmestaruuteen McLarenilla sinä vuonna. Hamilton ja Alonso söivät toistensa pisteitä ja se antoi Kimille mahdollisuuden voittaa (tallikaverin avustuksella) maailmanmestaruuden.

Ferrari tuki Kimiä loppukaudesta 2007, koska Massalla ei ollut enää matemaattisia mahdollisuuksia maailmanmestaruuteen. Tästä johtuen Ferrari jäi "velkaa" Massalle ja antoi vahvasti hänelle tukea kaudella 2008. Massasta nousi maailmanmestaruuden tavoittelija no. 1 ja Kimi joutui hallitsevana maailmanmestarina hankalaan tilanteeseen. Mestarista tehtiin apupoika.

Kimi on luonteeltaan "kylmä ja väritön", niin kuin kansainvälisessä mediassa halutaan hänestä kuva antaa. Me suomalaiset ymmärrämme, että Kimiä vain vituttaa pokkuroida kaiken maailman kokkareilla ja lehdistötilaisuuksissa, missä samoja tyhmiä kysymyksiä kysytään kaiken aikaa. Ferrari on kuitenkin tallina italiailainen, ei pelkästään maantiedon, vaan myös kansanluonteen vuoksi. Vuonna 2008 Ferrarista tuli italialaisempi talli kuin aikoihin, kun lähes kaikki avainpaikat tallissa miehitettiin italialaisin voimin.

Italialainen kansanluonne on kovin erilainen, kuin esim. meillä Suomessa. Italiassa eletään tunteella, eikä tunteita todellakaan peitellä. Suomalainen F1-kuljettaja Ferrarilla on tietysti ristiriitainen lähtökohta, mutta toki loppujen lopuksi kaikki on ihmisestä, yksilöstä kiinni. Kun Barrichello ajoi Schumin aisaparina Ferrarilla, niin opeteltuaan italian kielen hän sai tallissa nopeasti uusia ystäviä ja mukavan miehen maineen. Sama koski italialaista lehdistöä. Schumacher nokitti ja opetteli italian kielen ja pystyi nopeasti käymään small talkia. Niinpä asema tallissa ja lehdistön keskuudessa muuttuikin "erottamattomaksi".

Miten tämä kaikki liittyy sitten Kimiin? No, ensinnäkin Felipe Massa puhuu italiaa ja Kimi ei. Italialainen lehdistö ei tykkää Kimistä osittain siksi, että Kimi ei näytä tunteitaan ja hän ei puhu italiaa. Ei edes pieniä kohteliaisuuksia. Kimin ajaessa McLarenilla tätä ongelmaa ei ollut, koska kaikki puhuivat englantia joka paikassa. Mutta Ferrarilla ja Italiassa kaikki on toisin.

Niinpä Ferrarin suhde Kimiin F1-kuljettajana muovautui vuoden 2008 aikana etäämmäksi. On silti outoa, että Kimi ja Ferrari halusivat tehdä nykyisen sopimuksen jälkeisen lisävuosidiilin vuodeksi 2010 syksyllä 2008. Toisaalta, olihan Kimi silloin hallitseva maailmanmestari. :)

Italialainen lehdistö on piiskannut kaudella 2008 Massan varjoon jäänyttä Kimiä ja alkanut vaatia Alonsoa Ferrarille ykköstykiksi. Mitkä ovat sitten Ferrarin aidot motiivit Alonson saamiseksi talliin jo kaudeksi 2010 - voimme vain arvailla, mutta todennäköisesti Santanderin kanssa tehty sopimus pitää sisällään pykäliä, joista ei ole julkisuudessa puhuttu. Tai sitten ne "pykälät" on sopimuksen ulkopuolella ja niiden takuumiehenä on Luca di Montezemolo henkilökohtaisesti.

Kaikki tähän asti kirjoitettu on tapahtunut siis käytännössä ennen vuotta 2009. Mikä on tehnyt tilanteesta hankalan vuonna 2009 on Massan onnettomuus Unkarin GP:n aika-ajoissa. Ennen sitä tapahtumaa oltiin pitkälti vuoden 2008 tyyppisessä tilanteessa, eli tallin tuki Massalle oli selkeästi Kimiä voimakkaampaa ja se alkoi alkukauden rämpimisten jälkeen nostaa päätänsä myös tuloksissa. Olkoonkin, että Massan eteen tehtiin panostusta, niin Ferrari aikoi "uhrata" Massan Alonson tieltä loppukaudesta. Ehkei pysyvästi, mutta Kimin viimeisen (eli vuoden 2010) kauden ajaksi. Kuskipaikka olisi todennäköisesti löytynyt jostain Ferrarin asiakastallista.

Mutta Massan onnettomuus muutti kaiken. Montezemolo on tunteikas italialainen eikä voi viedä tallipaikkaa mieheltä, joka melkein menetti henkensä ajaessaan Ferraria. Kun Alonson tietä Ferrarille oli pohjustettu jo pitkän aikaa, niin talli olikin hankalassa tilanteessa ja joutuu nyt miettimään sitten ulospääsyä koko sopasta. Loppupelissä Montezemolo on se avainhenkilö, joka voi myös purkaa tämän solmun. Todennäköisesti hän on henkilökohtaisesti luvannut Alonsolle ja tämän taustajoukoille kuskipaikan kaudeksi 2010 ja nyt Massan onnettomuuden jälkeisen velvollisuudentunteen painostamana myös tallipaikan Massalle.

Niinpä aiemmasta sovitusta tilanteesta poiketen joudutaan turvautumaan suunnitelmaan B. Kimi on saatava ulos tallista. Kuten näimme jo aiemmin Juan Pablo Montoyan osalta McLarenilla, niin kenen tahansa kuskin sopimus on purettavissa tai mitätöitävissä, mikäli tilanne vain äityy tarpeeksi pahaksi. Sopimusteknisesti Ferrarilla tuskin on mitään niin raskauttavaa näyttö Kimiä vastaan, että Kimiä voitaisiin syyttää sopimusrikkeestä ja siksi ratkaisu on löydettävä muuta kautta.

Kimin ja hänen manageriportaansa eivät tietenkään jää tyhmänä odottamaan potkuja Ferrarilta, vaan ovat tietysti aloittaneet omat neuvottelunsa muiden tallien kanssa. On muistettava, että Kimi ei lähtenyt ovet paukkuen McLarenilta Ferrarille. Joten suhteet siihen suuntaan ovat varmasti sen verran hyvällä mallilla, että neuvotteluja on mahdollista tehdä.

Niinpä loppukaudesta 2009 ollaan seuraavassa tilanteessa talli-/kuljettajamarkkinoilla:

1. Brawn GP:n kuljettaja voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden. Brawn GP voittaa tallimestaruuden.
2. Kauden 2009 maailmanmestari ajaa ensi kaudella Brawn GP:n autoa.
3. Koska Alonson osoite kaudelle 2010 on jo selvä: Ferrari, niin nyt siirtomarkkinoita hallitseekin Kimin kohtalo.
4. Kolmas kuskimarkkinoita sekoittava nimi on Nico Rosberg.

Todennäköisesti Nicon McLaren sopimus olisi jo julkistettu, mikäli Kimi ei olisi ollut saatavilla. Ja tilanne tulee muuttumaan McLarenilla jatkossa niin, että Mercedeksen rooli tulee erilaiseksi. Mercedes on ostamassa 75% Brawn GP:stä ja ottamassa vahvempaa roolia tallista jatkossa.

Kimin taustajoukot ovat varmaankin neuvotelleet aiesopimuksen nimenomaan Mercedeksen kanssa, mikä antaa mahdollisuuden nyt sitten valita joko Brawnin tai McLarenin välillä. Riippuen siitä, kumman Kimi sitten loppujen lopuksi valitsee, niin Nico laskeutuu sitten sille toiselle vapaana olevalle paikalle. Eli vuonna 2010: Brawnilla ajaa kauden 2009 maailmanmestari + Kimi/Nico ja McLarenilla ajaa kauden 2008 maailmanmestari + Kimi/Nico.

Loppujen lopuksi vyyhti purkautuu vasta siinä vaiheessa, kun Montezemolo saa ratkaistua Kimin sopimusongelman kaupallisen arvon ja muut ehdot. Varmaankaan sellaiseen sopimukseen ei suostuta, että Kimi saisi sopimuksen mukaisen palkan Ferrarilta kaudesta 2010 ja ajaisi jossain muussa tallissa vielä saaden sieltä palkkaa lisää. Joten nyt neuvotellaan sitten, minkälaiseen "palkanalennukseen" Kimi on suostuvainen Ferrarilta kuitenkin niin, että hän saa ajaa kaudella 2010 jossain muussa (eli siis tässä tapauksessa Mercedeksen) tallissa. Santander voi olla taustarahoittajana avainroolissa tätä vyyhtiä purkaessa. Ilman kipurahoja Kimi ei Ferrarilta lähde, se on selvä. Eikä tietysti ole syytäkään.

Sopimusneuvotteluja Mercedeksen kanssa voi tietysti hankaloittaa vielä sekin, että Kimi ei saa exclusiivista ykköskuskin paikkaa Brawnilta eikä McLarenilta, koska niissä kummassakin tallissa on jo yksi maailmanmestari toisessa autossa. Kimi tuskin tästä asiasta tekee kynnyskysymystä ja valitsee itselleen sen vaihtoehdon, joka näillä näkymin mahdollistaa taistelun maailmanmestaruudesta vuonna 2010. Eläkkeelle jäämiseen Kimi on vielä ihan liian nuori.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Onko se niin kamalaa sitten jos tämän aiheen irrottaa topikista "Kimi Räikkönen - Aikansa paras"? Ihan selvää off-topicia tämä mielestäni sinne olisi, varsinkin kun katsoo kyseisen topikin ensimmäistä postausta, eli ns. pohjustusta.

Perustin tämän topikin siksi, että tänne voi keskittää keskustelut siitä, miksi Kimin tämänhetkinen tilanne on sellainen kuin se näyttää olevan, erityisesti ensi kautta koskien. Mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu? Ihan varmasti siellä on niin iso vierivä kivi odottamassa irtilaskua, että se vaikuttaa niin moneen asiaan F1:ssä - ja todennäköisesti todella pienellä aikajaksolla, että "Kimi Räikkönen - Aikansa paras" otsikon alle ko. aihe ei kuulu.

Jos sait sellaisen kuvan että tämä olisi joku Jonkin oma mielipidepalsta, jossa haluan näkyvyyttä yhdelle postaukselleni, olet käsittänyt asian täysin eri tavalla, kuin olin tarkoittanut.

ps. jätetään tämä "oikea vai väärä topikki" -keskustelu pois ja annetaan moderaattorin toimia jos niin näkee aiheelliseksi. Takaisin aiheeseen.
Nimenomaan näin :thumbup:

Revolt varmaan haluaisi, että täällä olis yksi toikki formuloista, minne hän voisi kommentoida asianiantuntija tyyliin. Kyllä tämä mielestäni on ihan oman topikin arvoinen juttu, joka voidaan sitten raas arkistoida, kun kuviot on selvät.

Keskitytään sitten ja aina tässä välilläkin kehumaan Kimiä, "Kimi Räikkönen- Aikansa paras" toikin alla :)

Ja takaisin sinne studioon :frank:
 
Viimeksi muokattu:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Todennäköisesti Nicon McLaren sopimus olisi jo julkistettu, mikäli Kimi ei olisi ollut saatavilla. Ja tilanne tulee muuttumaan McLarenilla jatkossa niin, että Mercedeksen rooli tulee erilaiseksi. Mercedes on ostamassa 75% Brawn GP:stä ja ottamassa vahvempaa roolia tallista jatkossa.
Jos Nico tosiaan on siirtymässä McLarenille niin miksi Heikki antaa koko ajan ymmärtää että kohta tulee hyviä uutisia. Samoin Whitmarsh kertoi (ainakin omasta mielestäni) epäsuorasti Heikin jatkavan tallissa.

Ainoa asia miksi omasta mielestäni tätä asiaa vetkutetaan, että McLaren ottaisi mielummin talliinsa toisen suomalaisen: Kimin. Jos McLaren haluaisi Nicon ja Nico haluaisi McLarenille, niin miksei sopimusta voitaisi jo julkistaa?

Itse olen lähes varma että ensi kaudella toista McLarenia ajaa suomalaiskuski.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Revolt yrittää taas kerran määritellä foorumin sääntöjä. Mikä hitto siinä on, että yksi ja sama hahmo huseeraa jokapaikassa kertomassa mitä saa postata ja mihin?

Asiaan.
Montezemolon lausunto oli kuin suoraan oppikirjasta "Näin ei pomon sovi puhua työntekijästään."
Etenkään, jos Kimiä ollaan pistämässä pois vasten omaa tahtoaan.
Jos Kimi on ilmaissut halunsa lähteä, niin - kuten toivon, niin ei tuo lausunto silti ollut mikään luottamuslause.
Harmi Heikille, mutta uskon Kimin ajavan ensi kaudella Mclarenilla.

En käsitä kuinka kuumaveriset Massa ja Alonso voisivat olla parempi kuskipari, kuin Kimi ja Massa.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Joo siis ihan hyvä idea omasta mielestäni perustaa tämä toikki niin vältytään kahden eri asian jauhamisesta kimi aikansa paras toikissa.:ahem: Jatkakaa.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
lkoonkin, että Massan eteen tehtiin panostusta, niin Ferrari aikoi "uhrata" Massan Alonson tieltä loppukaudesta. Ehkei pysyvästi, mutta Kimin viimeisen (eli vuoden 2010) kauden ajaksi. Kuskipaikka olisi todennäköisesti löytynyt jostain Ferrarin asiakastallista.
Hyvä kirjoitus muuten, mutta tämän kuvion näkisin kyllä aivan toisinpäin. Ennen Massan loukkaantumista Ferrarilla oli olemassa hyvät perustelut Kimin hyllyttämiseen Alonson tieltä, koska Massa oli kerännyt Ferrari-kuskeista enemmän pisteitä ja ollut muutenkin aavistuksen verran niskan päällä jo vuoden päivät. Nyt Kimin hyvät otteet ja epävarmuus Massan toipumisesta entiselleen ovat muuttaneet asetelmia, eikä Ferrarilla ehkä ollakaan enää niin varmoja siitä, kannattaako Kimi potkia ulos. Toisaalta Massankin siirtäminen sivuun olisi kohtuutonta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Rällen kanssa samaa mieltä siitä että Massan aksidentti sotki suunnitellut kuviot pahasti ja heitti ne päälaelleen. Mutta oliko suunnitelmissa korvata Kimi vai Felippe Alonsolla niin sitä en ala arvuuttelemaan.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Jos Nico tosiaan on siirtymässä McLarenille niin miksi Heikki antaa koko ajan ymmärtää että kohta tulee hyviä uutisia. Samoin Whitmarsh kertoi (ainakin omasta mielestäni) epäsuorasti Heikin jatkavan tallissa.

Ainoa asia miksi omasta mielestäni tätä asiaa vetkutetaan, että McLaren ottaisi mielummin talliinsa toisen suomalaisen: Kimin. Jos McLaren haluaisi Nicon ja Nico haluaisi McLarenille, niin miksei sopimusta voitaisi jo julkistaa?

Itse olen lähes varma että ensi kaudella toista McLarenia ajaa suomalaiskuski.
Kimi ja Heikki Brawnilla ja Lewis ja Nico McLadalla:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hyvä kirjoitus muuten, mutta tämän kuvion näkisin kyllä aivan toisinpäin. Ennen Massan loukkaantumista Ferrarilla oli olemassa hyvät perustelut Kimin hyllyttämiseen Alonson tieltä, koska Massa oli kerännyt Ferrari-kuskeista enemmän pisteitä ja ollut muutenkin aavistuksen verran niskan päällä jo vuoden päivät. Nyt Kimin hyvät otteet ja epävarmuus Massan toipumisesta entiselleen ovat muuttaneet asetelmia, eikä Ferrarilla ehkä ollakaan enää niin varmoja siitä, kannattaako Kimi potkia ulos. Toisaalta Massankin siirtäminen sivuun olisi kohtuutonta.
Juurikin näin. Koko sen ajan, kun Alonson tulosta Ferrarille on minkäänlaista tietoa liikkunut, on korvattava kuski ollut Räikkönen.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Tässä sotkussa on varmaan kymmeniä eri vaihtoehtoja miten asiat voisi olla. Ei varmasti täyttä totuutta tule ikinä julkisuuteen ainakaan suoraan sanottuna.

Massan onnettomuus oli varmasti myös tälle sopimusasialle täysi katastrofi, kun mutkisti melko lailla asioita. No se on nyt varmaa, että Massaa ei potkita pellolle ennen kuin on saanut tilaisuuden näyttää kulkeeko vielä samaan malliin. Ferrarilla luulisi kuitenkin olevan pelko perseessä, miten se Massa sitten ajaakaan kun palaa. Siinä vaiheessa se toinen kuski on pitänyt jo nimetä, kun tämä selviää. Eli joko Kimi tai Alonso löytyy toisen tallin palkkalistoilta. Fisichellan palkkaus oli hyvä veto, mies on ihan pätevä korvaaja, ettei Schumia tai jotain katsomatonta korttia tarvitse vetää esiin, jos Massasta ei ole ajamaan.

Siinä tapauksessa, jos Alonso on valittu toiseksi kuskiksi tämä voi olla hyväkin asia niin Alonso saa ykkösen kohtelun eikä tulee riitaa Massan ja Alonson välille. Kimillekin tämä olisi hyvä juttu, saisi suuremman tuen ja keskittymisen tallilta jolloin tulosta olisi helpompi tehdä.

Kumman Ferrari valitsee? Vai onko se Kimi, joka valitsee Ferrarin ja jonkin muun tallin välillä? Vai heiluttaako Santander tahtipuikkoa, vaikka Ferrarin kohdalla näin ei uskoisi olevan? Mitä miettii Montezemolo? Onko Schumi tässäkin asiassa mukana ''neuvonantajana? Miten managerien osuus, Robertsonit ovat kovia luita, jos vedättävätkin sekasortoista Ferraria ihan 6-0? Onko Alonson managerilla paljoakaan asiaan sanomista, Briatore sai vieläpä porttikiellon juuri ykkösiin, onko tällä vaikutusta? Brawnin ja McLarenin kiinnostus Kimiä kohtaan, kuinka suurta se on? Renault-Alonso liitto, voiko Singaporen tapauksella olla jotain jälkimaininkeja? Kuinka pitkällä ollaan neuvotteluissa, onko päällä jonkinlainen pattitilanne ja viivytystaistelu? Kysymyksiä riittää ja soppa on paksua, se on varsin varmaa.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Toisaalta kun Massan jatko on noin vahvasti jo varmistettu, on turha spekuloida enää että kumman Alonso korvaisi tullessaan.

Itse uskoisin että tällä hetkellä kyse on enää lähinnä rahasta ja Kimin sopimuksen purkamisesta.

Joka tapauksessa, toivottavasti Räikkönen lähtee pois Ferrarilta. Ferrari ei ole Kimin arvoinen tiimi, se on nähty.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihan hyvää kelailua Rälleltä. Etenkin tuo spekulaatio siitä, että Kimin huhuiltu aiesopimus olisikin tehty nimenomaan Mersun kanssa, jolloin Kimillä saattaisi olla mahdollisuus valita Brawnin ja McLarenin välillä, riippuen omistussuhteista ja niiden mahdollisista muutoksista.

Mielestäni McLaren vitkuttelu toisen kuskin julkistamisessa on 100% varma merkki siitä, että Kimistä siellä vielä haaveillaan. En näe itse enkä ole lukenut kenenkään muunkaan nähneen mitään muuta oikeasti perusteltua syytä tuolle vitkuttelulle. Se, että kyseessä olisi vain tallin arvuuttelu Heikin ja Nicon välillä, ei kuulosta uskottavalta. Kyllä se päätös olisi jo saatu tehtyä. No, tokihan siinä voi olla jokin McLarenin ja Mersun keskinäinen vääntö päällä mutta siltikin olisin taipuvainen uskomaan, että Kimistä siellä haaveillaan. Väittäisin myös, että Kimi olisi molemmille osapuolille (McLaren ja Mersu) se paras vaihtoehto. Ainoa, joka jurputtaisi vastaan olisi Hamiltonin leiri. Mersu ottaisi aivan varmasti Kimin mieluummin kuin Nicon vaikka se tatuoisi Saksan lipun otsaansa. Kimi ja Nico pelaavat ihan eri liigoissa.

Mitä tulee tuohon Montezemolon tunteellisuuteen ja lojaaliuteen Massaa kohtaan, niin siihen en usko. Kyllä noissa Monten jutuissa on paljon raadollisemmat vaikuttimet takana, näin uskoisin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös