Mielestäni Kimin kuvio on seuraavanlainen:
Kimi voitti maailmanmestaruuden vuodella 2007 - ensimmäisellä kaudellaan Ferrari-kuskina. Osasiko kukaan sitten aidosti odottaa sitä, koska Alonson piti ajaa suvereeniin maailmanmestaruuteen McLarenilla sinä vuonna. Hamilton ja Alonso söivät toistensa pisteitä ja se antoi Kimille mahdollisuuden voittaa (tallikaverin avustuksella) maailmanmestaruuden.
Ferrari tuki Kimiä loppukaudesta 2007, koska Massalla ei ollut enää matemaattisia mahdollisuuksia maailmanmestaruuteen. Tästä johtuen Ferrari jäi "velkaa" Massalle ja antoi vahvasti hänelle tukea kaudella 2008. Massasta nousi maailmanmestaruuden tavoittelija no. 1 ja Kimi joutui hallitsevana maailmanmestarina hankalaan tilanteeseen. Mestarista tehtiin apupoika.
Kimi on luonteeltaan "kylmä ja väritön", niin kuin kansainvälisessä mediassa halutaan hänestä kuva antaa. Me suomalaiset ymmärrämme, että Kimiä vain vituttaa pokkuroida kaiken maailman kokkareilla ja lehdistötilaisuuksissa, missä samoja tyhmiä kysymyksiä kysytään kaiken aikaa. Ferrari on kuitenkin tallina italiailainen, ei pelkästään maantiedon, vaan myös kansanluonteen vuoksi. Vuonna 2008 Ferrarista tuli italialaisempi talli kuin aikoihin, kun lähes kaikki avainpaikat tallissa miehitettiin italialaisin voimin.
Italialainen kansanluonne on kovin erilainen, kuin esim. meillä Suomessa. Italiassa eletään tunteella, eikä tunteita todellakaan peitellä. Suomalainen F1-kuljettaja Ferrarilla on tietysti ristiriitainen lähtökohta, mutta toki loppujen lopuksi kaikki on ihmisestä, yksilöstä kiinni. Kun Barrichello ajoi Schumin aisaparina Ferrarilla, niin opeteltuaan italian kielen hän sai tallissa nopeasti uusia ystäviä ja mukavan miehen maineen. Sama koski italialaista lehdistöä. Schumacher nokitti ja opetteli italian kielen ja pystyi nopeasti käymään small talkia. Niinpä asema tallissa ja lehdistön keskuudessa muuttuikin "erottamattomaksi".
Miten tämä kaikki liittyy sitten Kimiin? No, ensinnäkin Felipe Massa puhuu italiaa ja Kimi ei. Italialainen lehdistö ei tykkää Kimistä osittain siksi, että Kimi ei näytä tunteitaan ja hän ei puhu italiaa. Ei edes pieniä kohteliaisuuksia. Kimin ajaessa McLarenilla tätä ongelmaa ei ollut, koska kaikki puhuivat englantia joka paikassa. Mutta Ferrarilla ja Italiassa kaikki on toisin.
Niinpä Ferrarin suhde Kimiin F1-kuljettajana muovautui vuoden 2008 aikana etäämmäksi. On silti outoa, että Kimi ja Ferrari halusivat tehdä nykyisen sopimuksen jälkeisen lisävuosidiilin vuodeksi 2010 syksyllä 2008. Toisaalta, olihan Kimi silloin hallitseva maailmanmestari.
Italialainen lehdistö on piiskannut kaudella 2008 Massan varjoon jäänyttä Kimiä ja alkanut vaatia Alonsoa Ferrarille ykköstykiksi. Mitkä ovat sitten Ferrarin aidot motiivit Alonson saamiseksi talliin jo kaudeksi 2010 - voimme vain arvailla, mutta todennäköisesti Santanderin kanssa tehty sopimus pitää sisällään pykäliä, joista ei ole julkisuudessa puhuttu. Tai sitten ne "pykälät" on sopimuksen ulkopuolella ja niiden takuumiehenä on Luca di Montezemolo henkilökohtaisesti.
Kaikki tähän asti kirjoitettu on tapahtunut siis käytännössä ennen vuotta 2009. Mikä on tehnyt tilanteesta hankalan vuonna 2009 on Massan onnettomuus Unkarin GP:n aika-ajoissa. Ennen sitä tapahtumaa oltiin pitkälti vuoden 2008 tyyppisessä tilanteessa, eli tallin tuki Massalle oli selkeästi Kimiä voimakkaampaa ja se alkoi alkukauden rämpimisten jälkeen nostaa päätänsä myös tuloksissa. Olkoonkin, että Massan eteen tehtiin panostusta, niin Ferrari aikoi "uhrata" Massan Alonson tieltä loppukaudesta. Ehkei pysyvästi, mutta Kimin viimeisen (eli vuoden 2010) kauden ajaksi. Kuskipaikka olisi todennäköisesti löytynyt jostain Ferrarin asiakastallista.
Mutta Massan onnettomuus muutti kaiken. Montezemolo on tunteikas italialainen eikä voi viedä tallipaikkaa mieheltä, joka melkein menetti henkensä ajaessaan Ferraria. Kun Alonson tietä Ferrarille oli pohjustettu jo pitkän aikaa, niin talli olikin hankalassa tilanteessa ja joutuu nyt miettimään sitten ulospääsyä koko sopasta. Loppupelissä Montezemolo on se avainhenkilö, joka voi myös purkaa tämän solmun. Todennäköisesti hän on henkilökohtaisesti luvannut Alonsolle ja tämän taustajoukoille kuskipaikan kaudeksi 2010 ja nyt Massan onnettomuuden jälkeisen velvollisuudentunteen painostamana myös tallipaikan Massalle.
Niinpä aiemmasta sovitusta tilanteesta poiketen joudutaan turvautumaan suunnitelmaan B. Kimi on saatava ulos tallista. Kuten näimme jo aiemmin Juan Pablo Montoyan osalta McLarenilla, niin kenen tahansa kuskin sopimus on purettavissa tai mitätöitävissä, mikäli tilanne vain äityy tarpeeksi pahaksi. Sopimusteknisesti Ferrarilla tuskin on mitään niin raskauttavaa näyttö Kimiä vastaan, että Kimiä voitaisiin syyttää sopimusrikkeestä ja siksi ratkaisu on löydettävä muuta kautta.
Kimin ja hänen manageriportaansa eivät tietenkään jää tyhmänä odottamaan potkuja Ferrarilta, vaan ovat tietysti aloittaneet omat neuvottelunsa muiden tallien kanssa. On muistettava, että Kimi ei lähtenyt ovet paukkuen McLarenilta Ferrarille. Joten suhteet siihen suuntaan ovat varmasti sen verran hyvällä mallilla, että neuvotteluja on mahdollista tehdä.
Niinpä loppukaudesta 2009 ollaan seuraavassa tilanteessa talli-/kuljettajamarkkinoilla:
1. Brawn GP:n kuljettaja voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden. Brawn GP voittaa tallimestaruuden.
2. Kauden 2009 maailmanmestari ajaa ensi kaudella Brawn GP:n autoa.
3. Koska Alonson osoite kaudelle 2010 on jo selvä: Ferrari, niin nyt siirtomarkkinoita hallitseekin Kimin kohtalo.
4. Kolmas kuskimarkkinoita sekoittava nimi on Nico Rosberg.
Todennäköisesti Nicon McLaren sopimus olisi jo julkistettu, mikäli Kimi ei olisi ollut saatavilla. Ja tilanne tulee muuttumaan McLarenilla jatkossa niin, että Mercedeksen rooli tulee erilaiseksi. Mercedes on ostamassa 75% Brawn GP:stä ja ottamassa vahvempaa roolia tallista jatkossa.
Kimin taustajoukot ovat varmaankin neuvotelleet aiesopimuksen nimenomaan Mercedeksen kanssa, mikä antaa mahdollisuuden nyt sitten valita joko Brawnin tai McLarenin välillä. Riippuen siitä, kumman Kimi sitten loppujen lopuksi valitsee, niin Nico laskeutuu sitten sille toiselle vapaana olevalle paikalle. Eli vuonna 2010: Brawnilla ajaa kauden 2009 maailmanmestari + Kimi/Nico ja McLarenilla ajaa kauden 2008 maailmanmestari + Kimi/Nico.
Loppujen lopuksi vyyhti purkautuu vasta siinä vaiheessa, kun Montezemolo saa ratkaistua Kimin sopimusongelman kaupallisen arvon ja muut ehdot. Varmaankaan sellaiseen sopimukseen ei suostuta, että Kimi saisi sopimuksen mukaisen palkan Ferrarilta kaudesta 2010 ja ajaisi jossain muussa tallissa vielä saaden sieltä palkkaa lisää. Joten nyt neuvotellaan sitten, minkälaiseen "palkanalennukseen" Kimi on suostuvainen Ferrarilta kuitenkin niin, että hän saa ajaa kaudella 2010 jossain muussa (eli siis tässä tapauksessa Mercedeksen) tallissa. Santander voi olla taustarahoittajana avainroolissa tätä vyyhtiä purkaessa. Ilman kipurahoja Kimi ei Ferrarilta lähde, se on selvä. Eikä tietysti ole syytäkään.
Sopimusneuvotteluja Mercedeksen kanssa voi tietysti hankaloittaa vielä sekin, että Kimi ei saa exclusiivista ykköskuskin paikkaa Brawnilta eikä McLarenilta, koska niissä kummassakin tallissa on jo yksi maailmanmestari toisessa autossa. Kimi tuskin tästä asiasta tekee kynnyskysymystä ja valitsee itselleen sen vaihtoehdon, joka näillä näkymin mahdollistaa taistelun maailmanmestaruudesta vuonna 2010. Eläkkeelle jäämiseen Kimi on vielä ihan liian nuori.