Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo tojotan tilitys oli minun mielestäni lapsellinen veto ja sillä haettiin vain näkyvyyttä/palstatilaa. Lisäksi tilitetty syy neuvottelujen kariutumiselle eli suuri palkkaraha on suhteellista, toisille summa x on paljon, toisille normi ei.
Vanha sanontahan kuuluu, että köyhälle kaikki on kallista.
Niin ja Toyotahan nimenomaan on supistamassa budjettiaan tuntuvasti.

Kaikkihan tuolla hakee näkyvyyttä ja palstatilaa ja antaa lausuntoja, kun heiltä jotain kysytään. Mikä tästä normaalista toiminnasta tekee tässä tapauksessa lapsellista?
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Oma mielipiteeni tuosta Toyota-pomon lausunnosta (näin sen suorana BBC:ltä):

Itselle jäi sellainen kuva että Toyota ei halunnut myöntää olevansa Räikköselle kelpaamaton talli ja sen sijasta mainitsi vain että Kimin palkkatoive on meidän rajojen ulkopuolella. Ehkä Kimin suunnalta on kerrottu suoraan että ei kiinnosta tai sitten heitetty joku älytön summa että jos tuon hullut maksatte niin voin ajaa huvikseni. :rolleyes:

Tuskin yksikään talli nimittäin myöntää julkisuuteen että ollaan niin huonoja ettei kelvata kaikille kuskeille. Vaikka sen kaikki tietääkin niin ei sitä sanota julkisesti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toyota olisi Kimin kannalta todella suuri riskivalinta. Tuo olisi monen vuoden projekti, eikä takeita tallin pitkäaikaisesta sitoutumisesta sarjaan edes ole. Epäilemättä Kimi Räikkönen olisi Toyotan F1-historiassa ensimmäinen nimi jolla olisi realistisia mahdollisuuksia nostaa talli voittokantaan ja ehkä jopa mestaruustaistoon, mutta kuten sanottua, riskejä kuviossa on liian paljon.
 

AP56

Well-known member
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
67
Ehkä Kimin suunnalta on kerrottu suoraan että ei kiinnosta tai sitten heitetty joku älytön summa että jos tuon hullut maksatte niin voin ajaa huvikseni..
Näin minäkin olisin tulkitsemassa tätää uutista. Kun laittaa hinnaksi riittävän ison summan, niin varmasti ei tule valituksi.
Nyt kun Interlagosissa nousi uudestaan esiin Kimin vaihtoehdoista RBR, jonka Robertson jo kumosi tiukasti, niin tuli vaan mieleen että oisko Kimin vuoden 2010 tallipaikassa nyt kyse jostain muusta kuin rahasta.
Tallit, joihin Kimiä on istutettu "varmoina" tietoina milloin missäkin lehdessä ovat McLaren, RBR ja Brawn. Yhdistävä tekijä näillä kolmella tallilla on Mercedes ja Haug, joka haluaisi Kimin. McLarenilla on Mercedes sopimus, RBR haluaisi Mercedeksen ja Brawnilla se on.
Villi veikkaukseni on, että Kimi haluaa Mercedeksen ja RBR yhdistelmän ensi sijassa. Jos kuitenkin McLaren pystyy torppamaan tämän sopimuksen ja RBR joutuu hakemaan koneeksi esimerkiksi Cosworthia, niin Kimi ei mene Red Bullille. Mac on silloin Kimin valinta.
Webberin kommentit olivat muuten hämmentävän samanlaisia kuin Kimin ennen Ferrarilta lähtöä, "I'm confident that the contracts have been sorted out and if things move around, then they do.." .
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toyota olisi Kimin kannalta todella suuri riskivalinta. Tuo olisi monen vuoden projekti, eikä takeita tallin pitkäaikaisesta sitoutumisesta sarjaan edes ole. Epäilemättä Kimi Räikkönen olisi Toyotan F1-historiassa ensimmäinen nimi jolla olisi realistisia mahdollisuuksia nostaa talli voittokantaan ja ehkä jopa mestaruustaistoon, mutta kuten sanottua, riskejä kuviossa on liian paljon.
Kimi olisi varmasti ollut Toyotalle mieluinen kuski. Ei Toyota Kimillekään mikään huonoin vaihtoehto ole, jos ei voittaja-autoa ole tarjolla ja on aikomus jatkaa ykkösissä. Tällä kaudella Toyota on kumminkin ollut ihan hyvä auto. En nyt sanoisi että Ferraria merkittävästi huonompi. Välillä oli jopa parempi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Webberin kommentit olivat muuten hämmentävän samanlaisia kuin Kimin ennen Ferrarilta lähtöä, "I'm confident that the contracts have been sorted out and if things move around, then they do.." .
Itsekin kiinnitin tuohon huomiota. Otsikot julistivat, ettei Red Bullilla ole Webberin mielestä Kimille tilaa mutta sitten sivulauseessa mies mainitsi kuitenkin, etteivät sopimukset koskaan ole vedenpitäviä. Kuski ei tuollaista sanoisi, ellei aistisi/tietäisi jotain olevan kulisseissa tekeillä ja näin välttäisi itsensä saattamista naurunalaiseksi siinä tilanteessa, että oma sopimus purettaisiin. Ja se nyt on ihan varma, että ainoa uhka Webberin sopimukselle on Kimi.

Huomionarvoista tässä tallipaikkapelissä on se, että aluksi oltiin varmoja siitä, että kun Alonson ensi kauden paikka julkistetaan, loksahtavat muutkin paikat kohdalleen lähes samantien. Nythän näyttää kuitenkin siltä, että Kimi onkin avain ja lähes kaikki tallit Ferraria lukuunottamatta tuntuvat vielä odottavan Karhusuon suuren miehen ratkaisua (ja olihan Ferrarinkin valinta Kimistä riippuvainen). Miksi muuten esim. McLaren ja Brawn eivät olisi jo julkistaneet toista kuskiaan? (Oletan tässä siis, että Button jatkaa Brawnilla.) Ei se valinta Kovalaisen/Rosbergin/Sutilin/jne. välillä nyt sentään ihan niin vaikeaa ole, kaikki kun ovat näyttöjä jo antaneet ihan tarpeeksi. Kyllä tässä ainoastaan odotetaan Kimin ratkaisua. Ja tosiaan, Mersuhan on yhdistävänä tekijänä Kimin tallivaihtoehdoissa. Toyotaa en sellaiseksi laske.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Alkaa todellakin kyllästyttää tämä epävarmuus. Saatais jo ...tana sitä tietoa! :jaska:

Odotan, että Kimi ajaa McLarenilla tai sitten tekee jotain muuta. Rallisiirrosta ei olla huhuiltu mitään, mutta eiköhän siihenkin suuntaan ole ovi yhä avoimena.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Alkaa todellakin kyllästyttää tämä epävarmuus. Saatais jo ...tana sitä tietoa! :jaska:

Odotan, että Kimi ajaa McLarenilla tai sitten tekee jotain muuta. Rallisiirrosta ei olla huhuiltu mitään, mutta eiköhän siihenkin suuntaan ole ovi yhä avoimena.
Ihan rauhassa nyt vaan... Kimi sanoi, että parin viikon päästä alkaa selvitä kaikille.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Noniin, nyt Kimin RB-siirto on jo varma: Horner kiistänyt koko homman. Näin se etenee... :D
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Kummallista muuten jos F1-sopimukset kariutuisivat raha-asioihin. Eikös rallin MM-sarjassa maksettavat liksat ole kuitenkin huomattavasti matalammalla tasolla?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Kimi olisi varmasti ollut Toyotalle mieluinen kuski. Ei Toyota Kimillekään mikään huonoin vaihtoehto ole, jos ei voittaja-autoa ole tarjolla ja on aikomus jatkaa ykkösissä. Tällä kaudella Toyota on kumminkin ollut ihan hyvä auto. En nyt sanoisi että Ferraria merkittävästi huonompi. Välillä oli jopa parempi.
Samaa mieltä.

Toyota on ainakin kiinnostunut selvästi Kimin palveluksista vaikka puhuvatkin liiallisesta rahan pyynnöstä, ja rahat on kenties laitettu jo pöytään. Enää odotetaan, mitä Kimi ja manageri sanovat:thumbup::D.

Sekin on myös totta että ei täällä Foorumilla moni Räikköstä Toyotalle haluaisi:).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kummallista muuten jos F1-sopimukset kariutuisivat raha-asioihin. Eikös rallin MM-sarjassa maksettavat liksat ole kuitenkin huomattavasti matalammalla tasolla?
Kimi saa oletettavasti suuremman korvauksen Ferrarilta, mikäli hän ei aja toisessa F1-tiimissä. Eli ajamalla rallia tulee kouraan enemmän rahaa kuin ajamalla pienellä korvauksella F1:iä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ensin pitää todeta että turha odotella ennen viimeistä kisaa mitään päätöstä Kimin sopimuksista. Päätös voidaan saada mutta todennäköisesti se jäänee kauden jälkeiselle ajalle.

Kyllönen sanoi, olikohan aika-ajoissa, Domenicalin sanoneen että Kimi neuvottelee Brawnin, Red Bullin ja McLarenin kanssa. Tiedä sitten kuinka paljon tähän voi luottaa.

Tapaus Toyota. Toyota on ilmaissut halunsa Kimiin melko suoraan mutta Kimi on täysin suoraan sanonut ettei ole kiinnostusta jatkaa Fykkösissä jos ei ole kilpailukykyistä autoa. Toyota ei ole kilpailukykyinen auto! Sillä voi voittaa hyvänä päivänä kilpailun mutta Kimi haluaa voittaa mestaruuden. Tämän takia ne tallit keiden kanssa on järkevää, ja ne keiden kanssa Kimi todennäköisesti neuvottelee ovat Brawn, Red Bull ja McLaren. Totta kai, ei voi tietää mitkä tallit ovat ensi kaudella kärjessä ja se voi olla Toyota yhtä hyvin kuin mikä tahansa muukin. Nämä kolme edellä mainittua ovat kuitenkin todistaneet voivansa tehdä voittaja-auton. Fakta on myös se että McLaren on turvallisin valinta auton suorituskykyä ajatellen. Brawn ja Red Bull ovat olleet vasta yhden kauden huipulla ja heillä on totta kai hyvin potentiaalia pärjätä jatkossakin muttei se ole yhtä varmaa kuin McLarenin pärjääminen. Tietysti on myös mahdollista ettei McLarenkaan saa hyvää autoa aikaiseksi.

Tietysti tärkeitä ovat myös muut seikat kuin auton suorituskyky. Jos Dennis olisi vielä McLarenin tallipäällikkö, Kimi tuskin menisi takaisin. Itse en tarkemmin tiedä Kimin nykyisistä suhteista McLareniin mutta ymmärtääkseni suhteet ovat tällä hetkellä kunnossa. McLarenilla todennäköisesti kuri olisi melko tiukkaa ja PR-tapahtumia riittäisi ja ralleja ei ajeltaisi. Vai onko tämä vain yleinen väärä mielikuva?

Red Bull on läheisessä yhteydessä ralliin ja Citroeniin siellä. Sieltä voisi irrota ralleja, sikäli kun Kimi niitä haluaa ajaa. Siinä voisi olla myös mahdollisuus siirtyä ralliin suoraan huipulle, kenties aikanaan Loebin tilalle, kun Kimi Fykköset jättää. En osaa itse sanoa juuri mitään Brawnin ja Red Bullin "kurinpidosta" ja PR-tehtävien suuruudesta. Brawnissa lienee potentiaalia sillä he ovat alkaneet panostaa ensi kauden autoon todella aikaisin. Mielestäni myös se että Brawn hiipui paljon loppukaudesta kertonee siitä että panostus ei ole pitkään aikaa ollut valtava tähän kauteen.

Uskon että Kimi tekee oikean valinnan itselleen. Vaikea veikata mikä se olisi, mutta sanotaanko että se ehdottomasti tulee kolmikosta McLaren-Brawn-Red Bull, mikäli Kimi pysyy Fykkösissä.
 

Scheiceman

New member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
2
Joo ei muuta kuin Kimi Toyotan rattiin. Ei edes kovin paha arvon alennus saada Ferrarilta potkut ja hypätä Corollan rattiin. :nope:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kyllönen sanoi, olikohan aika-ajoissa, Domenicalin sanoneen että Kimi neuvottelee Brawnin, Red Bullin ja McLarenin kanssa. Tiedä sitten kuinka paljon tähän voi luottaa.
Domenicali sanoi noin ainakin Leo Turrinin (oliko se nyt radio-ohjelmassa ?) jonka käännökset Nicole postasi Kimi-ketjuun.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Paljon kertoo se, että Toyota on ainoa, joka pitää meteliään Kimi-jahdistaan. McLaren, Rec Bull ja Brawn(?) ovat olleet varsin hissuksiin koko asian suhteen. Jos Kimi johonkin noista kolmesta päätyy, niin en valita. No, ehkä vähän jos Brawniin, koska uskon siellä olevan heikoimmat mahkut noista kolmesta ja muutenkaan en ole koskaan pitänyt kyseisestä tiimistä.

Tärkeintä on se, että Formuloista pois jättäytyminen näyttää aina vain epätodennäköisemmältä.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Tärkeintä on se, että Formuloista pois jättäytyminen näyttää aina vain epätodennäköisemmältä.
Ai, minusta päinvastoin näyttää koko ajan enemmän siltä, että Kimi ei ole lähtöruudukossa Bahrainissa puolen vuoden päästä. Se olisi iso menetys ja toivon todella, että Räikälle löytyisi mieluisa talli ja mahdollisuus ajaa voitoista ensi kaudella. McLaren tietysti se paras vaihtoehto, mutta en kamalasti ihmettelisi vaikka politikointi veisi mahdollisuudet tuolta siirrolta.

Sen sijaan Red Bullilla ei ole tilaa, ja Brawnin tai Toyotan en usko olevan ensi kaudella voittaja-ainesta. Pitäisiköhän Kiminkin muuttaa asennoitumistaan? Nythän hän on selvästi ollut vaatimassa ns. valmista pakettia, kun taas esim. Alonso on ollut viime aikoina valmis ajelemaan tallissa (Renault) jolla ei käytännössä ole ollut kummempia menestymismahdollisuuksia. Vaihtoehdot käyvät vähiin.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
...kun taas esim. Alonso on ollut viime aikoina valmis ajelemaan tallissa (Renault) jolla ei käytännössä ole ollut kummempia menestymismahdollisuuksia. Vaihtoehdot käyvät vähiin.
Eiköhän Alonsokin -08 kaudelle valinnut mielestään parhaan mahdollisen tallin, tuolloin vain ei tilaa ollut Ferrarilla ja Macillekkään ei mies mahtunut yhdessä Hamiltonin ja Denniksen kanssa. Ja muiden tallien nousuun seuraavalla kaudella ei tuolloin varmastikkaan ollut juuri uskoa, ja Renaultilla ei menestyksekkäät vuodet olleet kovinkaan kaukana.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eiköhän Alonsokin -08 kaudelle valinnut mielestään parhaan mahdollisen tallin, tuolloin vain ei tilaa ollut Ferrarilla ja Macillekkään ei mies mahtunut yhdessä Hamiltonin ja Denniksen kanssa. Ja muiden tallien nousuun seuraavalla kaudella ei tuolloin varmastikkaan ollut juuri uskoa, ja Renaultilla ei menestyksekkäät vuodet olleet kovinkaan kaukana.
Sopihan Alonso McLarenillekin vasta kun Kimi teki tilaa.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Minä haluaisin nähdä jotain perusteluita siitä miksi Red Bull on mukamas ensi kaudella parempi vaihtoehto kuin Brawn. Minun mielestäni Red Bull on huomattavasti suurempi kysymysmerkki. Talli ajaa mahdollisesti cosworthin moottoreilla ja auton suunnittelee edelleen viimeksi 90-luvulla menestynyt Adrian Newey (tämä yhdistelmä ei kuulosta kovinkaan hyvältä).

Sen sijaan Brawnilla on sarjan parhaimmat moottorit, ja suurin yksittäinen asia mikä vaikuttaa tallin menestymiseen, eli Brawn itse. Eikä pidä myöskään unohtaa sitä että mersu on mahdollisesti nostamassa panostustaan Brawn GP:n kanssa.

Toki täytyy myöntää että McLaren saattaisi olla paras vaihtoehto, ihan jo tallin käytettävissä olevien resurssien takia, mutta samalla törmättäisiin Hamilton-seinään. Sama ongelma saattaa löytyä myös Red Bullilta (Vettel), sen sijaan Brawnilla on molemmat kuljettajapaikat auki.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös