Ensin pitää todeta että turha odotella ennen viimeistä kisaa mitään päätöstä Kimin sopimuksista. Päätös voidaan saada mutta todennäköisesti se jäänee kauden jälkeiselle ajalle.
Kyllönen sanoi, olikohan aika-ajoissa, Domenicalin sanoneen että Kimi neuvottelee Brawnin, Red Bullin ja McLarenin kanssa. Tiedä sitten kuinka paljon tähän voi luottaa.
Tapaus Toyota. Toyota on ilmaissut halunsa Kimiin melko suoraan mutta Kimi on täysin suoraan sanonut ettei ole kiinnostusta jatkaa Fykkösissä jos ei ole kilpailukykyistä autoa. Toyota ei ole kilpailukykyinen auto! Sillä voi voittaa hyvänä päivänä kilpailun mutta Kimi haluaa voittaa mestaruuden. Tämän takia ne tallit keiden kanssa on järkevää, ja ne keiden kanssa Kimi todennäköisesti neuvottelee ovat Brawn, Red Bull ja McLaren. Totta kai, ei voi tietää mitkä tallit ovat ensi kaudella kärjessä ja se voi olla Toyota yhtä hyvin kuin mikä tahansa muukin. Nämä kolme edellä mainittua ovat kuitenkin todistaneet voivansa tehdä voittaja-auton. Fakta on myös se että McLaren on turvallisin valinta auton suorituskykyä ajatellen. Brawn ja Red Bull ovat olleet vasta yhden kauden huipulla ja heillä on totta kai hyvin potentiaalia pärjätä jatkossakin muttei se ole yhtä varmaa kuin McLarenin pärjääminen. Tietysti on myös mahdollista ettei McLarenkaan saa hyvää autoa aikaiseksi.
Tietysti tärkeitä ovat myös muut seikat kuin auton suorituskyky. Jos Dennis olisi vielä McLarenin tallipäällikkö, Kimi tuskin menisi takaisin. Itse en tarkemmin tiedä Kimin nykyisistä suhteista McLareniin mutta ymmärtääkseni suhteet ovat tällä hetkellä kunnossa. McLarenilla todennäköisesti kuri olisi melko tiukkaa ja PR-tapahtumia riittäisi ja ralleja ei ajeltaisi. Vai onko tämä vain yleinen väärä mielikuva?
Red Bull on läheisessä yhteydessä ralliin ja Citroeniin siellä. Sieltä voisi irrota ralleja, sikäli kun Kimi niitä haluaa ajaa. Siinä voisi olla myös mahdollisuus siirtyä ralliin suoraan huipulle, kenties aikanaan Loebin tilalle, kun Kimi Fykköset jättää. En osaa itse sanoa juuri mitään Brawnin ja Red Bullin "kurinpidosta" ja PR-tehtävien suuruudesta. Brawnissa lienee potentiaalia sillä he ovat alkaneet panostaa ensi kauden autoon todella aikaisin. Mielestäni myös se että Brawn hiipui paljon loppukaudesta kertonee siitä että panostus ei ole pitkään aikaa ollut valtava tähän kauteen.
Uskon että Kimi tekee oikean valinnan itselleen. Vaikea veikata mikä se olisi, mutta sanotaanko että se ehdottomasti tulee kolmikosta McLaren-Brawn-Red Bull, mikäli Kimi pysyy Fykkösissä.