Japanin GP 2009 - Kilpailu ja jälkipelit

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Lehto jankkasi että ei siihen shikaaniin kaksi voi mahtua rinnan. Haloo, missä järjenkäyttö.

Kyllä satavarmasti voi mahtua, tosin noilla kilpakuljettajien egoilla tekee hankalaa. Kovalainen oli vielä rinnalla mutta Sutil yrittää ajaa kuin olisi yksikseen. Sattuuhan noita tietenkin kaikille, mutta toisille, kuten Sutilille, vähän useammin kuin toisille.

Jälleen kerran tosin Sutil oli selkeästi nopeampana ihan kontissa kiinni, siinä tilanteessa tehnee helpommin virhettä turhautumisen jälkeen.
Nimenomaan. Hyvät kuskit erottaa näissä tilanteissa juuri siitä, että he tekevät ohitukset paljon fiksummin, eli ottavat huomioon sen toisen kuskin myös, tiedostaen että jos eivät ota, voi oma kisa mennä pilalle. Eihän siinä Heikillä oikein ollut edes paljoa tehtävissä kun Sutil käytännössä pakotti Heikin radan ulkopuolelle jolla ei ole pitoa, josta sitten tietysti palaa radalle melko suoraan ja Sutilin kylkeen.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Massahan sai muuten täysin vastaavanlaisesta tilanteesta vuosi sitten japanissa DT penaltyn?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Massahan sai muuten täysin vastaavanlaisesta tilanteesta vuosi sitten japanissa DT penaltyn?
Ihan kuin nopalla heittävät eri kerroilla, miten toimitaan. Eikä se Sutilkaan täysin Kovalaista huomiotta jättänyt, ei vaan jättänyt loppujen lopuksi kumminkaan tarpeeksi tilaa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Hamilton kolmas ja Räikkönen neljäs. Kovalainen 11. ja Fisichella 12. Melko karua kertomaa. Hyviä ne kaikki kuskit on, paremmat ja parhaat kuitenkin erottuu.
Varsinkin kun autojen väliset erot ei ole mielettömän suuria. Tästä olisikin jännä kuulla ja nähdä, onko se kisailu ''silloin ennen'' ollut niin paljon parempaa. Klassikokisoja siis ruutuun, kultaako se aika vain muistot, kun joka kisan jälkeen itketään ettei mitään tapahdu ja nykyään kaikki on p:stä. Tuliko ne erot/ohitukset/tapahtumat silloin autojen eroista, kuskien eroista, ratojen eroista vai mistä ja missä suhteessa?

Suzukan GP:stä kokonaisuutena pidin. Hieno rata, meno näytti paljon hienommalta ja sutjakkaammalta moniin muihin ratoihin nähden ja haastavia paikkoja + virheistä rangaistiin. Aika-ajoihin tuli oikein kunnolla maustetta, kisassa jäi vähempään, mutta olihan kisassakin tapahtumia ihan kohtuullisesti. Ei minusta toivottoman tylsä tahi huono, kauden parempiin kuuluva. Tuloskin hyvä.

Vetteliltä ja Trullilta mahtavat kisat, Vettel tietysti häikäisi eniten, kun voiton nappasi ja kisan johdossa koko ajan oli. Kimiltä erinomaista työtä jälleen, Ferrari tuskin taaskaan noin hyvä oli. Suomalaiset taistelee kovasti Ferrarin kolmannen sijan puolesta, Kimi venymällä kisasta toiseen ja Heikki ajamalla hitaasti. Tänään oli sitten taas niitä kolarejakin mukana. Heikki on melko riskialtis ohitettava (ohituspuuhissa miestä ei juuri ole näkynyt), monesti kolisee. Sutil toinen, jolla usein kolisee, joten arvaahan sen miten siinä käy, kun nämä kaksi kohtaavat. On tuo Heikin meno takkuista, ei se vaan kulje. Ihme jos Hamiltonit saavat tahtonsa läpi ja Heikin pidettyä tiimissä, silloin tallin nimen voisi muuttaa. Kun ei tuosta Heikistä ole oikein mitään hyötyä tiimille ja tuskaa luulisi miehelle itselleenkin olevan, kun turpiin tulee kerta toisensa perään ja on rengaspulmia, taktiikkahuolia ja epäonnea. Ei vaan tule mitään.

Jönssöni matkalla mestaruuteen edelleen. Ei ole enää Rubensille pahasti lopputuloksissa hävinnyt joten yli 10 pisteen kaula riittää, kun kaksi kisaa jäljellä. Vettel ja Red Bull eivät varmaan pysty tätä tasoa kahta kisaa pitämään, vaikka sitä toivonkin tai Barrichellon nousua mestariksi. Button vie ja nyt on taas ollut parempaa ajoakin kolme viime kisaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tästä olisikin jännä kuulla ja nähdä, onko se kisailu ''silloin ennen'' ollut niin paljon parempaa. Klassikokisoja siis ruutuun, kultaako se aika vain muistot, kun joka kisan jälkeen itketään ettei mitään tapahdu ja nykyään kaikki on p:stä. Tuliko ne erot/ohitukset/tapahtumat silloin autojen eroista, kuskien eroista, ratojen eroista vai mistä ja missä suhteessa?
Jotenkin on sellainen mieli-/muistikuva ettei ne kisat ennenkään pääsääntöisesti ole sen kummempia olleet. Varsinkin kuvauspuoli on ollut alkeellisempaa kuin nykyään.

Sama homma ohitusten suhteen kanssa aika pitkälti. Gilles Villeneuve vs. Rene Armoux -vierekkäinajoa on helppo kommentoida tyyliin: "Kyllä ennen oli paljon tiukempia kisoja!", mutta suht harvassa ovat vastaavat muut suoritukset entisiltä ajoilta. Yksi "tää kuski ohittaa ensin ton toisen ja sit se toinen taas tän kuskin ja sit taas..." esimerkki ei paljoa kokonaisia kausia paranna.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Odottakaa rauhassa ensi vuotta ja välitankkausten poistoa. Tuo väkisinkin tapahtumia ja taistelua radalle kun ei voi enää laskea varikkokäyntien ja loputtoman taktikoinnin varaan. Tuo muutos olisi pitänyt tehdä jo vuosia aikaisemmin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Odottakaa rauhassa ensi vuotta ja välitankkausten poistoa. Tuo väkisinkin tapahtumia ja taistelua radalle kun ei voi enää laskea varikkokäyntien ja loputtoman taktikoinnin varaan. Tuo muutos olisi pitänyt tehdä jo vuosia aikaisemmin.
Nojoo välitankkauksien poistaminen lopettaa ainakin safety car-varikkoruljanssin ja mahdollistaa renkaiden vaihtamisen silloin kun ne alkaa sulaa alle ilman että kisa kärsii.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Odottakaa rauhassa ensi vuotta ja välitankkausten poistoa. Tuo väkisinkin tapahtumia ja taistelua radalle kun ei voi enää laskea varikkokäyntien ja loputtoman taktikoinnin varaan. Tuo muutos olisi pitänyt tehdä jo vuosia aikaisemmin.
Nojaa. Kyllä varmasti ensikaudella selitellään ihan samalla lailla "ei vaan pääse ohi". Jonossa ajetaan ja odotetaan toisen virhettä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tästä olisikin jännä kuulla ja nähdä, onko se kisailu ''silloin ennen'' ollut niin paljon parempaa. Klassikokisoja siis ruutuun, kultaako se aika vain muistot, kun joka kisan jälkeen itketään ettei mitään tapahdu ja nykyään kaikki on p:stä. Tuliko ne erot/ohitukset/tapahtumat silloin autojen eroista, kuskien eroista, ratojen eroista vai mistä ja missä suhteessa?
Eipä se ennenvanhaankaan mitään kovin ihmeellistä kisailua ollut. Autojen väliset erot paljon suuremmat, ja eri moottorien välillä saattoi olla 50-100 heppaa tehoeroa. Autojen aerodynamiikka ei kuitenkaan vielä 90-luvun puoliväliin saakka ollut niin hienostunutta, että toisen seuraaminen lähellä olisi ollut mahdotonta.

Yhden lisämausteen toi myös erinäiset ongelmat kisan aikana. Tekniikka saattoi hiipua ja renkaat kulua saippuapaloiksi, jolloin takana renkaitaan säästelleet sitten nousivat ylöspäin. Joku saattoi uusia renkaita hakemalla nousta loppukisan sankariksi. Muutoin vanhatkin kisat olivat aika usein sitä samaa kuin nykyään, paitsi suuremmilla eroilla. Samalle kierrokselle voittajan kanssa ei yleensä montaa autoa ehtinyt.

Suzukan GP:stä kokonaisuutena pidin. Hieno rata, meno näytti paljon hienommalta ja sutjakkaammalta moniin muihin ratoihin nähden ja haastavia paikkoja + virheistä rangaistiin.
Pitää paikkansa. Omissa muistikuvissa Suzuka on yleensä tarjonnut tylsää ajelua mutta nyt pleikkarisukupolvi kunnostautui rajojen ylittämisessä. Eihän se kisa näin jälkeen päin aateltuna nyt niin tylsä ollut. Ohituksia kaipaan, ei tää muuten mitään kilvanajoa ole. Tässäkin vika on kyllä ehdottomasti autoissa, ei radassa. Jottai tarttis tehdä.
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Tosta Sutil-Heikki -tilanteesta pakko sanoa oma mielipide. Heikki hävis käytännössä homman jo siinä, kun Sutil voitti niin selvästi ekan apeksin Heikin jättäessä sille jarrutuksessa niin paljon tilaa sisäpuolelle. Sen jälkeen Heikki jäi mielestäni turhaan roikkumaan rinnalle shikaanin sisälle. Hienoa taistelua ja hyvä, ettei antanut lapasena sijoja lahjaksi, mutta siinä meni myös omat mahdolliset mahdollisuudet pisteille. Olis voinu päästää Adrianin shikaanissa ohi ja kerssittää takaisin edelle ykkösmutkaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Jotenkin on sellainen mieli-/muistikuva ettei ne kisat ennenkään pääsääntöisesti ole sen kummempia olleet. Varsinkin kuvauspuoli on ollut alkeellisempaa kuin nykyään.
Katellaan jotain 1994-kauden kisoja esimerkiksi. Schumacher johtaa kaikkia kierroksella tai kahdella. Muilla saattaa olla taistelua noin sijasta 17, mutta ohjaajaa se ei kiinnosta vaan näytetään Schumacheria kisan johdossa :thumbdown
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Hienoa taistelua ja hyvä, ettei antanut lapasena sijoja lahjaksi, mutta siinä meni myös omat mahdolliset mahdollisuudet pisteille. Olis voinu päästää Adrianin shikaanissa ohi ja kerssittää takaisin edelle ykkösmutkaan.
No tuskinpa olisi kumminkaan pisteille yltänyt, kun oli tossa jo jäänyt Rosbergista(todellsiuudessa 8.) reilusti ja jäi koko ajan lisää. Eipä se ihan noin olisi käynyt se KERSittäminen uudestaan, kun FI:lläkin hyvät suora nopeudet...
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Katellaan jotain 1994-kauden kisoja esimerkiksi. Schumacher johtaa kaikkia kierroksella tai kahdella. Muilla saattaa olla taistelua noin sijasta 17, mutta ohjaajaa se ei kiinnosta vaan näytetään Schumacheria kisan johdossa :thumbdown
Jatkossa saattaa taas nähdä enemmän tuollaista kisailua. Autot lienevät ensi kaudella enemmän "oikeassa järjestyksessä" nopeuden osalta lähtöruudukossa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Tästä olisikin jännä kuulla ja nähdä, onko se kisailu ''silloin ennen'' ollut niin paljon parempaa. Klassikokisoja siis ruutuun, kultaako se aika vain muistot, kun joka kisan jälkeen itketään ettei mitään tapahdu ja nykyään kaikki on p:stä. Tuliko ne erot/ohitukset/tapahtumat silloin autojen eroista, kuskien eroista, ratojen eroista vai mistä ja missä suhteessa?
Ohituksia oli ehkä hieman enemmän kuin nykyään. Ainakin siitä syystä, että edellä oleva auto aiheutti, niin suuren suuren imun, että sitä oli helpompi seurata kuin nykyään. Miinuspuolena oli se että ohituksia ei näytetty tv-kuvassa, koska ohjaajat seurasivat käytännössä koko kisan ajan kahta kärkikuskia. Nykyään tämä homma osataan huomattavasti paremmin. :ahem:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ohituksia oli ehkä hieman enemmän kuin nykyään. Ainakin siitä syystä, että edellä oleva auto aiheutti, niin suuren suuren imun, että sitä oli helpompi seurata kuin nykyään.
Haistan ristiriitaisuuden. Käsittääkseni juuri imun takia on hankala seurata autoa mutkissa, koska imu vie ilman siiviltä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Haistan ristiriitaisuuden. Käsittääkseni juuri imun takia on hankala seurata autoa mutkissa, koska imu vie ilman siiviltä.
Toisaalta sitten taas saattoi nousta kauempaa ohi. Nykyään pitää periaatteessa olla ihan kiinni edelläajavassa jotta voi yrittää ohitusta, silloin saattoi useampien metrien päästä saada imua ja tulla sen turvin ohi.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Toisaalta sitten taas saattoi nousta kauempaa ohi. Nykyään pitää periaatteessa olla ihan kiinni edelläajavassa jotta voi yrittää ohitusta, silloin saattoi useampien metrien päästä saada imua ja tulla sen turvin ohi.

Niin, voisi ehkä ajatella, että nykyään olisi paremmat mahdollisuudet tietokoneiden laskentatehon puolesta suunnitella sellaisia autoja, jotka vaikeuttavat ohittamista.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
AS panee taas parastaan Maikkarin lehdistökatsauksessa.

Lauri Ouvinen/MTV3 sanoi:
Vettelillä onkin mahdollisuus tehdä sama temppu kuin Räikkösellä kaksi vuotta sitten, espanjalainen AS-urheilulehti muistutti.

- Sitä voisi kutsua "Räikkösen opiksi". Vuonna 2007 suomalainen voitti ainoan mestaruutensa otettuaan Hamiltonia kiinni 17 pisteellä kahdessa kilpailussa. Kaaosteorian toteutumiseen vaikutti osaltaan Ron Dennis, joka yritti tuhota silloisen kuljettajansa Fernando Alonson.

Alonso jäi Suzukassa kymmenenneksi, mutta AS ei löytänyt moittimista tulevan Ferrari-kuskin esityksestä.

- Fernando toi Suzukan lähtöruudukon huonoimman auton maaliin kymmenentenä lähdettyään 16. ruudusta, AS totesi.
-edit- Myös Massa vs. Räikkönen -topicissa esiintynyt "Massalle 10 Suzukan GP:stä" kuuluu lehdistökatsauksen parhaimmistoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös