KKWCS Season 2009, round 10 / Final race @ Kart´In Club

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Vakavasti: Eniten jännittää aika-ajo kun siihen kylmiltään ilman hiljattaista kokemusta paikasta (nopeasti pitää oppia kuten Nasty ja WoPe Turussa) mutta toivottavasti pace riittäisi heti ruutuihin 2-3 joista pieni toivonkipinä että ehtisi WoPen (oletan että menee melko kärjessä) perään.
Jännää tulee, todennäköisimmin ennakoin itseni sijoille 2-5, mutta pyrin korkeammalle, kuten jokunen muu sitten toisaalta voi minut pudottaa alemmaksikin. Nyt kuitenkin tuhannen taalan paikka esim. NB:tä vastaan, Suzussa ratkaisi pitkälti se että sain häntä paremman aika-ajoauton.
Ps. Toivottavasti se Lancia Delta ei hämärrä ajantajua aika-ajoiksi.
Juu, tämä ajomalli on itsellekin suurin täristysten aiheuttaja. On jopa käynyt unissakin asti tuo kaamea yhdistetty harjoitusaika-ajo, jossa ei jää yhtään aikaa sisäistää ajolinjoja.

Täytyy puristaa vaan perseellä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Juu, tämä ajomalli on itsellekin suurin täristysten aiheuttaja. On jopa käynyt unissakin asti tuo kaamea yhdistetty harjoitusaika-ajo, jossa ei jää yhtään aikaa sisäistää ajolinjoja.

Täytyy puristaa vaan perseellä.
Paljon pahempi on Haaparannan viiden kierroksen aika-ajo. Minua jännitti niin paljon, että kämmään kaikilla kierroksilla jotenkin ja en saa kunnollista aikaa, että kämmäsin kaikilla kierroksilla jotenkin. Ihmettelen vieläkin, että millä niistä pieleen menneistä kierroksista sain puristettua alle 50 sekunnin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Mitä Hyvinkäällä ajettiin harkkoja, varmaan ainakin 10 minsaa. Sitten tauon jälkeen ajoin a-ajossa 3 aikakierrosta ja silti parani puoli sekkaa. Eli pieni tauko ajossa auttaisi varmaankin monia, verrattuna että samantien pitää tehdä tulos. Itse olen onneksi sentään 2-3 vuotta sitten ajanut KICssä muutamankin kerran.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä Hyvinkäällä ajettiin harkkoja, varmaan ainakin 10 minsaa. Sitten tauon jälkeen ajoin a-ajossa 3 aikakierrosta ja silti parani puoli sekkaa. Eli pieni tauko ajossa auttaisi varmaankin monia, verrattuna että samantien pitää tehdä tulos. Itse olen onneksi sentään 2-3 vuotta sitten ajanut KICssä muutamankin kerran.
Jep, Haaparannan lyhyen aika-ajon ymmärtää kun siellä seharjottelu kuitenkin antaa mahdollisuuden tutustua autoon & rataan ihan kunnolla.
(mokasin kyllä itsekin joka kierroksen a-a:ssa siellä :D)
KIC:n suhtene jännittää itseäkin tuo nimenomaan että oppiiko radan ajoissa... :dunno:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mitä Hyvinkäällä ajettiin harkkoja, varmaan ainakin 10 minsaa. Sitten tauon jälkeen ajoin a-ajossa 3 aikakierrosta ja silti parani puoli sekkaa. Eli pieni tauko ajossa auttaisi varmaankin monia, verrattuna että samantien pitää tehdä tulos. Itse olen onneksi sentään 2-3 vuotta sitten ajanut KICssä muutamankin kerran.
Jep, Haaparannan lyhyen aika-ajon ymmärtää kun siellä seharjottelu kuitenkin antaa mahdollisuuden tutustua autoon & rataan ihan kunnolla.
(mokasin kyllä itsekin joka kierroksen a-a:ssa siellä :D)
KIC:n suhtene jännittää itseäkin tuo nimenomaan että oppiiko radan ajoissa... :dunno:
Tuo on oikeastaan ihan kunnon kilpa-ajomeininkiä, joka paljastaa ne todelliset aika-ajokuninkaat. Ei ole varaa varmisteluun, mutta toisaalta ei myöskään järin suuriin riskeihin. Se taas tuo lisäarvoa harjoittelulle.. Ainoa heikkopuoli tuossa on se, että jos aika-ajoissa auto on ajettavuudeltaan ihan erilainen kuin harkoissa, niin saattaa mennä reisille. Nyt en muista ajoimmeko Hyvinkäällä aika-ajot samalla autolla kuin harkat.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuo on oikeastaan ihan kunnon kilpa-ajomeininkiä, joka paljastaa ne todelliset aika-ajokuninkaat. Ei ole varaa varmisteluun, mutta toisaalta ei myöskään järin suuriin riskeihin. Se taas tuo lisäarvoa harjoittelulle.. Ainoa heikkopuoli tuossa on se, että jos aika-ajoissa auto on ajettavuudeltaan ihan erilainen kuin harkoissa, niin saattaa mennä reisille. Nyt en muista ajoimmeko Hyvinkäällä aika-ajot samalla autolla kuin harkat.
Nyt kun jälkeenpäin alkaa muistelemaan, niin toi suora aika-ajohan voi olla mulle hyväkin juttu. Nimittäin Turussa mä oisin ilmeisesti ollu suoraan A-finaalissa jos lähtöjärjestys olisi määritetty harjoitustulosten perusteella.

No mutta kaikki toki tiesi silloin, että kyseessä oli harkat. Mentaalisesti eri tilanne kuin A-A.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Eikait tuolla kicissä sentään näin surkea jousitus ole? :eek:

 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Taidan nöyrtyä kyselemään ajovinkkejä:
Tässä linkki ratakarttaan keskustelun tueksi

http://www.kic.fi/2009/ladattavat/2008_kesa_rataprofiili_jarrutus.pdf

Sanokaas ekspertit, kannattaako ensimmäiseen jarrupaikkaan jarruttaa reilusti vai vain hipaista jarrua että auto juuri ja juuri kääntyy leikkauspisteeseen? Myöskin ekan keltaisen kohdalla, kannattaako tosiaan nostaa? Minä en nostanut siinä treenikerralla. Toisen punaisen kohdalla, onko luonnottoman tuntuinen tiukka lähestyminen kuitenkin nopein?
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Taidan nöyrtyä kyselemään ajovinkkejä:
Tässä linkki ratakarttaan keskustelun tueksi

http://www.kic.fi/2009/ladattavat/2008_kesa_rataprofiili_jarrutus.pdf

Sanokaas ekspertit, kannattaako ensimmäiseen jarrupaikkaan jarruttaa reilusti vai vain hipaista jarrua että auto juuri ja juuri kääntyy leikkauspisteeseen? Myöskin ekan keltaisen kohdalla, kannattaako tosiaan nostaa? Minä en nostanut siinä treenikerralla. Toisen punaisen kohdalla, onko luonnottoman tuntuinen tiukka lähestyminen kuitenkin nopein?
Toisen punaisen kohdalla rata ei ihan noin taida mennä. Siihen en tiedä optimia mutta voi joko jarruttaa terävästi ja nopea kääntö tai pehemeämmin leveällä linjalla nopeuden säilyttäen. Vaikea sanoa pepputuntumalla kumpi nopeampi.

Ratakartan linja myös radan ekaan vasempaan on kumman jyrkkä..
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Toisen punaisen kohdalla rata ei ihan noin taida mennä. Siihen en tiedä optimia mutta voi joko jarruttaa terävästi ja nopea kääntö tai pehemeämmin leveällä linjalla nopeuden säilyttäen. Vaikea sanoa pepputuntumalla kumpi nopeampi.

Ratakartan linja myös radan ekaan vasempaan on kumman jyrkkä..
Joo ne ei mene nykyään ihan noin, mutta parempi keskustella sen perusteella kuitenkin. Kaikki ovat silloin niin sanotusti, kartalla
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
20. Williams 107 (Ajelee melkein tyhjä rata aika-ajo, koska moni ykkösryhmän ajaja on Lancian ympärillä. Hyvä lähtöruutu, mutta varikkomekaanikko hyppii TAAS radalla ja Williams luulee sitä Bernd Maylanderiksi (=turva-auto). Hidasta ja kaikki mene ohi. Tämä on täysin mekaniko vika! Onneksi hän saa turpaan alpulta myöhemmin!)
Kauden paras omalta osalta :D
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Herraisä mitkä felipet :D

:thumbup:

Voitosta yhtä kova mainostus ku loton jättipotista..
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Olisi mukavaa huomenna ajaa A-finaalissa, mutta se tulee luultavasti vaatimaan täydellistä onnistumista seuraavista syistä:

1. Kovatasoinen osallistujaluettelo
2. Lisäpainot tasaavat porukan aikaeroja ja A-finaalikandidaatteja on enemmän
3. Ajan ensimmäisessä ryhmässä, jolloin radan pito ei ole luultavasti läheskään yhtä hyvä kun toisella ryhmällä. Luultavasti kukaan ei ole ajanut huomenna meitä ennen, joten se taitaa lisätä ajoryhmien pitoeroa radassa, kun eka ryhmä toimii tavallaan aurana.
4. Rauhallista rakoa voi olla vaikeaa löytää aika-ajossa, koska autoja on paljon radalla.
5. Tietojeni mukaan joudun muuttamaan ajotyyliäni rajusti ollakseni kilpailukykyinen, ja ajotyylin muuttaminen 10 minuutissa ei ole kovin helppoa.

Huomenna olisi tarkoitus yrittää saada kaikki irti itsestäni ja katsoa, mihin se riittää. :ahem: Toisaalta nyt kirjoittamaani listaa tutkimalla ajotaitoihini nähden täydellinen suoritus ei välttämättä riitä sekään A-finaaliin. :eek: Kovia kuskeja on kyllä mukana ja paljon!
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Jaahas! Se on semmoinen juttu, että seuraava viestini tulee vasta lehdistötilaisuudessa.....
Juupa juu ja diipa daapa....poikkeus vahvistaa säännön

.........siis ihan suoraan sanottuna tavote on antaa kunnon löylyt k-clubilla :D (motivaatioruiske vieraskentälliselle)
Saanen auttaa motivoinnissa, nyt on sit tultava tulosta.:alppu:...
:doubtful::frown::dunno::mad::mad_old:

;) Enempi tulee teille vaikeuksia, kuin Turussa

No koitas arvata.

Kiitos nyt Felipellekin:rolleyes: kauden aikana nähdystä vaivasta, vaikka se vittuilu ei nyt niin vaikeaa olekaan.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Toisen punaisen kohdalla rata ei ihan noin taida mennä. Siihen en tiedä optimia mutta voi joko jarruttaa terävästi ja nopea kääntö tai pehemeämmin leveällä linjalla nopeuden säilyttäen. Vaikea sanoa pepputuntumalla kumpi nopeampi.

Ratakartan linja myös radan ekaan vasempaan on kumman jyrkkä..
Tuota karttaa ei kannata ottaa oikeastaan huomioon ollenkaan... :)

Jarrua pitäis käyttää takasuoran päässä (kartan vasen ylänurkka) ennen tiukkaa oikeaa, toisen pitkän kaasupohjassaosion päässä (kartalla oikea ylänurkka) ennen tiukkaa oikeaa ja tyylistä riippuen myös tuossa viimeiseen vasen-oikea-syheröön mennessä. Siis pelkästään ennen vasuria, oikealle mennessä pitäis olla jo selkeästi kiihdytys käynnissä.

Loput mestat menee kaasu pohjassa, etenkin kun painoa löytyy se minimissään 90kg per nuppi.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Miehän en aio jarruttaa ollenkaan! :ahem:
 
Ylös