Jenson Button - oikeassa autossa oikeaan aikaan

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Minusta on erikoista, että alkukauden kisat ovat jonkun käsitystä Buttonista muuttaneet. Jenson on ennenkin tehnyt hienoja suorituksia nimenomaan vaihtelevissa oloissa, mutta kaluston heikkouden vuoksi eivät lopputulokset olleet niin huomiota herättäviä kuin nyt. Todellinen koetinkivi Hamiltoniin verrattuna ovat suoritukset tavallisissa kisoissa kuivalla kelillä.
Aivan. Buttonin ajotyyli on hyvin eleetön, mikä on vaikea mieltää nopeaksi. Buttonin arvostusta laskee varmasti se, että etenkin hitaammalla kalustolla ajaessaan hän ei olut kovin vaikea ohitettava. Kuitenkin paikan puolustaminen hidastaa yleensä kierrosaikoja ja voi olla taktisesti viisasta päästää selvästi nopeampi ohi ja siten parantaa sijoitusta koko kisan mitalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Minusta on erikoista, että alkukauden kisat ovat jonkun käsitystä Buttonista muuttaneet. Jenson on ennenkin tehnyt hienoja suorituksia nimenomaan vaihtelevissa oloissa, mutta kaluston heikkouden vuoksi eivät lopputulokset olleet niin huomiota herättäviä kuin nyt. Todellinen koetinkivi Hamiltoniin verrattuna ovat suoritukset tavallisissa kisoissa kuivalla kelillä.
On tiimikaverusten aika-ajotkin jo yllättäneet. Minusta Button on nyt parempi kuljettaja kuin joskus aiemmin.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Itse sanoisin, että Buttonilla oli pieni asennevamma uran alussa, mistä mm. Flavio Briatore arvosteli häntä Fisin viedessä häntä mitän haluaa Benetton-vuosinaan, mutta sittemmin hän on tehnyt hyvää jälkeä.

Ja nimenomaan muuttuvien olosuhteisiin tuo eleetön ja ilmeisen renkaita säästelevä tyyli sopii. Nähyt jo aiempina vuosina, kuten mm. Bobakki on jo pariinkiin otteeseen huomauttanut.

Itse lisäisin, että aika monia yllätyksiä saisivat varmasti monet muutkin aikaan, jos vaan pääsisivät käsiksi kilpailukykyiseen kalustoon.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Täytyy kyllä sanoa, että tämä tapaus Jenson Button ehkä todistaa hyvin tai jopa parhaiten sen kuinka suuri merkitys autolla on F-ykkösissä.

2004 hyvää kisailua Ferrareita vastaan hyvällä autolla.
2007-2008 lähes pisteettömiä kausia, surkeita sijoituksia; auto surkea, MM-sarjan 18.
2009 BANG, MM18-sijoituksen jälkeen MM1, kauan kehitetty auto ja näkyy tuloksissa; sitten ehkä hermot pettävät alkukauden jälkeen.
2010 taas mahtava auto ja tuloksia tulee. Vaikka onkin rengasvalinnat kohdallaan, niin ei se auttaisi pelkästään jos auto olisi huono.

Onhan tuossa muitakin seikkoja. Mutta eihän Schumikaan oikeastaan voittanut 2005 yhtään kisaa... verratkaa 2004 ja 2006 :).
Kyllä se vain on autosta kiinni niin paljon... Ja se, että sellaiseen huippuautoon pääsee, niin pitää osoittaa taitojaan ensin hieman huonommilla autoilla ja onnistua monessa monessa muussa asiassa...
Ja siis tämän viestin tarkoitus ei ole mitenkään mollata Buttonin ajotaitoja. Formuloiden historiaan ja asioihin perehtyneet tietävät ettei niitä mestaruuksia ikinä voiteta tuurilla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Täytyy kyllä sanoa, että tämä tapaus Jenson Button ehkä todistaa hyvin tai jopa parhaiten sen kuinka suuri merkitys autolla on F-ykkösissä.

2004 hyvää kisailua Ferrareita vastaan hyvällä autolla.
2007-2008 lähes pisteettömiä kausia, surkeita sijoituksia; auto surkea, MM-sarjan 18.
2009 BANG, MM18-sijoituksen jälkeen MM1, kauan kehitetty auto ja näkyy tuloksissa; sitten ehkä hermot pettävät alkukauden jälkeen.
2010 taas mahtava auto ja tuloksia tulee. Vaikka onkin rengasvalinnat kohdallaan, niin ei se auttaisi pelkästään jos auto olisi huono.

Onhan tuossa muitakin seikkoja
Kaudeksi 2006 Buttoninhan piti siirtyä Williams talliin, mutta kun tuli täyttymis aika Jenson ei enää halunnutkaan talliin, jonka tähden Button maksoi omasta kukkarostaan niin monta miljoonaa saadakseen pysyä BAR tallissa että Williamsilla laskettiin leikkia jatkuvasti kaudella 2006 siitä että Jenson on heidän suurin sponsorinsa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Se että Buttonilla on jo 2 voittoa tältä kaudelta ja on pysyny Hamiltonin vauhdissa on kyllä yllätys. Ei se tainnukaa iha tsäkämestari olla vaik Brawn oliki viime vuonna todella kova.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Se että Buttonilla on jo 2 voittoa tältä kaudelta ja on pysyny Hamiltonin vauhdissa on kyllä yllätys. Ei se tainnukaa iha tsäkämestari olla vaik Brawn oliki viime vuonna todella kova.
Voi olla että tämän kauden auto sopii hyvin kummankin ajotyylille mutta tämän kauden kapeemmat renkaat saattavat tuhota Hämiksen mahollisuudet ellei hän rauhoita tai muuta ajotyyliään etteivät renkaat kuluisi niin paljoa. Saa nähdä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Voi olla että tämän kauden auto sopii hyvin kummankin ajotyylille mutta tämän kauden kapeemmat renkaat saattavat tuhota Hämiksen mahollisuudet ellei hän rauhoita tai muuta ajotyyliään etteivät renkaat kuluisi niin paljoa. Saa nähdä.
Renkaiden kuluminen on kuulemma tavallista ankarampaa Barcelonan radalla, joten Espanjan GP on kai pätevä testi sen määrittelemiseksi osaako Button säästellä renkaitaan niin paljon Hamiltonia paremmin, että sillä olisi vaikutusta McLaren-kuskien keskinäiseen kilvoitteluun.

Buttonin voitot ovat tällä kaudella tulleet sadekisoissa, joissa strategian onnistumisella on ollut ratkaiseva osuus kokonaissuoritukseen. Jos Barcelonassa on kuiva keli ja Button edelleen pystyy tasavertaiseen (tai parempaan) suoritukseen Hamiltonin kanssa, niin sitten pitänee minunkin alkaa pikkuhiljaa uskoa, että Button on ihan oikeasti tavoittelemassa McLarenin ykköskuskin asemaa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Button on vähän kuin Damon Hill muttei tee yhtä paljon virheitä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Renkaiden kuluminen on kuulemma tavallista ankarampaa Barcelonan radalla, joten Espanjan GP on kai pätevä testi sen määrittelemiseksi osaako Button säästellä renkaitaan niin paljon Hamiltonia paremmin, että sillä olisi vaikutusta McLaren-kuskien keskinäiseen kilvoitteluun.

Buttonin voitot ovat tällä kaudella tulleet sadekisoissa, joissa strategian onnistumisella on ollut ratkaiseva osuus kokonaissuoritukseen. Jos Barcelonassa on kuiva keli ja Button edelleen pystyy tasavertaiseen (tai parempaan) suoritukseen Hamiltonin kanssa, niin sitten pitänee minunkin alkaa pikkuhiljaa uskoa, että Button on ihan oikeasti tavoittelemassa McLarenin ykköskuskin asemaa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/04/1104126

Tuolla on vähän Bridgestonen arvioita renkaan kulutuksesta.
- Kärkiautoista Red Bull ottaa eniten irti renkaistaan, kun taas Ferrari on selvästi hellin renkailleen. Jenson Buttonin ajama McLaren on renkaiden käytön suhteen lähes yhtä hyvä kuin Ferrari, kun taas Lewis Hamiltonin auto on lähes yhtä huono kuin Red Bullit, BBC kertoo.

Mikäli Kiinan GP olisi ajettu kuivassa kelissä, olisi ero pehmeällä rengasseoksella ajetuissa kierrosmäärissä ollut niin valtava, että Red Bullin alla renkaat olisivat kestäneet vain 15 kierroksen ajan, kun taas Ferrari olisi voinut ajaa jopa 30 kierrosta samalla pehmeällä rengassarjalla.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mielenkiintoisia kommentteja Bridgestonelta. Toisaalta en ihan välttämättä luottaisi noihin 100%. Miksi he noin suoraan rankkaisivat kuskeja ja autoja?

Talvitestien aikaan väitettiin että Button hieman yllättäen kuluttaisi renkaita nopeammin kuin Hamilton. Taisi olla vielä ekojen kisojenkin aikaan tällainen väittämä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Maikkarin ja BBC:n artikkelit Bridgestonen edustajan kommenteista ovat kyllä harmillisen epämääräisiä. Mitattiinko rengaskulutusta pelkästään aika-ajoissa vai onko Bridgestonen vertailussa huomioitu myös rengaskulutus harjoitusten aikana? Televisiolähetyksen perusteella Hamilton näytti runttaavan aika-ajon lämmittelykieroksella siksakkia kumit savuten, kun taas Buttonilla oli oman lausuntonsa mukaan vaikeuksia saada renkaansa lämpiämään riittävästi. Aika-ajojen osalta rengaskulutukseen saattoivat siis vaikuttaa kuskien yritykset saada renkaansa lämpimiksi. Jos taas Bridgestonella katsottiin rengaskulutusta myös harjoitusten osalta, niin olisi kiinnostavaa tietää oliko Hamiltonilla ja Buttonilla Kiinan harjoituksissa samanlainen testiohjelma, sillä testiohjelmien erilaisuuskin saattaisi selittää erot renkaiden kulumisessa.

Voisi myös ajatella, että kilpailun aikana aggressiivinen edelläolevien tavoittelu ja muiden autojen ohittelu olisi omiaan lisäämään renkaiden kulumista, kun taas omaan tahtiinsa kärjessä kaasutteleva kuljettaja saattaisi pärjätä kevyemmälläkin rengaskulutuksella. Mikäli Button ja Hamilton pääsevät ajamaan Barcelonassa kisan läpi suurin piirtein samanlaisella taktiikalla, niin eiköhän se McLaren-kuskien välinen ero renkaiden kulutuksessa käy ilmeiseksi -- sikäli kun mitään eroa ylipäätään on olemassa. ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoisia kommentteja Bridgestonelta. Toisaalta en ihan välttämättä luottaisi noihin 100%. Miksi he noin suoraan rankkaisivat kuskeja ja autoja?
Miksipä ei. Bridgestonen etu on kohdistaa mielenkiintoa renkaisiin (ja niiden kulutukseen). Eihän he tuossa kuskien tai autojen paremmuutta rankkaa, rengaskulutusta vain.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/04/1111928

Villeneuve: Button paras märällä
29.04.2010 18:59

Entinen F1-mestari Jacques Villeneuve katsoo McLaren-tallin Jenson Buttonin olevan tällä hetkellä sadekelillä sarjan ehdoton kärkikuljettaja.

Buttonin molemmat voitot tällä kaudella ovat tulleet juuri vaikeissa olosuhteissa. Suoritukset sadekelillä ovat nostaneet brittikuskin mestaruustaistelun piikkipaikalle.

- Jenson on ollut aina nopea sadekelillä, mutta nyt hän on saanut yhä enemmän tunnustusta parhaana lajissaan. Michael Schumacher nautti ennen tätä mainetta, mutta Jenson on lajia seuraavien silmissä mielestäni nyt ohittanut hänet, kehui Villeneuve kanadalaiselle Rue Frontenac -sanomalehdelle.

- En kuitenkaan aio unohtaa Fernando Alonsoa. Hän ajoi myös erinomaisen kisan Shanghain märällä radalla, jatkoi Villeneuve.

Villeneuve katsoo Buttonin alkukauden suoritusten McLarenilla todistaneen sen, että brittikuskin mestaruus Brawn GP:llä oli hyvin ansaittu.

- Kun vaihtaa tallia ja pysyy yhä kärkikuskien joukossa, niin ei voida puhua mistään onnenpotkusta. Olen todella iloinen hänen puolestaan, kertoi Villeneuve.

(MTV3)
Mitä ihmettä? Ville jopa kehuu Buttonia ekaa kertaa :D
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Eiköhän se Villeneuvenkin mieli vielä muutu tämän vuoden aikana, kunhan Button tulee ajamaan sadekelin kisan, jossa ei aja puolta kisaa yksin kärjessä renkaita säästellen. Taktisista ratkaisuista täysi kunnia Jensonille, mutta nopeus sateellakaan ei kyllä ole ollut mitään häikäisevää.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Villeneuve puhuu kyllä asiaa. Onhan siellä myös toki Vettel, Hamilton ja Alonso.
Nämä ovat varmaankin tasaväkisiä täydellä sadekelillä mutta jos joku näistä on slickseillä märällä hiukan radalla yli muiden niin se on Button. Hondalla veteli monasti kärkiaikoja kun alkoi satamaan vaikka auto oli mikä oli.

Muistatte varmaan kun 2007 fujissa Button oli ajeli jonkin matkaa sateella samoja väliaikoja kuin muutkin keskikastissa vaikka alussa oli etusiipi irronnut:eek:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Nürrellä 2007 Button taisi olla noussut jo neljänneksi ennen kuin veti ulos siitä purosta mistä lähti noin kolmasosa porukasta, mm. Hamilton, Rosberg ja Sutil myös. Tilanne joka johti siis Hamiltonin kuuluisaan traktoriepisodiin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei voi kun ihmetellä näitä entisten formulakuljettajien tuuliviirimäisiä kommentteja. Button on varmasti hyvä sateella, mutta eiköhän noita näyttöjä ole vähintään yhtälailla vaikkapa Vettelillä ja Hamiltonilla.
 
Ylös